Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Benfan schreef:Met magie Qimm, en een klein beetje fairy poeder
Maar even serieus, er is niks zo gevaarlijk als een ruiter die de gevaren niet inziet op een paard zonder rem. Ik zou jou voor geen goud in de wereld willen tegenkomen in het bos, als een los projectiel erdoor racen omdat je niet kunt inzien dat lol voor het paard niet per definitie niet betekend dat hij mag doen wat hij wil. Ik erger me dan ook best wel aan je reacties wat dat betreft, ondanks dat je er aan wilt werken zie je niet in hoe ontzettend gevaarlijk je bent en zowel jou als het paard zijn leven in gevaar brengt. Ik ben het er mee eens dat mensen die dat niet begrijpen niet thuis horen op een paard en al helemaal niet op een paard in het verkeer. Als je iemand er mee de dood in drijft ben jij diegene met bloed aan de handen omdat je gewoon te kippig bent te begrijpen waar je mee bezig bent. Mensen met drank achter het stuur denken immers ook dat het allemaal wel kan, want ze willen immers lol hebben.
Mijn bijrij-paard liet zich in het begin ook niet remmen in de galop in het bos, die heb ik toen mooi in de braam struiken gestuurd. Nu we een tijdje hebben geoefend met overgangen en rustig kleine stukjes galopperen (zodra hij ook maar harder ging dat dat ik wou ging hij gewoon de struiken weer in) en belonen als hij luisterde. Nu racen we weer door het bos als een stel idioten met pepers in de kont en remt hij zodra ik erom vraag. Hij luisterd EN heeft lol. Ik vind alles goed en aardig, maar zolang ik vooruit kan denken en gevaren kan inzien en hij niet bepaal ik wel wat we precies doen.
Het is net als met honden die niet luisteren, die slijten hun leven aan een lijn omdat ze gewoon weg niet luisteren kunnen. NIet africhten is soms erger dan ze te leren te luisteren naar jou commando's. Een afgerichte hond die kan tenminste nog een keer lekker doen wat hij wil omdat je weet dat hij wel luistert als het nodig is.
Rauka schreef:Ghehehe, ik heb ook zo'n scheurneus met een heeeeeele lange remweg. Ik heb dit opgelost door heel consequent te zijn. In stap rustig stappen, en pas als ze rustig is aandraven. In draf rustig draven, als ze wegschiet gaan stappen, pas als ze rustig stapt weer aandraven. Als ze eenmaal rustig draaft spring ik aan in een handgalopje. HANDgalopje, rustig en gecontroleerd. Pas als ze rustig op mijn tempo galoppeert geef ik been dat ze voluit mag gaan.
Ik ben zelf ook een scheurneus dus het viel niet mee om dagen door het bos te stappen.... langzaam te draven.... weer te stappen...... en niet lekker te scheuren. Maar het resultaat is het meer dan waard!
Waratje schreef:zoeensep schreef:Probeer hem rondjes te laten lopen dan gaaat hij vanzelf wel langzamer
Dat gaat op een pad meestal niet zo goed