zo pak je je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:05

Mijn eigen paardje en haar vriendin kan ik zo pakken, gaan ook zo mee. arabiertje van dochter wil soms wel eens er een spelletje van maken. Dan gaat hij rennen. die moet je even opjagen en dan na 5 minuten vindt hij het ok en laat zich pakken.
Maar op de manege waar ik werk komen de paarden niet altijd. Sommige moet je echt lokken met een rammelend bakje biks. Anders komen ze echt niet.
Maar tegenwoordig komen de meeste paarden wel zo direct. Nou ja, je moet eerst de wei in lopen om ze te pakken, maar dan lopen ze ook zo mee.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:24

_Kaira_ schreef:
Hmmm ik snap wel dat jullie er zo over denken :) maar mijn verzorgpony daagt me vaak gewoon uit hoor als spelletje :') Maar als ik haar ging halen en ze draaft een keer weg en ik loopt meteen de wei weer uit en zeg; doei ik ben naar huis. Kom ik denk ik niet weg van de eigenaresse :p Ze zal me dan denk ik toch wel wat slap vinden want bij ons is een regel; alles gebeurd wat de mens wil! ;) Als een paard geen zin heeft om de stal uit te lopen laten wij 'm niet staan :p Maarja als je paard telkens boos wegrend.. is er indd iets mis..

Ik vind bij de tips ook vaak; een pony vind het niet leuk als je zo naar hun toekomt. Nouja is toch raar als een pony het niet leuk vindt dat je komt :p

Je pownie zal het niet als een spelletje zien, ze denken niet zoals ons. Zoals eerder aangegeven jullie verhoudingen zijn scheef.. Haal je je ponie er alleen uit om te werken? Het kan namelijk al schelen om af te wisselen. Om soms ook te graan grazen, of wandelen, of alleen uren poetsen. Dan associeert je ponie jouw en je halster niet alleen met werk zeg maar..

Ik spreek uit ervaring was vroeger ook zo bij mijn paard :+ . Ik ben begonnen met grondwerk, oa de bassis weer rechtzetten. Ik ben de leider niet zij, en afwisselen. En door het grondwrk ben ik mijn paard ook beter gaan begrijpen en dat is ook heel veel waard! Bij Parelli heb je de catching game speciaal voor paarden die weglopen. Misschien is dat iets voor je om je in te verdiepen? Het is nog leuk ook! En je zult zien, dat je anders naar je paard gaat kijken en andersom. Daarbij leren julie elkaar beter begrijpen. Succes!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:38

1 van de 4 komt altijd naar me toe, andere 2 kan ik altijd zo pakken en nummer 4 heeft nog wel eens zijn bui, niet altijd leuk :-(, alhoewel hij die bui steeds minder vaak heeft gelukkig. Maar meestal kijk ik langs hem heen, loop rustig naar hem toe, geef hem een klopje en kan het halster omdoen, als zijn bui echt enorm is, ga ik ergens in de wei staan/zitten met mijn rug naar hem toe, geef me ongeveer 5 as 10 minuten en hij komt dan wel.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:56

maykie schreef:
1 van de 4 komt altijd naar me toe, andere 2 kan ik altijd zo pakken en nummer 4 heeft nog wel eens zijn bui, niet altijd leuk :-(, alhoewel hij die bui steeds minder vaak heeft gelukkig. Maar meestal kijk ik langs hem heen, loop rustig naar hem toe, geef hem een klopje en kan het halster omdoen, als zijn bui echt enorm is, ga ik ergens in de wei staan/zitten met mijn rug naar hem toe, geef me ongeveer 5 as 10 minuten en hij komt dan wel.

Omdat het negeren, en 'je eigen ding doen' je toch wel interessant maakt :)

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:22

mirka1994 schreef:
maykie schreef:

Omdat het negeren, en 'je eigen ding doen' je toch wel interessant maakt :)

Precies!! En 9 van de 10x werkt het toch wel, de ene keer duurt het wat langer, maar dat is niet anders.

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:49

mirka1994 schreef:
Je pownie zal het niet als een spelletje zien, ze denken niet zoals ons. Zoals eerder aangegeven jullie verhoudingen zijn scheef.. Haal je je ponie er alleen uit om te werken? Het kan namelijk al schelen om af te wisselen. Om soms ook te graan grazen, of wandelen, of alleen uren poetsen. Dan associeert je ponie jouw en je halster niet alleen met werk zeg maar..

Ik spreek uit ervaring was vroeger ook zo bij mijn paard :+ . Ik ben begonnen met grondwerk, oa de bassis weer rechtzetten. Ik ben de leider niet zij, en afwisselen. En door het grondwrk ben ik mijn paard ook beter gaan begrijpen en dat is ook heel veel waard! Bij Parelli heb je de catching game speciaal voor paarden die weglopen. Misschien is dat iets voor je om je in te verdiepen? Het is nog leuk ook! En je zult zien, dat je anders naar je paard gaat kijken en andersom. Daarbij leren julie elkaar beter begrijpen. Succes!

Nou ze maakt er toch egt wel een spelletje van want als ik haar dan negeer omdat ik haar snel uit de wei wil hebben, komt ze vaak aangedraafd :P We halen ze niet alleen uit de wei om te werken, vaak ook als ze eten krijgen of om lekker te knuffelen, of poetsen, soms staan ze voor de kar is ook wel werk.. Maar dat vinden ze helemaal super het zijn Welsh Cobs en zover ik nu weet vinden ze het helemaal te gek om te werken! Ze vinden het hartstikke leuk om te werken! :) Maar ik zei dus over dat respecteren als je paard een keer niet komt, de mijne komt meestal de laatste 2 meter aangelopen. En natuurlijk soms vindt ze dat ze nog maar zo kort op wei staat, dan heeft ze echt voor 1 keertje pech en gaat ze toch gewoon mee. xd Maar dat zei ik dus omdat er mensen van die eigenwijze shetlanders hebben ofzo die het kei leuk vinden om te werken maar net zo leuk vinden om hun baasje lekker te plagen en lekker wegrennen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:04

IloveAnoukje schreef:
- Loop niet van achteren naar je pony toe. Hij ziet je dan niet en kan van je schrikken.

ik kan bij mijne gewoon achter hem gaan staan :P als hij in de wei staat

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:07

Goede tips! :D

Ik doe ook heel vaak alsof ik gewoon even rond loop in de wei, dus echt ergens anders naar kijken (het hekwerk bijvoorbeeld) dan gaat de pony gewoon door met grazen en dan loop ik toch stiekem in zijn richting . :)

Barbulet

Re: zo pak je je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:08

Weet je wat ook helpt, je paard uit de wei halen, een wortel geven en weer terug zetten. Dan weet hij dat uit de wei gehaald worden niet altijd werken werken werken is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:09

ik krijg er wel altijd 1 te pakken... maar het is meestal de verkeerde :P

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:10

Bij een pony die ik vroeger bereed was het simpel:
-doe nooit het halster af tenzij je zin hebt in uren wachten
-zorg dat je gewapend bent met een volle bak snoep (voor half werk doen we het niet)
-roep luid haar naam, rammel met de snoepjes: Draai je rug in haar richting en wacht
- hallo paard! snoepje? ik heb je :P

gelukkig wist madam dat we haar zonder dit niet te pakken kregen en dan kon je lang bezig zijn...

knollina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:40

Gewoon je hand uitnodigend naar voren doen en het paard niet aankijken (dat is bedreigend voor het paard). Anders in een hoekje van de wei gaan zitten, dan komen ze meestal uit nieuwschierigheid wel even kijken.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:44

scheelt dat als ik mijn paardje roep hij naar het hek komt draven :+ dan krijgt hij een kriebel en een stukje wortel of een paar brokjes, en dan gaan we soms aan het werk, en soms alleen even kroelen in de wei :)