Aan de teugel op buitenrit!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:23

Ik rijd in het bos om heerlijk te ontspannen en genieten samen met mijn pony.
Ik vind het niet nodig om dan aan mijn teugels te gaan zitten. Die gaan dus helemaal los. :)

Iepoetjuh

Re: Aan de teugel op buitenrit!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:29

Ik reed laatst een buitenrit op een Friese merrie van de stal daar en die liep ook de gehele buitenrit aan de teugel. Dat vond ze waarschijnlijk fijner lopen en ik ook, want wanneer ze haar hoofd omhoog deed werd ze een beetje druk. Dus ik probeerde haar wel aan de teugel te houden, want dan liep ze rustig en ontspannen... De meeste paarden van die stal liepen al snel aan de teugel tijdens de buitenritten, maar persoonlijk vind ik niet dat ze het moeten doen. Als ze het wel doen is het prima, maar zo niet vind ik het ook niet erg

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:40

Elamor schreef:
Ik rijd in het bos om heerlijk te ontspannen en genieten samen met mijn pony.
Ik vind het niet nodig om dan aan mijn teugels te gaan zitten. Die gaan dus helemaal los. :)

Zo dacht ik ook altijd, maar de teugels helemaal los is vooral makkelijk voor mij, niet per se voor mijn paard en op lange termijn al helemaal niet. Een paard moet jou gewicht ondersteunen en dat doet hij niet uit zichzelf correct, daar moet je hem in trainen zodat hij zijn rug correct gebruikt en zo juist beter loopt.
Na voldoende training (in het begin zijn die spieren niet sterk en krijgt hij dus snel last van spierpijn) kan je paard juist ontstpannen lopen op een manier waarop hij zijn rug niet verpest, wat op lange termijn wel gebeurd als hij gewoon uit zichzelf loopt (teveel op de voorhand, met een hollere rug)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:55

Ik zou niet precies weten hoe lang en hoe vaak je moet rijden zonder goed ruggebruik waardoor een paard daadwerkelijk last zal krijgen, ik weet alleen dat het beter is om een paard goed ruggebruik aan te leren omdat hij dan jou gewicht beter ondersteund en je krijgt ook minder last van valpartijen omdat je paard minder struikelt omdat hij minder op zijn voorhand loopt.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:59

Ik rijd mijn paard op buitenrit wel grote stukken aan de teugel en moet soms ook wel wat doorvragen maar als ik dat niet doe vlieg ik van links naar rechts (of de sloot in) ik voorkom dan liever dat ik in de sloot lig! en po stukken dat het kan geef ik hem wel lange teugel.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 08:52

Ik was net bezig om de laatste zinnen van mij laaange antwoord af te maken, toen mijn computer uitviel.
Ik houd het nu dus een klein beetje kort.

Over de westernpaarden: Klopt, srry. Inderdaad. Ik heb, precies wat jij zegt, het 'hoofd' aangezien voor 'hals' _/-\o_

Over het 'Neus over de grond' gedoe: Misverstandje denk ik? Ik bedoelde hiermee dat het mij aangenaam lijkt als je paard zijn hals vrij kann bewegen. Dus b.v links, rechts, neus over de grond.

Over wat aan de teugel inhoud, ben ik het met je eens. Ik weet niet of dit al duidelijk was.

Over het laatste stukje waar ik een aantal punten opnoemde, vind ik nog steeds vaag. Je verteld dat je als je paard aan de teugel is, en je geeft hem wat meer ruimte op de teugel, dat zijn houding hetzelfde blijft. Hoort hij niet je hand te volgen. Hoe lukt het jou m in deze situatie nog hals te strekken?

Slenteren is erger dan met energie lopen? Ik denk dat af en toe een half uurtje met je paard buitenlangs gezzelig samen zijn, een leuke afwisseling is.
Dit is anders in jouw situatie. Als je dit soort paarden traint (of 'opknapt') is het van belang (zeker bij angstige paarden) dat je altijd kan bevestigen dat je er nog bent om de leiding te nemen.

Ik vind het fijn dat je laat weten voor welk doel je dit gebruikt, als ik in jouw situatie zat zou ik mischien ook wel zo handelen. Maar om dat te kunnen zeggen moet ik nog een paar dingetjes weten: Hoe vaak ga jij naar buiten met je paard? (Inclusief a.d hand, zoals je verteld). In wat voor een omgeving. En hoelang. Heb je ook de mogelijheid om binnen te rijden?

(Ps: Over dat bitloze hebben we samen weer gelijk. Ik dacht dat je met contact per se teugels wou voelen. Inderdaad, bij deze (bitloze en tuiglozen) paarden is er op een andere manier contact.)

Bedankt!! Je moet trouwens niet denken dat ik ervan uitga dat jij dwang gebruikt. Het klinkt alsof je lang hebt nagedacht en verschillende aspecten hebt vergeleken voordat je tot deze mening kwam. :j

Srry voor de korte reactie...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:44

Ik ken dat, als je post verdwijnt,grr, dan heb je geen zin meer om weer uitgebreid opnieuw te beginnen.

Ik neem it soort topics gewoon serieus en vind het prettig om meningen te wisselen omdat het nuttiger is dan alleen maar een topic van "ja ik ook", toch? Het is fijn om geprikkeld te worden tot nadenken over dingen die je eigenlijk in het dagelijkse leven vaak voor lief neemt.

Citaat:
Over het 'Neus over de grond' gedoe: Misverstandje denk ik? Ik bedoelde hiermee dat het mij aangenaam lijkt als je paard zijn hals vrij kann bewegen. Dus b.v links, rechts, neus over de grond

Ik had idd begrepen dat je bedoelde dat een paard de hele tijd met de neus over de grond zou gaan, en daar heeft een paard dus geen behoefte aan. Links en rechts kijken en naar beneden komen kan ook aan de teugel, kwestie van niet met starre hand rijden en je hand mee laten gaan...

Citaat:
Over het laatste stukje waar ik een aantal punten opnoemde, vind ik nog steeds vaag. Je verteld dat je als je paard aan de teugel is, en je geeft hem wat meer ruimte op de teugel, dat zijn houding hetzelfde blijft. Hoort hij niet je hand te volgen. Hoe lukt het jou m in deze situatie nog hals te strekken?

Ik denk dat je het idee hebt dat hij een soort van in de krul loopt en als ik dan loslaat hij in die krul blijft. Dat is niet zo. Wat ik bedoel is dat hij zo laag loopt aan de teugel dat als ik los laat er geen behoefte of ruimte is om nog lager te gaan! Hij loopt ook stukken hoger, maar dan altijd voor de loodlijn en als ik hem dan los gooi, gaat het hoofd niet plots omlaag omdat hij daar geen behoefte aan heeft. Ik ga hem niet dwingen om de hals te strekken als hij daar geen behoefte aan heeft...

De behoefte om echt laag te komen is niet aanwezig behalve als hij wat wil ruiken op de grond (poep van een ander paard bv)en dat mag hij van mij ook gewoon. Ik ben geen strenge juf. :D

Citaat:
Slenteren is erger dan met energie lopen? Ik denk dat af en toe een half uurtje met je paard buitenlangs gezzelig samen zijn, een leuke afwisseling is.

Ik blijf erbij dat ik toch denk dat dát meer voor de ontspanning van de ruiter is. Maar, je moet doen waar je je lekker bij voelt, want dat komt ook weer over bij het paard. Toch moet je niet slenteren als ideaal gaan zien want als gezegd, dit lokt gewoonlijk op de voorhand gaan en struikelen in de hand.

Citaat:
Ik vind het fijn dat je laat weten voor welk doel je dit gebruikt, als ik in jouw situatie zat zou ik mischien ook wel zo handelen. Maar om dat te kunnen zeggen moet ik nog een paar dingetjes weten: Hoe vaak ga jij naar buiten met je paard? (Inclusief a.d hand, zoals je verteld). In wat voor een omgeving. En hoelang. Heb je ook de mogelijheid om binnen te rijden?

Ik ga zeer regelmatig naar buiten, zeker 3x in de week, omdat ik terreinrijden belangrijk vind in de opleiding en het op een goede manier prikkelt en paard bewust wordt van zijn lichaam en benen, evenwicht etc. Hier is dat in bergachtig terrein over meest rotspaden, ook door water en over wegen en weggetjes. Wandelen aan de hand doe ik zo af en toe, in het begin, als ik en paard net in de herscholing of voor inrijden heb, meer, bijna dagelijks. Ik longeer nl bijna niet en paard moet toch in conditie gebracht, aan je wennen en stemhulpen leren. Hengst heeft ongeveer dit schema: zondag rustdag, maandag losgooidag, dinsdag longeren, woensdag buitenrijden, donderdag iets nieuws, bv longeren met balkjes lopen, "grondwerk" of wandelen dus, vrijdag buitenrijden, zaterdag dressuur of buitenrijden. Soms rijdt ik hem vrijdags of zaterdags door de bergen naar mijn huis voor weidegang tot maandag of dinsdag (langer wil hij niet blijven). Ik ben soepel, het is geen strak schema maar een leidraad.
Met de pony die ik aan huis heb is het heel anders omdat die weides tot zijn beschikking heeft (maar vaak tussen de middag zelf binnen komt en 'snachts binnen staat).
Met hem wandel ik 2-3 keer in de week met de honden mee en 1-2 maal in de week doe ik aan lange teugelen. Een zeer enkele keer longeer ik. Deze pony is nog erg schuw.
Met de hengst heb ik trouwens in het begin een maand niet anders gedaan dan losgooien en longeren en wandelen aan de hand en heb ik eerst tijd besteed aan opstijgen, daar dat altijd mis was gegaan.
Elke situatie bekijk ik apart, er zijn geen standaard richtlijnen voor zoiets als herscholing, behalve de dingen waar je heen wilt werken, en dat is de gymnastisatie van het paard om hem weer recht en "goed" te krijgen. Ik zal straks daar verder op in gaan, het is iets off topic, maar heeft alles te maken met het waarom aan de teugel. Voor de rest ben je eerst bezig met vertrouwen winnen, conditie opbouwen en "foutjes rechtstrijken" op een vriendelijke, dus vaak zeer langdurig, manier.
Hoelang ik buitenrijd? Tussen een kwartier en anderhalf uur op dit moment. Hij heeft nu een jaar geen ijzers en het is rotsbodem, zijn hoeven zijn nog aan het harden. Een kwartier klinkt weinig, maar als een paard flink moet klauteren of gespannen is komt hij dan bezweet weer terug. Ik rijdt dus korter als dat nodig is om hem niet uit te putten. Ik ben wel eens vrijwel direct omgekeerd omdat hij zijn kunststof bit kapot had gemaakt waardoor het scherp was geworden en hij in zijn mond had verwond. Ik houd rekening met hem, ik rijdt niet voor míjn plezier. Ik vind het wel leuk, daar niet van, maar zijn welzijn staat voorop.
Ik heb een binnenmanege en buitenmanege tot mijn beschikking. Thuis niet, maar ik mis dat niet. Heb verschillende paarden ingereden zonder gebruik van een manege.

Nu dan dat schema wat ik bij elk paard volg:
Tempo, ritme, rechtheid, evenwicht, buiging, soepelheid, lenigheid, impuls, houding, overgangen.
Ik werk die punten ongeveer in volgorde af, maar vaak komen dingen bij elkaar en uiteindelijk komt alles altijd bij elkaar. Ik doe dit zowel in dressuur binnen als buiten in het terrein. Voor al deze dingen is het nodig dat een paard aan de teugel gaat.

Overigens mag een paard bij mij ook gewoon tussendoor de hals strekken als beloning of waar nodig (klauteren bv), maar dus niet lange tijd slenteren omdat dan alle punten waar ik aan werk, verwaarloosd worden.

Ik heb voorheen met een ander paard ook wel ritten van zes uur gemaakt. Daarin gooide ik regelmatig de teugels los voor MIJN ontspanning.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:10

Ik denk trouwens dat het grote verschil tussen mij en vele anderen is, dat ik paardrijden niet voor de lol doe.
Paardrijden is voor mij een verantwoordelijke taak, het lichamelijke en geestelijke welzijn van de paarden hangt er van af, ook als het om een gewoon manege paard gaat.
Elk uurtje dat hij correct wordt gereden heeft hij meer aan voor zijn gezondheid dan de uurtjes dat hij alleen iemand rondsjouwt.
Ik heb andere ideeën over paardrijden dan de gemiddelde ruiter.
Mijn doel is om het paard heel te maken of heel te houden. Ik heb ondertussen best dikke lol, ik kan namelijk overal om lachen, maar mijn doel is niet om het gezellig te hebben, dat is een "bijproduct" dat vanzelf ontstaat bij wederzijds begrip en respect.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 19:37

Wauw, jij hebt een duidelijk trainingsschema. Ik wou nog maar een keertje zeggen dat ik het geweldig vind dat je al deze feiten hebt bekeken, en daar een vaste conclusie uit hebt getrokken.

Ik denk zeker niet dat je je paard in de krul trekt, daar klinken jouw ritten veel te doordacht voor.
En inderdaad je hebt eigenlijk wel gelijk over de opties om om zich heen te kijken als paard. Dit argument valt dan ook af.

Ook denk ik dat als je in een terreinrijd als jij vertelt in je post, dat je je paard wakkerder en alerter moet houden dan in mijn situatie, door zanderige, vlakke bospaden rijden. Het schemadat je voor de hengst hebt gemaakt, lijkt mij een paardvriendelijk en rustig schema (Of leiddraad).

Het fijne van door de bergen rijden lijkt mij ook dat hellingen je paard sterker maken (zolang je er wel naar gaat zitten, maar daar ga ik natuurlijk vanuit).

Voor de rest vind ik ook het schema voor het normale paard goed klinken, ook al kan ik hier niet veel over zeggen omdat ik niet zo thuis ben op dit gebied. Bedankt voor het me een beetje wegwijzer maken.

Uit je laatste reactie kan ik opmaken dat jij ervanuitgaat dat ik paardrijden alleen voor de lol doe, het voor mij geen verantwoordelijke taak is? En dat ik bovendien ook niet probeer mijn paard heel te houden? Deze reactie komt een beetje verwijtend over. Ik denk dat wij een even groot hart hebben voor paarden.

Ik ben het zeker met je eens dat je een manegepaard niet anders moet behandelen. Elk uur kan hem beter of slechter maken.

Nu jij wat verteld hebt over hoe jij paarden tegenkomt in je leven zal ik ook iets over mijn situatie vertellen.

Ik rijd nu ruim 4 jaar op een manege, en heb gister mijn FNRS Ruiterbewijs gehaald. Ik vond dit een hele leuke en leerzame cursus. Verder ben ik volgensmij net wat meer geintereseerd in omgang, techniek, en welzijn van paarden dan de gemiddelde manegeruiter op mijn niveau. Ook heb ik een wat ouder verzorgpaard. Het is een heel vriendelijke, rustig paard dat ik hellaas maar 1 keer in de week kan rijden. Ik besteed veel aandacht aan wat goed is voor mijn paard, en zorg ook dat er afwisseling is. Als ik van plan was om stevig te gaan dresuren, maar hij heeft zijn dag niet, ga ik lekker balkjes lopen. Ik ga alleen nog onder begelijding naar buiten. Naar de polder, het bos of het verkeer. Hij schrikt nergens van, dus ik help andere ruiters met een angstig paar ook wel eens van hun problemen af met hem.

Nou was er nog 1 ding. Jij vertelt dat je niet rijd voor de lol. Hoe ben jij ooit met paardrijden begonnen? Zat je al in een paarden-familie of bedrijf?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:43

Laaavo schreef:
Uit je laatste reactie kan ik opmaken dat jij ervanuitgaat dat ik paardrijden alleen voor de lol doe, het voor mij geen verantwoordelijke taak is? En dat ik bovendien ook niet probeer mijn paard heel te houden? Deze reactie komt een beetje verwijtend over. Ik denk dat wij een even groot hart hebben voor paarden.

In de eerste plaats trek ik de vergelijking met "vele anderen" en niet met jou persoonlijk. Ik ken je niet dus ik ga niet over je oordelen.
Maar ik weet dat er in Nederland, net als in alle andere landen, genoeg mensen zijn die een paard of pony kopen zonder ooit les te hebben gehad of met weinig ondergrond en daar dan mee "door de bossen crossen".
Ik weet ook dat er veel ruiters zijn die zuiver voor hun eigen ontspaning rijden, op manege paarden of hun eigen paarden. Zij zijn niet specifiek bezig met de biomechanica van de paarden en hoe ze heel te houden of te maken op de manier dat ik dat doe. In die zin ben ik er anders mee bezig dan de gemiddelde ruiter.
Dat wil niet zeggen dat ze niet het beste voor hebben!

Citaat:
Nou was er nog 1 ding. Jij vertelt dat je niet rijd voor de lol. Hoe ben jij ooit met paardrijden begonnen? Zat je al in een paarden-familie of bedrijf?

Ik rijdt nu niet voor de lol omdat ik paarden aan het herscholen ben en een paard in training heb gehad bv, maar ik heb tussendoor wel voor de lol gereden hoor.
Mijn ouders hebben niks met paarden, behalve dat mijn vader (87) als jongeling met paarden op de boerderij werkte (ploegen etc).
De vader van mijn moeder was echter cavalerist. Een van mijn zussen heeft ook een tijdje gereden. Maar de rest van de familie zijn vooral musici.
Ik ben eigenlijk aan de paarden begonnen door vriendinnen. Met een ging ik naar ponies, met de ander naar les (en daar werden vroeger geen ponies in gebruikt en je mocht er pas op als je 11 was. Les was streng, Franse school. Je mocht niet in de stal rondhangen.) Ik ben daar later gaan lessen met mijn zus.
Ik kocht toen ik 16 was mijn eerste eigen pony en dat was een probleem geval die anders naar de slager had gemoeten en dat was het begin van een hele rits opknappers en buitenbeentjes. Heb ook paarden en ponies van anderen gereden en ben altijd manege paarden en ponies blijven rijden, naast mijn eigen en de paarden van anderen. Ik reed soms 6 paarden op een dag.
Ik was toen al bezig met dingen wat nu onder natural horsemanship valt, maar die term bestond toen nog niet en niemand had ooit van de goeroes van nu gehoord, ik heb het over de jaren 70-80. Voor mij was het allemaal logica en als je paarden observeert, leer je vanzelf.
De rits van opknappers en buitenbeentjes is even onderbroken toen ik 18 was en op een stoeterij met Arabische paarden in Engeland heb gewerkt, voornamelijk herscholen van een pony en inrijden van de jonge paarden.
Mijn "paardenleven" is zo rijk dat ik er een boek over wil schrijven met anekdotes en memoires.
Als ik het zo lees ben jij misschien wel te vergelijken met de jonge ik :D
Ik denk in elk geval ook dat jij ook anders bezig bent met paarden dan de gemiddelde ruiter.

(Heb tussendoor als tiener ook nog een harddraver verzorgd en getrained, maar dat heeft niks met rijden te maken)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:18

In het begin laat ik haar meestaal los lopen, gespje vast, of soms helemaal niks, lekker kletsen met vriendinnen ( in stap en draf),
daarnaa pak ik de teugels en met t lichtste contact gaat RB al met dr hoofd naar onder, 2 maal beengeven en ze loopt over de rug (meestal), tja dan ga ik dr niet omhoog trekken 'omdat ze niet aan de teugel hoeft want we zijn t uitrijden' :')
Uitritten zijn bij mij meestal ook bedoeld om puur dr conditie te trainen, gewoon een heel end rechtdoor laten draven, nageeflijk (aan de teugel, voorwaarts).
Ook ga ik uitrijden omdat die rijbak en weides mij beu worden, dat is ook weer een reden waarom ze nageeflijk loopt op uitritten.

Oke nu laat ik dr ook aan de lange teugel zodra we het bos bereikt hebben, of als ik dr even wil laten rusten, ben dus gene die dr paard 6uur aan een stuk voorwaarts-neerwaarts heeft ;(

één ding, ik rij voor mn plezier, niet voor de sport.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:50

Ken je iemand die een paard 6 uur aan een stuk voorwaarts neerwaarts vraagt?

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 11:20

Lusitana, hartelijk bedankt voor je (vele en snelle) reacties. Ik heb hier zeker meer aan gehad dan de mensen die minder op mij in gingen, en alleen vertelden wat hun situatie is (ook deze mensen ben ik dankbaar voor hun reactie). Ik wil graag de discussie hier eindigen. Ik zal wat jij mij hebt geschreven zeker onthouden bij de keuze's die ik nog moet maken. Dankjewel!!! :j :j :j