In de winter hyper, in de zomer een brave dodo.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:17

Sodeletuut schreef:
Nee hoor, niet als je genoeg ruimte hebt. Die van ons kunnen de hele winter door droog staan.

Kom in Utrecht even kijken...ik zie het niet hoor....arme stakkers...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:18

NatasjavE schreef:
Ik vindt 24 uur per dag in de wei in de winter in Nederland niet kunnen. Ik zie veels te veel paarden in Nederland in een stukje pure modder ellende staan in Nederland. Het grootste deel van de dag in de kou zich lopen vervelen op een stukje blubber...nou hulde hoor 24/7 op de wei....
En TS heeft een paard in groepshuisvesting met uitloopt staan. Super !!!!

In plaats dat men op bokt dan halelouia roept neeeehee het moet 24 uur per dag op de wei.

Nou noem jij weer iets, wat inderdaad niet kan. Maar dat betekent niet dat ieder paard wat 24/7 buiten staat, op die manier staat! Je verdraait de boel nou een beetje.
24/7 op stal is slecht --> Dus een stal met uitloopje is de hemel?
En 24/7 in de wei is slecht --> Want alle paarden staan in de blubber?
Wat is dit voor een onzin joh..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:19

NatasjavE schreef:
Sodeletuut schreef:
Nee hoor, niet als je genoeg ruimte hebt. Die van ons kunnen de hele winter door droog staan.

Kom in Utrecht even kijken...ik zie het niet hoor....arme stakkers...

Kan ook wat aan gedaan worden. Betegel een stuk van de wei en klaar is kees, de paarden kunnen droog staan wanneer ze willen. Maar denk maar niet dat ze dan de hele dag op een stukje tegels gaan staan hoor.

Maar goed, stop je paard maar lekker in een stal, daar wordt hij vast gelukkiger van. :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:28

saltpepper schreef:
Het bijzondere met rijden in de winter is: heel actief beginnen maar na 20/ 30 minuten is hij "op" (dit is te zien aan zijn gangen, hoofd afhangen, niet meer reageren op prikkels etc). Aan het begin van het rijden reageert hij op elke prikkel juist heftig (wind, ander paard etc) maar als hij zijn energie verspilt heeft niet meer. Zijn energie doseert hij niet. Het "goed aan het werk zetten" lukt daardoor niet.

De uitloop is idd niet zodanig groot dat hij kan rennen (circa 60/ 70 m2) maar hij kan wel lekker rondneuzen,rollen en indrukken opdoen.

In omgang een heel leuk paard: veel interactie met hem (komt altijd, wil graag mijn zweepje hebben om er mee te dirigeren, kroelt graag etc).

Een paard kan zijn energie ook niet doseren. Hij gaat gewoon uit zijn dak en dan is het op....jammer dan.
Hij kan nu eenmaal niet bedenken wat hij nog meer moet gaan doen ( van jou)
Alle dingen zijn al zo'n beetje opgenoemd waardoor hij in de winter drukker kan zijn.
Waar ik aan denk is dat je in het begin zegt dat hij schraal onder zijn deken vandaan komt en weinig energie overhoudt. Dit zou een reden kunnen zijn van zijn gedrag. Een paard wat te kort eten (lees energie uit voedsel) krijgt kan ook heftig en fel reageren. Ik begrijp dat je hem niet te veel krachtvoer wil geven, maar een goed krachtvoer in de juiste dosering zou misschien het probleem wel wat kunnen oplossen. Je paard hoeft nooit moddervet te zijn, leiver niet zelfs, maar een schraal paard is ook niet happy.
Als je het juiste krachtvoer geeft, bij natuurlijk voldoende hooi ( dit blijft het allerbelangrijkste) dan heb je misschien een paard wat zijn energie kan verdelen ( niet omdat hij dit bedenkt maar omdat het voer een langzame energie geeft) en wat niet zo aangebrand is omdat hij eigenlijk honger heeft.

edit: ik zie net dat dit al eerder genoemd is. Ik had nog niet alles goed gelezen :o
Je zou bijvoorbeeld aan de Marstall Cornmuesli kunnen denken.
Laatst bijgewerkt door mirim op 06-08-11 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Re: In de winter hyper, in de zomer een brave dodo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:30

die van ons lopen 24/7 buiten, in grote paddocks.
Niks geen modder dus en mooi de ruimte om de benen te strekken, in kuddeverband en met onbeperkt ruwvoer. Ideaal dus. Ik vind dat TS het veel beter voor elkaar heeft dan menig ander paardeneigenaar, maar voor dit paard is het blijkbaar gewoon niet voldoende, zo simpel is het. Dan zou ik dus toch verder kijken naar andere huisvesting.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:32

Sodeletuut schreef:
NatasjavE schreef:
Ik vindt 24 uur per dag in de wei in de winter in Nederland niet kunnen. Ik zie veels te veel paarden in Nederland in een stukje pure modder ellende staan in Nederland. Het grootste deel van de dag in de kou zich lopen vervelen op een stukje blubber...nou hulde hoor 24/7 op de wei....
En TS heeft een paard in groepshuisvesting met uitloopt staan. Super !!!!

In plaats dat men op bokt dan halelouia roept neeeehee het moet 24 uur per dag op de wei.

Nou noem jij weer iets, wat inderdaad niet kan. Maar dat betekent niet dat ieder paard wat 24/7 buiten staat, op die manier staat! Je verdraait de boel nou een beetje.
24/7 op stal is slecht --> Dus een stal met uitloopje is de hemel?
En 24/7 in de wei is slecht --> Want alle paarden staan in de blubber?
Wat is dit voor een onzin joh..

Nee dar zeg ik niet...nu verdraai je mijn woorden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:33

Sodeletuut schreef:
Kan ook wat aan gedaan worden. Betegel een stuk van de wei en klaar is kees, de paarden kunnen droog staan wanneer ze willen. Maar denk maar niet dat ze dan de hele dag op een stukje tegels gaan staan hoor.

Maar goed, stop je paard maar lekker in een stal, daar wordt hij vast gelukkiger van. :)

Waar zeg ik dat die van mij 24 uur per dg op stal staan???????
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 06-08-11 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:33

NatasjavE schreef:

Komt het wel op neer. Klopt het niet wat ik zeg dan? Wat bedoel je dan?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:34

NatasjavE schreef:
Waar zeg ik dat die van mij 24 uur per dg op stal staan???????

Zeg ik dat dan? ;)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:38

Jonges dit gedoe helpt de ts echt niet verder hoor!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:39

Tinkels schreef:
Jonges dit gedoe helpt de ts echt niet verder hoor!

Nee dat is waar. En ik denk dat we het toch niet eens kunnen worden. Ik hoop dat de TS de juiste beslissing neemt. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:40

Sodeletuut schreef:
NatasjavE schreef:

Komt het wel op neer. Klopt het niet wat ik zeg dan? Wat bedoel je dan?

ik vind dat een paard zoveel mogelijk naar buiten moet. Maar dat kan niet overal.

Hier in Utrecht zie ik heel erg veel paarden( en ook daar buiten) op een veldje in de modder staat.

Die van miij stat in de winter zo'n 5 a 6 uur met ander paarden in de paddock...

Ja ik verkies dan dat laatste.

Als ik in de achterhoek zou wonen zou het wellicht anders zijn. Dan zou mijn paard om 8 uur(in de winter) in de ochten de wei op gaan en als het donker zou zijn weer op stal...maar hier is de grond te nat. Gaat gewoon niet.

Een paard moet voldoende sociale contacten hebben en voldoende beweging. Dat kan je op verschillende manieren oplossen. Sommige paarden zijn gelukkig met 24/7 op de wei. Die van mij krijgt dan standaard in het najaar kolliek...dat d0en we dus vanaf september niet meer.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:55

Ik vind het wel herkenbaar. Nou ja, qua energielevel.
Mijn peerd is in de zomer veel rustiger en in de winter veel drukker en frisser met rijden, ih weiland etc. Denk dat sommige paarden zich een stuk beter voelen in de winter.

Dat er bij jou bokken bij komen kijken maakt het wel wat lastiger. Is ze dan jolig of heeft ze als doel jou eraf te krijgen?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 07:15

Sodeletuut schreef:

ja hallo , zie ik bij jou groningen staan?
al heb je 80 weilanden, als dit in noord-holland is kan je het shaken
en tegelen op veengrond is ook niet haalbaar

ts haar paard moet er gewoon meer uit, en er moet naar t voer gekeken worden

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 07:39

Klinkt wel herkenbaar. Zodra het koud en guur wordt krijgen veel paarden de wind in de kop en gaan ze stuiteren. Ik gooi er dan eerst een wollen uitrijdeken op en ga wat langer in stap loswerken. Veel figuren stappen en oefeningen als SB/wijken enz. Dit om de spieren langzaam op te warmen. Zorgen dat je geen spanning opbouwt maar deze juist gedoseerd in stap laat afvloeien. Daarna pak ik kleine stukjes draf mee op de grote volte, steeds weer op zoek naar een ontspannen aanleuning waarbij het paard gehoorzaam de hand moet blijven volgen. Als dit op beide handen voor elkaar is gaat de deken pas af en ga ik intensiever in draf en galop aan het werk. Op deze manier warmt het paard langzaam zijn spieren op en flipt ie niet. Tijdens het uitstappen ook gelijk de deken weer op om te voorkomen dat hij kou op de spieren krijgt.

Als je de beschikking hebt over een stapmolen en solarium kan je hem er voor het rijden eerst in de molen zetten en opzadelen onder het solarium. Dat wil ook nog weleens helpen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:17

Waarschijnlijk ga ik nu heel veel mensen op mijn dak krijgen, maar als ik hierboven de tip lees over de stapmolen kan ik het toch niet laten.........
Een paard wat de kolder in zijn kop heeft en uit wil spatten zet je mijns inziens niet in een stapmolen.
Ik ben sowieso al tegen die dingen! Maar daar gaat het hier niet om.
Een paard wat zoveel energie heeft ga je niet tussen twee schotten in opsluiten en dan maar gedwongen laten lopen. Dat vind ik nu dierenkwelling!

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 09:50

Tinkels
In Pavo sportfit zit ' langzame energie' ik voer dit de mijnes ook op advies van Pavo. De mijne is een erg wakker diertje maar gebruikt dit op de goede manier.
Ze heeft een goed uithoudingsvermogen, genoeg energie voor de trainingen maar wordt er niet hyper van. Ook hier zit magnesium in.

Hmm, dat klinkt interessant. Hier ga ik mee aan de slag.

Anne_GTI
Klinkt wel herkenbaar. Zodra het koud en guur wordt krijgen veel paarden de wind in de kop en gaan ze stuiteren. Ik gooi er dan eerst een wollen uitrijdeken op en ga wat langer in stap loswerken. Veel figuren stappen en oefeningen als SB/wijken enz. Dit om de spieren langzaam op te warmen. Zorgen dat je geen spanning opbouwt maar deze juist gedoseerd in stap laat afvloeien. Daarna pak ik kleine stukjes draf mee op de grote volte, steeds weer op zoek naar een ontspannen aanleuning waarbij het paard gehoorzaam de hand moet blijven volgen. Als dit op beide handen voor elkaar is gaat de deken pas af en ga ik intensiever in draf en galop aan het werk. Op deze manier warmt het paard langzaam zijn spieren op en flipt ie niet. Tijdens het uitstappen ook gelijk de deken weer op om te voorkomen dat hij kou op de spieren krijgt.

Als je de beschikking hebt over een stapmolen en solarium kan je hem er voor het rijden eerst in de molen zetten en opzadelen onder het solarium. Dat wil ook nog weleens helpen.

Stamolen en solarium niet tot beschikking (lijkt mij ook niet de oplossing). Paard zet ik express niet onder een deken (verergert het effect van het frisse weer). Aanmaak van wintervacht valt binnen de perken.

amoebje
Ik vind het wel herkenbaar. Nou ja, qua energielevel.
Mijn peerd is in de zomer veel rustiger en in de winter veel drukker en frisser met rijden, ih weiland etc. Denk dat sommige paarden zich een stuk beter voelen in de winter.

Dat er bij jou bokken bij komen kijken maakt het wel wat lastiger. Is ze dan jolig of heeft ze als doel jou eraf te krijgen?

Jolig. Volgens intstructie wil hij mij er niet af hebben (dat lukt gelukkig ook niet vaak). Hij is erg explosief (de energie gaat omhaag (dus bokken) :( .

Sodeletuut"

Kom in Utrecht even kijken...ik zie het niet hoor....arme stakkers. Kan ook wat aan gedaan worden. Betegel een stuk van de wei en klaar is kees, de paarden kunnen droog staan wanneer ze willen. Maar denk maar niet dat ze dan de hele dag op een stukje tegels gaan staan hoor.

Betegelen? Dat kan nooit voldoende zijn (tegels gaan verzakken in een blub weiland). Dat worden of stelcon platen neerleggen of een plaat beton storten ;) .

Marise01
Mijn paard heeft er ook last van. In de zomer kan ik werkelijk alles met hem doen, al ga ik achterstevoren op hem zitten dan vindt hij het nog goed.. In de winter kan hij van alles van slag raken, maar ik weet van hem dat dit echt aan het weer ligt. Hij heeft een hekel aan regen en wil aan het werk. Als ik in de winter niet met hem aan het werk kan in de bak, verveelt hij zich (ook al heeft hij krijgt hij veel hooi in een hooibak en mag overdag de hele dag op de paddock met zijn vriendjes) en gaat hij klieren. Hij wordt dan echt sacherijnig en er is geen land mee te bezeilen.

Ik denk dat het ook aan mij ligt. Ik ben relaxed in de zomer, ik hou van lekker weer en dan gaat hij ook vanzelf ontspannen. Als het koud is ben ik onbewust toch wat sneller bezig bij de paarden om warm te blijven, ik denk dat hij het deels ook van mij overneemt.

Ik voer hem nu in de winter Subli zonder in plaats van zijn sportbiks. Hiermee is hij een stuk beter te hanteren. Een ander paard bij mij op stal krijgt ook dit voer in de winter, is een enorme stresskip maar hier wordt zelfs hij rustig van. Die tip van de uitrijdeken tijdens het warmrijden ga ik deze winter zeker proberen!

Bekend verhaal :o .

Met voeders ga ik zeker aan de slag (dat magnesium gebeuren ga ik eens uitzoeken). Hij krijgt een goede kwaliteit hooi (dus geen voordroog waar ze idd heftig op kunnen reageren). Verhuizen is in dit geval geen optie, in deze regio is er echt niet iets beters te vinden (dat kunnen de mensen uit bv Groningen zich mischien niet voorstellen) ;) waar ze in de zomer dag en nacht het land op kunnen en in de winter een uitloopstal hebben (totale oppervlakte per 2 paarden 100m 2). Ik hen geen foto'van de stallen, maar menig bokker zou er jaloers op zijn :+ Voor dit paard mischien nóg niet voldoende, maar hier zal ik het mee moeten doen :+ .
Paard heeft geen deken op (en dat laat ik deze winter ook zo).
Wekelijks door blijven lessen.
Ik ga contact opnemen met Pavo.
Verzorgster zoeken die dit paard eventueel paar keer in de week wil gaan losgooien.

Tips en truucs blijven natuurlijk welkom :+ . Ervaringsverhalen ook ;)

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:24

Sodeletuut schreef:

Ja als je twee paarden op een groot stuk (1,5 - 2 hectare minstens) kan zetten, dan kan je waarschijnlijk je paardje de hele winter en zomer door een goed stuk land bieden. Helaas is dit in menig gebied (zoals inderdaad ook in Utrecht, N-Holland en nog wel andere plaatsen) zo goed als onmogelijk. Het kan wel, dan moet je bij een boer een stuk weiland huren en ze daar op zetten (als je iig een weiland kan vinden zonder koeiengras :)). Maar ja.. dan heb je weer geen bak om in te rijden, mocht het weer enorm slecht zijn heb je geen uitwijking naar een stal (boer zal je geen stal verschaffen en i.v.m. bouwvergunningen is een overkapping ook niet altijd een optie), en een maatje moet je ook maar kunnen vinden voor je paard! Naast de vele andere overwegingen.

Ik zeg niet dat iets wat afwijkt van de standaard goed is. Maar een stal met uitloop is meer als een gewone stal, oftewel, wanneer jij er niet bent heeft hij alsnog meer ruimte om in te vertoeven. Zoals ik in mijn eerste post ook al heb gezegd tegen TS, hij zal meer in een grotere ruimte moeten worden gezet, zodat hij de explosieve energie kwijt kan. Met andere woorden, het is heel fijn dat jij je paard het hele jaar door een goed stuk weiland kan bieden, maar dat is niet voor iedereen mogelijk.

mirim schreef:
Waarschijnlijk ga ik nu heel veel mensen op mijn dak krijgen, maar als ik hierboven de tip lees over de stapmolen kan ik het toch niet laten.........
Een paard wat de kolder in zijn kop heeft en uit wil spatten zet je mijns inziens niet in een stapmolen.
Ik ben sowieso al tegen die dingen! Maar daar gaat het hier niet om.
Een paard wat zoveel energie heeft ga je niet tussen twee schotten in opsluiten en dan maar gedwongen laten lopen. Dat vind ik nu dierenkwelling!

Ik hou ook niet van een stapmolen, en aangezien mijn pony al niet dol is op longeren (alhoewel hij grondwerk weer een stuk leuker vind, als hij kon praten zou hij zeggen: goh gek he, dat domme zelfde rondje lopen is gewoon niks aan). Maar ik denk dat wat Anne_GTI bedoelt is de stapmolen gebruiken om warmte in de spieren te krijgen voordat je er op klimt, wat ergens wel een punt heeft. Veiliger voor jou en voor hem, jij ligt er nog niet in de eerste 5 min stappen naast. Voor hem omdat hij in die gesloten omgeving niet al te gek kan doen met koude spiertjes die erg gevoelig zijn voor blessures. Wat ik doe voordat ik mijn pony vanuit stal in een grote bak of in het weiland (wanneer bodem het toelaat) zet om hem te laten uitrazen is ook eerst stappen en draven aan de hand zodat hij al wat opgewarmd is.
Als dit niet wordt bedoeld heb ik niks gezegd.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:29

Hetzelfde verhaal hier! Hij is nu bijna niet vlot te rijden, zo lui is hij.. Maar in de winter moet hij elke dag gelongeerd worden voor ik erop kan. Hij is niet geschoren, dus daar kan het niet aan liggen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:30

Hier helaas precies het omgekeerde verhaal -O- t lijkt wel hoe warmer hoe actiever.. :')

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:31

Mijn pony heeft dit ook heel erg.
Ze staat zomer en winter 24/7 op de wei, dus daar ligt het niet aan. Ze krijgt zomer en winter erg weinig krachtvoer, ligt het ook niet aan.
Ik denk dat het gewoon door de temperaturen komt, paard voelt zich veel lekkerder bij koudere temperaturen dan bij warmte.
Er is ook vaak meer wind in de winter, wat ook vaak tot jolig doen leidt!

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:13

Zelf liep ik hier ook tegenaan. Maar bij de mijne was hij zomers gewoon niet wakker te krijgen.
'S winters was hij veel energieker (ook in de wei). Soms gaf hij geweldige rodeo shows weg op het ijs :s terwijl hij 's zomers naar de wei gesleept moest worden. Verschillende malen laten nakijken en bloed laten prikken maar volgens de desbetreffende DA was er niks aan de hand.

Uiteindelijk was dat geen goede DA (is ook niet meer werkzaam op het kliniek). Uiteindelijk 4 jaar geleden weer bloed laten prikken en mijn paard heeft dus hooikoorts... Sindsdien krijgt hij van mei tot oktober elke ochtend een hooikoorts pilletje en hij heeft er niet meer zo'n last van. Volgens de DA (de goeie wel te verstaan) zijn er veel paarden met hooikoorts. Ook veel waarvan de eigenaar geen weet van heeft omdat dit dus niet altijd zo heftig is als bij mijn paard.

Misschien toch even de waarden laten nakijken? De kans is klein dat de jouwe dit ook heeft maar als ik alles zo lees kan ik niets anders bedenken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:38

volgens welke waarde heeft je paard hooikoorts, daar ben ik erg benieuwd naar?

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:00

gamma globuline en eosinofielen.

De eosinofielen zijn typische witte bloedcellen die stijgen als er een allergie is. Die allergische reactie is vaak van pollen en stof.

Bij mijn paard was de waarde toen van gamma-globulin 18 terwijl deze tussen de 9 en 14 hoort te zijn.
De Eosinophils (absolute) stond op 549 terwijl deze tussen de 40 en 350 hoort te zijn.
Dus een behoorlijk verschil.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 07:57

Oh dit heeft mijn paard ook (maar dan zonder het bokken, maar toen ze jong was deed ze dat ook).

Ze staat zomers 24/7 buiten zonder krachtvoer. 's winters staat ze overdag buiten en gaan ze rond een uurtje of 17/18 naar binnen. Dan krijgt ze een beetje krachtvoer.

In de zomer is het gewoon veelste warm om druk te doen en in de winter te koud om rustig te doen. Je kunt haar vantevoren wel even losgooien maar dat zou ik niet meteen voor het rijden doen. Dus even losgooien, dan poetsen en opzadelen, even longeren (let op: paard MAG niet rennen) en dan nog fftjes er op.

Hoe reageer je op het gedrag van het paard?