Wat zijn je rechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:03

papagroom schreef:
mylittlejoy schreef:
Maar dat ontslaat de koper toch niet uit haar onderzoeksplicht? Zeker gezien de situatie dat het paard al onregelmatig was?

ja...dat doet t wel aangezien de koper particulier en dus juridisch gezien leek is tov verkoper....

Volgens mij niet. Doordat de verkoper geen particulier is (waar we dan nu maar even vanuit gaan) prevaleert zijn meldingsplicht boven haar onderzoeksplicht. Maar dat wil niet zeggen dat zij geen onderzoeksplicht heeft. Hij heeft m.i. aan zijn meldingsplicht voldaan, omdat koper bij aankoop wist dat het paard onregelmatig was. Dit is pas anders als hij er van op de hoogte was wat er daadwerkelijk mis is met het paard.

Maar zelfs de Rechtbank kunnen het er niet over eens worden, dus het blijft lastige materie.

Citaat:
Onderzoeksplicht In de wet staat dat de verkoper van een paard een mededelingsplicht heeft. De koper heeft een onderzoeksplicht. De mededelingsplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper. Als de verkoper de potentiële koper vertelt dat het paard kerngezond is, hoeft de koper het paard niet meer te laten onderzoeken.

Dit lijkt vrij simpel, maar in de rechtspraktijk doemen met grote regelmaat complicaties op. Bijvoorbeeld wanneer een paard niet gekeurd is en als dressuurpaard wordt verkocht. Dan moet het paard aan de overeenkomst beantwoorden, dat wil zeggen: geschikt voor de dressuur zijn. Wanneer dit paard uitvalt vanwege een verborgen gebrek (bijvoorbeeld artrose) en dit gebrek was voorafgaand aan de levering aanwezig, dan kan de koop worden teruggedraaid. Dit terwijl de verkoper helemaal niet op de hoogte hoefde te zijn geweest van het gebrek. Het is bekend dat tijdens een keuring veel facetten niet worden onderzocht, dus de verkoper heeft altijd een risico dat een paard toch behept is met een gebrek dat bij de keuring niet is ontdekt.

Rechtbanken zijn zeker niet eenduidig in de uitleg van de kwestie mededelingsplicht versus onderzoeksplicht. Zo strafte de rechtbank in Leeuwarden een koper hard af omdat zij het paard niet had laten keuren. De koper kocht het paard van een handelsstal en ging ervan uit dat het geschikt was om bereden te worden. Het paard is door de koper niet uitgeprobeerd (het ging om een jong dier) en er waren geen veterinaire gegevens voorhanden. Na levering bleek het paard zeer ernstige artrose te hebben en kon het niet worden bereden. De koper reclameerde, maar de verkoper gaf niet thuis. De rechtbank vond dat de koper het paard had moeten uitproberen en keuren. In dat geval had de koper geweten dat het paard ongeschikt was. De koper was het hier niet mee eens. Zij kocht een paard op een handelsstal en dan mag je, volgens haar, verwachten dat het paard geen artrose heeft en gewoon kan worden bereden.

In de wet staat dat de geleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden, waaronder wordt verstaan ‘normaal’ gebruik. Deze rechtbank legde de lat bij de koper erg hoog en de vordering strandde dan ook wegens het verzaken van de onderzoeksplicht. Dit wil niet zeggen dat een andere rechtbank ook tot dit oordeel was gekomen. Er valt veel te zeggen over een andere interpretatie van de term ‘normaal’ gebruik.

Ook zegt deze uitspraak niet dat een koper het paard altijd moet laten keuren en/of uitproberen. Veelal worden paarden aangeboden op internet en staat hier een omschrijving bij, waardoor in elk geval de indruk wordt gewekt dat het paard gezond en geschikt is. En zo’n advertentie is dan hetzelfde als een mededeling van de verkoper. In dat geval rust er op de koper geen onderzoeksplicht. Het blijft lastige materie.

Mijn advies aan de koper is om, bij de aankoop van een paard, het dier altijd te laten onderzoeken door een zelfgekozen veterinair. Op internet staan namen van geregistreerde en erkende paardendierenartsen. De verkoper adviseer ik om geen mededelingen in advertenties te plaatsen die discutabel kunnen zijn. De verkoper kan niet aan de binnenkant zien of het paard gebreken heeft. De mededeling ‘kerngezond’ is riskant...

mr. Stephan Wensing, advocaat
Deze column verscheen vrijdag 14 januari 2011 in De Paardenkrant

papagroom

Re: Wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:10

We zullen zien.....ik wens de vriendin van TS in ieder geval veel succes en hoop dat ze iets gehad heeft aan deze discussie......

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 17:10

papagroom schreef:
We zullen zien.....ik wens de vriendin van TS in ieder geval veel succes en hoop dat ze iets gehad heeft aan deze discussie......

Dat hoop ik ook absoluut. Het is natuurlijk absoluut niet goed te praten dat ze geen keuring heeft gedaan, maarjah, aan de andere kant ook te begrijpen als je denkt dat je die man kan vertrouwen :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:57

Pappagroom; heb je zelf enige juridische kennis, of heb je dit antwoord bij elkaar gegoogled? Dan maakt voor mij nog wel enig verschil hoeveel waarde ik aan je reacties hecht.

Volgens mij is Floortje op bokt advocaat (op het gebied van paarden). Als je echt een gedegen reactie wil hebben, zou ik het aan haar vragen, en de rest van bokt (andere juristen daargelaten) links laten liggen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:33

Anoeska schreef:
Pappagroom; heb je zelf enige juridische kennis, of heb je dit antwoord bij elkaar gegoogled? Dan maakt voor mij nog wel enig verschil hoeveel waarde ik aan je reacties hecht.

Volgens mij is Floortje op bokt advocaat (op het gebied van paarden). Als je echt een gedegen reactie wil hebben, zou ik het aan haar vragen, en de rest van bokt (andere juristen daargelaten) links laten liggen.

Ben ervarings deskundig.......en alles is inmiddels goed gekomen heb ik begrepen....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 00:51

Update: Koper en verkoper hadden afgesproken dat ze het paard zouden laten keuren op kosten koper, word het paard afgekeurd, gaat die naar de verkoper terug, goedgekeurd, blijft die bij haar. De merrie in kwestie is helaas afgekeurd maar nu is het probleem dus gelukkig wel opgelost! Ze heeft er in elk geval van geleerd voor de volgende keer :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 01:35

Eigrn schul dikke bult....
Wie koopt er nou een kreupel paard die bij " een paar passen in zware bak" al kreupel is.
Ze wist er van of het nu komt door smid of langere tijd, een kreupel paard koop je niet dsn zeg je dor hem voor 30,- naar smid en dannkom ik terug.
Daarnaast heeft ze onderzoeksplicht als koper die ze in mijn ogen ook niet heeft gedaan kortom banketstaaf van verkoper maar dom van je vriendin.

Ik kan echt niet begrijpen dat er nog mensen zijn die een paard zo kopen, hij heeft dus niet eens op t harde gedraafd toen ze ging kijken?!
Had ze hem net zo goed vanaf een foto kunnen kopen en wAarom zou je dan gaan kijken.
Daarnaast.... Als dit/zij paardenmensen zijn.....

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:56

Mag ze haar beide pollekes kussen dat het zo is afgelopen, heeft ze geluk gehad. Als het aan mij had gelegen was het niet waar geweest.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:26

Ik heb het hele topic doorgelezen en vond het wel interessant,ik vind het alleen wel jammer dat we nu nog niet weten hoe het werkelijk zit.
Ik hoop dat papagroom gelijk heeft dat er bij verkoop tussen fokker en particulier de particulier meer rechten heeft.

Buiten dat de koper (vriendin TS) snapt dat het dom was om het paard niet te laten keuren vind ik haar manier van een paard kopen dom!
Zoals TS zelf aangeeft "Er is niks vaags aan het verhaal ze heeft er 3/4 jaar voor gereden, maar ze heeft de merrie enkel als jaarling eventjes gezien, die fokker heeft een hele hoop paarden. Nu rijd ze ook al even niet meer voor die man, dus ze heeft haar niet de afgelopen periode meegemaakt. Ze heeft haar nooit zien lopen en hij heeft ook niet alles thuis staan/
Enkel als jaarling eventjes gezien? _/-\o_

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:28

papagroom schreef:
Dames.....zie mijn eerdere posts....dit is wettelijk keurig geregeld.

Dat klopt niet helemaal...
Je hebt als koper zijnde een onderzoeksplicht en dit heeft de vriendin van TS verzuimd.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:29

Oh, inmiddels is het opgelost zie ik :+