paard haat mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Re: paard haat mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 01:46

Haha, wat zijn we t lekker met elkaar eens ;)

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 06:55

Mijn instructrice is een gediplomeerd instructrice. ze weet wel wat ze doet. Ze werkt in de bak alleen maar aan onyspanning met ons. de reden van het pessoa bit is dat ikzelf een rem wilde hebben omdat ik niet in de bosjes wilde belanden met een paard over de weg heen. zij heeft mijn keuze gereapecteert en kwam met een babypessoa de volgende les. Hier heb ik eerst in de bak mee leren rijden voordat we naar buiten gingen. de eerste keer naar buiten dat ging perfect. ik hoefde het bit niet eens te gebruiken want hij bleef contineu bij me. toen heb ik ook alleen heel licht contact gehouden. echter ging hij de tweede rit er zo hard vandoor.. daar kwam mijn opmerking bit door het hoofd heen trekken vamdaan. want zo voelde het. ik kreeg geen enkele reactie. kon niet sturen niks. en toen viel ik er dus inderdaad af.

Ik vind het erg jammer dat jullie mijn instructrice en mij zo afschrijven. voordat we iets doen denken we er eerst goed over na. mischien is een babypessoabit wel wat te geweest. maar volgens ons waa het het proberen waard. helaas niet geholpen.

nu gaan we echter over naar het lichtste bit. gezien hij toch niet naar het zwaarste luisterd kan ik beter iets fijns erin hangen. ook willen we bitloos proberen om te kijken of hij daar anders op reageerd.

En voor allen die grondwerk aanraden. ik had voor mezelf al besloten dat hij een lichte vakantie krijgt. met alleen om de dag grondwerk. ik ga dan longeren zonder lijnen. mijn pony kan ik zo alle kanten opsturen achtjes alles. ik ga dit ook met hem proberen. in de hoop dat we mischien dichter samen komen..

wille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:02

Ik begrijp dat je de beste bedoelingen hebt maar lees tussen de regels door dat je de nodige ervaring/handigheid nog niet bezit en dat is geen schande want paardrijden is een leven lang leren!
Ik ben er van overtuigd dat alleen een goede instructeur je hierin kan begeleiden zodat je de problemen niet erger of onherstelbaar maakt. Ik ben het dan ook volkomen met Gineke eens en adviseer je om voor je paard en je eigen veiligheid te kiezen en een kundig iemand te zoeken.

Behandel je paard met respect als je wilt dat hij dat ook voor jou krijgt.
Succes

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:11

Grenzen aangeven en uitstralen dat je leider bent zijn voor mij 2 verschillende dingen.
Hoe geef jij je grenzen aan? Is dat voor hem ook duidelijk en prettig? Of is dat voor hem wellicht een negatieve ervaring?

Een paard wil duidelijke grenzen, consequentie, maar zonder dat hem dat pijn doet.
Duidelijke leiding voor een paard is in de basis de uitstraling. Hoe kom jij over t.o.v. het paard?
Wanneer jij namelijk als een leider overkomt zal hij minder proberen en als hij al iets probeerd en je geeft op een eerlijke manier aan dat dat de grens is zal hij het accepteren.

Maar als het paard vooraf al twijfelt aan jou leiderschapskwaliteiten, zal hij dat extra gaan uittesten.

Dit is altijd een wisselwerking tussen paard en ruiter. Sommige mensen hebben een hele duidelijke natuurlijk leidersuitstraling, voor een ander is dat veel moeilijker. En het ene paard accepteert iemand sneller als leider dan de ander...

Als ik het zo lees, is dit wat er aan de hand is, jouw paard ziet je niet als leider. Het advies om dit te ontwikkelen ligt in grondwerk en daarbij kijken naar je relatie/ houding tegen over het paard. Het beste gaat dit door een goede instructeur te zoeken die erg kijkt naar de relatie en niet alleen rijtechnisch advies geeft.
Jouw relatie met het paard is de basis... De basis voor succes, maar vaak ook voor problemen!

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 15:13

Ik geef mijn grenzen duidelijk maar rustig aan. mijn pony hoef ik inmiddels alleen maar op haar.plek te wijzen door een keer EH of NEE te zeggen.
bij het nieuwe paard is het strenger. mocht hij mij voorbijlopen aan de hand. dan krijgt hij een trekje.aan het touw. een duidelijke nee. en zet ik hem een pas achteruit.

Ik wil gewoon dat we een fijne band gaan krijgen.. Maar ben zo bang dat die niet komt..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:29

Zolang jij daar de angst voor houdt, hou je de band ook tegen. Het eerste wat je weer zult moeten voelen/ ervaren is dat je hem vertrouwt. Pas als jij hem jouw vertrouwen geeft, kan hij zich gaan ontspannen en jou zijn vertrouwen geven.

Je hebt het dier pas een maand en er is al veel (fouts) tussen jullie gebeurd waardoor hij jou ook niet durft te vertrouwen als leider. Ik zou je echt willen adviseren om (al is het voor een keer of 2 a 3) er een grondwerkinstructrice bij te halen. Dat heeft mijzelf veel goed gedaan. Met je pony heb je al een band en is er al een leiderrol bevestigd etc. Er kunnen dingen in geslopen zijn die voor jouw nieuwe paard niet te begrijpen zijn. Nieuw paard, nieuwe situatie. Dus wellicht tijd om iemand van buiten af eens mee te laten kijken. IK dacht ook de eerste maanden dat ik alles goed deed, tot ik door de grondwerkinstr. die ik erbij had gehaald eens goed met de neus erop geduwd werd. Dat IK zo onzeker was, dat IK de boel niet vertrouwde bijv.

Ik zeg absoluut niet dat jouw instr niet goed zou zijn, wrs is zij voor het rijden voor jou fijn. Maar ik zou er echt een grondwerk-iemand bij halen die objectief kan observeren wat er tussen jou en je paard speelt en leeft. Je zit nu nog steeds in je angst vanwege je val en snap me... daar kan ik helemaal inkomen! Ik lees OOK dat je voor hem wilt gaan. Zelf kun je echter niet zien wanneer je net even dat kleine tikje naar achteren zet met je lichaam waardoor je je onzekerheid verraadt, of de aarzeling in je handelingen of stem. Ergens heb ik het idee dat je nu bang van hem bent (wederom snap ik dat... ik heb een Fries van 700 kilo die na mijn val ook aardig imposant op mij overkwam) dus kun je het beste iemand erbij halen die jou het vertrouwen in jezelf EN in dit paard terug geeft. Zodat je over 2 jaar OOK met een glimlach op je gezicht boitloos en zadelloos door de bak stapt :D

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 15:37

Eigenlijk ben ik absoluut niet bang voor hem. ik heb hem daarstraks toen ik hem eenmaal had heerlijk staan poetsen en knuffelen.

hij is ook geen paard waar je bang van word. hij is ontzettend netjes opgevoed. bij het woord om gaat hij al opzij. een voetje vraag je. de andere drie geeft hij.
loop je met hem aan de hand blijft hij achter je. hij stopt waar jij dat doet.

Alleen het buitenrijden gaat mis. maar dan alleen bij mij. en het uit de weide halen..
ik heb nu sinds vrijdag alleen geknuffeld en gepoetst. maar hij komt nog niet echt. alleen als hij ziet dat mijn pony lekkers krijgt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:45

Klinkt als een goed opgevoed paard! Ik denk dat het met tijd en aan elkaar wennen echt wel goed moet komen hoor.

Hoe heb je hem zonet dan uiteindelijk toch uit de wei gekregen?
En hoe is het met je knie?
Misschien even buitenrijden uitstellen tot je in de bak geheel de controle hebt etc?

Nog een vraagje: als even heel eerlijk bent... met welk gevoel stap je dan nu de wei in? (even echt eerlijk dus)
Ben je echt helemaal ontspannen? Vraag je hem als het ware naar je toe? Of heb je toch ergens die 0,1% idee dat hij toch wel niet zal komen? Loop je zelfverzekerd rechtop, kijk je al naar hem of negeer je hem? Kortom: hoe loop jij precies naar de wei toe, de wei in en hoe stel je je op tov paard?

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:09

Ik loop de wei in rechtop. Grote hand snoepjes mee of ander lekkers zoals fruit. ik loop dan in eerste instantie naar.hem. handen hem ik dan langs mijn lijf. viel me op dat hij daar rustiger bij blijft. en zo loop ik rustig op hem af. hij loopt dan weg. mijn pony weet meteen dat er iets te halen is en komt rustig kijken.
Hij komt dan alsnog wat dichterbij vanwege het eten. hij komt dan graag vlug iets jatten en weg.
Meestal kun je hem bij zijn halster pakken als hij echt komt.
mocht het zo niet lukken dan drijf ik hem op het plaatsje. klein hoekje wei van tien bij vijftien wat we kunnen afsluiten.
Dit ligt voor de poort naar het erf atukje veiligheid.
hierop probeer ik hem dan alsnog te lokken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:19

Een paard is natuurlijk een prooidier en ik zit te denken: als hij jou nog niet als leider ziet (en wellicht wel in verband brengt met de minder leuke dingen die er gebeurd zijn) en jij komt rechtop, zelfverzekerd op hem af... heeft hij de neiging te vluchten. Je zegt al dat je armen langs je licheem een rustiger paard oplevert dan voor je uit gestoken (want dat is ook bedreigender). Je komt als het ware voor hem als jager de wei in om hem te pakken.

Ideeen (ik probeer met je mee te denken) zouden kunnen zijn:

* de wei in en hem negeren. Juist naar de pony gaan. NIET de intentie hebben hem op te halen. Als hij dan naar je toe komt eerst zelf negeren, evt zonder naar hem te kijken, dus je focus niet op hem richten, iets aan hem geven. Zodat hij door krijgt dat er bij jou rust heerst, kalmte. Dat jij de zaak onder controle hebt en hem niet komt halen.

* Vorig jaar had mijn Fries ook de neiging als ik de wei in kwam om weg te lopen van me (dit was voor de grondwerksessies). Wat ik deed was paralel aan hem gaan lopen, net alsof ik niet voor hem kwam, eens wat op mijn hurken gaan zitten, rondkijken (niet naar hem). De wei mijn territorium maken, dus kalmte uitstralen van ik ben hier de leider. En ondertussen dus inwendig de instelling hebben dat paard naar me toe mag komen. Zodra hij kwam draaide ik me niet naar hem toe, ik liet hem helemaal bij me komen en negeerde hem verder helemaal. Pas als ie rustig bij me stond begroette ik hem bijv, ook rustig en niet met het idee hem te pakken.

Als dit paard omdat hij jou nog niet goed kent, zich ook niet op zijn gemak voelt bij jou, is jouw intentie dat je hem komt halen miss te sterk voor hem.
Ook het meteen bij zijn halster pakken, versterkt dat gevoel dat je hem komt halen.
En hem dan opjagen een apart deel op, versterkt dus het prooidier/ jager-idee.
Misschien kun je hier een mee experimenteren de komende keren? Dus echt eerst eens niks van hem willen op de wei?

Lees helaas nog niks over je inwendige gevoel, want dat voelt een paard heel goed aan.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:18

lorus schreef:
Eigenlijk ben ik absoluut niet bang voor hem. ik heb hem daarstraks toen ik hem eenmaal had heerlijk staan poetsen en knuffelen.

hij is ook geen paard waar je bang van word. hij is ontzettend netjes opgevoed. bij het woord om gaat hij al opzij. een voetje vraag je. de andere drie geeft hij.
loop je met hem aan de hand blijft hij achter je. hij stopt waar jij dat doet.

Alleen het buitenrijden gaat mis. maar dan alleen bij mij. en het uit de weide halen..
ik heb nu sinds vrijdag alleen geknuffeld en gepoetst. maar hij komt nog niet echt. alleen als hij ziet dat mijn pony lekkers krijgt.

Ik denk dat het gedrag wbt. uit de weide halen niet binnen een paar dagen verandert,denk dat zoiets eerder een paar weken/maanden duurt voordat het gedrag verandert..Dus blijf gewoon geduldig en denk na over wat je nog meer kan doen/veranderen..Ga ook eens de wei in zonder dat hij mee moet..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:01

hier iemand die de TS kent,
het paard is een ontzettend lief maar van wat ik heb gezien wat angstig dier,
goed opgevoed en best braaf zal niet bokken steigeren enz,
wat ik heb gezien toen hij er buiten vandoor wilde gaan is echt dat hij inderdaad weinig balans heeft en daarom de ruiterhand opzoekt om op te steunen,
hij word hierin ontzettend sterk en trekt je bijna uit het zadel,
waardoor je eigenlijk hem niet terug kunt vragen,
wat met ook opviel is dat hij zijn kaak vastzet op dat moment en zijn hals strak maakt (onderhals opzetten)
ook hebben TS en ik gezien dat zijn hengstentanden wat ruw zijn,
en daar gaat binnenkort waarschijnlijk de TA voor komen

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:04

Als ponylies constateert dat t een angstig paard is, dan zal dat wel zo zijn.

Ik ben het dan eens met zilfstar en pleiada. Ga hem niet vangen!!! Ga lekker met je andere pony knuffelen en als je paard zelf komt, mag hij ook meedoen. Hij moet naar jou toe komen! Laat ze maar lekker vechten om jouw aandacht (niet letterlijk natuurlijk). En alle snoepjes zijn alleen voor de paarden die ze komen halen.
En als hij komt, lekker kroelen en weg laten lopen als hij dat wil. Geef dit een maand of vier, vijf de tijd. Dan zul je zien dat hij je bij t hek staat op te wachten.

Ohja, en verpruts t niet door een 'ja, ik vang m nooit meer, maar nu hadden we les en nou moest t'. Ben je weer een heel eind terug naar af.
(als je toch les met m wilt: weet niet of je paard bijv. s 'nachts op stal staat? Plan je les dan 's ochtends voor hij naar buiten gaat, dan hoef je m niet in de wei te vangen.)

Zoals ik eerder al schreef: bij ons duurde het drie maanden. Mevrouw komt wel uit t 'wild' dus is sowieso wat schuchter. Liet zich vaak wel benaderen als je de wei in liep, maar niet als je een touw oid vasthad. Kwam al wel heel snel als we met onze andere (aandachtsgekke) pony bezig waren. Dan werd ze ook voorzichtig gekroeld.

Ze staan bij ons 24/7 buiten maar mogen 2 uur p/dag op t volle gras. Dat was eigenlijk de enige keer dat ze 'gevangen' werd, maar daar had ze natuurlijk geen problemen mee. Want voor 2 uur lang lopend buffet kan je best even aan een touwtje lopen.

Er waren steeds meer dagen dat ze zich wel liet vangen en alleen op die dagen werd er iets met haar gedaan (poetsen was ook iets met haar doen). En nu staat ze dus ook bij t hek te wachten. Hinnikt zelfs af en toe al als ik aankom. En ik kom nooit eten geven, dus da's een goeie. Soms neem ik trouwens wel een snoepje mee naar de wei, maar meestal niet. Hoewel ik dat eigenlijk wel van plan was altijd te doen.... Hmmm, toch eens aan denken, vinden ze vast leuk :)

Anywho, nog iets waar ik t mee eens ben: grondwerklessen!!! Misschien kan je eigen instructrice die wel geven? Die van mij kan t iig allebei. En ook longeerles. En nogmaals, ze kan echt heel aardig zijn en t beste voor hebben, maar toch lijkt t me niet dat ze je erg goed kan adviseren. (haha, ik lach me krom als we nu dezelfde instructrice blijken te hebben :D )

Take it easy and don't rush things!
Succes!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:15

lorus schreef:
Mijn instructrice is een gediplomeerd instructrice. ze weet wel wat ze doet. Ze werkt in de bak alleen maar aan onyspanning met ons. de reden van het pessoa bit is dat ikzelf een rem wilde hebben omdat ik niet in de bosjes wilde belanden met een paard over de weg heen.

Mijn inziens moet je de oplossing nooit zoeken in het proberen van een ander bit. Gewoon een eenvoudig trensje erin, en leren dit paard op je been- en zithulpen te rijden in combinatie met wat grondwerk op de overige dagen om jullie vertrouwensband naar een hoger niveau te helpen. Het is prima om lekker naar buiten te gaan met je paard, maar wel pas op het moment dat je dressuurmatig alles voor elkaar hebt... Dat je hem terug kunt rijden op je zit, en niet afhankelijk bent van hulpmiddelen om je paard onder 'bedwang' te houden. Een goede instructrice had jou dan ook nimmer het bos ingestuurd met een pessoa bit & oncontroleerbaar paard....

Ik begrijp heel goed dat je graag direct enthousiast aan de slag wilt met je nieuwe aanwinst, maar probeer je ook eens in het paard te verplaatsen: Alles is anders voor hem, hij is al zijn stabiliteit kwijt, en indien zijn vluchtgedrag een teken is om dit aan te geven (hij kan immers niet spreken...) straf je dit juist af door naar dwangmiddelen te grijpen. Bij sommige paarden verergerd hun gedrag daar juist alleen maar door. Denk dat je het probleem (en de oplossing) echt eerst bij jezelf zult moeten zoeken, alvorens je naar je nieuwkomer wijst.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:28

Je hebt al veel goede tips gekregen en waarschijnlijk kun je daar ook wel wat mee.

Je schrijft in één van je laatste berichten dat de TA komt. Wellicht handig dat ook even af te wachten?
Paarden met pijn in hun mond kunnen gekke dingen doen.

Verder ben je weinig constant in wat je schrijft, waardoor ik hier en daar de draad een beetje kwijt ben en het zelfs op mij als mens weinig betrouwbaar (in de zin van consequent) overkomt.
Je hebt eerst langzaam je paard laten wennen. Geen idee hoelang je daarmee bezig bent geweest, maar het dier is er een maandje, dus erg lang kan dat niet zijn geweest, gezien het feit dat je daarna al zoveel met hem meegemaakt hebt en hebt geprobeerd.
Je zegt dat hij in de bak ook ervandoor gaat, later zeg je dat hij dat alleen de eerste week deed (toen hij was aan het wennen?) en later doet hij het eigenlijk in de bak niet. Je zegt 3 keer per week te rijden. Dat betekent dus dat je welgeteld in een maand tijd 12 keer hebt kunnen rijden, misschien maximaal 16 keer.

Je zegt dat het pessoabit er nu op ritten buiten in hangt, later zeg je dat dat de tweede keer dus niet zo was (toen je eraf donderde) en weer later zeg je dat het er wel in hing, ook toen je eraf bent gevallen.

In die periode van een maand heb je ook nog een week alleen gewandeld (dus gaat er weer wat van het aantal keer rijden af).

Dus: je hebt hem eerst laten wennen, toen ben je gaan rijden, je hebt al een martingaal geprobeerd, een pessoabit en bent uiteindelijk op buitenrit gevallen en je hebt ook al een week alleen gewandeld. En in die tijd is het je gelukt om het vertrouwen in de bak helemaal op orde te krijgen...
Hoeveel dagen passen er in die maand van jou??? :o

Ik kan hier alleen uithalen dat je véél en véél te snel wil met je paard. En naar mijn mening is het niet meer dan logisch dat het dus niet goed gaat.
Jij vertrouwt je paard duidelijk niet en baalt van hem, je zegt immers dat hij je misschien wel haat en je maakt er een probleem van dat hij niet naar je toe komt. Jij voelt je daar rot door... Wat voor reden heeft het paard dan om jou te vertrouwen? Ik zou ook op mijn hoede zijn als ik na een maand al afgeschreven was als "hij haat me". (een paard kan niet haten trouwens).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:53

-> OPG

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:38

D00R schreef:
Je hebt al veel goede tips gekregen en waarschijnlijk kun je daar ook wel wat mee.

Je schrijft in één van je laatste berichten dat de TA komt. Wellicht handig dat ook even af te wachten?
Paarden met pijn in hun mond kunnen gekke dingen doen.

Verder ben je weinig constant in wat je schrijft, waardoor ik hier en daar de draad een beetje kwijt ben en het zelfs op mij als mens weinig betrouwbaar (in de zin van consequent) overkomt.
Je hebt eerst langzaam je paard laten wennen. Geen idee hoelang je daarmee bezig bent geweest, maar het dier is er een maandje, dus erg lang kan dat niet zijn geweest, gezien het feit dat je daarna al zoveel met hem meegemaakt hebt en hebt geprobeerd.
Je zegt dat hij in de bak ook ervandoor gaat, later zeg je dat hij dat alleen de eerste week deed (toen hij was aan het wennen?) en later doet hij het eigenlijk in de bak niet. Je zegt 3 keer per week te rijden. Dat betekent dus dat je welgeteld in een maand tijd 12 keer hebt kunnen rijden, misschien maximaal 16 keer.

Je zegt dat het pessoabit er nu op ritten buiten in hangt, later zeg je dat dat de tweede keer dus niet zo was (toen je eraf donderde) en weer later zeg je dat het er wel in hing, ook toen je eraf bent gevallen.

In die periode van een maand heb je ook nog een week alleen gewandeld (dus gaat er weer wat van het aantal keer rijden af).

Dus: je hebt hem eerst laten wennen, toen ben je gaan rijden, je hebt al een martingaal geprobeerd, een pessoabit en bent uiteindelijk op buitenrit gevallen en je hebt ook al een week alleen gewandeld. En in die tijd is het je gelukt om het vertrouwen in de bak helemaal op orde te krijgen...
Hoeveel dagen passen er in die maand van jou??? :o

Ik kan hier alleen uithalen dat je véél en véél te snel wil met je paard. En naar mijn mening is het niet meer dan logisch dat het dus niet goed gaat.
Jij vertrouwt je paard duidelijk niet en baalt van hem, je zegt immers dat hij je misschien wel haat en je maakt er een probleem van dat hij niet naar je toe komt. Jij voelt je daar rot door... Wat voor reden heeft het paard dan om jou te vertrouwen? Ik zou ook op mijn hoede zijn als ik na een maand al afgeschreven was als "hij haat me". (een paard kan niet haten trouwens).

_/-\o_ Zo ontzettend mee eens!! Daarom vroeg ik ook om een eerlijke introspectie in hoe TS zich voelt, zich opstelt etc. Paarden voelen zooooo ontzettend feilloos die dingen aan. Helaas is TS daar nog niet op ingegaan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:33

Wat ponylies zegt vermoedde ik al. @lorus; ik denk dat je te maken hebt met een erg onzeker paard die, als het hem te veel wordt, letterlijk probeert weg te rennen.

De oplossing ligt aan de ene kant bij grondwerk, zoals je al doet. Maar ook rijtechnisch kun je hem meer zelfvertrouwen geven, op het moment dat jullie een miscommunicatie hadden denk ik dat je misschien wat meer van hem verwachtte dan hij op dat moment aankon.

Paarden die zo onzeker zijn hangen vaak erg op de voorhand. Het mooie daarvan is dat het meer op de achterhand richten vanzelf meer zelfvertrouwen geeft. Lichaam en geest zijn ook bij paarden met elkaar verbonden.

Je kunt trouwens testen of mijn idee klopt door als je naast hem staat en hem door tegen bil te duwen. IK verwacht dat hij dat heel makkelijk doet, je kunt hem (denk ik) makkelijk laten wenden op zijn voorhand (dan blijven de voorbenen ongeveer in positie en de achterhand draait daar omheen). Vervolgens duw je tegen zijn nek en probeer je hem dezelfde draai om zijn achterhand te laten maken (de bedoeling is dan dat zijn achterbenen min of meer blijven staan en hij daar met zijn voorbenen omheen draait). Als het klopt wat ik denk lukt hem dat minder makkelijk of helemaal niet, hij zal dan proberen de draai toch te maken, maar dan door de achterhand te bewegen).

Ook kun je checken of hij zijn nek zo kan draaien dat hij met zijn neus ter hoogte van het zadel kan komen. probeer maar met een snoepje of wortel. Als hij niet flexibel genoeg is in de nek zal hij het snoepje proberen te pakken door zijn hele lijf te bewegen, niet alleen zijn nek (dus zijn achterhand zwiept dan om hem heen).

Merk je dat dit allemaal klopt, dan zou ik je adviseren om oefeningen te doen die zijn achterhand sterker maken en zijn voorhand soepeler. Dat kan best als je erop zit, maar ik zou even wachten met galopperen en/ of buiten rijden tot hij de neiging om te vluchten niet meer nodig heeft omdat hij lenig en zelfverzekerd genoeg is.

Jullie gaan het echt wel redden hoor, dit is geen gemeen paard maar een onzeker paard; jij kunt hem daarmee helpen. hij zal je dankbaar zijn! heel veel succes!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:02

het gaat inmiddels al een stuk beter met ts en paard,
we hebben een dubbelgebroken bitje erin en daar loopt ie heel fijn op,
ik zal de tips van jou sallandval even doorgeven en wbh snoepje geven
we hebben toevallig laats zoiets gedaan niet als oefening en hij had er indd moeite mee om zijn hele hals in te buigen ja

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:56

Een paard ken geen gevoelens van haat.Het is een dier dat natuurlijk reageerd en sommige dingen wel met elkaar in verbank kan brengen.
Als jij hem niet kan vangen en een ander wel dan komt dat naar alle waarscheinlijkheid omdat hij bij jou aan het werk moet en bij die ander niet.
Heb je wel eens geprobeerd om niet altijd alleen naar de wei te lopen om het paard er uit te halen voor het rijden/longeren bijv.?Ga eens gewoon met iets lekkers naar de wei en geef hem dat en ga dan weer weg of ga gewoon eens bij hem in de wei of bak zitten.Dan weet hij dat je ook voor de gezelligheid komt en niet alleen voor het werk.
Dit heeft bij mijn pony vroeger goed geholpen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:53

wil je even het topic doorlezen aub het paard komt inmiddels graag naar TS toe

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:12

Wat dacht je van meer lessen volgen en nog meer eventjes niet naar buiten?
Ik rijd nu al 6 maanden serieus op mijn pony maar ik ben nog niet echt naar buiten geweest,
omdat ik liever wacht tot ik zeker weet dat het goed gaat dan dat ik en mijn pony risico lopen.

Dus ik zou gewoon een dubbel gebroken bitje gebruiken, en veel gaan oefenen
en lekker spelen met zijn mondje, dan worden ze ook al minder sterk.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:45

Jeutje wat een avonturen zeg...

Wbt het ''vangen'' in de wei... Ik lees een hoop dingen die waarschijnlijk niet erg handig zijn. Snoepjes zijn inderdaad alleen voor paarden die ze willen komen halen, basta. Ik lees tussen de regels door dat je hem vaak gelijk probeert te pakken als ie een snoepje komt halen? (als ik er helemaal naast zit, mijn excuses :) ) Niet doen!! Je leert t paard daarmee dat snoepje = hangt een hand aan t halster. Ik heb mijn pony de eerste week dat ik hem had niet eens kunnen benaderen. Week lang met een berg snoepjes op mn kont in t land gezeten (en geloof me, begin nov is dat níet aangenaam :') ) en uiteindelijk kwam hij steeds makkelijker naar me toe. Na die week was t m duidelijk hoe het werkte in de wereld, heb nooit meer moeilijk hoeven doen om hem te pakken. Staat altijd voor het hek te dringen als ie me aan ziet komen :) Ook ik maakte de fout om hem meteen te proberen te pakken, heeft me vele uren in de stromende regen gekost om dat weer recht te breien :P

Verder super te lezen dat de TA komt, wilde ik idd ook al voorstellen.

En tsja... Hoe rot het ook is wat jullie intussen allemaal al hebben meegemaakt, je bent er zelf debet aan... Ik begrijp uit een aantal posts dat het een onzeker paard is met onvoldoende balans... Dat moet je ook gewoon eerst in de bak oplossen. Stap 1 is te zorgen dat hij je vertrouwt, dat hij je ziet als leider. Niet omdat jij het hardst aan een bit kan trekken, maar omdat jij een goed leider bent. Leer hem dat wat jij vraagt, niet eng is. Met mijn pony heb ik bijv veel door plasjes gelopen op het erf. Heel simpel iets (was toen ook nog maar een veulen), maar het leerde hem wel dat als ik hem vroeg door dat enge watertje te lopen, hij er ook door kón lopen zonder nare gevolgen. Dat soort simpele dingetjes zijn voor het paard niet al te moeilijk maar je kan er wel een hoop mee bereiken :)
Dan is stap 2 om dat probleem met de balans op te lossen. Las sowieso al een hoop tips en tricks, wil daar nog aan toevoegen dat balkjes draven heel goed kan zijn voor de balans :) En dan niet overmoedig worden en er een sprongetje van maken hoor! Gewoon heel simpel, balkjes draven. Maak het leuk, beloon hem heel veel, leer hem dat hij meer goed doet dan fout (grenzen aangeven is natuurlijk altijd enorm belangrijk, maar een paard mag ook best weten wanneer ie t wél goed doet!) en dat hij zijn leider heel snel heel blij kan maken als hij een beetje zijn best doet.
Bit hang je er best niet in tot de TA geweest is. Dat rennerige enz zou zomaar kunnen komen door slecht gebit inderdaad..
Pas als je in de bak fijn kunt rijden en je paard zn balans wat beter gevonden heeft ga je er aan denken om eens buiten te gaan rijden. Wandelen doe je al las ik, issie dan wel gewoon braaf? En gebruik je met wandelen gewoon een halster? Of hoofdstel?

Echt, rust regelmaat en vertrouwen. Maak het leuk voor hem, en voor je dat ook maar kúnt doen moet het hem duidelijk zijn dat ie bij jou veilig is. Geloof me, als je dat allemaal voor elkaar hebt staat ie binnen no time te dringen bij t hek ;) Succes iig!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:53

ponylies schreef:
het gaat inmiddels al een stuk beter met ts en paard,
we hebben een dubbelgebroken bitje erin en daar loopt ie heel fijn op,

;)

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:52

misschien zitten er dingen niet goed of niet lekker waardoor je paard zo reageert tijdens het rijden?