Asociaal paardenvolk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:08

fransje23 schreef:
Huertecilla schreef:
- Geef altijd voorrang;
- Maak ruim baan.
AL-TIJD!

Moet er in de situatie wel de ruimte zijn om ruim baan te maken. Op een smalle dijk past een een breed landbouwvoertuig niet zo makkelijk, en zeker niet op een veilige manier, langs een paard of fietser. Sommieg van die bestuurders willen dan graag toch langsrijden ongeacht of jij bijna in de sloot beland of niet. In dat soort gevallen ga ik toch echt niet aan de kant maar pak wat meer ruimte op de weg.

Soms gaat GBV (gezond boerenverstand) boven verkeersregels.

Sleutelwoord is ´soms´.
In uitzonderlijke gevallen pas jij je OOK aan.

Demonstratief op het midden doorkuieren roept irritaties op. Moet je vooral nog ´kalm aan´ gebaren.
Als jij met typerende ruiterarrogantie meent de ´wijste´ te zijn, gedráág je daar dan ook naar :)*

Wees realistisch. Je ríjdt in de weg. Je hoúdt de boel op. Beperkt dat zoveel mogelijk.
In die zeldzame gevallen dat ik geen ruim baan kán maken, en er iemand langs wil, maak ik een verontschuldigend gebaar en ga een stukje in galop. Waar ik wel ruimte heb ga ik met een breed gebaar van dank aan de kant.
Dat ís al geven en nemen van twee :)* kanten.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:11

Huertecilla schreef:

Mooi gezegd.
Als beide partijen zich netjes zouden gedragen op de weg zouden er van beide kanten een stuk minder irritaties (en daardoor gevaarlijke situaties) zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:16

Huertecilla schreef:
Sleutelwoord is ´soms´.

Sleutelwoord is inderdaad soms en niet altijd zoals jij predenteerde ;)

Ik maak mijn beslissingen op basis van wat ik op dat moment denk dat het beste is voor de verkeersveiligheid. Andere verkeersdeelnemers hinderen zonder nut/belang voor verkeersveiligheid wekt inderdaad irritatie op.

Huertecilla schreef:
Demonstratief op het midden doorkuieren roept irritaties op. Moet je vooral nog ´kalm aan´ gebaren.
Als jij met typerende ruiterarrogantie meent de ´wijste´ te zijn, gedráág je daar dan ook naar :)*

Wees realistisch. Je ríjdt in de weg. Je hoúdt de boel op. Beperkt dat zoveel mogelijk.
In die zeldzame gevallen dat ik geen ruim baan kán maken, en er iemand langs wil, maak ik een verontschuldigend gebaar en ga een stukje in galop. Waar ik wel ruimte heb ga ik met een breed gebaar van dank aan de kant.

Heb je het nu tegen mij persoonlijk? :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:19

Deesiej schreef:
(100% kan nooit met vluchtdieren)

Vluchtdieren betaan niet.
Als dat zo zou zijn hoor je niet op de weg met een paard.

Vluchten is gedrag.
Schrík is een reflex.
Opdat schrik niet in vluchten (/of vechten!) overgaat is er...... dressuur :)*

´Altijd onverwacht kunnen xxxx´ = onvoldoende opgeleid.

Het is een andere illustratie van HET grote probleem in de ruiterij.
Het is een voorbeeld van een schokkend gebrek aan kennis, kunde en begrip over van verkeersregel, paardrijden tot normaal fatsoen.

Paardrijden is veel te laagdrempelig en er is zelfs núl drempel voor paardrijden in het verkeer.
Het verbaast míj al meer dan 15 jaar hogelijk dat de NL samenleving dit risico in de openbare ruimte nog steeds tolereert
In die 15 jaar heeft het probleem zich door meer ruiters en daling van het niveau verveelvuldigd.
Hier van de berg in een omgeving waar het paard in het verkeer geïntegreerd is, valt me dat alleen maar méér op.

Op een enkeling na moeten de NL ruiters fundamenteel anders kijken naar hun plaats op de weg.
Gedraag je als een gast en wees een goed huisvader voor je paard.

Deesiej

Re: Asociaal paardenvolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:24

Naar mijn mening bestaat 100% gewoon niet, nog zo goed opgeleid schrik training, politie paard of whatever. Er kan zich altijd een situatie voordoen waarin het even niet gaat zoals in het boekje. Al is het maar 1 op de 1000 keer het maakt niet uit. Vandaar mijn opmerking 100% kan niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:31

fransje23 schreef:
Huertecilla schreef:
Sleutelwoord is ´soms´.

Sleutelwoord is inderdaad soms en niet altijd zoals jij predenteerde ;)

Ik maak als ik in galop ga ook ruim baan :)*

Geef voorrang; altijd.
Je kan niet verdwíjnen. Wel anticiperen.
Als ik zie aankomen dat ik tegelijk met een vrachtwagen bij een smal stuk met vangrail pal aan de weg ga uitkomen, dan ga ik of in galop of alvast in de berm wachten VOOR het zover is.
Of ik nu preventief in galop ga of even wacht; het is beiden voorrang geven, ruim baan maken.

Wederom slechts een voorbeeld en er zijn legio ander situaties waarbij je op een andere manier voorrang geeft/ ruim baan maakt.
Ik stap ook wel een fluks af om even op een stukje stoep of ander voetgangersdomein te staan. Ik verontschuldig me bij eventuele voetgangers en bedankt die beleefd als ik weer op stap.

´Ja maar...´ is ook in deze ´Nee, want...´ en dan heb je het fundamenteel niet begrepen.

Met altijd bedoel ik gewoon echt áltijd.
Jouw voorrangsrecht weegt NIET zwaarder dan het welzijnsrecht van jouw paard. NOOIT.
Als je daarvoor niet voldoende rijvaardigheid/verkeersinzicht hebt, hoor je jouw verantwoordelijkheid voor jouw paard te nemen en het daar niet aan bloot te stellen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:37

Ik geef je wel helemaal gelijk HC over je quote naar mij toe :).
En je hebt ook gelijk dat je paard 100% verkeersmak moet zijn wil je buiten gaan rijden, maar hij moet er toch ook aan wennen? Hoe doe je dat dan met een jong paard? Aan de hand is nog altijd anders dan onder de man. Mijn haflinger is aan de hand echt nergens bang voor en heeft onder de man maar 1 angst: grote landbouwvoertuigen. Dus als die er zijn, reageert ze ook onvoorspelbaar. Nu stap ik altijd wel af, omdat ik dat veiliger vind voor beide partijen en ze dat ook gewend is van bij de vorige eigenaar, maar zou het haar wel graag leren dat zo'n rijdend lawaaimakend ding niet gevaarlijk is.
Hoe doe jij dit dan?
En je hebt gelijk, je gaat geen respect afdwingen van andere weggebruikers en moet ook gewoon je ego opzij zetten. Zelfs al ben ik in mijn recht, ik zal toch altijd handelen in het voordeel van de veiligheid van mijn paard en ik. Veel belangrijker dan de verkeersregels afdwingen!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:43

Heel begrijpelijk dat je je daaraan stoort.
Ikzelf denk er net zo over. Andere ruiters zijn daar nl. de dupe van.

Maar ik ben wel iemand die op het midden van de weg gaat rijden als het een smalle weg is(tegenliggers moeten beide de berm meenemen om te kunnen passeren) en de auto rijdt veel te hard.
Hand opsteken om te minderen wordt nl. gewoonweg genegeerd door mensen die zoiezo al met 60/80 rakelings langs je komen racen.
Dit doe ik sinds dat ik tot 2x toe op 1 dag op het zelfde stuk met een rotgang werd ingehaald.
Ik ging nl. altijd netjes aan de kant als ik een auto hoorde.
Kan je vertellen, de auto's in dit geval reden echt mega hard en de spiegel raakte in 1 geval mijn been. Mijn pony sprong gelukkig de lucht in en niet opzij. Anders hadden we in de sloot gelegen waar ze overigens nooit zelfstandig uit had kunnen komen.
Mijn pony heeft overigens wel een trauma overgehouden hieraan. Hiervoor was ze 100% verkeersmak. Gelukkig wel minder geworden, maar ik merk nog steeds dat ze paniekerig is als een auto te hard aankomt rijden. Als ze rustig rijden, niets aan de hand. Ze let heel duidelijk op het tempo waarop de auto aankomt en of ze vlak langs haar moeten.

Dus ja, als auto's te hard rijden ga ik op het midden van de weg rijden, tot ze zachter rijden en dan ga ik aan de kant.
Dit voor mijn maar vooral voor mijn pony d'r veiligheid en gemoedsrust. Naar mijn mening niets mis mee....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:46

Deesiej schreef:
Naar mijn mening bestaat 100% gewoon niet, nog zo goed opgeleid schrik training, politie paard of whatever. Er kan zich altijd een situatie voordoen waarin het even niet gaat zoals in het boekje. Al is het maar 1 op de 1000 keer het maakt niet uit. Vandaar mijn opmerking 100% kan niet.

Met een goede basisopleiding vraagt het paard in een nieuwe situatie na de schrikreflex aan diens ruiter wat te doen :)*

Het onverwachte is een zekerheid. Je weet per definitie niet wát. Je wet niet of het een wapperend dekzeil, een omlaag klappend etalagerooster of plotseling achter een auto vandaan overstekende tuinkabouter zal zijn.
De dressuur van het paard hoort op de zekerheid van het onverwachte afgestemd te zijn.
Als een ruiter/paard dat niet is, hoort het niet in de openbare ruimte.

Hier enorme vlaggen wapperend, een muziekband rechts uit beeld, een ééncilinder diesel veegwagentje, groene hekken, een piepend voetgangerslicht:
Afbeelding
Dat is 8 jaar geleden alweer en ja dat paard kan, zál nog stééds van dingen schrikken. Ik geef dan hoe of wat aan en klaar. Dichter bij 100% dan de kans op geen mechanisch defect met de auto.

Ik heb ruim 20 jaar competitie gereden met van alles op wielen.
Er is geen veiliger voertuig dan een goed opgeleid paard. Een paard kan namelijk situationeel afhankelijk handelen.
Door het terein zal een paard zelf over een grote kei/ diepe kuil stappen; een motorfiets klapt daar op als je er niet omheen stuurt.
Idem in het verkeer.Een motorfiets/auto kan je niet opleiden, een paard wel.

Dat het in ruiterland de norm is dat ruiters en paarden niet goed voorbereid het verkeer in gaan is het onveilige :)*
De zwakke schakel daarbij is de ruiter zelf. Díe kan en moet daar wat aan doen; de juiste conclusies bij trekken. Niet ´paard is vluchtdier´ als alibi voor een gevaar op de weg zijn opgooien.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:47

@jes_sira: Logisch dat zou ook mijn eerste reactie zijn, normaal gesproken.

Maar stel dat die automobilist op de smalle dijkje nou aan het smsen is oid (mag ook niet, maar het gebeurd wel) en hij of zij ziet jou niet? Ik zou het mezelf echt nooit vergeven als er door mijn ego zoiets ergs met mijn paard zou gebeuren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:50

Huertecilla schreef:
Met altijd bedoel ik gewoon echt áltijd.
Jouw voorrangsrecht weegt NIET zwaarder dan het welzijnsrecht van jouw paard. NOOIT.
Als je daarvoor niet voldoende rijvaardigheid/verkeersinzicht hebt, hoor je jouw verantwoordelijkheid voor jouw paard te nemen en het daar niet aan bloot te stellen.

Op het moment dat je voor dat voertuig op die smalle weg rijd en die daardoor niet kan passeren neem je ook je voorrang voor de tijd die het duurt. Wie weet had het voertuig anders sneller gereden?

Ik ga niet voor een voertuig uit over een smalle landweg galoperen. Lijkt mij persoonlijk de veiligheid niet ten goede komen. Ik rijd wel gewoon door en ga wel zodra er meer ruimte is aan de kant. Dan steek ik ook nog eens mijn hand op en glimlach vriendelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:57

Ine23 schreef:
Hoe doe jij dit dan?

Kwali-tijd investeren.

Stap voor stap; één nieuw ding tegelijk en ´proberen´ is daarbij een fundamenteel verkeerd uitgangspunt omdat het de mogelijkheid van falen incalculeert.

De methode staat op mijn website uitgelegd.
Het is Kikkuli en Rarey aangepast met moderne kennis over gedragsleer.

Het is een methode want werkt bij verschilende paarden, bij verschillende ruiters, onder verschillende omstandigheden.
Niet voor elk paard en ook niet voor elke ruiter:
- Paarden met reeds verankerde ongewenste succeservaring(en) kan je dat niet ontleren.
- Niet alle ruiters heben de benodigde eigenschapopen net zo min als iedereen straaljagerpiloot kan worden.

Dat laatste is gelijk een groot algemeen geldend probleem met de ruiterij.
Paardrijden in het eggie omvangt een set complexe vaardighedenvaardigheid én een set verantwoordelijkheden.
Lang niet iedereen heeft het daarvoor benodigde pakket aan persoonlijke eigenschappen.
Sommige ruiters horen helemaal niet bij een paard in búúrt te komen, laat staan erop, laat staan erop in het verkeer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:06

fransje23 schreef:
Op het moment dat je voor dat voertuig op die smalle weg rijd en die daardoor niet kan passeren neem je ook je voorrang voor de tijd die het duurt. Wie weet had het voertuig anders sneller gereden?

Lees:

Citaat:

Ook:

Citaat:
Je kan niet verdwíjnen. Wel anticiperen.
Als ik zie aankomen dat ik tegelijk met een vrachtwagen bij een smal stuk met vangrail pal aan de weg ga uitkomen, dan ga ik of in galop of alvast in de berm wachten VOOR het zover is.
Of ik nu preventief in galop ga of even wacht; het is beiden voorrang geven, ruim baan maken.

Het verschil tussen de eerste en de tweede is dat je niet altijd alles kan (over)zien dus niet op kan anticiperen.
Omstandigheden veranderen continue. Dat is net als onzekere voorvallen een zekerheid :)*

Omdat het deelnemen in het verkeer als het leven zelf is; zelforganiseren op de rand van chaos, is er geen kader waarbinnen alles te voorzien is in kant en klare handelingen.

Pas je dus situationeel afhankelijk aan in het hoé dan onder het uitgangspunt; pas jouw voorrangs´recht´ aan bij het welzijnsrecht van jouw paard.

..maar als jij graag vliegen wil afvangen; eet smakelijk hoor.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:13

Deesiej schreef:
@jes_sira: Logisch dat zou ook mijn eerste reactie zijn, normaal gesproken.

Maar stel dat die automobilist op de smalle dijkje nou aan het smsen is oid (mag ook niet, maar het gebeurd wel) en hij of zij ziet jou niet? Ik zou het mezelf echt nooit vergeven als er door mijn ego zoiets ergs met mijn paard zou gebeuren.

Ja maar dan kan diegene werkelijk elke weggebruiker aanrijden op dit stuk. Dus ook kinderen die hier van en naar school fietsen e.d.
En zelfs al rij je aan de kant, dan rijdt diegene mij en mijn pony net zo goed aan vanwege de smalheid van de weg.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:15

Klopt, maar je kan wel het risico voor paard en jezelf verkleinen door aan de kant te gaan rijden ipv midden op de weg ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:17

fransje23 schreef:
Ik ga niet voor een voertuig uit over een smalle landweg galoperen. Lijkt mij persoonlijk de veiligheid niet ten goede komen.

Waarom niet eigenlijk?

Wat is er mis met galop?
Ik heb een drietal versnellingen galop in verschillende tempi tot de beschikking. Ik ga in het voorbeeld in middengalop, gematigd tempo.
Als ik een gang terug of stop vraag krijg ik dat. Idem plaats op het wegdek of koerswijziging. Tot 100% naderend betrouwbaar.

Wat is er mis met galop op een smalle landweg??? Waar kan het dan wel :?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:26

Huertecilla schreef:

Galop op een smalle landweg met opgesleten asfalt met een paard rondom op ijzer (zonder widiapuntjes). Nee, dat lijkt mij persoonlijk geen goede optie.

Dat is mijn inschatting van het geheel.

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:42

Om even op de OP te reageren: wij staan ook op een pensionstal vlakbij een -zeer drukke- baan waar je 90 mag rijden. Situatieschets: pensionstal, fiets-/wandelpadje van max. 1m breed, berm van 70 cm breed, drukke baan, bos.

Wij gingen altijd netjes via het fiets-/wandelpadje tot aan de plek waar we moeten oversteken om het bos in te gaan, TOTDAT er een meneer de agent het nodig vond om boetes te gaan uitschrijven voor het 'rijden' op een fietspad ipv op die drukke baan.
Er wordt van ons verwacht dat we te paard op die drukke baan gaan waar 9/10 zich nièt aan de snelheidsbeperking van 90 (!!) km/u houdt en waar ze makkelijk tegen 120 voorbij scheuren. 8)7 Nu mag je paard nog zo verkeersmak zijn als wat; als die auto te snel komt aangereden en je niet op tijd ziet of weet ik veel wat, dan heb je daar dus ook niets aan.

Het is een heel vervelende situatie, maar ik kan dan ergens wel begrijpen dat je als ruiter zoiets hebt van oké en dan leven we het nu na zoals het zogezegd hoort, en dan laten we die automobilisten maar eens wachten. Komt aso over naar de mobilisten toe, maar het is voor ons ook heel moeilijk...

Al weet ik natuurlijk niet of dat in NL hetzelfde is als in BE.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:45

fransje23 schreef:
Huertecilla schreef:

Galop op een smalle landweg met opgesleten asfalt met een paard rondom op ijzer (zonder widiapuntjes). Nee, dat lijkt mij persoonlijk geen goede optie.

Dat is mijn inschatting van het geheel.

Ah, een sprong naar conclusie dus.
Mijn paarden zijn ijzervrij en optomingsloos; alleen maar goed opgeleid *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:56

Shanelle schreef:
TOTDAT er een meneer de agent het nodig vond om boetes te gaan uitschrijven voor het 'rijden' op een fietspad ipv op die drukke baan.

Vervelend maar ja, hij hééft gelijk :)*

Voor de fietsers ben jij als ruiter níets ander dan vrachtwagens voor jou zijn.
Daarbij hoor jij volgens de wet niet tussen de fietsers op dat pad en vrachtwagens wel met de ruiters op de rijbaan.
Klaag gerust over die bekeuring hoor; dat doen de Bokstster die autorijden ook over hún snelheidsbekeuringen _O-

Wellicht zit de pensionstal op een ongelukkige plek?
Je hebt ook niet overal een afrit van de snelweg of een treinstation.
Dat geeft je ook geen rechtvaardiging voor binnendoor steken zoals jou dat uitkomt om makkelijk van huis te komen.
Het verkeer ophouden/stoppen omdat jullie zo nodig over moeten steken is óók een bekeuring waard. En ook terecht!!

De ruiters en de stalhouder zijn daarbij de belanghebbenden dus wellicht kunnen julie geld bijeen brengen voor een ruiterpad naast het fietspad. Of alleen een oversteek met stoplicht met drukknop :)*
Het is nu niet bepaald zo dat de Gemeente of het Rijk dat van jullie paardenbelasting kan aanleggen....

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:02

@ HC, tuurlijk hóórt het zo, maar hoe vaak liggen recht en rede niet vér uit elkaar? :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:37

Shanelle schreef:
@ HC, tuurlijk hóórt het zo, maar hoe vaak liggen recht en rede niet vér uit elkaar? :D

..en dat verschil heet .... zie topic titel ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:52

Huertecilla schreef:
Shanelle schreef:
TOTDAT er een meneer de agent het nodig vond om boetes te gaan uitschrijven voor het 'rijden' op een fietspad ipv op die drukke baan.

De ruiters en de stalhouder zijn daarbij de belanghebbenden dus wellicht kunnen julie geld bijeen brengen voor een ruiterpad naast het fietspad. Of alleen een oversteek met stoplicht met drukknop :)*
Het is nu niet bepaald zo dat de Gemeente of het Rijk dat van jullie paardenbelasting kan aanleggen....

Draag je dit nou als serieuze oplossing aan voor in Nederland? :D

Hier schrijven ze ook geen boetes uit voor rijden op het fietspad overigens. Ben ook weleens agenten tegen gekomen onderweg, dus het is niet zo dat ik dat alleen zeg omdat het toevallig nooit gebeurd is. Daar kun je als ruiter ook beter uitwijken voor de andere verkeersdeelnemers naar de berm. :) Dus bevorderlijker voor de verkeersdoorstroming, want doordat ik ieder moment kan uitwijken naar de berm heeft niemand er last van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:05

Skygirl schreef:
Citaat:

Draag je dit nou als serieuze oplossing aan voor in Nederland? :D

Ja, waarom niet :? ?