Paard gaat voluit, rem kwijt (!!!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mylene32

Re: Paard gaat voluit, rem kwijt (!!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:37

ja
want dat gebruik je tegen zijn borst
en dus kan hij niet meer naar voren

je mag lachen hoor

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:53

Hoe wil je verklaren dat een paard een kar kan trekken?

een paard kan prima leren te stoppen op druk van een neckrope. Maar als je een paard dat kunt leren kun je hem ook leren op druk van een bit te stoppen. Aangezien ts dat al niet voor elkaar heeft... verwacht ik niet dat een neckrope dé oplossing zal zijn en dus zomaar een neckrope aanraden is levensgevaarlijk

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:05

Met magie Qimm, en een klein beetje fairy poeder :P

Maar even serieus, er is niks zo gevaarlijk als een ruiter die de gevaren niet inziet op een paard zonder rem. Ik zou jou voor geen goud in de wereld willen tegenkomen in het bos, als een los projectiel erdoor racen omdat je niet kunt inzien dat lol voor het paard niet per definitie niet betekend dat hij mag doen wat hij wil. Ik erger me dan ook best wel aan je reacties wat dat betreft, ondanks dat je er aan wilt werken zie je niet in hoe ontzettend gevaarlijk je bent en zowel jou als het paard zijn leven in gevaar brengt. Ik ben het er mee eens dat mensen die dat niet begrijpen niet thuis horen op een paard en al helemaal niet op een paard in het verkeer. Als je iemand er mee de dood in drijft ben jij diegene met bloed aan de handen omdat je gewoon te kippig bent te begrijpen waar je mee bezig bent. Mensen met drank achter het stuur denken immers ook dat het allemaal wel kan, want ze willen immers lol hebben.

Mijn bijrij-paard liet zich in het begin ook niet remmen in de galop in het bos, die heb ik toen mooi in de braam struiken gestuurd. Nu we een tijdje hebben geoefend met overgangen en rustig kleine stukjes galopperen (zodra hij ook maar harder ging dat dat ik wou ging hij gewoon de struiken weer in) en belonen als hij luisterde. Nu racen we weer door het bos als een stel idioten met pepers in de kont en remt hij zodra ik erom vraag. Hij luisterd EN heeft lol. Ik vind alles goed en aardig, maar zolang ik vooruit kan denken en gevaren kan inzien en hij niet bepaal ik wel wat we precies doen.

Het is net als met honden die niet luisteren, die slijten hun leven aan een lijn omdat ze gewoon weg niet luisteren kunnen. NIet africhten is soms erger dan ze te leren te luisteren naar jou commando's. Een afgerichte hond die kan tenminste nog een keer lekker doen wat hij wil omdat je weet dat hij wel luistert als het nodig is.

Blanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:21

Benfan schreef:
Met magie Qimm, en een klein beetje fairy poeder :P

Maar even serieus, er is niks zo gevaarlijk als een ruiter die de gevaren niet inziet op een paard zonder rem. Ik zou jou voor geen goud in de wereld willen tegenkomen in het bos, als een los projectiel erdoor racen omdat je niet kunt inzien dat lol voor het paard niet per definitie niet betekend dat hij mag doen wat hij wil. Ik erger me dan ook best wel aan je reacties wat dat betreft, ondanks dat je er aan wilt werken zie je niet in hoe ontzettend gevaarlijk je bent en zowel jou als het paard zijn leven in gevaar brengt. Ik ben het er mee eens dat mensen die dat niet begrijpen niet thuis horen op een paard en al helemaal niet op een paard in het verkeer. Als je iemand er mee de dood in drijft ben jij diegene met bloed aan de handen omdat je gewoon te kippig bent te begrijpen waar je mee bezig bent. Mensen met drank achter het stuur denken immers ook dat het allemaal wel kan, want ze willen immers lol hebben.

Mijn bijrij-paard liet zich in het begin ook niet remmen in de galop in het bos, die heb ik toen mooi in de braam struiken gestuurd. Nu we een tijdje hebben geoefend met overgangen en rustig kleine stukjes galopperen (zodra hij ook maar harder ging dat dat ik wou ging hij gewoon de struiken weer in) en belonen als hij luisterde. Nu racen we weer door het bos als een stel idioten met pepers in de kont en remt hij zodra ik erom vraag. Hij luisterd EN heeft lol. Ik vind alles goed en aardig, maar zolang ik vooruit kan denken en gevaren kan inzien en hij niet bepaal ik wel wat we precies doen.

Het is net als met honden die niet luisteren, die slijten hun leven aan een lijn omdat ze gewoon weg niet luisteren kunnen. NIet africhten is soms erger dan ze te leren te luisteren naar jou commando's. Een afgerichte hond die kan tenminste nog een keer lekker doen wat hij wil omdat je weet dat hij wel luistert als het nodig is.

Helemaal mee eens. Het is voor een paard geen lol om eerst een lange strijd te hebben om tot stilstand te komen en dan vervolgens totaal opgefokt door het bos te gaan. Train je paard op je zit en stem. Het is echt levensgevaarlijk. Ik race bijna nooit terwijl ik eigenlijk alleen maar iets hoef te gaan verzitten en mijn paard staat stil. Ik geniet meer van een hand galopje aan een losse teugel en mijn paard uiteindelijk ook.

Makkie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:48

Ik heb laatst iets gelezen over de One Rein stop of zoiets. Weet niet precies hoe het werkt, maar misschien een idee om eens uit te proberen? Das wel alleen voor noodgevallen volgens mij.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:50

@Makkie97, dat is een noodstop als het paard bv in paniek er vandoor gaat en normale hulpen niet helpen. De ts moet gewoon haar paard en zichzelf opvoeden.

Makkie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:07

Hmm jaa daar heb je gelijk in. Maar het is misschien wel handig om te leren voor als het écht fout gaat :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:21

Als je het paard de ORS kunt leren, kun je het ook leren om op een andere hulp te stoppen met racen. Het is namelijk niets anders dan het paard leren te reageren op een bepaalde hulp.

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:29

Dusty kon ik vroeger ook niet makkelijk laten stoppen nadat ze voluit mocht.
Maar na een tijdje begreep ik dat haar hoofdstel niet goed zat. Ik heb toen een
nieuw hoofdstel gekocht en nu reageert ze prima. Dus misshien moet je je hoofdstel eens
goed nakijken en zien of alles wel netjes op z'n plaats blijft zitten. :j

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:55

Ghehehe, ik heb ook zo'n scheurneus met een heeeeeele lange remweg. Ik heb dit opgelost door heel consequent te zijn. In stap rustig stappen, en pas als ze rustig is aandraven. In draf rustig draven, als ze wegschiet gaan stappen, pas als ze rustig stapt weer aandraven. Als ze eenmaal rustig draaft spring ik aan in een handgalopje. HANDgalopje, rustig en gecontroleerd. Pas als ze rustig op mijn tempo galoppeert geef ik been dat ze voluit mag gaan.

Ik ben zelf ook een scheurneus dus het viel niet mee om dagen door het bos te stappen.... langzaam te draven.... weer te stappen...... en niet lekker te scheuren. Maar het resultaat is het meer dan waard!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:52

Rauka schreef:
Ghehehe, ik heb ook zo'n scheurneus met een heeeeeele lange remweg. Ik heb dit opgelost door heel consequent te zijn. In stap rustig stappen, en pas als ze rustig is aandraven. In draf rustig draven, als ze wegschiet gaan stappen, pas als ze rustig stapt weer aandraven. Als ze eenmaal rustig draaft spring ik aan in een handgalopje. HANDgalopje, rustig en gecontroleerd. Pas als ze rustig op mijn tempo galoppeert geef ik been dat ze voluit mag gaan.

Ik ben zelf ook een scheurneus dus het viel niet mee om dagen door het bos te stappen.... langzaam te draven.... weer te stappen...... en niet lekker te scheuren. Maar het resultaat is het meer dan waard!

De TS heeft alleen geen probleem in de andere gangen, dus dan heeft het weinig zin om al de gangen zo na te gaan, maar zo consequent blijven in de galop is hoogstwaarschijnlijk wel heel doeltreffend.

missmoppie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:54

misschien een martingaal? dan kan ie z'n kop niet meer in de lucht gooien en er dus niet meer vandoor..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:41

missmoppie4 schreef:
misschien een martingaal? dan kan ie z'n kop niet meer in de lucht gooien en er dus niet meer vandoor..

Dat betekend dat je martingaal te strak zit en is dit nit de methode. Daarbij doet een paard zijn neus naar voren dus heeft totaal geen nut.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:28

Probeer hem rondjes te laten lopen dan gaaat hij vanzelf wel langzamer

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:34

zoeensep schreef:

Dat gaat op een pad meestal niet zo goed ;)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:49

Waratje schreef:
zoeensep schreef:

Dat gaat op een pad meestal niet zo goed ;)

Dat, en het is niet goed voor je paard + dat je daarme niet je paard leert om normaal te remmen, je kan er tenslotte ook voor kiezen om je paard altijd tegen een boom aan te planten maar dan is het probleem niet opgelost, het paard luisterd tenslotte nog steeds niet naar de rem.

Maria100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:34

Ik heb precies hetzelfde probleem, het wordt steeds erger. Ik kon rustig gallopeeren lekker alleen in het bos, mijn merrie is een paar keer met andere paarden erbij totaal weg van me gelopen het resultaat is dat ik haar nu niet meer fatsoenlijk buiten kan gallopeeren. Ik baal enorm van maar ik besef waar ik bezig mee ben en hoe dit probleem onstaan is. Als ze het een paar keer gedaan/ geleerd hebben heb je werk aan de winkel om dit gedrag te corrigeeren. Dus wat doen we........we gaan nu helemaal terug naar de basis. Ze moet gehoorzaam, het is levengevaarlijk zonder control buiten te gallopeeren.

Het leverd veel frustraties op maar dat is pas rijden. Tempo wisselingen, figuren, overgangen, in de bak dan pas rustig weer opbouwen buiten. Het is niet stoer on 40KM tegen een boom aan te rijden als enig manier om een paard/ pony stil te krijgen. Dus wees verantwoord en investeer tijd en training in ht africhten van de pony. Achteraf heb jullie twee samen geleerd en zullen elkaar beter begrijpen en vertrouwen.