Welk recht hebben wij wat betreft ons paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welk recht hebben wij wat betreft ons paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:37

Idd tendence.. maar dan zou ik toch voor 2. gaan eigenlijk. (mits het echt klopt dat vriendin het paard van erfgename, geschonken heeft gekregen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:39

Geryon schreef:
De oplossing is dus niet gevonden want hij kan niet op mijn naam. En de ouders van mijn vriendin (die 20 is) willen niet dat hij op haar naam komt. Nu staat ie dus nog steeds op de overleden eigenaar en niemand kan hem op zijn naam zetten omdat wij het paspoort etc. hebben.

Ik vroeg me af of wij nu het recht hebben om hem daar wel te halen (aangezien hij dat vast niet wilt) en weg te geven aan een goed tehuis (diegene zet hem dan op zijn naam), zonder dat wij hem dan 'stelen'.

Neem kontakt op met de erfgenamen, die zullen in jouw voordeel beslissen, zet het paard op jouw naam, haal hem daar weg en verkoop hem, of schenk hem aan een goed adres voor een symbolisch bedrag...desnoods aan een goed bekend staande manege verkopen voor weinig geld. Dat jij dat paard niet houd is jouw beslissing, daar kunnen jouw ouders niet negatief tegen over staan..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:43

Share schreef:
Idd tendence.. maar dan zou ik toch voor 2. gaan eigenlijk. (mits het echt klopt dat vriendin het paard van erfgename, geschonken heeft gekregen)

Heeft ze zwart op wit, met handtekening, dat hij aan HAAR geschonken is?
Op haar naam?

Dan lijkt me dit topic helemaal nutteloos.
Meenemen en opzouten om vervolgens nooit meer terug te komen!
Ophalen met politie erbij, maar dan moet je heel zeker zijn, dat zij hem nogmaals met handtekening heeft gekregen.

Nee beter nog, neem de erfgenamen mee!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:44

Ik zeg: Laat de erfgenamen maar regelen, dat de stalhouder hem afstaat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 12:17

Tendance schreef:
Ik lees nog weer een tijdje mee en kan het op 2 manieren zien:

1.

Jullie hebben zelf al lang in de gaten, dat je het niet op de goede manier aanpakt, anders verantwoord je jezelf niet zo vaak.
Je doet dingen die niet kunnen en totaal niet volwassen zijn.

Het paard is niet van een van jullie. De stalhouder heeft hem geschonken gekregen van de oude eigenaar/van de erfgenamen.
Dan is het paard dus van hem en hebben jullie niets zo maar te doen zonder afspraken met hem te maken en daar is hij boos over, wat ik heel goed begrijp!

Tip: Ga alsjeblieft bij de stal weg en kom er niet weer. Kijk niet achterom en laat de situatie achter je, want jullie gaan hier niet uit komen.
Of koop het paard, ga er weg en kijk dan wat je ermee doet.

2.

Jullie hebben van de erfgenamen persoonlijk te horen gekregen, dat het paard van je vriendin is.

Tip: Ga nogmaals naar de erfgenamen en laat zwart op wit zetten, met handtekening, dat het paard nu van haar is, daarna leg je die brief voor aan de eigenaar en je neemt per direct het paard mee en vertrekt.

Zeg het maar?! Welke van de 2 situaties is het nu, want het verhaal neemt vreemde wendingen aan.
De ene keer moest ze bijna alles betalen, nu bijna niets, maar moet er alle stallen voor uitmesten.....

Ik weet niet precies hoe het zit, en ook niet of er wel een handtekening bij staat. Maar het paspoort en de brief waarop alles staat is persoonlijk overhandigt aan mijn vriendin. Ik denk niet dat de staleigenaar hem geschonken gekregen heeft. Hij heeft het paard daar gewoon meegenomen voor mijn vriendin, zonder papieren etc. Die heeft mijn vriendin zelf gehad zoals ik net zei.

Ik snap alleen niet waarom wij niet goed bezig zijn enzo? Wij zien daar het paard achteruit gaan. Wij zien zijn hoeven steeds meer achteruit gaan, en vragen steeds aan de staleigenaar of hij ze wilt bekappen waarop hij stééds antwoord 'doe ik morgen wel ff', maar het komt er nooit van. Paard kon op het gegeven moment niet eens meer normaal de bochten om LOPEN.
Wij zien het paard koliek krijgen van stro, maar de staleigenaar wilt geen vlas ofzo halen en zet hem gewoon op stro.
Wij zien het paard steeds dunner worden omdat hij te weinig bix krijgt en al 5 dagen lang geen hooi. (en daarvoor heel weinig omdat het op ging)
Zijn WIJ dan verkeerd bezig omdat wij het paard gezond willen houden? Deze man heeft een te groot ego. Hij kan er niet tegen als wij zelf een baaltje hooi halen, ookal zeggen we het van te voren. En dat we dan iemand anders zijn hoeven laten bekappen (wij mogen zelf alles over hem bepalen he, over het paard, dat waren de afspraken! ook mochten we hem gewoon ergens anders stallen als we wilden dus..), door iemand die hij niet mag, komt er wéér een hele ruzie.

De man heeft een probleem, want hij heeft al een aantal kinderen/volwassenen weggetrapt die zijn paarden verzorgden maar het niet meer aan konden zien hoe ze erbij stonden. Nu heeft hij alleen nog maar mij, mijn vriendin en een ander meisje. En die zijn nu ook weg. Het andere meisje kon er niet meer tegen dat deze man zo kinderachtig doet en zijn paarden niet goed verzorgt. Hij staat er nu alleen voor en zijn paarden worden nu niet eens meer bereden.

Mijn vriendin betaald alle kosten van het paard. Maar ik denk niet de voorzieningen, maar dat hoefde gewoon niet. Ook omdat zij alle andere paarden uitmest enz (maar uitmesten kan niet eens meer omdat er geen eens stro is al een paar weken lang niet) en veel voor de man betaald. Hij mag haar auto altijd lenen, dus kost ook weer benzine. Ook haalt zij boodschappen voor hem omdat hij vaak zelf gewoon geen geld heeft.

Mijn vriendin heeft met haar vader vandaag een (onverwacht) gesprek met de staleigenaar en desnoods haalt ze hem vandaag al weg en zet hem even bij mij thuis neer. Als ze hem niet weg krijgt omdat de staleigenaar niet mee werkt, gaan we inderdaad gewoon naar de erfgenamen. Het zijn mensen die ik ook ken, dus hopelijk komt dat goed..

Er zijn twee mensen (waaronder de bekapper) die de erfgenamen ook goed kennen en ook paarden bij de staleigenaar hadden staan en ze daar hebben weggehaald omdat ze daar gewoon zo slecht stonden. Dus dan vragen we hen ook mee en dan komt het hopelijk goed!

Zelf heb ik even geen laptop meer en ook geen mobiel dus ik weet niet wanneer ik weet over hoe het allemaal is gegaan, maar als ik het weet meld ik het in dit topic als ik dan even een laptop heb!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 12:31

Net gebeld (huistelefoon) door de moeder van mijn vriendin.

De staleigenaar heeft nu gezegt dat mijn vriendin hem bestolen heeft. Zij heeft gewoon haar spullen opgehaald, en mijn spullen en nu zegt de man dat het zijn spullen zijn. Wij hebben hopelijk nog een aantal bonnetjes om het te bewijzen. Ik was erbij toen ze haar spullen op ging halen, dus ik moet zometeen mee als 'getuige' naar de staleigenaar...

Wat een gezeik weer. Dit slaat echt nergens op. Hij heeft zelf alleen maar zadels met houten bomen helemaal verrot dus hopelijk gaat hij niet zeggen dat mijn dure springzadel (die ik al jaren heb) van hem is..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:40

Dat zegt dan al genoeg
dat jullie dat paard niet gaan krijgen van hem
als je hem wil ophalen belt die staleigenaar de politie
dus laat het allebei achter en zeg tegen je vriendin dat ze maar moet gaan kijken voor iets anders om te verzorgen om te kopen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:57

Geryon schreef:
Wat een gezeik weer. Dit slaat echt nergens op. ..

Ik snap echt niet waarom je niet samen met je vriendin naar die erfgenamen gaat en hen zwart op wit laat zetten van wie dat paard nou eigenlijk is. Is het van 1 van jullie dan is het heel simpel dan haal je dat beest daar weg als hij het volgens jullie zo slecht heeft. Is ie toch van de staleigenaar, dan hebben jullie er helemaal niks over te zeggen. Vind je serieus dat hij z'n paarden verwaarloosd dan kun je daar een melding van maken en anders moet je je nergens mee bemoeien volgens mij. Kun je echt aantonen dat dat paard 5 dagen zonder enig voedsel heeft gestaan? Ik las ergens anders dat hij van de staleigenaar "niet meer dan 2 kilo biks" mocht.. nou dat lijkt me anders meer dan genoeg...

Ik kan vanaf hier ook niet beoordelen hoe erg die paarden het hebben, maar ik zou zeggen, onderneem actie als je daadwerkelijk vindt dat die paarden het zo slecht hebben...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:04

Inderdaad. Beter nog... Ga naar de erfgenamen, als het paard van jullie is, neem de erfgenamen mee en haal het paard op.
Willen ze niet mee, dan leg je uit hoe het paard het heeft en laat je het verder aan hun over.
Volgens mij zijn de oplossingen duidelijk, nu moeten jullie nog handelen, want dat kunnen wij niet doen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:45

Ik krijg een vreemd gevoel bij het hele verhaal. Waarom mag het paard niet op een van jullie namen gezet worden van jullie ouders? Zodat ze denken dat ze hun handen ervanaf kunnen trekken als de kosten te hoog worden?

Imo is het houden van een "eigen" paard alles of niets. En anders is het geen eigen paard maar een lease.

(Dit neemt niet weg dat de stalhouder jullie zomaar mag beschuldigen van diefstal, en ik hoop dat je nog wat bonnen kunt vinden van je spullen)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 17:08

Ik had net een heel verhaal getypt maar toen sloef mijn hele computer vast..

Het is mijn paard niet, waarom zou ik het dan op mijn naam moeten doen!? Voor mijn ouders kúnnen kosten (van de paarden) niet te hoog zijn ;), dus aub daar niet over oordelen. Ik heb zometeen mijn eigen paard en volgensmij staan mijn vorige twee pony's ook nog op mijn naam want wij blijven hun eventuele dierenartskosten (peesblessures, scans etc.) ook betalen.

Waarom hij niet op mijn vriendin's naam mocht, geen idee, niet mijn zaken.

Maar ik heb een gesprek gehad met de twee mensen + mijn vriendin + vriendin's vader en daar is uit gekomen dat Nuckie wél is geschonken aan mijn vriendin. De twee mensen gaan de erfgename bellen vanavond dat ze een briefje maakt als bewijs met handtekening dat hij van mijn vriendin is.

De erfgename moet nog iets insturen naar het ZNN ofzo dat over paspoorten gaat enz. over alle paarden en dan kunnen wij naar Wassenaar en krijgen dan een nieuw paspoort op naam van mijn vriendin!

Dit kán wel lang duren, maar we hebben in ieder geval binnenkort het briefje als bewijs en kunnen dan Nuckie ophalen. Laat hij dit niet toe, dan nemen wij de politie mee.

Hij heeft Nuckie vandaag binnen gezet en alles op slot gedaan zodat we hem niet mee konden nemen en heeft mijn vriendin gebeld en gedreigt dat hij wel eventjes haar vader zou gaan slaan. Hij wordt echt gek de laatste tijd, al zijn woede kropt op omdat hij sommige andere paarden ook niet zwart op wit op zijn naam heeft staan en een goed paard is misgelopen etc. en daar zijn wij nu ook de dupe van.

Dus we zien wel.. Alles komt uiteindelijk goed en we hebben een nieuwe plek voor Nuckie dus hij hoeft niet weg! Ik zal zo de mensen mailen die al gereageerd hebben dat ze hem wel wilden hebben.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:57

Sorry, niet jouw paard, heb je gelijk in (misleidende topic titel :D ). Ik oordeel overigens niet, ik vroeg me iets af. En ik kan maar weinig redenen bedenken waarom iemand dit niet wil, anders dan op financieel vlak, vandaar de suggestie.

Maar ik ben toch van mening dat als je vriendin zich eigenaar van dit paard wil noemen, dat ze het dier gewoon op haar naam moet zetten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:48

Nou fijn dat hij toch op je vriendin haar naam komt
maar reken er maar niet op dat jullie zeker weten het paard van hem krijgen ;)
want zo te lezen is de stal eigenaar vastberaden het paard te houden

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:03

Focus niet te veel op dat paspoort op naam zetten, dat is geen juridisch bewijs dat het paard van haar is. Mijn pony heeft nooit op mijn naam gestaan, maar ik was toch écht 100% de eigenaar. Een ondertekende verklaring van de erfgenaam / erfgenamen is wél bewijs. Dus iets als:
De erven van [naam overleden eigenaar] verklaren hierbij dat het paard [naam paard, evt. levensnummer, chipnummer] per [datum] eigendom is van [naam nieuwe eigenaar], [handtekening erven] [handtekening nieuwe eigenaar].
Daarmee kun je het paard ophalen, en heb je een eigendomsbewijs om bijv. aan de politie te laten zien als de stalhouder moeilijk doet. Paspoort op naam is in zo'n geval niets waard (staat namelijk ook in het paspoort dat het géén eigendomsbewijs is). Succes iig!

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:12

vindt het allemaal maar een vreemd verhaal .
ben eigenlijk benieuwt naar de echte waarheid van het verhaal .
want de kant van de man horen we niet hier .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 21:48

@ Ja, klopt, misleidende titel, sorry. Ze gaat hem nu wel op haar naam zetten :)

@ Shilaly:Als we het paard niet krijgen dan nemen we de politie mee, dus die krijgen we sowieso wel. We gaan daar alles aan doen.

@ Traiectum: Ik snap dat het paspoort geen bewijs is, maar de erfgename gaat inderdaad een briefje maken dat hij van ons is, als bewijs, dankje voor je voorbeeld, ik zal het gebruiken!

@xsenny: Dit is de waarheid van het verhaal. Als je het niet gelooft wens ik ook geen reacties meer van jou te krijgen, want die zijn dan toch overbodig, sorry. Ik ga niet alles lopen verder uitleggen omdat iemand mij niet gelooft. Alle informatie die nodig is heb ik nu gegeven.

Ik heb vandaag niet met de staleigenaar gesproken omdat hij zo boos was. Over een paar dagen zijn wij van plan hem te spreken en het paard mee te nemen (althans, proberen)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:35

Ik zou hier de erfgenamen niet mee lastigvallen. Waarschijnlijk zijn dat ook geen paardenmensen en zitten ze hier absoluut niet op te wachten. Zij hebben als het goed is het paard aan één persoon overgedragen, en als die persoon vervolgens vage contructies opzet met dat paard, dat is dat hun probleem niet.

Daarom weet ik ook niet in hoeverre het nog wel van belang is aan wie het paard is overgedragen. Want als dat paard is ingezet in een deal dan kan het inmiddels wel anders liggen.

Ookal heb je een hoofdeigenaar van laten we zeggen 70%, en is door de deal het paard voor 30% ook van iemand anders geworden, dan kun je die 30% niet zomaar terzijde schuiven. Ookal is het wel duidelijk wie de hoofdeigenaar is.

Het is net als met aandelen. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:40

Het is officieel gewoon nog het paard van de erfgenamen, dus laat het hen alsjeblieft gewoon regelen en klooi niet verder zelf aan.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:45

Hoezo? Het paard is toch overgedragen met een verklaring van de erfgenamen erbij? Dat is dan toch genoeg?

Dat het nog niet veranderd is in het paspoort maakt niet uit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:50

Nee, dat is blijkbaar niet genoeg. Anders was er geen ruzie meer en waren ze het wel eens.
Ik zou zeggen: Trek je terug, laat die mensen het regelen en fungeer eventueel als vervoer en daarna als nieuw baasje, maar om alle problemen tegen te gaan moet je de overdracht door de erfgenamen laten doen.
Als oude eigenaren zijn zij ergens ook verplicht om een/de overdracht te doen, dus laat ze dat dan ook doen, dan ben je van alle problemen af.
Waarom de moeilijke weg nemen als het makkelijk kan?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 23:00

De erfgename is iemand die mij les heeft gegeven, wel een paardenmens. Ze is heel aardig en vindt het helemaal niet erg hoor. Ze vindt het hartstikke leuk dat Nuckie nu ook word gereden door mij en door mijn vriendin (die zij ook kent).

Ik snap de laatste reacties niet helemaal?
Het is inderdaad overgedragen, maar blijkbaar zonder handtekening ofzo? Maar het is wel geschonken aan mijn vriendin, dat is zeker. Ze heeft het zelf overhandigt. Dus nu maakt de erfgename nóg een briefje als bewijs met handtekening en blablabla en daarmee kunnen we het paard gewoon ophalen. Met of zonder polietie.

Dat is toch de makkelijke weg? Briefje aannemen en paard weghalen. Als de erfgename het zouden doen, was het precies hetzelfde gezeik alleen dan zonder briefje..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:03

Tendance schreef:
Met alleen een paspoort kun je niet zomaar een paard op je naam zetten. Dat kan alleen als je de stamboekpapieren hebt of een handtekening van de eigenaar, die in het paspoort staat.

Hier wil ik even op inhaken. Dit is nl niet waar en zal heel erg stamboek gebonden zijn. Ik heb mijn pony's tot nu toe altijd zo overgeschreven, zonder bericht van de oude eigenaar of wat dan ook

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:05

stef schreef:
Tendance schreef:
Met alleen een paspoort kun je niet zomaar een paard op je naam zetten. Dat kan alleen als je de stamboekpapieren hebt of een handtekening van de eigenaar, die in het paspoort staat.

Hier wil ik even op inhaken. Dit is nl niet waar en zal heel erg stamboek gebonden zijn. Ik heb mijn pony's tot nu toe altijd zo overgeschreven, zonder bericht van de oude eigenaar of wat dan ook

Het gaat hier even om het paard, dat daar weg moet. Het overschrijven is de zorg niet, daar heb ik het ook niet over. Je kunt nu gewoon beter even een stapje terug doen en de erfgenamen het weghalen laten regelen.
Overschrijven kan iedereen, dat snap ik ook wel, maar dat is nu nog even geen issue.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:11

wel in de link met wat jij zegt, jij zegt dat je met enkel een paspoort niet op je naamt kunt zetten, en dat kan dus wel degelijk

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:12

Een paspoort is geen eigendomsrecht, dus daar heb je niets aan. Ik ben er heel duidelijk in, dat de erfgenaam met een handtekening moet komen, dat het paard echt van hun is, want anders krijgen ze het echt niet bij de eigenaar weg. Die handtekening is niet voor het paspoort, maar als bewijs voor als ze de politie nodig hebben.