grondwerk met veulen van circa 2 jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:26

liberty22 schreef:
nou prima toch 1 keer in de drie weken noem ik lekker paard laten zijn en een verstandig van de mens die het paard later gaat opleidden.
maar ik was in de veronderstelling dat het gros hier bedoelt dat diertje drie keer per week uit zijn land in de bak en op stal te tutten en te frutten zo noem ik dat haha niet wat jij omschrijft zo doe ik het zelf ook , plus dat ze hier snachts op stal komen dus dan zijn ze sowieso vaak in handen en dan gaat het als vanzelf.

nou ik heb mijn paard noodgedwongen op stal moeten zetten met haar 2de jaar .
en daardoor kwam ze iedere dag in handen
zowel met buiten en binnen zetten , als borstelen ect .
ook deed ik in die tijd haar heel vaak als het rotweer was .
in de binnenbak loslaten , en dan ging ik met haar (spelen ) dus haar naast mij laten lopen .
samen een sprintje trekken . haar stil laten staan ect ect .
en door mijn consequente leidende houding heb ik nooit een brutaal paard gehad
en got wat ik ik haar vaak lang geknuffeld geaaid en gefrutteld zoals jij het zegt

Lottegold

Re: grondwerk met veulen van circa 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:34

Ik denk dat je best 2 a 3x in de week wat met hem kan doen. Wandele, ooetse, hoefjjes, spuitplaats. Ik ben met 2 jaar een beetje begonne met vrijheidsdressuur.. Heel simpel.. Stapje achteruit, stoppen als ik stop. Losgooie en met me lichaam aangeven welke kant hij op moet.. Spelenderwijs je paard leren kennen..
De rest van de dage zou ik hem lekker op het land zetten..

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:35

Ik laat mijn jong ding zoveel mogelijk jong zijn. Maar! Aangezien mevrouw een ongelofelijk uitgesproken karakter/mening heeft, ben ik met haar meer bezig dan ik met een ander jong paard zou doen.
Ze gaat 1x per week met mij de bak in (die gewoon naast haar weiland ligt) om even starten en te stoppen, achteruit te gaan en als het ook even kan opzij te gaan (wat ze nog steeds niet zo leuk vindt). Ze kan ook gewoon braaf zijn met poetsen (vindt ze heerlijk) en stilstaan als ik vliegenspray spuit, wat in de zomer elke dag is.
Ook kan ze voetjes geven, want de smid komt al vanaf dat ze bij mij staat (zo'n 1.5jaar nu).
In totaal ben ik zo'n 10min bezig in de bak, maximaal. En dagelijks misschien 2 :+

Het ligt volgens mij ook geheel aan hoe hard je paardje pubert, hoe vroegrijp hij/zij is, wat voor karakter er achter zit, ....
Mocht mijn merrie een veulen hebben gekregen, dan zou het plan daarmee zijn geweest om pas rond 3,5/4 in te rijden, omdat ik weet dat de meeste veulens van deze hengst laat rijp zijn. (wel zou de basis als starten/stoppen, voetjes, ... er ook gewoon opzitten, dat is gewoon noodzakelijk)
Maar Marieke wordt vroeger voor de kar beleerd, niet omdat ik er perse mee aan de slag wil, wel omdat ik van mening ben dat ze er mentaal klaar voor gaat zijn op 3 én dat als je met haar te lang wacht, je er niet veel meer mee gaat kunnen doen. Deze pony is echt een vak apart qua eigen mening.
Maar beleren op 3 wil ook niet zeggen dat ze aan de slag gaat op 3, zoals ik al zei. Dat ga ik dan nog wel zien, maar ik denk dat na het beleren er sowieso weer een rustperiode komt.

Wat ik wel vind, is dat je zeker niet teveel moet omgaan met zo'n jong ding als: aaah wat lief, zo jong en schattig, laten we lekker samen spelen op de weide... Op die manier krijg je inderdaad brutale veulens, die hun eigen grenzen niet kennen en jou als medepaard beschouwen (waar ze niet zoveel respect voor hebben als voor de alfa merrie van de kudde). Ik zie mijn pony's ontzettend graag, maar ze weten nog steeds naar wie ze moeten luisteren, het moet veilig blijven voor beide partijen :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:36

Leuk topic, maar de TS is geheel uit het zicht verdwenen :D :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:59

vandaag stond 2 jarige en 6 jarige op de wei ben er gewoon heen gewandelt met koekkjes en gewoon wat gespeelt (hij gaat achteruit en geeft voet op handgebaar en kusje kan hij ook geven) wat laten volgen zonder touw en zo'n dingen... verder staat hij gewoon op de wei en doen we niet zo veel met hem

joycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:20

Verkeersmak maken, Vuurwerkmak. dat soort dingetjes.
Jong geleerd oud gedaan.
Dan heb je later een relaxt paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:25

Ik heb vandaag na een maand mijn 2jarig (en biijna 4 maand) paardje uit de wei gehaald... vast gezet, geborstelt, hoefjes gedaan (gaf ze alle 4 nog perfect) en daarna nog even (met iemand bij) over straat gewandelt en in een straat waar wij doorgingen is het binnenkort speelstraat dus staan al zo'n hekken en zo hij had nergens bang van *\o/* dus het is wel het bewijs dat ze niet echt snel vergeten dat je ze gewoon 'op de wei laat' het was namelijk van begin juni geleden

er zijn mensen dat paarden van die leeftijd al beginnen 'inrijden... sorry maar als ik naar mijn eigen paardje zie dan is ziet die er echt nog niet 'rijbaar' uit

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:59

Uiteraard vind ook ik dat een jong paardje idd bij andere paarden op de weide moet staan, en nog beter met een 2e veulen erbij, maar niet iedereen heeft die mogelijkheden natuurlijk.
Maar grondwerk is alles wat je met een paard doet als je er naast staat, en dat is dan wel heel belangrijk dat het paard jou wel als een leider ziet.
Halster aandoen, braaf stil blijven staan, achterhand verzetten, voorhand verzetten, wijken voor druk, meelopen en stoppen op jouw vraag, achterwaarts stappen, respect tonen, uit de privé ruimte blijven, aandacht naar je toe heeben, het willen bij je zijn maar dan wel op afstand dus niet tegen je aan komen duwen, voetjes geven en ook kunnen ophouden (dus voorbereiding voor de hoefsmid), beetje schriktraining, verkeersmak maken, meennemen met een ander paard dat kan in de piste of op buitenrit, door water stappen, over een omgevallen boom heen, over een gracht heen , over een gracht met water in, ......poetsen en overal aanraken, ....
Mogelijkheden genoeg dus, das handig meegenomen als je dat al met een jonger paardje allemaal kan, dat zal het zadelmak maken nadien enkel vergemakkelijken en dan minder stresstoestanden opleveren.
Doen dus.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:02

Een 2 jarige hengst in de wei laten en naar kijken moet natuurlijk helemaal niet. Dat is vragen om problemen.
Mijn 2 jarige merrie is behoorlijk brutaal. Ik heb haar vanaf dag 1 in de handen gehad. Ze staat nu natuurlijk iedere dag op de wei, maar dat betekend niet dat ik niets met haar doe. Dan gaan we een stukje wandelen, dan laat ik "perongeluk" en stuk plastic op haar kont vallen, dan een keertje lekker borstelen. Maar als ik haar vanaf de geboorte tot nu op de wei had laten staan, dan had ik nu écht een draak van een merrie gehad.

Mijn advies, zeker niet te veel mee prutsen. Maar basis als voetjes optillen, stukjes wandelen, een keer wat nieuws proberen en weten waar de plek is (dat is dus naast of achter de baas, en niet DOOR de baas heen) kan helemaal geen kwaad. Leuk, heb je straks een 3 jarige hengst die geen idee heeft van menselijke opvoeding en die keihard door je heen loopt. Dan is het ineens een vals paard en moet hij weg. :evaw:

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:12

Uhm zag dat je 2 merrieveulens hebt. Ik hoop dat je je hengst daar niet bij zet. Dan heb je straks nog veel meer veulens.

tenzij je hem aan huis kan plaatsen met een vriendje omdat het een dekhengst is/ wordt. Zou ik hem castreren. Verder niet te veel willen en vooral niet te lang. Beetje poetsen voetjes etc. En idd heel consequent zijn. Zorgen dat hij leert wat jou ruimte is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:32

Omdat dit topic twee jaar oud is en het paard inmiddels dus al een stukje ouder is hier een slotje.