Pony niet te benaderen tijden het eten(dominantie)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:52

Sassol schreef:
Ik ben er nog niet zo zeker van dat het paard daar al 100% van overtuigd is? Op de momenten dat ze zich zo gedraagt accepteert het paard het nu. Maar er is nog steeds een rangorde strijd aan de gang dacht ik?

Ik reageer ook even op Tjoppie's uitspraak ;) Hoe het gewoon hoort te zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:59

Dat maakt het inderdaad wel lastiger dat die jonge meisjes hem de leider laten zijn.

Als ze in de schuilstal staat is er geen enkele veilige manier om haar uit de stal te kunnen sturen? Dan zou ik daar even geen hooi neerleggen maar alleen in de wei. Maak je van de schuilstal jullie knuffel en relax plekje.

Kun je eerst ervoor zorgen dat ze het in de wei (waar ze aan de kant kan en dus ook moet!) niet meer in haar hoofd haalt te doen naar jou, wordt de schuilstal een positieve plek met jou.
Zo zou je het nog stapje voor stapje op kunnen bouwen tot je gewoon in de schuilstal bij haar kan staan als ze eet of haar rustig de stal uit kan sturen om te poetsen.

Hoe vaker zij succes heeft in een strijd, hoe langer het gedrag volhoudt. Zorg er dus voor dat jij altijd wint. Die garantie heb je in de schuilstal nu dus nog niet.

Eske_B

Re: Pony niet te benaderen tijden het eten(dominantie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 10:04

Bedankt voor de tips.

We leggen meestal binnen drie plakjes en buiten ééntje. Zorro gaat altijd het eerste naar binnen, zij is de leider, dan mogen de andere 2 heel voorzichtig naar binnenkomen, buiten is dus voor de weggejaagde. En Zorro eet altijd binnen. En als ze klaar is en er is buiten nog over, gaat ze daar vrolijk verder met eten, het gekke is wel dat ze dán wel te benaderen is...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:14

keshia schreef:
stel dat een paard biks staat te eten, vind ik dat je dit ook ten alle tijden zou moeten kunnen onderbreken... stel je voor, dat je biks geeft, en je hoort ineens iets van ijzer in de bak rammelen... ga jij dan rustig staan wachten tot ze het op heeft!?

Ik ben het daar volledig mee eens. Zo heb ik ooit eens per vergissing de voeremmers van twee paarden omgewisseld waarvan 1 paardje medicijnen onder het voer gemengd kreeg. Ik had het gelukkig meteen door en ik heb rustig de emmers kunnen verwisselen, zonder dat ik acrobatische sprongen, duw- en trekpogingen of sluiptechnieken heb moeten toepassen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:25

Wat ik vergeten was te vertellen...
Toen ze hooi een het eten was moesten we ook nog opstrooien, toen kon ik gewoon naar heet toe lopen en alles, langs haar, haar aaien. Pas toen ik een half uur/uur later met het halster aankwam zetten deed ze zo dominant en alles...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:35

Hoe je hier het beste aan kunt werken weet ik niet, maar ik denk dat er zeker goede tips voorbij (zullen) komen.

Zelf heb ik nooit te maken gehad met zulke dominantie.
Mijn paarden accepteren mij van het begin af aan bij hun voer.
Als ik wil (doe het eigenlijk nooit want laat ze gewoon met rust tijdens het eten) kan ik ook gewoon in hun voerbak rommelen, ze poetsen etc. terwijl ze staan te eten.
Ook kan ik ze gewoon meenemen als het nodig is en ze hun bak nog niet leeg hebben.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:18

EskeGirl schreef:
Wat ik vergeten was te vertellen...
Toen ze hooi een het eten was moesten we ook nog opstrooien, toen kon ik gewoon naar heet toe lopen en alles, langs haar, haar aaien. Pas toen ik een half uur/uur later met het halster aankwam zetten deed ze zo dominant en alles...

Maar veel paarden hebben echt wel door wat je komt doen. Hier hebben we er ook een in de wei die altijd gezellig komt knuffelen, behalve als ie een halster ziet dan, want als ie een halser ziet kan je niet meer dichterbij dan twee meter komen en dan begint ie te hollen. Want knuffelen vind hij wel leuk en gezellig maar hij doet dat toch liever in de wei :P .