slecht weer wat doen jullie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veulens

Re: slecht weer wat doen jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:26

wat ik ook doe is het weer in de gaten houden. als ik weet bijvoorbeeld dat het morgen gaat regenen. dan poets ik mijn paard niet. want dan haal je de bescherm laag eraf met poetsen. ze hebben een klein vet laag van zich zelf die de regen duppels eraf laten glijden.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:07

mirim schreef:
Ik vraag me af of dat waarheid is.
Als ik naar mijn eigen paarden kijk.. als ze staan te rillen dan willen ze wel heel graag op stal! Als mijn paard het koud heeft wil hij heel graag een deken op ( hij blijft dan keurig stilstaan) maar als ik loop te mutsen en denk dat hij een deken op wil terwijl hij het niet nodig vindt krijg ik hem bijna niet op.
Ik loop niet te miepen met mijn paarden en zie mijn paarden als paarden en niet als mensen, maar ik weet wel dat als zij staan te rillen ze zich niet echt comfortabel voelen.
Dus met slecht weer staan mijn paardjes heerlijk binnen en ze talen er niet naar om naar buiten te gaan. De stal is recht tegenover mijn huiskamerraam, dus het is niet dat ik er maar wat naar raad. Normaal gesproken ( niet met het noodweer als vandaag) staan ze van 's morgens vroeg tot 's avonds lekker buiten.

idd dat denl ik ook hoar

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:10

goed de uienradar in de gaten houden...

Uienradar: hier en daar een snipperuitje, vooral bij haringkraampjes in het zuiden.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:40

Nou, als mijn paard opgetrokken staat, treurig is, erg staat te rillen, koud aanvoelt en eigenlijk weinig zin heeft in haar hooi buiten, dan kan "paardnatuurlijk" zoveel beweren als ze willen, maar in mijn ogen is het dan niet eerlijk om je paard zo buiten te laten staan. Wij hebben ook geen schuilstal buiten, dus ze wordt dan alleen maar natter en kouder. Paard was heel blij dat ze naar binnen mocht in een stal met dikke laag stro.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:32

Hier hebben ze binnen gestaan gisteren en de nacht ervoor. Ik heb ze gisteren 3x een uurtje tot 1.5 uur buiten gehad, maar daarna weer binnen gehaald om op te drogen (shetlief dan, grote met deken op).

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:40

clara schreef:
En wat doen jullie als je paard echt staat te rillen, koud aanvoelt en erg opgetrokken staat? Ik ben ook wel van het zoveel mogelijk buiten laten staan, ze zijn niet van suiker. Maar mijn merrie stond vanmiddag dus te rillen, buik opgetrokken en voelde echt koud aan. Zag er ook absoluut niet happy uit. Heb haar nu dus maar binnen gezet en te begint langzaam te bekomen. Hebben jullie paarden hier geen last van?

Gisteren vond ik Ruby dus ook zo toen ik aankwam.

Ben inderdaad bekend met 'rillen betekend niet koud, maar dat ze zich aan t warm houden zijn', maar op zo'n dag als gisteren lijkt t me ontzettend moeilijk om je warm te houden.
Het geeft 24 uur achter elkaar gegoten(!).
Lijkt me voor een paard ook erg vermoeiend om zo lang te staan rillen en zich warm te houden, denk dat een pauze van een uurtje binnen met hooi dan ook wel fijn voor ze is. :)

Ik heb Ruby overigens nog nooit zien rillen, hij is ook echt een buitenpony, 's winters staat hij in een stal met uitloop, hij staat praktisch altijd buiten.
Maar gisteren had hij binnen staan niet erg gevonden, wat hij deed was geen rillen meer maar gewoon zo ernstig bibberen en trillen dat lopen ook wat apart verliep.
Hij staat nu 24/7 buiten zonder schuilstal, de uitloop voor de winter wordt op het moment verbouwd dus kon ook niet gebruikt worden.
Heb hem toen gewoon even aan de hand meegenomen naar een schuur, heb hem een flinke baal hooi gegeven en zo heeft hij een uurtje droog en uit de wind gestaan met wat eten.

Ik voel overigens altijd op bepaalde plekken voor zijn temperatuur(oksels, lies, in de oren), vaak voelt een paard over het lichaam wel koud aan maar op die plekken juist op goede temperatuur. Gisteren was Ruby daar ook niet meer warm, dus dat gaf voor mij de doorslag om hem toch even een uurtje binnen te hebben.
Daarna was hij weer happy, opgewarmd en klaar om weer naar buiten te gaan :)

Bij slecht weer zoals storm, onweer, hagel enzovoort staan ze ook altijd buiten.
Als het heel erg onweert, zoals paar weken terug, dan zit ik wel even in spanning en ga ik zodra het over is er wel heen, maar binnen halen doen we inprincipe niet. In de zomermaanden is dat ook niet mogelijk omdat vaak de uitloop dan wordt afgebroken om meer ruimte te creeëren voor akkerbouwapperatuur.
Maar van ongeveer september tot ongeveer april staat de uitloop wel, dus zou het eventueel wel kunnen, maar het moet wel echt vreselijk afschuwelijk weer zijn als ze naar binnen gaan :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:50

veulens schreef:
paard die rilt heeft het niet koud
zie deze link

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm ( help mijn paard heeft het koud)

wij mensen denken vaak van zielig ze hebben het koud ze rillen. maar dat doen ze juist om warm te blijven

haha maar ik kan echt wel zien hoe mijn paard zich voelt en dat ziet er dan niet best uit.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:36

Mijn paarden staan aan huis dus dat is lekker makkelijk......ik bepaal alles zelf voor de beestjes.
Wij hebben buitenboxen en een schuilstal (2), bij slecht weer zie ik dat mijn paarden graag gebruik maken van de schuilstallen, ze staan er soms hutje mutje bijna opgestapeld in met zn allen.
En als het weer weer omslaat (positief) zie je ze er weer 1 voor 1 uit komen...ziet er wel grappig uit.
De buitenboxen worden alleen gebruikt bij erg slecht weer en voor mijn oude paardje die graag in zijn boxje staat voor de rust.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:01

Mijn paardje staat op een pension stal, en bij erg slecht weer worden de paarden binnen gehaald. Ook ter behoud van het land. (kleigrond) Als er veel regen valt komen ze niet op het land, maar gaan ze in de paddock. Sommige mensen op stal willen hun paard niet naar buiten bij regen of in de winter als het vriest. Maar die van mij staat gewoon lekker in de paddock dan hoor, eventueel met een deken op.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:02

24/7 buiten met schuilstal :j

Moet er niet aan denken om ze op stal te moeten doen.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:05

Mijn pony's mogen zelf kiezen, ze hebben namelijk een schuilstalletje bij de uitloop en wei. En soms staan ze dus met heel slecht weer gewoon lekker te grazen, maar net als laatst toen het de hele dag heel hard regende hebben de twee meuten heel de dag in hun schuilstal gestaan :+. Ze worden alleen wel op het uitloop stuk met stal gezet als het avond is of het heel hard onweert. (avond omdat de wei langs de weg ligt en het shetlanders zijn die zich anders ziek zouden eten. en onweer omdat ik dat fijner vind.)

BeauNicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:09

Bij ons stonden ze altijd in de weide, maar zodra het slecht weer werd gingen ze weer op stal.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:11

overdag met regendeken op naar buiten. Toen het zo extreem was wel wat minder lang dan normaal.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:06

ik heb geen binnen, dus blijven ze bij mij lekker buiten. Altijd. Alleen voor nood, met extreme sneeuwval of zoiets, dan heb ik stal achter de hadn. Maar dat is afgelopen jaren nog niet nodig geweest. Ze konden nog prima lopen in de sneeuw

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:08

bij ons stond eergisteren het land compleet onder water :(
wij hebben de meeste paarden 25 stuks ongeveer naar ons andere land gebracht die ligt lager en is gedraineerd dus die is zo goed als droog.
de rest van de paardjes hebben we binnen gezet

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:12

Mijn knollie blijft ook lekker buiten staan als het regent etc.
Gaat hij heus niet dood van. :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:31

Hier staan de paarden sinds een weekje snachts binnen, omdat het toch best nat blijft. Niet langdurige regen veel meer, maar wel nattigheid waardoor ze ook het land snel kapot trappen. In combi met hoesten dat ze sinds dat vorige rotweer heeft gekregen, vind ik het wel fijn dat ze snachts droog binnen staan. Zodra er echt meerdere droge dagen aan komen en minimale kans op buien en regen, gaan ze weer dag en nacht anar buiten. Opzich is snachts op stal ook niet verkeerd voor het landje dat dan even kan ademhalen.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:23

Mijn paard staat overdag gewoon buiten, weer of geen weer. Hij heeft de mogelijkheid om te schuilen, maar dat doet hij nooit. s'Nachts gaat hij op stal.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:36

Mijn paarden haal ik binnen als het langdurig blijft regenen en als alles kletsnat is. Ze gaan dan graag naar binnen. Ik merk dat mijn 24 jarige welsh pony niet zo goed tegen die kou en nattigheid kan en staat dan ook te rillen en mijn draver mag wat dat betreft ook graag een watje zijn ;)

CinderellaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 00:28

Meestal zetten we ze dan gewoon in het kleine weitje en dan het poortje open zodat ze in de stal, in de bak en gewoon in de wei kunnen.

kkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 01:03

Eigenlijk staat hij buiten, maar als het heel slecht weer word, gaat hij weer naar binnen. Moet het wel flink hebben geregend of aan het regenen zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 01:06

Die van mij gaan naar binnen als het hard regent. Dat willen ze ook, want dan staan ze je bij het hek op te wachten.
Lekker droog binnen met een plak hooi voor de box.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:37

Met droog weer staat mijn verzorg paard lekker met haar veulen op het land. Maar als het regent en we zijn er niet dan staan ze binnen. Overdag regen en we zijn er dan laten we ze meestal gewoon staan. Licht eraan wat we dan nog moeten doen.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:49

Op het moment, staan de paarden de meeste tijd zoiezo binnen, omdat de wei nogal klein is, en de hengst niet zo goed met de merries kan.
Over een paar weken gaan de paarden in de grote wei en staan ze 24/7 buiten.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:10

Bij ons staan de paardjes (allebei 1 jaartje!) gewoon 24/7 op de wei. Ze kunnen in een schuilstalletje als het gaat regenen, en we doen ze dan ook een regendeken op.