Halthouden apart onderdeel en paard staat niet stil..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:45

papagroom schreef:
Het grootste verschil is naar mijn mening ,dat je met kinderen te maken hebt en niet met volwassenen....ik zeg ook absoluut niet dat het niet terecht was maar sneu was het wel,en vraag me af wat jullie in deze situatie zouden doen...bdankt voor je antwoord overigens TS

Kinderen beoordeel je niet anders dan volwassenen.
Want als ze dan in de grote boze mensenwereld komen en bij de paarden starten, dan snappen ze het ineens niet meer...

Regels zijn er voor iedereen..

Wat betreft jou vraag Relaxed.
Als er idd verder geen storingen ed in de overgang naar het halthouden toe zijn dan komen je uit op een 3.
Tevens, als ik jou uitleg goed begrijp, zal voor het achterwaarts ook een onvoldoende gescoord zijn.
Het halthouden is niet getoond, paard stormt ( voor de hulp ?) achterwaarts...

Laaavo

Re: Halthouden apart onderdeel en paard staat niet stil..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:05

Ja, idd kindeern behandel je als volwassenen.
Maar natuurlijk ben je tegen die volwassenen dan net ze vriendelijk als je tegen een kind zou zijn :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:26

tja laaavo altijd vriendelijk blijven werkt ook niet hoor. Een paar jaar terug tijdens de indoors, heb ik er op de neus bij gestaan hoe een jury letterlijk de botten vol gescholden kreeg van een een stel ouders omdat dochterlief niet de punten had gekregen die het volgens de ouders had moeten hebben (lees ze was 2e geworden en ze had ruim 1e moeten worden). De arme man zat in een rolstoel en werd aan alle kanten geblokkeerd dat hij het geschreeuw van de ouders aan moest horen, gelukkig stond hij stevig in zijn schoenen en heeft ze een kort maar krachtig antwoord gegeven.
Kan me heel goed voorstellen dat na zulke ervaringen streng jureren niet gestimuleerd word en sommigen het zelfs niet eens meer echt durven, ondertussen klaagd iedereen steen en been omdat het niveau zo ontzettend beroerd is maar oh jee als we de gewenste wp niet krijgen.

xAnnexin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:27

ik zou zeggen stilstaan is stilstaan, zeker OMDAT het een apart onderdeel is, en je mag van de L2 best wel verwachten dat ze zelf het achteruit knopje indruken toch?

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:29

Oo, ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Jurys zijn natuurlijk ook mensen, die ook normaal behandelt moeten worden.
Ik vind dat de jury net zoveel respect moet hebben voor de ruiter als de (meeste) ruiters voor de jury.
Dit geval is idd niet normaal, zonder jury hadden zij daar nieteens kunnen zijn..

Oja, ik ben voor streng zijn, en dat hoeft zeker niet onaardig te zijn, maar kritisch.
Als je iets wil leren van je wedstrijden (en daar ga ik vanuit) zou je dan ook blij moeten zijn met dit kritiek.
Nu kun je weer verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:44

Ach zo ben ik afgelopen winter eens midden in een volle kantine helemaal afgebrand door een vader.. Blijkbaar gaf ik zijn dochter steeds net geen winst en daar baalde die van.. Ik was altijd veelste streng en was negatief en een foutenkijker en noem maar op wat ik allemaal om mijn oren kreeg. Kon niet eens reageren, daar gaf hij me geen ruimte voor.. Heb uiteindelijk gezegd dat als hij niet een normaal gesprek aan wou gaan hij beter weg kon gaan. Uiteindelijk bleek ze toen net geen winst te hebben door dr eigen toedoen, ze had het bandje van dr cap niet dicht en dus -2. En het allerergste... de vader in kwestie is zelf jurylid! Om die reden heb ik dus ook een klacht naar de KNHS gedaan, helemaal omdat het niet zijn 1e x bleek te zijn :( Maar dan hebben we het ook over een dochter van 20+.. :n

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:58

Ik hoop dat dit een uitzondering was, Relaxed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:08

Deze man heeft gezworen dat ze nooit meer bij me zouden rijden en daar zal ik ze een volgende keer ook zeker aan houden ;) Nou sta ik wel sterk in mijn schoenen, maar vind het niet normaal dat iemand die zelf notabene ook jurylid is zo tekeer gaat..

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:15

Ja, jammer.
Ik denk dat veel ruiters die over het algemeen Jury's niet mogen, zoiets hebben meegemaakt.
Het is jammer dat veel van de mensen die Jury's haten (mischien beetje groot uitgedrukt), niet openstaan voor vakmensen die lol in hun werk hebben, en ruiters verder proberen te helpen.

Jammer dat dit soort Juryleden (als Jurylid, maar ook als paardenmens) veel kunnen verpesten... :(:)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:21

Laaavo schreef:
Ja, idd kindeern behandel je als volwassenen.
Maar natuurlijk ben je tegen die volwassenen dan net ze vriendelijk als je tegen een kind zou zijn :)

Mee eens! Ben zelf een kind, en heb liever dat de jury duidelijk is, dan dat hij hoge punten geeft die nergens op slaan! :j

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:21

Precies mijn geval, ik wil er graag van leren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:25

Ik vind het vooral jammer dat mensen zo weinig naar je toe komen na afloop van de wedstrijd.. Zelf deed ik het vroeger ook niet, maar deed ook niet moeilijk over de punten. Maar als ik dan hoor dat mensen het niet eens zijn, waarom vragen ze dan niet om meer uitleg? Ik sta er echt wel voor open :j

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:27

Ja, mee eens. Bijna altijd kan ik me wel vinden in wat de Jury heeft opgeschreven, maar als dat niet zo is heb ik ook geen moeite met naar de Jury toestappen...

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:10

Relaxed schreef:
Ik vind het vooral jammer dat mensen zo weinig naar je toe komen na afloop van de wedstrijd.. Zelf deed ik het vroeger ook niet, maar deed ook niet moeilijk over de punten. Maar als ik dan hoor dat mensen het niet eens zijn, waarom vragen ze dan niet om meer uitleg? Ik sta er echt wel voor open :j

Ik kom ook even binnen vallen.. vind inderdaad dat je een onderdeel wat niet getoont is goed af mag straffen met een laag punt! Heb maandag voor de eerste keer L2 gestart en heb jullie advies ook echt meegenomen, eerst duidelijk hh en daarna achterwaarts!
Om nu terug te komen op de quote:
Ik doe ook nooit moeilijk over de punten want meestal kloppen ze wel met mijn gevoel.
Soms zou ik alleen wel is op een jury af willen stappen voor commentaar/advies (Lees: Juist niet om de jury aan te vallen maar meer voor mezelf!)
Ik durf dat dan alleen niet zo goed...... Ik heb het één keer gedaan toen had ik 179 punten en totaal GEEN commentaar erbij en die jury vond toen ik ernaar vroeg dat ik zelf wel moest voelen wat er verkeerd gegaan was. Oke, heeft ie gelijk in maar het is toch fijn als er juist commentaar bij staat? Ik persoonlijk durf dus nooit op n jury af te lopen omdat ik bang ben dat ik stomme vragen ga stellen (in hun ogen....) ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:00

Norie schreef:
Relaxed schreef:

Ik kom ook even binnen vallen.. vind inderdaad dat je een onderdeel wat niet getoont is goed af mag straffen met een laag punt! Heb maandag voor de eerste keer L2 gestart en heb jullie advies ook echt meegenomen, eerst duidelijk hh en daarna achterwaarts!
Om nu terug te komen op de quote:
Ik doe ook nooit moeilijk over de punten want meestal kloppen ze wel met mijn gevoel.
Soms zou ik alleen wel is op een jury af willen stappen voor commentaar/advies (Lees: Juist niet om de jury aan te vallen maar meer voor mezelf!)
Ik durf dat dan alleen niet zo goed...... Ik heb het één keer gedaan toen had ik 179 punten en totaal GEEN commentaar erbij en die jury vond toen ik ernaar vroeg dat ik zelf wel moest voelen wat er verkeerd gegaan was. Oke, heeft ie gelijk in maar het is toch fijn als er juist commentaar bij staat? Ik persoonlijk durf dus nooit op n jury af te lopen omdat ik bang ben dat ik stomme vragen ga stellen (in hun ogen....) ...

Vragen zijn nooit stom of dom :n Antwoorden kunnen daarentegen wel dom zijn en dat vind ik bovenstaand antwoord. Dat een jury zegt dat je het zelf wel moet weten.. Ik zou dan denken dat die jury het gewoon niet meer wist, maar laat ie dat dan zeggen :+ Soms heb je idd combi's daarbij is het het allemaal nét niet en dat is heel moeilijk om daar bij ieder onderdeel iets bij te zetten (het gaat niet fout, maar er mist ook net teveel). De zogenaamde 6-jes combinaties.. Bij zulke combi's zet ik er vaak een algemene opmerking bij..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:54

Relaxed schreef:
Ach zo ben ik afgelopen winter eens midden in een volle kantine helemaal afgebrand door een vader.. Blijkbaar gaf ik zijn dochter steeds net geen winst en daar baalde die van.. Ik was altijd veelste streng en was negatief en een foutenkijker en noem maar op wat ik allemaal om mijn oren kreeg. Kon niet eens reageren, daar gaf hij me geen ruimte voor.. Heb uiteindelijk gezegd dat als hij niet een normaal gesprek aan wou gaan hij beter weg kon gaan. Uiteindelijk bleek ze toen net geen winst te hebben door dr eigen toedoen, ze had het bandje van dr cap niet dicht en dus -2. En het allerergste... de vader in kwestie is zelf jurylid! Om die reden heb ik dus ook een klacht naar de KNHS gedaan, helemaal omdat het niet zijn 1e x bleek te zijn :( Maar dan hebben we het ook over een dochter van 20+.. :n

Das best heftig zeg. Daar zit je niet bepaald op te wachten, goed dat je melding gemaakt hebt van het voorval. Elkaar beetje vriendelijk benaderen is toch wel het minste. En extra vervelend dat het een collega jury betreft. Maar die zijn er meer hoor. Heb het zelf dit jaar ook meegemaakt. Combi met verlies in de Z1. Paard zwaar onregelmatig, streknek, geen veer in de draf, nauwelijks nageelflijk enz enz. Die maakte zich zo boos dat ze op Bokt ging uit huilen, compleet met verzonnen verhaal over opmerking die ik op protocol geplaatst zou hebben. NIET dus, schrijver nog als getuige erbij gehaald enz. Bleek een collega jury te zijn, die haar onzinverhaal niet kon waarmaken(er stond niks op dat protocol) omdat ze ''boos'' de protocollen verscheurd had. Geen enkel bewijs, wel zwartmaken.
Ondertussen ging het wel over het internet hoe anti tinker ik was, terwijl ze zich zou moeten schamen dat ze haar beestje dit aandeed.
Kortom, je maakt wat mee, zelfs met collega's.:) En toch blijft het geweldig om te doen, dat jureren:)!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:00

Lielle schreef:
dat snap ik op zich wel, maar als ik hierboven mensen zie opmerken dat ze echt enkele seconden moeten stil staan, vind ik dat niet logisch. Dat wordt nl niet gevraagd. Wel halthouden, maar op het moment dat het paard echt volkomen stil staat, is dat toch afgerond? En daarna leid je het achterwaarts in. Maar niet nog een paar seconden wachten voordat je daarmee begint.

Als dat moment van volkomen rust er niet is geweest, kom je op een mager punt voor het halthouden uit, maar als de overgang op zich netjes was, vind ik een 1 buiten alle proportie. Persoonlijk zou ik op 1 of 2 punten aftrek komen, met een opmerking erbij dat het achterwaarts te vlug is ingezet, voordat het halthouden is afgerond.

Esplendido, waar staat dat? ik heb het reglement en de proef erop nageslagen, en dat wordt dus nergens gezegd. Nogmaals, meteen achterwaarts vliegen is ook niet gevraagd, maar als je eenmaal echt stil staat hoef je niet nog 21, 22, 23, 24 te wachten voordat je het acherwaarts inleidt.

Lijkt mij dat het halthouden voor de jury ook echt als halthouden(stilstaan dus) herkenbaar moet zijn. Dus 2 seconden lijkt me een goede richtlijn. Zie je gewoon niks stilstaan dan rolt er bij mij ook een 1 of twee uit. Niet getoond namelijk.
Negen van de tien keer zal het cijfer voor achterwaarts ook laag zijn als zo'n paard achteruit vliegt ipv eerst stil te staan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:05

Ik heb altijd geleerd, wenden.. terug naar halt met benen aan mn pony (paard).. dan tellen 21, 22, 23, 24.
Been stukje naar achter en achterwaarts stappen, niet te snel, niet te langzaam... en vanuit achterwaarts
netjes vlot wegdraven. Of wegstappen.. net wat de bedoeling is..

Weet niet beter dan vanaf mn 12e (ben nu 24) je altijd eerst een tijdje stil moet staan voor je pony/paard
naar achteren mag.

Vind het niet te streng om dan een onvoldoende te geven hoor :n Dacht dat t een onbeschreven regel
was die veel mensen leren? (4 sec stilstaan?)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:06

Laaavo schreef:
Relaxed schreef:
De reglementen zijn heel duidelijk en gelden voor iedereen :) Dit gebeurt je 1x en dan als het goed is nooit weer.. Dus trek er je lessen uit en er is niks meer aan de hand..

Idd. Jurys mogen streng zijn! Je moet er immers van leren!

Is dat streng? Of gewoon correct de regels toepassen? Ik noem het liever correct jureren volgens de reglementen. En kids of niet, dat zijn de regels,

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:57

CharleyT schreef:
Is dat streng? Of gewoon correct de regels toepassen? Ik noem het liever correct jureren volgens de reglementen. En kids of niet, dat zijn de regels,

Euuhh... Ja, met streng zijn bedoel ik strikt aan de regelementen...
Dus als het niet helemaal goed perfect is, maar kleine steekjes wegvallen, dat er dan ook niet die punten worden gegeven... :)

beschuitman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:30

Laaavo schreef:
CharleyT schreef:

Euuhh... Ja, met streng zijn bedoel ik strikt aan de regelementen...
Dus als het niet helemaal goed perfect is, maar kleine steekjes wegvallen, dat er dan ook niet die punten worden gegeven... :)

Strikt aan de reglementen? Dan wordt de dressuursport voor een heleboel mensen aanzienlijk minder leuk.

Daarbij is de beoordeling van bepaalde onderdelen van een proef toch subjectief, hoe goed de jury ook wordt getraind en eventueel gestuurd.

In ieder geval, in het geval van de jury die het topic opent, het paard dient inderdaad echt stil te staan en wanneer de ruiter bewust meteen het paard in zijn achteruit zet, mag dit behoorlijk gestraft worden, omdat het onderdeel feitelijk niet of nauwelijks wordt getoond. Mocht de situatie ontstaan uit een vorm van onmacht (bijvoorbeeld een te meedenkend paard, maar een ruiter die wel tracht te corrigeren), mag er mijn inziens wel een stukje coulance zijn in het jureren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:52

beschuitman schreef:
In ieder geval, in het geval van de jury die het topic opent, het paard dient inderdaad echt stil te staan en wanneer de ruiter bewust meteen het paard in zijn achteruit zet, mag dit behoorlijk gestraft worden, omdat het onderdeel feitelijk niet of nauwelijks wordt getoond. Mocht de situatie ontstaan uit een vorm van onmacht (bijvoorbeeld een te meedenkend paard, maar een ruiter die wel tracht te corrigeren), mag er mijn inziens wel een stukje coulance zijn in het jureren.

Dus jij vind dat een ongehoorzaamheid van het paard minder afgestraft mag worden dan een fout(je) van de ruiter? Sorry, maar hier ga ik echt geen onderscheid in maken :n Fout is fout, of het paard of de ruiter het nu doet.. Cijfer wordt imo hetzelfde met duidelijke toelichting.

beschuitman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:54

Voor mij (maar ik ben geen jury en heb die ambitie ook niet hoor), zit er een verschil tussen het 'semi' bewust niet halthouden en even blijven staan of 'worstelen' met een paard die een eigen wil heeft en die je wel wilt laten halthouden. Maar zoals gezegd, mijn taak is het gelukkig niet om die cijfers te geven, dus als jij een andere mening hebt, is dat meer dan je goed recht en respecteer ik die hierin ook volledig. Zou dat ook accepteren als commentaar op mijn protocol.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:51

Als een paard halt moet houden maar direct achteruit gaat uit zichzelf zou ik zelf gewoon weer halt
zetten en net zolang wachten tot hij mag.

Ze moeten het toch echt leren... ook in je proef... denk dat jury's het best kunnen waarderen als je
je struikelblok netjes oplost.. beter dan gewoon doorgaan en net doen of het niet gebeurd is.

Je merkt ook vaak in wedstrijden dat als je paard bijv. verkeerd aanspringt en je direct op een
normale manier ingrijpt je punten minder zwaar uitvallen dan als je in contragalop door je voltes heen
banjert.

Ik had vorig weekend dat mn paardlief niet wou overkruisen, ze liep over de schouder weg. Heb haar
rechtuit gezet en opnieuw het wijken ingezet. De jury zag het maar heeft me er niet op aangerekend,
ze vond juist dat ik het netjes had opgelost.. beter dan mn paard over de buitenschouder weg laten
denderen en geen wijken maar weglopen laten zien in de hoop dat de jury het niet merkt.
(oke boven het L worden ze er heus wel strenger op.. maar er kan altijd een communicatiefoutje zijn
die bij NETTE correctie LICHTELIJK door de vingers gezien wordt... dan bedoel ik gewoon dmv hulpen,
niet door slaan met een zweep of schoppend je proef door)

Dat soort dingetjes bedoel ik. Wedstrijden rijden is niet alleen puntjes binnenhalen maar het is ook een
training voor zowel paard als ruiter.