Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ibbel schreef:Bels is de afkorting van Belgisch (of, voluit, Belgisch trekpaard). Dus een afkorting.
Een Belg is een inwoner van België (en dus geen trekpaard en ook nooit als zodanig in gebruik geweest).
) 
* Tigra_ schreef:Hier wordt een Belgisch trekpaard ook gewoon een bels genoemd of een belse knol. Inwoners worden ook gewoon bels genoemd of belse. Verder wordt België zelf ook bels genoemd.
K ga ff naar Bels, daar loopt een bels, of soms noem k ze weleens belskes bv zen de belskes al gewiest.
Moet zeggen dat het er eigenlijk niet uitziet als je het typt. Klinken doet het wel. K ga even naar België klinkt zo bekakt.

Ayasha schreef:Tigra_ schreef:Hier wordt een Belgisch trekpaard ook gewoon een bels genoemd of een belse knol. Inwoners worden ook gewoon bels genoemd of belse. Verder wordt België zelf ook bels genoemd.
K ga ff naar Bels, daar loopt een bels, of soms noem k ze weleens belskes bv zen de belskes al gewiest.
Moet zeggen dat het er eigenlijk niet uitziet als je het typt. Klinken doet het wel. K ga even naar België klinkt zo bekakt.
Hoe kan een landnaam nu bekakt klinken?
Hier nog nooit gehoord dus "belgisch" -wat ook al niet bestaat- is het volgens mij niet echt gezien ik meer Belgen zie die het niet kennen.
Tigra_ schreef:Hier wordt een Belgisch trekpaard ook gewoon een bels genoemd of een belse knol. Inwoners worden ook gewoon bels genoemd of belse. Verder wordt België zelf ook bels genoemd.
Neonlight schreef:In de Kempen wordt inderdaad Bels gezegd, tegen alles wat uit Belgie komt, behalve de mensen uit Belgie, die worden wel Belg genoemd. Belgie zelf wordt ook Bels genoemd.
)
Neonlight schreef:In de Kempen wordt inderdaad Bels gezegd, tegen alles wat uit Belgie komt, behalve de mensen uit Belgie, die worden wel Belg genoemd. Belgie zelf wordt ook Bels genoemd.
Voorbeelden:
Ik rijd vanavond nog even naar Bels om te tanken.
De belse mayonaise is lekkerder dan de nederlandse, want die is zo lekker zuur.
Daar heb je weer zo'n Belg die stopt voor een overstekende voetganger.
Die belse knollen zijn verrekus sterk.
En gechecked bij mijn Antwerpse en Belgisch Limburgse collega's, en die gebruiken het woord bels ook op deze manier.
mag schreef:Tigra_ schreef:Hier wordt een Belgisch trekpaard ook gewoon een bels genoemd of een belse knol. Inwoners worden ook gewoon bels genoemd of belse. Verder wordt België zelf ook bels genoemd.
haha ja hier zeggen we ook we gaan naar Bels. Als ze hier Belgie zeggen weet je bijna meteen dat het toeristen zijn.....
Meer "Belzj" dan Bels met een harde S. Ik weet dan ook zeker dat een Belgisch Trekpaard daar gewoon Bels zou worden genoemd