Ik ken dat, als je post verdwijnt,grr, dan heb je geen zin meer om weer uitgebreid opnieuw te beginnen.
Ik neem it soort topics gewoon serieus en vind het prettig om meningen te wisselen omdat het nuttiger is dan alleen maar een topic van "ja ik ook", toch? Het is fijn om geprikkeld te worden tot nadenken over dingen die je eigenlijk in het dagelijkse leven vaak voor lief neemt.
Citaat:
Over het 'Neus over de grond' gedoe: Misverstandje denk ik? Ik bedoelde hiermee dat het mij aangenaam lijkt als je paard zijn hals vrij kann bewegen. Dus b.v links, rechts, neus over de grond
Ik had idd begrepen dat je bedoelde dat een paard de hele tijd met de neus over de grond zou gaan, en daar heeft een paard dus geen behoefte aan. Links en rechts kijken en naar beneden komen kan ook aan de teugel, kwestie van niet met starre hand rijden en je hand mee laten gaan...
Citaat:
Over het laatste stukje waar ik een aantal punten opnoemde, vind ik nog steeds vaag. Je verteld dat je als je paard aan de teugel is, en je geeft hem wat meer ruimte op de teugel, dat zijn houding hetzelfde blijft. Hoort hij niet je hand te volgen. Hoe lukt het jou m in deze situatie nog hals te strekken?
Ik denk dat je het idee hebt dat hij een soort van in de krul loopt en als ik dan loslaat hij in die krul blijft. Dat is niet zo. Wat ik bedoel is dat hij zo laag loopt aan de teugel dat als ik los laat er geen behoefte of ruimte is om nog lager te gaan! Hij loopt ook stukken hoger, maar dan altijd voor de loodlijn en als ik hem dan los gooi, gaat het hoofd niet plots omlaag omdat hij daar geen behoefte aan heeft. Ik ga hem niet dwingen om de hals te strekken als hij daar geen behoefte aan heeft...
De behoefte om echt laag te komen is niet aanwezig behalve als hij wat wil ruiken op de grond (poep van een ander paard bv)en dat mag hij van mij ook gewoon. Ik ben geen strenge juf.
Citaat:
Slenteren is erger dan met energie lopen? Ik denk dat af en toe een half uurtje met je paard buitenlangs gezzelig samen zijn, een leuke afwisseling is.
Ik blijf erbij dat ik toch denk dat dát meer voor de ontspanning van de ruiter is. Maar, je moet doen waar je je lekker bij voelt, want dat komt ook weer over bij het paard. Toch moet je niet slenteren als ideaal gaan zien want als gezegd, dit lokt gewoonlijk op de voorhand gaan en struikelen in de hand.
Citaat:
Ik vind het fijn dat je laat weten voor welk doel je dit gebruikt, als ik in jouw situatie zat zou ik mischien ook wel zo handelen. Maar om dat te kunnen zeggen moet ik nog een paar dingetjes weten: Hoe vaak ga jij naar buiten met je paard? (Inclusief a.d hand, zoals je verteld). In wat voor een omgeving. En hoelang. Heb je ook de mogelijheid om binnen te rijden?
Ik ga zeer regelmatig naar buiten, zeker 3x in de week, omdat ik terreinrijden belangrijk vind in de opleiding en het op een goede manier prikkelt en paard bewust wordt van zijn lichaam en benen, evenwicht etc. Hier is dat in bergachtig terrein over meest rotspaden, ook door water en over wegen en weggetjes. Wandelen aan de hand doe ik zo af en toe, in het begin, als ik en paard net in de herscholing of voor inrijden heb, meer, bijna dagelijks. Ik longeer nl bijna niet en paard moet toch in conditie gebracht, aan je wennen en stemhulpen leren. Hengst heeft ongeveer dit schema: zondag rustdag, maandag losgooidag, dinsdag longeren, woensdag buitenrijden, donderdag iets nieuws, bv longeren met balkjes lopen, "grondwerk" of wandelen dus, vrijdag buitenrijden, zaterdag dressuur of buitenrijden. Soms rijdt ik hem vrijdags of zaterdags door de bergen naar mijn huis voor weidegang tot maandag of dinsdag (langer wil hij niet blijven). Ik ben soepel, het is geen strak schema maar een leidraad.
Met de pony die ik aan huis heb is het heel anders omdat die weides tot zijn beschikking heeft (maar vaak tussen de middag zelf binnen komt en 'snachts binnen staat).
Met hem wandel ik 2-3 keer in de week met de honden mee en 1-2 maal in de week doe ik aan lange teugelen. Een zeer enkele keer longeer ik. Deze pony is nog erg schuw.
Met de hengst heb ik trouwens in het begin een maand niet anders gedaan dan losgooien en longeren en wandelen aan de hand en heb ik eerst tijd besteed aan opstijgen, daar dat altijd mis was gegaan.
Elke situatie bekijk ik apart, er zijn geen standaard richtlijnen voor zoiets als herscholing, behalve de dingen waar je heen wilt werken, en dat is de gymnastisatie van het paard om hem weer recht en "goed" te krijgen. Ik zal straks daar verder op in gaan, het is iets off topic, maar heeft alles te maken met het waarom aan de teugel. Voor de rest ben je eerst bezig met vertrouwen winnen, conditie opbouwen en "foutjes rechtstrijken" op een vriendelijke, dus vaak zeer langdurig, manier.
Hoelang ik buitenrijd? Tussen een kwartier en anderhalf uur op dit moment. Hij heeft nu een jaar geen ijzers en het is rotsbodem, zijn hoeven zijn nog aan het harden. Een kwartier klinkt weinig, maar als een paard flink moet klauteren of gespannen is komt hij dan bezweet weer terug. Ik rijdt dus korter als dat nodig is om hem niet uit te putten. Ik ben wel eens vrijwel direct omgekeerd omdat hij zijn kunststof bit kapot had gemaakt waardoor het scherp was geworden en hij in zijn mond had verwond. Ik houd rekening met hem, ik rijdt niet voor míjn plezier. Ik vind het wel leuk, daar niet van, maar zijn welzijn staat voorop.
Ik heb een binnenmanege en buitenmanege tot mijn beschikking. Thuis niet, maar ik mis dat niet. Heb verschillende paarden ingereden zonder gebruik van een manege.
Nu dan dat schema wat ik bij elk paard volg:
Tempo, ritme, rechtheid, evenwicht, buiging, soepelheid, lenigheid, impuls, houding, overgangen.
Ik werk die punten ongeveer in volgorde af, maar vaak komen dingen bij elkaar en uiteindelijk komt alles altijd bij elkaar. Ik doe dit zowel in dressuur binnen als buiten in het terrein. Voor al deze dingen is het nodig dat een paard aan de teugel gaat.
Overigens mag een paard bij mij ook gewoon tussendoor de hals strekken als beloning of waar nodig (klauteren bv), maar dus niet lange tijd slenteren omdat dan alle punten waar ik aan werk, verwaarloosd worden.
Ik heb voorheen met een ander paard ook wel ritten van zes uur gemaakt. Daarin gooide ik regelmatig de teugels los voor MIJN ontspanning.