Pony ziet geen verschil mens/soortgenoot??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:04

Ik lees net pas dat je bang bent dat je paard verwildert als je hem in de opfok zet. Waarschijnlijk is dit ook wel een beetje het geval, tenzij je dagelijks met hem aan het werk blijft. Dit is iets wat je zelf in de hand hebt.

Echter, ik zou liever zien dat een paard ietwat verwildert, maar ondertussen wel opgevoed wordt door soortgenootjes, dan een paard dat goed naar mij luistert, maar geen idee heeft wat de paardentaal inhoudt.
Hij wordt voor jou waarschijnlijk ook echt makkelijker.

Hij kan het nu wel heel goed bij jou hebben, maar je voldoet helaas niet aan de basisbehoefte. Tot die tijd zou ik hem als ik jou was ergens anders zetten, de training komt daarna wel weer. :)

Edit: Met opfok bedoel ik wel dat er ook oudere paarden in de kudde moeten staan, dit is vooral opvoedtechnisch van belang.

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:13

Dat een paard dat niet in een kudde met andere paarde komt om op te voeden geen goed karakter,... heeft vind ik maar 'raar'. Heb zelf een veulen gehad, dat door de moeder verstoten werd en opgegroeid op een weide zonder paarden, de paarden liepen 50m verder in een andere weide, dat wel, maar dat heeft er niets mee te maken. Deze hengst is ook perfect volwassen geworden en gedraagt zich voorbeeldig!

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 20:15

Fleur_V schreef:
Ik lees net pas dat je bang bent dat je paard verwildert als je hem in de opfok zet. Waarschijnlijk is dit ook wel een beetje het geval, tenzij je dagelijks met hem aan het werk blijft. Dit is iets wat je zelf in de hand hebt.

Echter, ik zou liever zien dat een paard ietwat verwildert, maar ondertussen wel opgevoed wordt door soortgenootjes, dan een paard dat goed naar mij luistert, maar geen idee heeft wat de paardentaal inhoudt.
Hij wordt voor jou waarschijnlijk ook echt makkelijker.

Hij kan het nu wel heel goed bij jou hebben, maar je voldoet helaas niet aan de basisbehoefte. Tot die tijd zou ik hem als ik jou was ergens anders zetten, de training komt daarna wel weer. :)

Edit: Met opfok bedoel ik wel dat er ook oudere paarden in de kudde moeten staan, dit is vooral opvoedtechnisch van belang.

De enigste kudde die hier in de buurt is, is van een amerikaan die de hoofdprijs vraagt. Buiten deze omgeving zullen er vast meer kuddes zijn waar een plekje voor de mijne is, maar dan ben ik niet in de gelegenheid om m elke dag ff langs te gaan. En ik denk ook dat dat belangrijk blijft voor hem.. Dus dat is voor mij ook al een reden om hem "thuis" te houden met een vriendje. Maar soieso bedankt voor het meedenken.

amyz

Re: Pony ziet geen verschil mens/soortgenoot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:17

Maar.. Even op een rijtje..
- opfok/groep is niks want is ofwel ''duur'' ofwel je kunt er niet dagelijks langs
- ''pensionpaarden'' erbij op t land wil je vriend niet
- je wilt wachten op de perfecte pony

Hoe lang moet dat beessie nog in zn upje achter de kippies aan rennen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:20

Misschien een vierjarige merrie erbij zetten, deze zijn nog redelijk speels maar straffen vervelend gedrag van hem wel af, dan eerst wel castreren maar dat zou ik zowiezo doen.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 20:22

amyz schreef:
Maar.. Even op een rijtje..
- opfok/groep is niks want is ofwel ''duur'' ofwel je kunt er niet dagelijks langs
- je wilt wachten op de perfecte pony

Hoe lang moet dat beessie nog in zn upje achter de kippies aan rennen?

..Klopt :j
- je wilt wachten op de perfecte pony ..Klopt niet. Want ik ben al aan het zoeken voor een maatje, en daar verwacht ik niet veel van, een shetlander volstaat al, en geloof me, dat is voor mij alles behalve de 'perfecte' pony

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:22

als je nou volgende keer een topic opendt met zo'n belade inhoud vertel dan meteen alles, dan kunnen anderen de situatie beter inschatten ;)
wat je al opperde om een shet te kopen is al een stap in de goede richting, die staan overal voor weinig te koop.
en dan kan je rustig naar een 2e paard kijken.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 20:27

barbar schreef:
als je nou volgende keer een topic opendt met zo'n belade inhoud vertel dan meteen alles, dan kunnen anderen de situatie beter inschatten ;)
wat je al opperde om een shet te kopen is al een stap in de goede richting, die staan overal voor weinig te koop.
en dan kan je rustig naar een 2e paard kijken.

Dat had ik idd moeten doen, ben ik achter gekomen.
Maar de meeste oordelen ondanks dat, toch te snel.. Ik heb nergens vermeld dat mijn pony onhandelbaar zou zijn, laat staan gevaarlijk! Hij steigerd tijdens het spelen, omdat ik daar niet bij had vermeld dat ik dat corrigeer, deed ik dat meteen niet.. Ik bedoel maar.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:42

Inderdaad in een kudde .
De andere paarden voeden hem dan ook wel op ,
& leert hij het vanzelf af .

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:43

Meid, ik wil mijn beesten ook niet in een grote kudde hebben staan, maar je zult altijd moeten zorgen voor soortgenoten!!!!!!!!!!!!!

Koop een leuk beestje voor erbij, zelfde leeftijd of ouder kun je zelf weten. Als hij heel dominant is kun je misschien beter kijken naar een beestje dat hem op zijn plek kan zetten. :)

En verkoop hem een knal als hij zo dominant naar jullie doet. Doen ze in de kudde ook, waarschuwen en als dat niet voldoende is meppen of bijten.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:47

Uhm ok ! en ! Dan nog super dat je hem hebt gered maar hij hoort niet alleen te staan die mening veranderdt niet.
En hoe kom je nu in vrede's naam bij 10 paarden ?!

Nogmaals als je een pony aanschaft 1 stuk zet hem dan op een stalling even bij andere paarden tot je een 2 de hebt gevonden en ze samen weg kan zetten.
Nogmaals SUPER dat je hem hebt gered echt lief, maar zet hem dan gezellie bij vriendjes zij het op een stalling of 1tje erbij.

Ik snap jou verhaal op mijn reactie niet zo goed ?! Heeft er totaal niks mee te maken
10 paarden aanschaffen zou ik ook niet doen !

En ik heb mijn hele leve al paarden ook al ben ik niet oud ook vele mishandeld maar hebben bij mij NOOIT alleen gestaan ondanks dat ze dat bij andere wel stonden! Mijn paarden waren niet alleen blij om rond te lopen en liefde te krijgen maar ze waren zelfs blij om weer eens eten te krijgen maar toch nooit alleen.

Maar goed

peppert schreef:
Libje123 schreef:
Ik snap je ook wel dat je niet zomaar een paard erbij koopt geef ik je ook gelijk in, Maar ik zou nooit 1 paard kope als ik weet dat hij alleen komt te staan

Dan zou ik stal zoeken hem daar neer zetten bij andere paarden en tegen de tijd dat ik een 2de heb ze naar huis halen of de wei ( waar je nu staat dan )

We hebben net een stuk grasland gekocht, we tobben nog een beetje wat we ermee gaan doen, we willen misschien in de toekomst ook ons huis er neerzetten. Wil ik dan 10 paarden hebben staan en er een paar weg moeten doen? Misschien is dus verhuren ook een optie, dan zijn het niet mijn eigen paarden. En zoals iedere bokker wel weet, is paarden houden ook niet gratis! Mn pony in kwestie kwam per toeval op ons pad, het was echt een hoopje ellende, heeft zijn hele jeugd aan een ketting gestaan, zonder soortgenootjes, en zag er best wel vermagerd uit en keek ook heel verwilderd om zich heen en liet geen mensen in zijn buurt. Ik vond t zo sneu, en ik heb hem ruimte zat te bieden, en ik vergeet ook nooit meer dat hij los gelaten werd.. hij genoot er zo erg van, bleef de hele dag rennen, heb hem zo een week met rust gelaten, en toen hem een beetje de basis geleerd, en hij pikte het super op, met sommige dingen duurt t wat langer, maar ik verwacht niet veel in korte tijd van hem. Als hij niet met ons was meegegaan, werd hij naar de slacht gebracht en dat kon ik niet accepteren, het beestje was zo geworden door de mens.. En misschien wel heel klef dat ik dit zeg over mezelf, maar k ben heel trots op mezelf dat ik dit allemaal met hem heb bereikt.. Want eerlijk is eerlijk, de eerste keer dat ik hem zag, was het een hopeloos verhaal om aan te beginnen voor mij.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:51

Waarom verhuur je de wei niet aan 1 of 2 mensen?
Hoef je zelf geen paard te kopen en heeft je paard toch vriendjes erbij..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:51

Zo snel mogelijk een maatje regelen :j Ik ben mijn pony ook een tijd alleen gehad toen ze jong was en nu is ze vrij dominant naar andere paarden, echt niet fijn. Maar goed, uiteindelijk heb ik ook het licht gezien en sinds mijn pony niet meer alleen staat is ze echt opgebloeid.

Persoonlijk zou ik hem wel ruinen als hij geen papieren heeft en niet goedgekeurd is of wordt. Dan heeft hij geen fokwaarde en heeft hij straks alleen maar last met zijn hormonen waar hij niks mee kan. Paardje geen last van hormonen en je kunt hem makkelijker in een groep plaatsen dan een hengst. Dat is voor mij iig reden geweest om mijn shetlanderruin te laten ruinen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:52

Een vrij vlugge oplossing zou zijn als jij een opfokplekje aan zou bieden voor 1 ander hengstje van 2 jaar. Daar zal vlug iemand op reageren (helemaal als je het voor een prikkie doet) en als het je niet meer aanstaat vraag je de eigenaar om hem weer op te halen. Dubbele bonus, jij hebt geen aanschafkosten (en straks geen tweede paard waar je wellicht geen zin in hebt) en je paard een vriendje. Ideaal toch?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:53

Ja waar woon je?
Moet mijn hengstje nog kwijt. :))

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:55

ik heb het zelfde probleem alleen mijn shetlandpony is dus wel in een grote kudde opgegroeit maar word nu alleen gehouden met Banjo. Ik de kudde was hij heel lief enz. maar nu doet hij zoms egt raar. Hij gaat stijgeren enz als je in de wei komt. Maar wij denken dat het komt omdat hij verder geen veulens heeft om mee te spelen. gewoon echt de baas worden. en ja mensen en paarden kunnen ze meestal niet onderscheiden want ik heb ook heel vaak het gevoel dat ik het paard ben maar ik doe alles natuurlijk

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:59

Pfuh arm paardje, maar twee maanden alleen vind ik ook erg voor hem. Hopelijk krijgt hij snel een gepast maatje want alleen is toch geen paardenleven

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:03

Nou als ik dit lees zie ik wel meer tips en goede gedachten om jouw verder te helpen,
wij hebben op stal ook een shet hengst te koop nog jong , dit zou ik niet de eerste keus vinden, ik zou zelf echt voor een wat ouder paardje kiezen, of zoals hierboven iemand schreef, is een advertentie niets zodat je je wei verhuurt.

zo ben ik zelf 2 jaar gelden op een klein stalletje terecht gekomen daar zocht iemand een maatje voor haar 2 jarige belg, mijn jaarling toen nog hengst heb ik erbij gezet, er stond een merrie van 21 en nog een paardje van 14, was een leuke mengeling en ieder had zijn plaats in de kudde.

Ik zou dit topic stoppen en er een topic ander topic van maken, leuk gezelschapspony gezocht voor mijn 2 jarige hengst

nogmaals succes

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:17

Overigens, een paard weet dondersgoed het verschil tussen een mens en een ander paard hoor.. Of ze de grénzen kennen, das een tweede :+

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:41

amyz schreef:
Een 2-jarige alleen? :oo

Heeeel vlot in de groep idd! En waarom denk je dat hij niet met soortgenoten is opgegroeid? Had toch een mams als voorbeeld of is t een flessenveulen?

Nja, dan nog... Ik heb ook een 2-jarige Welshhengst en die mag ook graag met me spelen. Maar hij weet heeeeel goed dat ik geen paardenvriendje ben en stopt ook netjes op tijd voor me (al moet je er altijd met je hoofd bijblijven, jonge paarden zijn lomp :Y) ). Maar als de sodemieter in een gemengde groep en als je hem in de hand hebt opvoeden!!

Eehm amy, jouwe staat toch ook alleen :o

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:43

Nope :n

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:49

amyz schreef:
Nope :n

Ja oke met een ander achter een hek, maar dat is volgens mij nog steeds alleen en niet in de kudde :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:54

Staat overdag gewoon bij de merrie :) En bovendien nog 100x beter dan een 2-jarige helemaal in zn upje met alleen kippen als gezelschap..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:32

Nee je weet blijkbaar helemaal niet waarover je praat, je snapt niets van het leven van een paard das heel duidelijk, een paard heeft er geen boodschap aan , dat jij nu pas in het bezit bent van een weide, en dat er geen centen over zijn om een kudde paarden erbij te zetten, leg dat maar eens uit aan een paard, nee of je hebt de mogelijkheden en je koopt een paard, of je gaat naar een manege en huurt af en toe een paard, maar zoals jij nu spreekt dat zit zeker verkeerd.
Ook het castreren , is een probleem dat in jouw hoofd zit, jij bezorgt jouw paard dus een probleem, een hengst is gemaakt om te dekken, en dit niet één keer per jaar, hem hengst houden om hem zo mooi op de weide te zien staan is eigenlijk een vorm van kwelling, daar help je zeker je paard niet mee, mssn wel jouw eigen macho gevoel, ik heb een hengst.
Je bent verkeerd bezig.

peppert schreef:
bo0tjeee schreef:
Ook een merrie of ruin hoeft dit gedrag bij mij niet te tonen.
Steigeren wordt bij mij echt niet getolereerd. Dadelijk doet hij het ook als hij volwassen is en dan ben je verder van huis. Ook het bijten in benen vind ik echt niet goed.

Je vraagt advies, maar wil het eigenlijk van niemand aannemen.

Nogmaals de vraag aan jou dan, hoezo staat dit paard alleen en niet in een kudde of opfok??????????

Ik wil het best aannemen hoor, maar ik laat mn hengstje niet ruinen omdat hij jong is en gewoon wilt spelen. Het is ook niet zo dat ik het accepteer dat hij steigerd, als k m corrigeer, is het ook meteen klaar.

Het paard staat nu nog alleen omdat wij pas een stuk grond hebben gekocht, en ik natuurlijk niet ineens 10 paarden kan kopen.. Daarom vind k sommige reacties een beetje jammer, als mijn paardje gevaarlijk was dan zou ik dat wel merken en wist ik wel zonder een topic wat me te doen stond.

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 23:51

@TS. Goed dat je bezig bent met een kleintje erbij. 1 tip, zorg wel dat t geen klein scharminkel is wat als een hoopje staat en totaal geen dominantie heeft, want die kan jou stoere ventje natuurlijk niet echt iets leren..

Ik vind t zowiezo niet kunnen als je een paard of pony alleen hebt staan, ook niet met een hek ertussen... Door een hek heen hebben paarden vrij weinig aan elkaar..
Mijn jaarling Welsh hengst staat in de opfok. Dit omdat hij niet meer bij ons op stal terecht kon vanwege de vele hengstige merries en hij werd hier een hengstje van met vééél te veel praatjes. Absoluut niet tegenover mij hoor!
Opfok hoeft niet duur te zijn. Het enige nadeel is wel, dat je hem beter niet uit de opfok kudde kunt halen. Dit veroorzaakt onrust. ( en ja hier heb ik het best wel eens moeite mee om mn kleine man elke keer achter het hek te moeten achter laten..) maar ik kan wel voor 100% zekerheid zeggen dat mijn pony een heerlijke jonge jaren heeft!! :D