Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lorus schreef:Eigenlijk ben ik absoluut niet bang voor hem. ik heb hem daarstraks toen ik hem eenmaal had heerlijk staan poetsen en knuffelen.
hij is ook geen paard waar je bang van word. hij is ontzettend netjes opgevoed. bij het woord om gaat hij al opzij. een voetje vraag je. de andere drie geeft hij.
loop je met hem aan de hand blijft hij achter je. hij stopt waar jij dat doet.
Alleen het buitenrijden gaat mis. maar dan alleen bij mij. en het uit de weide halen..
ik heb nu sinds vrijdag alleen geknuffeld en gepoetst. maar hij komt nog niet echt. alleen als hij ziet dat mijn pony lekkers krijgt.

)lorus schreef:Mijn instructrice is een gediplomeerd instructrice. ze weet wel wat ze doet. Ze werkt in de bak alleen maar aan onyspanning met ons. de reden van het pessoa bit is dat ikzelf een rem wilde hebben omdat ik niet in de bosjes wilde belanden met een paard over de weg heen.
D00R schreef:Je hebt al veel goede tips gekregen en waarschijnlijk kun je daar ook wel wat mee.
Je schrijft in één van je laatste berichten dat de TA komt. Wellicht handig dat ook even af te wachten?
Paarden met pijn in hun mond kunnen gekke dingen doen.
Verder ben je weinig constant in wat je schrijft, waardoor ik hier en daar de draad een beetje kwijt ben en het zelfs op mij als mens weinig betrouwbaar (in de zin van consequent) overkomt.
Je hebt eerst langzaam je paard laten wennen. Geen idee hoelang je daarmee bezig bent geweest, maar het dier is er een maandje, dus erg lang kan dat niet zijn geweest, gezien het feit dat je daarna al zoveel met hem meegemaakt hebt en hebt geprobeerd.
Je zegt dat hij in de bak ook ervandoor gaat, later zeg je dat hij dat alleen de eerste week deed (toen hij was aan het wennen?) en later doet hij het eigenlijk in de bak niet. Je zegt 3 keer per week te rijden. Dat betekent dus dat je welgeteld in een maand tijd 12 keer hebt kunnen rijden, misschien maximaal 16 keer.
Je zegt dat het pessoabit er nu op ritten buiten in hangt, later zeg je dat dat de tweede keer dus niet zo was (toen je eraf donderde) en weer later zeg je dat het er wel in hing, ook toen je eraf bent gevallen.
In die periode van een maand heb je ook nog een week alleen gewandeld (dus gaat er weer wat van het aantal keer rijden af).
Dus: je hebt hem eerst laten wennen, toen ben je gaan rijden, je hebt al een martingaal geprobeerd, een pessoabit en bent uiteindelijk op buitenrit gevallen en je hebt ook al een week alleen gewandeld. En in die tijd is het je gelukt om het vertrouwen in de bak helemaal op orde te krijgen...
Hoeveel dagen passen er in die maand van jou???![]()
Ik kan hier alleen uithalen dat je véél en véél te snel wil met je paard. En naar mijn mening is het niet meer dan logisch dat het dus niet goed gaat.
Jij vertrouwt je paard duidelijk niet en baalt van hem, je zegt immers dat hij je misschien wel haat en je maakt er een probleem van dat hij niet naar je toe komt. Jij voelt je daar rot door... Wat voor reden heeft het paard dan om jou te vertrouwen? Ik zou ook op mijn hoede zijn als ik na een maand al afgeschreven was als "hij haat me". (een paard kan niet haten trouwens).
Zo ontzettend mee eens!! Daarom vroeg ik ook om een eerlijke introspectie in hoe TS zich voelt, zich opstelt etc. Paarden voelen zooooo ontzettend feilloos die dingen aan. Helaas is TS daar nog niet op ingegaan.
) Niet doen!! Je leert t paard daarmee dat snoepje = hangt een hand aan t halster. Ik heb mijn pony de eerste week dat ik hem had niet eens kunnen benaderen. Week lang met een berg snoepjes op mn kont in t land gezeten (en geloof me, begin nov is dat níet aangenaam
) en uiteindelijk kwam hij steeds makkelijker naar me toe. Na die week was t m duidelijk hoe het werkte in de wereld, heb nooit meer moeilijk hoeven doen om hem te pakken. Staat altijd voor het hek te dringen als ie me aan ziet komen
Ook ik maakte de fout om hem meteen te proberen te pakken, heeft me vele uren in de stromende regen gekost om dat weer recht te breien

En dan niet overmoedig worden en er een sprongetje van maken hoor! Gewoon heel simpel, balkjes draven. Maak het leuk, beloon hem heel veel, leer hem dat hij meer goed doet dan fout (grenzen aangeven is natuurlijk altijd enorm belangrijk, maar een paard mag ook best weten wanneer ie t wél goed doet!) en dat hij zijn leider heel snel heel blij kan maken als hij een beetje zijn best doet.
Succes iig!