Paard vermoord je zo ongeveer met scheren, help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helma_Amber

Re: Paard vermoord je zo ongeveer met scheren, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:50

Mijn paard is echt een goedzak maar bij scheren trapt ie me alle kanten op. Ik scheer hem niet meer en met dekens lukt het prima.

Ik heb mijn paard destijds half geschoren en toen waren mijn benen zo blauw getrapt dat ik niet meer verder kon gaan. De dag er na heeft iemand anders het voor mij afgemaakt. Paard stond in de stal tegen de kant met 2 strobalen op elkaar tussen mijn paard en de scheerder. Beide keren heb ik een spuit tranquigel gebruikt. Misschien helpt het bij jou ook met strobalen ertussen?

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:59

als het echt niet anders kan de DA laten komen en in een bloedbaan laten spuiten.
t is niet geheel een optie maar dan ken je wel gewoon door begin dan wel eerst bij het moeilijkste gedeelte stel de verdoving iets gaat uit werken heb je dat al achter de rug..
succes

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:02

Als je een DA laat spuiten,moet je om een cocktail vragen waarbij het paard niet gaat zweten,anders ben je alleen maar verder van huis.Platspuiten klinkt heel negatief,maar ik heb liever een platgespoten paard,dan dat ik zelf naar het ziekenhuis moet.Maar laat het anders eens doen door iemand met ervaring,dat scheelt vaak al enorm..
er zijn ook handklippers...gewoon een "opscheer" schaartje,die dus zonder stroom werkt ( heb ff zo geen plaatje bij de hand) misschien is dat een idee voor zijn benen?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:47

Iemand zei dan scheer je niet zijn benen; maar met het lijf doet ze precies hetzelfde.
En nee; ik wil haar niet telkens platspuiten, daarom vraag ik toch om tips zodat ze het minder erg gaat vinden?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:21

Je kunt ook scheren op langer standje, ik gebruik 9 mm voor oefeningen. Dat kun je desnoods ieder dag doen, iedere dag een stukje meer. Ik begin altijd bij de lage hals, borst, rug en billen (kriebelplekjes! ). Pas bij rust ga ik verder. Sommige paarden hebben weken nodig om voldoende rust en vertrouwen te krijgen om ze losstaand overal op het lichaam te kunnen scheren.

De tips over een been optillen: nooit op vertrouwen bij een arabier of soortgelijk zeer lenig en flexibel ras/individu, die kan op 1 voorbeen staand nog met beide achterbenen tegelijk gericht uithalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:24

ShamalArabs schreef:
Je kunt ook scheren op langer standje, ik gebruik 9 mm voor oefeningen. Dat kun je desnoods ieder dag doen, iedere dag een stukje meer. Ik begin altijd bij de lage hals, borst, rug en billen (kriebelplekjes! ). Pas bij rust ga ik verder. Sommige paarden hebben weken nodig om voldoende rust en vertrouwen te krijgen om ze losstaand overal op het lichaam te kunnen scheren.

De tips over een been optillen: nooit op vertrouwen bij een arabier of soortgelijk zeer lenig en flexibel ras/individu, die kan op 1 voorbeen staand nog met beide achterbenen tegelijk gericht uithalen...

Oh niet alleen arabieren hoor :D
Een hoef optillen veroorzaakt imo alleen maar meer gevaar. Als ze willen slaan doen ze dat toch wel en het boeit ze niet of ze vast zitten met hun been, heb het wel eens geprobeert en t paard donderde bijna om met mij eronder. Nee dank u :o

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:38

quartel schreef:
niet scheren

ben ik het mee eens (scheren is niet eens noodzakelijk)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:11

maar bij 9 mm scheren heb je eerder kans dat je haren "meetrekt" en het dus een onaangenaam gevoel geeft.Ik scheer juist het liefst op 1 mm bij moeilijke paarden,omdat het mes er dan veel makkelijker door heen gaat.
TS..volgens mij heb je nu al heel wat nuttige tips gehad...kun je hier iets mee?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:13

Ik denk dat het wel gaat lukken :j
Ik ga vanavond na het rijden hem alleen even aanzetten, tot ze rustig is en dan weer uit en op stal :j

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:15

een flinke verdovingsspuit erin huffen, en af en toe even gewoon een paar minuten het scheerapparaat aan, in de houder houden en naast de box neerleggen, kan ze eraan wennen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:20

Lynn_x schreef:
ik wil toch af en toe wel haar beentjes toilleteren.

Maar zij niet..
Gewoon niet scheren, ik begrip echt niet dat daar zo'n drama's van gemaakt worden. Vind je het zelf niet een beetje ver gaan, gericht trappen naar baasje, chemisch sederen en dan ook nog een praam er op?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:25

Bandida schreef:
Lynn_x schreef:
ik wil toch af en toe wel haar beentjes toilleteren.

Maar zij niet..
Gewoon niet scheren, ik begrip echt niet dat daar zo'n drama's van gemaakt worden. Vind je het zelf niet een beetje ver gaan, gericht trappen naar baasje, chemisch sederen en dan ook nog een praam er op?

't is niet goed om elke week er een verdoving in te spuiten, maar uiteindelijk went het paard er wel aan, gewoon eens in de 2 maand scheren en zoals ik al zei af en toe gewoon het scheerapparaat in de houder, naast de box aanzetten, dan went ze eraan..

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:39

platspuiten vind ik geen goed idee. je paard reageert dan niet, gewoon omdat hij niet kan, maar de angst wordt alleen maar groter en de keer nadien is het dan nog erger..
als je je paard echt per sé wil scheren, leer hem dan eerst de tondeuse kennen.
hoe zou je zelf zijn als iemand met een raar voorwerp dat trilt en enge geluiden maakt op je afkomt?

even hoe ik het mijn paarden leer:
zet je paard niet vast aan een paal! hierdoor wordt die nog angstiger. hang gewoon aan longeerlijn oid aan z'n halster. zo kan het paard bij grote angst wel bewegen, en kan die niets kapotmaken, maar heb je hem wel nog onder controle :)

bij elke stap geldt dat van zodra het paard rustig blijft stilstaan, je de tondeuse wegdoet en het paard beloont. dat herhaal je enkele keren en dan hou je op. de keer nadien herhaal je de vorige stappen en begin je met enkele nieuwe stappen. let erop dat de verschillende sessies niet te lang uit elkaar liggen. best oefen je elke dag een half uurtje

1. tondeuse uit, laten ruiken
2. tondeuse uit, aanraken voor de schouder in de hals
3. tondeuse uit, aanraken van hals tot lenden
4. tondeuse uit, voorbenen aanraken
5. tondeuse uit, kont en achterbenen aanraken
6. tondeuse uit, oren, hoofd, ed aanraken

meestal is na 3 keer een half uurtje oefenen, het paard volledig gewent aan een tondeuse die uitstaat. daarmee bedoel ik dat je het paard gewoon met de tondeuse kunt benaderen zoals je dat met een borstel kan.

dan doe je alle voorgaande stappen met een tondeuse die aanstaat, maar raak je nog niet aan met de messen, maar met de achterkant. zo raakt het paard gewent aan de trillingen.
dit duurt meestal langer om aan te wennen dan als de tondeuse uitstaat.

en eenmaal je paard dat volledig accepteert (zonder een enkele schrikreactie!) kun je beginnen met het werkelijke scheren. probeer regelmatig even te stoppen met scheren als je paard braaf is om hem/haar te belonen.

eenmaal je paard geschoren is, moet je de oefeningen wel ngo af en toe herhalen, anders ben je het jaar nadien gewoon terug bij af ;-)
hopelijk heb je hier iets aan :)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 17:42

Maar mijn paard wil wel meer niet, ze wil eigenlijk oook geen trailer op wat ze toch moet, zo zijn er wel meer dingen ;)

Juist om die reden, zoek ik tips zodat ze het niet meer erg gaat vinden ;)

Bedankt boku; hier kan ik idd wel wat mee!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:14

Lynn_x schreef:
Ik denk dat het wel gaat lukken :j
Ik ga vanavond na het rijden hem alleen even aanzetten, tot ze rustig is en dan weer uit en op stal :j

Ik ben benieuwd hoe dat gegaan is :)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:57

ik val ff van mijn kruk hoor...1,5 uur nodig om een paard aan een tondeuse te laten wennen die niet eens aan staat...wat voor monsters hebben jullie eigenlijk? Iedere dag ff 5 minuten kan ik me wat bij voorstellen,maar een half uur?
Beste tip:Maak het probleem niet groter dan dat het is.
Ik scheer zoveel paarden die door een ander niet geschoren konden worden..waarom..omdat ik ieder paard braaf vind en er niet eens bij stil sta dat ze wel eens vervelend zouden kunnen zijn.Ik ben niet bang en maak er geen probleem van.Zoals gezegt heb je af en toe een paard erbij dat wat meer aandacht nodig heeft of gebaat is bij het laten wennen aan een scheerappararaat,maar dan wel op de juiste manier.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:55

catalyst1 schreef:
Ik scheer zoveel paarden die door een ander niet geschoren konden worden..waarom..omdat ik ieder paard braaf vind en er niet eens bij stil sta dat ze wel eens vervelend zouden kunnen zijn.Ik ben niet bang en maak er geen probleem van.

Met deze instelling stond ik mijn paard destijds ook te scheren. Ik had er zelfs al op mn hurken achter gezeten om het bovenste gedeelte van het achterbeen te doen. Ik was rustig met de zijkant bezig en het ging zo snel.. ik lag ineens in de hoek van de stal met een handtekening van mijn paard op mn bovenbeen. Toen ik weer verder wou gaan (op een andere plek), bleef hij meppen. Waar het vandaan kwam? Geen idee, er was helemaal niets mis gegaan wat een aanleiding tot trappen kon geven.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:12

Pfoe, wat is de mijne braaf dan. (Eerste keer scheren vroeg mijn instructrice of ik hem 'soms wat had gegeven, want ik wist toch wel dat er straks nog een springles op het programma stond?' Zo ontzettend relaxed stond hij erbij. Vond het gewoon heerlijk en maakte niet uit of we op zijn lijf, oren of benen bezig waren).

Was jouw poging (of in ieder geval de mensen die ervoor kwamen) tot scheren de eerste keer ook de eerste keer van het paard? Toen het niet meer ging zijn ze er toen op de helft mee gekapt?

Daarnaast vraag ik me af, als jij je paard kent, dan weet je toch wel of ze hier echt angstig is of dat het om puur dominantie gaat? De manieren om dit probleem te proberen op te lossen zijn namelijk nogal verschillend, en ligt er echt aan uit welk oogpunt jouw paard zo'n heisa maakt.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 14:36

Nee, toen het niet meer ging, hebben we haar verdoofd. Daarna hebben we het afgemaakt. De 2e x had ik haar meteen verdoofd, gesedeert hoe je het wil noemen, en praam er bij (dit was de 1e x ook), toen ging het wel beter maar was het nog steeds oppassen geblazen.

Tja, ik denk zelf dat het dominantie is, maar kan het me bijna niet voorstellen. Ze is nooit dominant en eigenlijk ook nooit super angstig..

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:08

Waarom zou je een probleem uit de weg gaan? Als ze zoveel zweet is het echt fijner om haar te scheren, dus ik zou het zeker gewoon rustig opbouwen!

Is het niet gewoon uitproberen, en heeft ze het eerst wel gewoon braaf gedaan?

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 00:54

Volgens mij kennen velen de werking van een sedatie niet. Ik heb meerdere jonge paarden gehad die je de eerste paar keer moest platspuiten en die uiteindelijk makkelijk te scheren werden.

Maar je denkt toch niet dat je je in elkaar moet laten slaan door een paard omdat ie niet geschoren wil worden?

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:53

Lynn_x schreef:
Nee, toen het niet meer ging, hebben we haar verdoofd. Daarna hebben we het afgemaakt. De 2e x had ik haar meteen verdoofd, gesedeert hoe je het wil noemen, en praam er bij (dit was de 1e x ook), toen ging het wel beter maar was het nog steeds oppassen geblazen.

Tja, ik denk zelf dat het dominantie is, maar kan het me bijna niet voorstellen. Ze is nooit dominant en eigenlijk ook nooit super angstig..

Ik neem aan dat je niet begonnen bent met de praam gelijk op haar neus?

Erg vervelend dat ze zo reageert, maar ik zou inderdaad proberen het positief voor haar te maken, door haar er langzaam aan te laten wennen (zoals hierboven ook al beschreven). Het jammere is dat het al zo lang fout gaat, en zij dus geleerd heeft deze reactie te geven op het scheerapparaat, en dan duurt het bij paarden heel lang voordat ze die reactie kwijt zijn. Dus oefenen oefenen oefenen en niet opgeven.

Misschien is het ook slim om dit te laten doen door iemand anders die haar niet eerder zo heeft meegemaakt. Uiteraard niet zonder dat ze het weten, dat zou gevaarlijk zijn. Maar misschien uit jij inmiddels zonder dat je het weet al bepaalde emoties en duurt het met jou langer als dat het misschien met een ander zou duren. Ook kan je erover nadenken er iemand bij te halen die wat meer van gedragskunde weet? (Had je haar niet op kunnen geven voor die les van Annemarie := ).

In ieder geval heel veel succes ermee...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:01

je moet je paard desensibiliseren op het scheerapparaat, dat doe je niet met het scheerapparaat zelf maar begin met bijvoorbeeld een massage apparaat wat ook trilt, er bestaat een DVD voor van Parelli hoe je je paard leert dat ie niet dood gaat van scheren.
Ik heb die DVD ook, PB maar bij interesse, heb m namelijk dubbel (2x opgestuurd gekregen van verkoper)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:18

neem gewoon tijd om rustig te laten wennen en werk met voerbeloning..Ik denk echt dat het angst is hoor..Je hebt verschillende typen paarden en sommigen reageren met agressie als ze angstig zijn..Doen honden toch ook!?Ik denk zelfs dat al die dwangmiddelen het paard alleen maar agressiever maken..Zelf heb ik ook een keer zon type paard gehad en omdat ik toen nog weinig kijk op dit soort dingen had probeerde ik alles met dwang op te lossen terwijl ze me allen het ea probeerde te vertellen(het werd alleen op een gegeven moment schreeuwen)..Ze werd steeds onhandelbaarder..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:56

Active schreef:
Volgens mij kennen velen de werking van een sedatie niet. Ik heb meerdere jonge paarden gehad die je de eerste paar keer moest platspuiten en die uiteindelijk makkelijk te scheren werden.

Maar je denkt toch niet dat je je in elkaar moet laten slaan door een paard omdat ie niet geschoren wil worden?

Dat is ieder z'n mening als er paard dusdanig zou reageren op het scheren zou ik dus niet meer scheren. Het is niet van levensbelang dus ik zou niet weten waarom je een paard op die manier zou moeten dwingen.