Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Zo was ik ook! Ook toen ik op een manege reed.. Boze paarden ging ik liever uit de weg. Nu ben ik heel erg verandert loop geen paard meer uit de weg eigenlijk je luistert maar!
Je had zn gezicht moeten zien egt zo; huh ? xd uhh oke dan..
Geloof me daar leer je veel veel veel meer van! Ik heb daar in 2 maanden meer geleerd dan in anderhalf jaar op de manege
Want iedereen kan nu wel zeggen niet aan denken niet twijfelen, maar dat doe je toch dat weet ik .. Want dat zit nu eenmaal in je hoofd. Je moet het gewoon op een andere manier echt leren en beter gefocust te zijn op 1 paard, want bij de manege blijf je telkens met verschillende paarden bezig en (ik weet niet of de manege groot is) maar bij wist de pony echt al niet meer wie je was als je de week erna kwam.. Moonlight kent me nu door en door, weet precies wat ze mag enw at ze niet mag! En anders she got a problem
Dus misschien leer je veel van een verzorgpony of bijrijdpaard of iets? Sorry als ik je hier totaal niet mee heb geholpen!

.Emie99 schreef:dit is niet helemaal waar kaira
dat je bij een manege minder leert het ligt namelijk aan wat voor manege,
mijn zus bv. zat op een manege waar ze niks leerde dus is ze er ok mee gestopt. Maar ik ben naar een andere mange gegaan en al in de eerste proefles leerde ik meer dan mijn zus in 6 lessen!
dus het klopt niet helemaal.
Hoewel een verzorg/berijpaard wel leuker is natuurlijk
maar soms moet je bijbetalen dus dat is ook weer een minpuntje
Ja die conclusie had ik misschien ook niet moeten trekken uit alleen mijn ervaring 

Je hebt zo te horen wel naar je zin met je verzorgpony (S?)
maar misschien zitten we nu onzinige tips te geven terwijl je al de stal in durft of naar een andere manege bent gegaan ofzo???
En deze omdat die mensen mij kenden van de basisschool en mijn vriendin daar rijdt. Maar een briefje neerhangen bij een weitje werkt vaak veel beter dan advertenties ofzo.
En dan hoef je vaak niet te betalen
pandabeertje schreef:Op de manege waar ik vroeger les had hadden ze ook een paard waar het met mij niet mee klikte.
Die stond iedereen al met de oren in de nek aan te kijken als je aankwam bij de box.
Ik kon er al helemaal niet naar binnen, ik heb een keer geprobeerd haar zelf op te zadelen wat dus het resultaat had dat ik aan mijn arm een halve meter de lucht in werd getrokken. Ik wist niet dat een paard zo kon bijten. Ik heb dit ook nooit meer mee gemaakt met andere paarden.
Ik ben zelf nooit meer bij dat paard naar binnen gelopen, als ik op haar moest rijden dan liet ik mooi iemand anders opzadelen. Onder het zadel was het een gouden paard, nog een wedstrijd mee gewonnen voor ik weg ging daar, maar vanaf de grond kon ik er niet mee overweg.
Je kan het proberen door niet bang te zijn, maar denk aan je eigen veiligheid. Met sommige paarden klikt het gewoon echt niet wat tot gevaarlijke situaties kan lijden. Bij mijn huidige paard hoef ik ook geen vreemde mannen naar binnen te sturen bijvoorbeeld. Een oude bijrijdster van hem kan niet eens meer in de buurt komen (daar is blijkbaar ooit iets tussen gebeurd wat niemand weet, maar het paard heeft nu een ongelovelijke hekel aan haar en weet dat ze bang is en valt haar echt genadeloos aan)
Als je het zelf niet vertrouwd moet je gewoon iemand anders laten opzadelen of paardje vast laten zetten zodat ze niks kan flikken, want je eigen veiligheid is altijd het belangrijkste.
Emie99 schreef:eh XiiaaooNaa
ik kaira en ik hebben ook tips gestuurd
ik vind het zelfpersoonlijk nogal flauw dat je daar dan niet op reageerd.
het kan aan mij liggen hoor maarja