Jaarling met leeftijdsgenoten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:15

ik merk zelf ook dat een gemengde kudde beter is!
mijn trauma-tweejaarse (ruin) stond in het begin me zijn halfbroertje (jaarling,hengst) op de weide.
nu zag ik dat mn ruin vele dominante gedragingen van het hengstje begon over te nemen. ze speelden wel enzo, maar werden nooit eens goed op hun plek gezet.
nu staan er twee oudere ponies bij (ruinen) en ze hebben al veel meer manieren gekregen!
ik heb voor ponies gekozen omdat zij niet zo gevaarlijk zijn als volwassen paarden als het gaat om meppen uitdelen enzo.

ik heb ook 2 merries die beiden een veulen hebben, die stonden eerst apart.
de ene is heeel onderdanig, en de andere is héééél dominant. dus veulentje begon ook al dominant te worden. haar moeder is dan ook nog eens overbeschermend dus dat veulen was bijna niet te pakken.
en de onderdanige merrie komt nerveus als er geen andere paarden zijn en is veel te lief voor haar veulen dus dat veulen kende alleen maar stress als het met moeder op de weide stond en kreeg niet echt de aandacht die ze nodig had. nu ze samen staan zijn de veulens beide veel veranderd van karakter en de merries kunnen al veel beter met elkaar overweg. corrigeren zelfs elkaars veulen waardoor het ene minder schuw is en het andere veel zelfzekerder =) heerlijk om ze samen te zien spelen!

de merries zijn beiden zodanig verschillend, dat opvoeding van beiden een goede balans vormt. niet TE streng en bezitterig, maar ook niet TE zacht en nalatig.

ik weet dat dit niet altijd haalbaar is, maar probeer echt zoveel mogelijk paarden van verschillende leeftijden en verschillende karakters samen te plaatsen. veulens worden er veel socialer van en worden beter opgevoed.

edit: als het hengstje verkocht is of gecastreerd is komen er ook nog merries in hun groepje. ze hebben als eens met 2 haflingermerries gestaan (6 en 18) waardoor ze heel goed hun plaats kenden. maar nu kunnen we dat niet risceren met een hengstje die misschien binnenkor kan bevruchten :p