Bijrijdster naar buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SeesJarig

Re: Bijrijdster naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:09

Het nadeel is alleen dat je flink wat moeite moet doen én veel geluk moet hebben wil je AVP of die van haar schade aan je paard vergoeden. Bij minderjarige bijrijders zijn de 'regels' overigens wel anders hoor.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 13:11

Nouja, ik zit nu vol in mijn zoektocht over een paardenverzekering.
Jeeeeeeeemig, wat zijn er veel aanbieders :oo .

Iemand ervaring met Equine Risk? Die heeft namelijk basis, ziektekosten én aansprakelijkheid..
Of een andere diegoed is?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:23

je bent idd altijd zelf verantwoordelijk..echter ik zou wel op papier laten zetten dat als het met opzet gebeurt is het haar kosten zijn. Niemand kan er wat aan doen dat een dier schrikt of struikelt en t valt (dit kan ook al wandelende op stal aan de hand gebeuren of in de rijbak!) dat het dan misgaat...kan jou net zo goed overkomen. Het is wat anders als het door een domme fout (bv over een vaste hindernis springen die te hoog is voor het dier, bewust een slootje overlopen) het haar fout is, ze zoekt het risico dan op. Als ze het dier zo hard geslagen heeft (zou ik haar sowieso weg sturen) waardoor het in paniek raakt vind ik het ook haar fout.

verder JIJ zoekt iemand die rijd, het is dus idd uiteindelijk eigenlijk jou verantwoording.
Zelf zie ik het probleem niet zo met uit rijden, ik rijd altijd buiten met de paarden en er is (ik klop het even af) nog nooit wat gebeurt in die 15 jaar. Ik heb ook geen ruiterbewijs maar blijf kalm en weet voor 99% de dingen goed op te lossen, ik heb vaker met jonge en schrikachtige paarden buiten gereden..nu ga ik ook nog eens veel alleen omdat ik ook niet graag rijd met een ander en het gaat allemaal prima.
Het ligt er vooral aan in hoeverre jij je paard durft uit te lenen en in hoe verre jij de verzorgster vertrouwd. Je hoeft namelijk niet eens officieel l1 te rijden om een paard buiten recreatief perfect onder controle te kunnen hebben. Kijk dus vooral naar jezelf en jou gevoel over haar.
Als ze niet verantwoordelijk genoeg is en te kinds om met bepaalde situaties om te gaan laat haar dan voor je eigen geruststelling alleen binnen rijden.
Geloof je wel dat ze je paardje aankan dan ligt het er alleen nog aan of je het zelf los kunt laten of niet.

Als de buurman op je hond past en met je hond eens uit gaat wandelen en hond springt en komt verkeerd neer kan ze ook een gebroken pootje hebben, zijn dan jou kosten.Als je je kind bij iemand laat spelen en daar valt het perongelijk, of bij het klimrek gaat het fout zijn de kosten toch ook niet voor de volwassenen die erbij is. het is nu eenmaal altijd een risico. Wat ik echter vooral zou afspreken is wie er verantwoordelijk is als er wat met de ruiter gebeurt! zodat dat iig netjes opgelost is als er met haar wat gebeurt. Voorbeeldje, paard was heel nerveus en heet die dag, ik wandel met dr want dit moest, ging zo allemaal prima en ze dribbelde bijna bij stal wel wat nerveus laast me maar verder geen probleem mee want ze luisterde buiten dat prima. Ik wil mn voet afrollen, paardlief stapt net DAN op mn voet, huppa voet/tenen gebroken. Je hebt dan mensen die jou gaan aanklagen voor het een of ander (nu ben je er normaal volgensmij wel ook voor verzekert als paard schade aan derde brengt, maar de sfeer onder jullie word er dan niet fijner op) ik heb zowel eigenaar als het dier niks verweten, was gewoon een ongeluk. zo ook als ik van een paard val...

EDIT:
Hoe het verzekeringstechnisch allemaal zit weet ik echter ook niet, volgensmij kom je als alle partijen een wa verzekering hebben al een heel eind

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 13:38

Ik snap je punt :).

Maar... Ik zoek een verzorgster. De verzorgster wil rijden, de verzorgster wil naar buiten. Ik stem er dan wel mee akkoord. Maar als zij een borstel over hem heen zou halen, zou ik net zo blij zijn. Snap je?

Mijn bijrijdster is (gelukkig) echt geen kind, ze is ongeveer het dubbele aan leeftijd als ik :D. Daarbij is het echt een leuke vrouw, gaat heel leuk met mijn paard om (ik ben degene die streng is zeg maar) en vind Moon haar óók nog eens leuk. Daarbij is Moon echt wel eentje van het braafste soort die je tegen kan komen als paardzijnde. Daarbij is het een westerngereden pony, dus het wereldje van B/L/M/et gbaat niet op :P! Maargoed, daar gaat het verder niet om.

Zij wil meer naar buiten, oftewel: het risico op dingen die kunnen gebeuren met mijn paard gaat drastisch omhoog. Ik ken bijv. 2 mensen IRL die beiden hun paard hebben moeten laten afmaken tijdens een stapritje op het strand, omdat er een hobbeltje zand "verkeerd" lag. Dus het geval van "er gebeurt nooit wat", geloof ik niet. En daar ligt nou net het probleem: die hoge, onvoorziene kosten kan ik gewoon niet betalen. In zo'n geval zit je in honderden, zoniet duizenden euro's. Tuurlijk heb ik een potje voor een gevalletje zoals koliek, een wond of wat dan ook, maar niet voor zulke hoge bedragen.

Heb nu ondertussen een paar verzekeringen gesproken, ik denk dat ik toch een ziektenkosten verzekering ga afsluiten. Dan ben ik gewoon ervan verzekerd dat ik (het meeste) terugkrijg, mócht er zich zo'n gevalletje voordoen. Ben er alleen nog niet uit bij welke verzekering ik dat het beste kan doen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:23

Yv_ schreef:
Nouja, ik zit nu vol in mijn zoektocht over een paardenverzekering.
Jeeeeeeeemig, wat zijn er veel aanbieders :oo .

Iemand ervaring met Equine Risk? Die heeft namelijk basis, ziektekosten én aansprakelijkheid..
Of een andere diegoed is?

Aansprakelijkheid is overbodig als je gewoon een AVP hebt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:25

Yv_ schreef:
Zij wil meer naar buiten, oftewel: het risico op dingen die kunnen gebeuren met mijn paard gaat drastisch omhoog. Ik ken bijv. 2 mensen IRL die beiden hun paard hebben moeten laten afmaken tijdens een stapritje op het strand, omdat er een hobbeltje zand "verkeerd" lag. Dus het geval van "er gebeurt nooit wat", geloof ik niet. En daar ligt nou net het probleem: die hoge, onvoorziene kosten kan ik gewoon niet betalen. In zo'n geval zit je in honderden, zoniet duizenden euro's. Tuurlijk heb ik een potje voor een gevalletje zoals koliek, een wond of wat dan ook, maar niet voor zulke hoge bedragen.

Maar als je zelf rijdt of je paard gewoon simpelweg in de wei of op stal staat kan er ook wat gebeuren hoor!

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:27

LDRD, dat was in het geval van mijn AVP dus echt niet het geval...

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:28

Yv, dat lijkt dan me idd het beste (ziektekostenverzekering). Lees echter wel héél goed de voorwaarden door want niet alles wordt vergoed...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 17:11

Ja, daar ben ik nu dus achter :(.

Als ik het goed begrijp (en please, correct me if i'm wrong) krijg je per kalenderjaar max 80% van de waarde van je paard uitgekeerd? Met (bij een aantal waar ik op de site heb gekeken) een max van 5000 euro per kalender jaar. Daar zit bij mij dus ook al een heel probleem, wany denk Moon heeft spat en denk met de slechte markt en alles erbij dat-ie niet meer dan 1000 euro waard is. Zou ik bij een operatie van 3000 euro alsnog 2200 euro zelf kunnen betalen. Dan maakt die verzekering ook geen ene moer uit, want 2200 of 3000 is ook weer niet zo'n groot verschil..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:33

zover ik begrepen heb van ziektekostenverzekeringen klopt dat inderdaad.. Daarom zijn mijn beide paarden niet verzekerd, als ik het geld apart leg voor de verzekering heb ik ook binnen niet afzienbare tijd het geld wat hun maximaal vergoeden zeg ik dan maar.

Maar vind wel dat je erg ver doordenkt, als jij naar buiten gaat met het paard kan toch hetzelfde gebeuren? Mijn regel met mijn paarden is dat er buiten alleen mensen op mogen rijden waarin ik vertrouw dat ze net zo goed/of beter situaties kunnen oplossen als ik. En dat niet om financiele redenen maar meer voor mijn eigen gevoel, iedereen vind het immers erg als er wat gebeurd en het paard daarbij letsel op loopt of zelfs ingeslapen moet worden.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 17:48

Misschien dat ik juist zover doordenk door de vraag van mijn bijrijdster! Heb eerlijk gezegd ook nooit zover nagedacht omdat hij dus nooit wat heeft (even afkloppen) en die simpele dierenartskosten nou niet echt een verzekering waard zijn. Dus echt niet perse omwille van haar, maar gewoon omdat het risico gewoon wat groter word. Ik rij namelijk niet tot nauwelijk en zij wil 1 of 2 keer per week naar buiten. Vergroot het risico toch wel aanzienlijk. Vandaar de vraag uit mijn beginpost, maar zo door het topic heen ben ik toch gewoon wat verder na gaan denken, want ook inderdaad: wat als er wat in de wei gebeurd.

Ik heb nu inderdaad bedacht dat ze me iets extra's gaat betalen (ze betaalt nu in verhouding de helft van wat mijn andere stalgenoten voor hetzelfde aantal dagen betalen), een extra spaarrekening open en daar haar geld plus hetzelfde bedrag van mij uit naartoe stort. Zit te denken aan 20 euro pp, dat is omgeveer 5/6 euro extra als de premies van verzekeringen die ik tot nu toe heb berekend.
Maargoed, dit is een idee. Ga vanavond met mijn staleigenaresse naar het strand, is gelijk een goed moment om te kijken wat zij ervan vindt. Misschien ben ik nu wel helemaal niet reeel aan het denken namelijk :).

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 21:27

dat vind ik zelf nog geen slecht idee van je! Het kan zeker geen kwaad om over dit soort dingen na te denken dat is een ding wat zeker is. Dierenartskosten zijn altijd moeilijk vooraf te voorspellen en je bent zo aan een paar honderd euro. Dat ze bijna nooit wat hebben kan zomaar van dag op dag veranderen. Simpel voorbeeldje, mijn ruin had als jaarling een huidbacterie, na laten kijken in lab en AB voor gekregen, sloeg eerste instantie niet aan dus stond ineens met koorts en niet willen eten, gevolg spoedvisite heeft toen koorts verlager gekregen met gevolg dat toen dierenarts weg ging hij ineens zo gulzig aan het stro at slokdarmverstopping kon dierenarts weer terug komen gelukkig kon het weggemasseerd worden en rekende hij geen nieuwe consultkosten maar zat inmiddels toch al op ruim 400 euro.. Niemand die daar schuld aan had.

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:23

Yv en behalve je eigen risico, vergoeden niet alle verzekering hetzelfde. Toen mijn paard kreupel werd (oorzaak onbekend) vergoedden ze niks...

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:34

zoals al eerder gezegd ben jij bijna telkens aansprakelijk voor jou paard,
bij hyppozorg kan je je bijvoorbeeld verzekeren voor alle andere mensen die op jou paard rijden,
maar dit zou je op de site kunnen opzoeken