Trillend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:51

Waarschijnlijk had je paardje het koud
Wij mensen trillen/rillen ook als we het koud hebben en stoppen als we weer warm zijn :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Trillend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:20

Ik zeg niet dat je je paard dat altijd met dek staat, of zelfs geschoren is, zomaar in de sneeuw moet zetten. Da's gekkenwerk ja.
Maar als je een dier er rustig aan laat wennen, kunnen ze heel veel hebben. Wel met beleid, fructaangehalte in de gaten houden etc, zorgen dat ze rustig staan (in de kudde doet veel goed) etc.

Het probleem met een regendek is dus dat het wel kwaad kan. Die dingen drukken de vacht plat, waardoor er geen isolatie meer is en alle warmte verloren gaat. Hardstikke zonde! Je kunt beter opletten met poetsen, wassen etc. Nooit shampoo gebruiken, dan gaat al het huidvet verloren en dat heeft je paard nodig.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:24

Voor elke paard/pony is het anders, afhankelijk van hoe het is gehuisvest/wat je ermee doet/wat het voor ras is enz enz. niet allemaal redden ze het zonder een deken.

Tot nu toe: vanaf 1 mei, is mijn paard buiten gebleven dag en nacht, alleen die ene dag, vorige week donderdag dus was het te erg, nonstop regen en storm erop, dus mag mijn paard lekker naar binnen vanaf half 6 savonds en smorgens rond 8 uur lekker weer buitengezet.

Ik bekijk gewoon van dag tot dag hoe hij het heeft en wat het voor weer is, als ik het te erg vind zet ik m lekker binnen, maar ik doe geen deken om, niet in de zomermaanden, want het kan ineens te warm worden, als t ff stopt met regenen en de zon doorbreekt.

Maar mijn paard is dan ook goed voorbereid met 24 u per dag op t land, hij kan echt zonder deken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:39

Gypsy schreef:
Het probleem met een regendek is dus dat het wel kwaad kan. Die dingen drukken de vacht plat, waardoor er geen isolatie meer is en alle warmte verloren gaat. Hardstikke zonde! Je kunt beter opletten met poetsen, wassen etc. Nooit shampoo gebruiken, dan gaat al het huidvet verloren en dat heeft je paard nodig.

Als die vacht van zichzelf optimaal is klopt dat, maar heb je bv import paarden die uit een veel droger klimaat komen zijn die vachtjes niet altijd even goed waterdicht of maken ze minder huidvet aan. Je komt dan wel eens paarden tegen die problemen hebben met het nederlandse regenweer. Dan is een nachtje onder een regendeken samen met extra hooi (wat dankzij de deken tenminste gegeten wordt) de verantwoorde oplossing. Algemene regels kennen is 1, maar altijd paard in kwestie in de gaten houden. Paarden kunnen niet lezen, en houden zich dus niet altijd aan die regels.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Trillend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:49

Maar dan praten we al over uitzonderingen. Zelf zou ik dan gewoon zorgen dat er een schuilstal voorhanden is, idd voldoende ruw voer om warm te blijven, als ze uit de wind en regen kunnen staan ben je al een heel eind.

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:43

StalNollie schreef:
wat heeft dat nou met gras te maken

_O-

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:10

een paardje bij ons in de wei kan er ook niet zo goed tegen ,
waarom kom je niet gewoon een regendekentje ? :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:38

Gypsy schreef:

Ik heb blijkaar een paard met een 'mietjes' vacht - sneeuw blijft er niet op liggen, ze stoomt als een tierelier bij regen, net of ze haar warmte gewoon veelte snel kwijt raakt en door nattigheid snel op dr huid toe nat wordt. Ze heeft maar een dun vachtje, snel last van spieren etc.

Maar dat komt niet door di dingen wat betreft huidvet bij haar. Poetsen moet ik bij haar niet aankomen, wassen doen we hooguit 1x in het jaar en dat is nog veel ;) en thats it.

Ik doe dan hetzelfde wat Tamary schrijft; regendeken en extra hooi, en dat wordt dan idd gegeten ipv als een hoopje ellende ergens te blijven wachten tot het ophoudt met regenen wat soms enorm lang kan duren. Nu graast ze zelfs gewoon door bij enorm noodweer, als ze een dek op heeft, ik ben daar echt heel blij mee _/-\o_ Kan ze lekker 24/7 blijven staan. NOrmaal begin ik echter pas in de herft met dekens, maar met dat storm weer laatst had ze hem ook opgekregen helaas.

_mezelf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:50

Paarden en Pony's rillen voor hun temp. goed te houden, zoals andere al zeiden.
als ze het echt koud hebben, worden de binnenkant van hun oren en de onderkant van de staartwortel koud, gaan ze ook rillen, en gaan de haren rechtoverheind staan. ook heb je kans dat de hak ook koud word.