Beste pensionhouders, waar bent u mee bezig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:42

Citaat:
Voor een stal met binnenbak betaal je hier in de omgeving tussen de €175,- en €250,-, omgerekend 385 gulden tot 550 gulden per maand. Dat geeft een prijsstijging over 20 jaar van 45 tot 200 gulden. (€20,- tot €90.-)

Als je bij mij in de buurt een stalling met bak voor 175 euro per maand kan vinden, wil je het me dan laten weten? Dan verhuis ik meteen :D

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 06:55

Dagmar88 schreef:
Enkele voorbeelden:
Afspraken 1 zijdig veranderen
Afspraken niet na komen
Meten met meerdere maten, die mag dit wel die niet enz.

Paarden te weinig voeren (al dan niet moet willig of uit onkunden)
Paarden beschimmelt voer geven (al dan niet moet willig of uit onkunden)
De klant zelf voer laten aanschaffen en andere klanten hier hun paarden van laten voeren
Ineens weide gang ontzeggen
Regel na regel opstellen en zich er zelf niet aanhouden wel klagen dat andere het ook niet doen
Kinder straffen omdat ze de stallen niet goed hebben uitgemest (op een natte handdoek laten zitten)
Niet meer dan 1 pak stro per week geven
Ongevraagt voer veranderen, op kosten van klant
Paard dat vast ligt mooi laten liggen
Opfok stallen zo smerig als varkens hokken
En zo kan ik nog wel even door gaan
Bewust verkeerde voer geven waar t paard niet tegen kan.

Alle bovenstaande dikgedrukte en onderstreepte dingen allemaal herkenbaar. En dat in dit geval op een pensionstal van paardenmensen... Waarvan je dus mag uitgaan dat ze weten wat ze doen! :(

Dus ook bij de "echte" pensionstallen (deze heeft zelfs een bekende naam in de regio) gebeuren dit soort ondingen. (En aan t lijstje kan nog meer toegevoegd worden!)
mika11 schreef:
Wat nog bij het lijstje kan:
Voordat je komt met je paard word je van alles beloofd, als je er eenmaal staat kan ineens niet alles meer.

Deze is overigens ook heel herkenbaar!

Gaat overigens NIET over de stal waar ik nu sta, das een van de weinigen waarvan ik zeg: +:)+

Dagmar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 12:07

Toch vreemd dat veel mensen hier beginnen over het financiele deel pensionstalling. Daar heb ik dit topic niet voor gemaakt, daar gaan genoeg topics over. Ik heb het over afspraken en welzijn.

Toch aardig wat stallen nemen het niet zo nauw wat afspraken betreft. Paard van mijn nicht zou dagelijks buiten komen en de pensionhouder bood aan dan het vliegendek op doen. (ik was bij deze gemaakte afspraak) Eerste week wel,daarna dus niet. Paard zag er de eerste dag zonder dek niet uit, arme kind kon een week niet rijden ook de geplande wedstrijd 3 dagen later ging niet. Voor het gemak werd paard niet meer buiten gezet, te veel werk vond stalhouder.

Toch is een stalhouder gemiddelt nog geen 3 kwartier/dag/paard kwijt.
Ik spreek uit ervaring. Heb een stal met 18 paarden gerunt met 1 man personeel. Tussen 7.30 en 18.00 waren alle paarden buiten geweest, boxen gemest, 2x hooi en 3x krachtvoer gevoert (weinig paarden had het zelfde voer of hoeveelheid), 12 paarden getraint en voor de avond allemaal gepoets, al dan niet dek op of bandages om. Dit waren allemaal paarden van anderen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:09

Wendeltje schreef:
Citaat:
Voor een stal met binnenbak betaal je hier in de omgeving tussen de €175,- en €250,-, omgerekend 385 gulden tot 550 gulden per maand. Dat geeft een prijsstijging over 20 jaar van 45 tot 200 gulden. (€20,- tot €90.-)

Als je bij mij in de buurt een stalling met bak voor 175 euro per maand kan vinden, wil je het me dan laten weten? Dan verhuis ik meteen :D

stal poot ;)

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:22

Nou Dagmar, alsof je mijn ervaringen hebt gepost muv de kinderen ;)

Maar ik sta nu bij een zeer vroeg gepensioneerde boer met een schuur, die ik zelf bijna helemaal huur. Hij doet alles wat ik vraag. Ik zorg zelf dat ze de juiste hoeveelheid voer krijgen en kan kuil en stro pakken wat ik wil.

Hij mest uit, strooit op en voert wat ik klaar zet en zet ze naar buiten. En als ik vraag of hij de bak sleept dan doet hij dat ook direct.

Ben inmiddels hier erg gelukkig, maar het is nooit zoals thuis, dus dat is nog steeds mijn droom zoals van velen :o

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:34

Ik heb mijn paard ook 5 maanden op een grote stal gehad. Ook voor mij waren een aantal punten in de lijst de reden om te verhuizen.

Ik heb ze nu aan huis staan met 1 haflinger in pension. Het stalgeld is nu nog 125,00 per maand. incl muslie, hooi, stro ontwormen, binnen buiten zetten, dekens opleggen en mesten. Ik heb alleen geen rijdbak (die gebruik is van iemand anders). Grond is deels in eigen bezit en deels gepacht. Voor twee weide's (kleine) hoef ik niets te betalen.
Muslie moet ze nu toch echt zelf gaan betalen (marstall). Ook hier gaat het stalgeld omhoog. Hooi heb ik nog niet gehad maar een baal gaat me rond de70 euro kosten Vorig jaar nog 45,00 de kleine baaltjes tussen de 3 en 3,50.
Stro was vorig jaar nog 0,90 nu waarschijnlijk al 1,50 per baaltje.

Als ze me van te voren aangeeft dat ze wil rijden dan zorg ik dat ze een droge pony krijgt.
De stallen/weide worden hier elke dag (meestal 2x ) schoongemaakt.
Doordat mijn paard op een grote stal stond en dat me toch niet goed bevallen was ben ik blij dat ik nu alles in eigen hand heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:05

Valencia2002 schreef:
Ben inmiddels hier erg gelukkig, maar het is nooit zoals thuis, dus dat is nog steeds mijn droom zoals van velen :o

Totdat je ze aan huis hebt.......

Je kunt beter het huis naast je boer kopen, dan heb je naast de voordelen van aan huis, ook de voordelen van pension :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:10

naar mijn mening zouden pensionhouders best eens wat klantvriendelijker mogen worden :D
Hoe vaak gebeurt het niet dan je als klant gewoon afgesnauwt word, of dat je op je donder krijgt voor iets wat de pensionhouder zelf ook doet??.....om maar een voorbeeld te nemen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:12

quartel schreef:
naar mijn mening zouden pensionhouders best eens wat klantvriendelijker mogen worden :D
Hoe vaak gebeurt het niet dan je als klant gewoon afgesnauwt word, of dat je op je donder krijgt voor iets wat de pensionhouder zelf ook doet??.....om maar een voorbeeld te nemen

Kwestie van gedegen onderzoek vooraf??

Voordat we een paard kopen vinden we het normaal om een klein vermogen aan (medische) keuringen erop los te laten, maar hoe het paard vervolgens gestald gaat worden, dat wordt allemaal gelooft op de blauwe ogen van de pensionhouder.... Wonderlijke situatie.....

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:08

quartel schreef:

Dit is ook mijn allergrootste ergernis.. Je hoort het zo vaak en maak het zelf ook regelmatig mee (niet op iedere stal waar ik gestaan heb). Ik neem het maar voor lief als je paard er verder goed staat, maar kan me er behoorlijk aan ergeren, ook als het niet eens aan mij gericht is. Vind het geen stijl, zeker niet als je bedenkt hoeveel geld je ze iedere maand betaalt.

Goede pensionstallen zijn heel erg zeldzaam.. Als ze er zijn hebben ze helaas een grote wachtlijst.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:53

ikke schreef:
Valencia2002 schreef:

Totdat je ze aan huis hebt.......

Je kunt beter het huis naast je boer kopen, dan heb je naast de voordelen van aan huis, ook de voordelen van pension :D

Mee eens ;)
Thuis is ook niet alles ideaal ;)

Kijk, allerlei beloftes die niet nagekomen worden is heel rot en dat hoort niet, maar dat is niet specifiek iets voor particulieren.
Ik heb dat ook meegemaakt, ging over buitenzetten van mijn pony met stofallergie en niet opstrooien en aanvegen alshij op stal stond. Dat was het advies van de dierenarts ivm chronische bronchitus klachten. Achter mijn rug om vonden zij het aanstellerij en deden het dus niet volgens afspraak. Daar ben ik dus ook vertrokken.

En sommige dingen, als prijsverhogingen (zo kwamen we op de kosten en prijzen) komen meestal voort uit prijsstijgingen van alle dingen die een pensionhouder moet inkopen en laten doen. En dan heb je altijd mensen die dingen goedkoop en gratis kunnen ritselen, maar dat is voor heel veel particulieren en bedrijven niet het geval. Die betalen gewoon het volle pond.

Maar nu met de paarden thuis merk ik dat de omstandigheden ook vragen om flexibiliteit.
Ik wil mijn paarden zoveel mogelijk 24/7 buiten hebben lopen, maar kan niet garanderen dat dat 365 dagen per jaar lukt, omdat ik het weer en de staat van paddock ook niet helemaal in de hand heb. Hoe erg ik mijn best ook doe.

Communicatie is belangrijk en eerlijkheid duurt het langst. Dat zouden stalhouders, en paardeneigenaren, zich inderdaad moeten realiseren. Door eerlijkheid, duidelijkheid en uitleggen van keuzes die gemaakt worden, en soms ook toegeven dat iets je te veel is en dat het anders geregeld moet worden, kom je uiteindelijk dichter bij elkaar, dan met beloven en niet na kunnen komen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:13

Dagmar88 schreef:
Toch is een stalhouder gemiddelt nog geen 3 kwartier/dag/paard kwijt.

En als je dat tegen het tarief van een gemiddelde bouwvakker afzet, dan moet met liefde en zorg een stal runnen wel hobby zijn.

Nogmaals, ik vind ook dat gemaakte afspraken over en weer nagekomen moeten worden, maar weet ook -uit ervaring- hoe snel mensen een stal kiezen voor hun paard. Als er maar een mooie rijbaan ligt, goed veel/vaak brok wordt gevoerd en mooie boxen zijn dan is het wel ok. De reeds gestalde paarden worden bijna nooit uitgebreid bekeken en van alles over gevraagd (zowel qua conditie als in gedrag). Een stalhouder die over elk gestald paard enthousiast wat verteld, is betrokken bij zijn dieren. Iemand die er weinig over kan vertellen niet. Een relaxt glimmend paard in mooie conditie heeft het goed op een stal. Let daar gewoon op. Zegt zoveel meer dan de gouden bergen die bij aanvang beloofd worden. Imo heb je op een goede stal staan zelf in de hand.

Tammy_

Re: Beste pensionhouders, waar bent u mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:25

bij ons is het onderhoud prijzenswaardig, de bakken, weides, omheiningen, allemaal super! maar het voeren... beschimmeld stro, voordroog met flinke stekeltakken er in, gewoon hoppa in de stal, en mijn paard staat al een eeuwigheid op half biks, maar als de deur van de stal open staat en dus voor het briefje staat, dan krijgt paardlief gewoon een volle schep, ze doen net alsof ze blind zijn af en toe. Toch maar weer de stalhulpen aanspreken als er weer zooi in de stal ligt...
Meten met meerdere maten is hier ontzettend van toepassing, zelfs met wedstrijden wordt er niet opgekeken als familie/vrienden van de eigenaren voor dressuur inrijd met slofteugel of gejureerd wordt door de instructrice, maar als een ander het paard van te voren longeerd wordt er met strenge ogen gekeken of paard niet bijgezet is. Dit is dan wel het enige waar ik minder over te spreken ben, verder is de stal waar ik sta echt prima en ik heb het naar mijn zin :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:49

Ik sta op een pensionstal waar ik 300 euro per maand betaal. Niet echt goedkoop, want voor 35-50 euro meer, sta ik op een grote manege met binnenbak. Waarom kies ik dan toch om op deze pensionstal te staan? Heel simpel: mijn paard komt hier 11 maanden per maand hele dagen op het land, iets wat ik tot nu toe nog niet ben tegengekomen hier in de buurt. Daarbij is mijn staleigenaresse een paardenliefhebber in hart en nieren, waardoor ik dus geen slapeloze nachten krijg als mijn paard niet zo lekker in zijn vel zit. En ook nog een belangrijk punt voor mezelf: ik hou niet van kinderen, ik hou niet van pottekijkers, oftewel: ik hou niet van maneges :).

Zag op pagina 1 een mooi stukje tekst van Marion: Stond jij nou echt zo versteld van die vraag van die pensionklant? Ik vind dat namelijk echt de normaalste zaak van de wereld. Bij vorige verhuizingen heb ik altijd een uitgebreide mail gestuurd met een aantal duidelijke vragen (wel voer, hoeveel voerbeurten, wat voor hooi, hoeveel paarden, stalregelement, weidegang ja/nee en hoelang, bedembedekking stal, grootte van de stal, bodem rijbak etc). Meestal was mijn "eisen/vragenlijstje" zo lang dat ik mijn nummer erbij zette, omdat bellen wat sneller gaat dan mailen. Voor mij dus de normaalste zaak van de wereld: heb namelijk nog weleesn misgegrepen omdat de praktijk toch heel wat anders bleek te zijn dan de theorie, maar ik begrijp dus dat dat in heel veel gevallen niet zo is?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:04

@Yv, daar stond ik idd versteld van. Niet omdat de vragen zo vreemd zijn, maar omdat het nooit gebeurt. Er is bijvoorbeeld nog nooit iemand geweest die me vraagt hoe wij de paarden naar buiten doen (loslaten met z'n allen tegelijk of aan de hand brengen). Qua arbeidstijd zit daarin een wereld van verschil, qua risico op blessures trouwens ook. Zou ik zeker willen weten. En dus vertel ik het altijd, net als dat ik het ruwvoer laat zien dat we voeren en vertel waarom wij voor die kwaliteit hebben gekozen. Heb nou niet echt de indruk dat dit de gemiddelde pensionklant reuze interesseert. Ik zou uit mezelf ook absoluut het ruwvoer beoordelen. En nogmaals, ook de al gestalde paarden geven zoveel info.

Maar je beoordeelt een stal toch niet alleen telefonisch of per mail, Yv? Je gaat toch ook gewoon een aantal boxen in om te kijken hoe de bodembedekking is (dik pak, vies/schoon, ed.), beoordeelt en observeert het gedrag van de paarden, bekijkt en ruikt aan het ruwvoer, kijkt hoe de weides zijn; gras of boterbloemen en erger St. Jacobskruiskruid, enz. En of iemand idd echt zoveel liefde voor de paarden heeft als hij doet voorkomen, is moeilijk meetbaar. Jij hebt iig een heel goede stek gevonden.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:43

Ik sta nu op een 2e stal binnen een jaar waar de belofte was dat mijn pony's halve dagen buiten konden. Niet dus, ze staan dag en nacht op stal. Lekker paard vriendelijk. De paarden die buiten komen zijn hun eigen paarden. Geen 1 van de pensionpaarden komt buiten. Van de inkomsten van de pensionstalling betalen ze hun eigen paarden, anders kunnen ze die niet onderhouden.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:56

jij zegt het over pensionhouders en wij als prive stal.
zeggen het over pensionklanten,
opeens niet meer komen terwijl we afspraak hebben dat je zelfs je stal mest en je paard doet.
opeens extra bij voeren.
biks pakken terwijl dat er niet bij inbegrepen zit
zeuren als de paarden een half uur eerder naar binnen gaan..

zo is er altijd wel wat he :Y)

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:21

Echt jammer dat het allemaal zo gaat. Er zijn echt wel stallen die goed zijn waar ze zich aan afspraken houden en echt liefde en aandacht voor de paarden hebben. Wij hebben zelf ook een stal en kan je verzekeren dat de liefde voor de paarden het leuk houdt. Voor de verdienste hoef je het op dit moment echt niet te doen. Wij zijn wel van mening dat je je aan je afspraken moet houden, doe je dat niet dan gooi je toch echt je eigen glazen in. Je wil toch als pensionhouder iedereen recht in de ogen blijven kunnen kijken. Wij zouden dat echt niet kunnen als we, met opzet dingen niet of slecht zouden doen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat er nooit iets fout gaat maar wees dan eerlijk en open naar je klanten toe. Echte zeurklanten heb je dan ook niet, soms wordt er veel gevraagd maar dat is normaal jij zorgt voor hun paard en dan mogen ze alles weten. Dit is onze visie, en over het algemeen staan we ook voor andere meningen en ideen open. Je kan er vaak wat mee.
Ik vind het wel jammer dat er vaak zo negatief over pensionstallen wordt gedaan net alsof wij, stalhouders, erop uit zijn om de dingen niet goed of stiekem te doen. Wij hebben hier 60 paarden staan en ik verzeker je dat het heel hard werken is voor echt niet een riant salaris(de meeste zouden er hun bed niet eens voor uit komen)De stalprijs is hier 270 euro volpension met een luxe accommodatie en bos. Daar kies je uiteraard voor. Je weet dat je een 24 uurs baan hebt. Als er een paard niet lekker is .je s'nachts in de stal bent. Dit is hier allemaal heel normaal en wij zouden dit niet anders willen. Bij ons op stal waarderen de mensen gelukkig heel erg hoe we het doen. Maar hoe hier op bokt veel stalhouders afgebrand worden is jammer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:22

aletniessen schreef:
Echt jammer dat het allemaal zo gaat. Er zijn echt wel stallen die goed zijn waar ze zich aan afspraken houden en echt liefde en aandacht voor de paarden hebben. Wij hebben zelf ook een stal en kan je verzekeren dat de liefde voor de paarden het leuk houdt. Voor de verdienste hoef je het op dit moment echt niet te doen. Wij zijn wel van mening dat je je aan je afspraken moet houden, doe je dat niet dan gooi je toch echt je eigen glazen in.

Correctie aletniessen, als pensionhouder trek je de klanten die bij je manier van werken passen. Onbetrouwbare pensionhouders trekken onbetrouwbare klanten. Wat dat over wie zegt, mag je dan invullen }:)

Ik ken jouw toko en weet dat je "vrij streng" bent (geen waarde-oordeel!!) en daarmee heb jij een groep klanten die een zeker niveau van betrouwbaarheid hebben. Zo zitten jouw regels in elkaar!
Natuurlijk zul jij best eens een rotte appel treffen, zoals elke pensionhouder dat treft, maar de mensen die bij jou staan kunnen zich vinden in jouw regels en zijn daar content mee (ik ken diverse klanten van je :D ) en dat is goed.
Je kent, net als ik, de voorbeelden van mensen die elke paar jaar verhuizen en over de tijd gezien nagenoeg alle stallen in de omgeving hebben gehad en altijd maar zeiken op "de vorige stal". En dito pensionhouders over diezelfde klanten die (gelukkig?) weg zijn. Over dat soort mensen gaat het.........

Er zullen altijd onbetrouwbare pensionhouders zijn en onbetrouwbare klanten die daar gaan staan. Laat dat vooral bestaan, dan komen die gasten niet de sfeer verpesten op stallen zoals jij die hebt of waar ik sta. Kunnen wij tenminste rustig zo af en toe eens bij je over de vloer komen en dat je dan "wat streng" bent in mijn beleving; nou, daar kan ik wel mee leven voor een (lang) weekend, hoor :)

Weet je, jij vraagt een behoorlijke prijs voor de regio waar je zit, in combinatie met wat je biedt. Je hebt je toko vol staan, naar de laatste berichten die ik hoorde. Hoe groot is het verloop eigenlijk bij jullie? En dan vooral: tegen welke achtergrond? Dat zegt genoeg, lijkt me.......

Maar je niet druk, steek je duimen onder je bretellen, je borst vooruit en doe waar je goed in bent (die toko runnen). Jij zult je toko wel vol houden, net als de stal waar ik sta; gewoon omdat de zaak betrouwbaar is.

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:33

En niet anders hahahaha. Ik heb nu wel plek hoor, dus, als fijne mensen nog een plekje zoeken.

kkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:50

Ben blij dat ik dit nooit tegen ben gekomen, alle afspraken worden nagekomen hier. Paarden worden echt heel goed verzorgd :D

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:02

Citaat:
stal poot

Daar sta ik nu :D
Maar zou graag het hele jaar door kunnen rijden.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:04

Maar goed dat je in de openings post gezet hebt dat pensionklanten er ook wat van kunnen.
Men heeft soms geen idee wat er allemaal bij komt om een goede stal te runnen. Heb zelf een kleine pensionstal met nu gelukkig fijne pensionklanten. En daar doe je het voor. Maar bij ons staat gelukkig het paard voor op. Als het paard het bij ons fijn heeft zijn wij ook gelukkig. Heb voor een paar jaar terug niet zulkse fijne mensen op stal gehad. En had bijna besloten om te stoppen. Dan denk je, waar doe je het voor. Bij mij in de omgeving zijn al veel pensionstallen daardoor gestopt. Maar wat ik al schreef, heb nu gelukkig fijne mensen op stal en ben er wel jammer genoeg wat harder door geworden tegen de mens.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:54

Heer herkenbaar. Daarom staan mijn paarden nu op een weiland met stallen bij een boer en regelen mijn weidegenoten en ik alles zelf.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:03

HIhi. Ik moest beetje lachen om de op. Sommige zaken heb ik nog nooit gezien op sttallen. Andere wel.
Rotte appels heb je overal, en dus ook bij de pensionhouders.

Hier in de buurt zitten een paar mindere stallen. Maar dat gaat me dan meer om de huisvesting ed als dingen die jij noemt.
EN niet alle pensionhouders hebben verstand van paard en welzijn helaas. Maar dat is met pensionklanten net zo erg.

Bijv. Het te weinig voeren wat je aandraagt in op.
80 procent van onze klanten wil hun paarden nu eenmaal veels te veel voeren. Hun denken dat dat goed is. Dat de paarden grasbuiken krijgen en ontploffen wanneer ze willen rijden: dat snappen ze dan niet..... dus wij voeren in sommige vallen minder dan dat de klant in eerste instantie zou willen. Maar dat is geen onkunde van ons, juist bewust voeren.