Grrr, loslopende honden die achter je paard aan rennen :-(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:40

Liessie82 schreef:
Weer even on topic: als je aan komt draven, galopperen, je ziet een hond, je gaat terug naar de stap. Dan vind ik het altijd erg fijn, als mensen hun hond ook even terugroepen. Ik denk, dat als je van beide kanten ziet dat iemand zijn best doet om zich aan te passen /samen te werken, dat het een hoop ergenis scheelt.

Hier heb je helemaal gelijk in.
In dit topic is het ook net alsof er alleen maar onopgevoede monsters door het bos struinen, maar heel vaak gaat het ook goed!
Want er zijn ook genoeg hondenbezitters die wel opletten.
Ik bedank mensen ook altijd even als ze hun hond vasthouden zodat ik kan passeren (altijd in stap).

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:41

Rhys schreef:
Liessie82 schreef:
Weer even on topic: als je aan komt draven, galopperen, je ziet een hond, je gaat terug naar de stap. Dan vind ik het altijd erg fijn, als mensen hun hond ook even terugroepen. Ik denk, dat als je van beide kanten ziet dat iemand zijn best doet om zich aan te passen /samen te werken, dat het een hoop ergenis scheelt.

Hier heb je helemaal gelijk in.
In dit topic is het ook net alsof er alleen maar onopgevoede monsters door het bos struinen, maar heel vaak gaat het ook goed!
Want er zijn ook genoeg hondenbezitters die wel opletten.
Ik bedank mensen ook altijd even als ze hun hond vasthouden zodat ik kan passeren (altijd in stap).

Hier hetzelfde :)

nomorebokt

Re: Grrr, loslopende honden die achter je paard aan rennen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:00

Ik rij met regelmaat op het strand en heb de nodige honden ervaringen. De meeste honden luisteren goed of de eigenaar neemt ruim op tijd de hond aan de riem als er een paard aankomt. Deze mensen bedank ik altijd. Soms ziet en eigenaar het niet op tijd en doet er alles aan om de hond terug te roepen. Ik blijf staan om eigenaar de tijd te geven hond te vangen. Maar er zijn er oo bij die geen enkel gevoel bij paarden hebben, of zelfs een hekel aan paarden en die de hond lekker laten gaan.......daar heb ik broertje dood aan.

Heb een keer een discussie met een hondeneigenaresse gehad die beweerde dat ik mijn paard niet in de hand had nadat haar hond mijn paard goed achterna had gezeten (ik draafde heel rustig edn had hond in eeste instantie niet gezien, die kwam van ver snoeihard aan) en agressief naar zijn benen beet. Mijn oude paard zal nooit snel uithalen maar deed het toen toch. ond klap gehad. Zij wilde dta ik de DA kostne betaalde. Ben langs strandpolitie gereden om te vragen wie er in zo'n geval schuld heeft. De strandpolitie is heel duidelijk. Een hond mag loslopen mits hij volledig onder appel staat. Honden die niet luisteren horen niet los.......mits de ruiter zelf niet als kamikaze over het strand gaat.

Ik ben ook ong twee jaar geleden snoeihard van een paard van een vriendin afgegaan (waren met zijn tweeen op het strand). Dit paard kan niet tegen honden die van achter op haar af komen. Dan gaat ze af.... Als je met haar hoofd richting hond houdt gaat het goed. Eigenaar stond erbij en keek er naar. Deed niets!!! Op gegeven moment leek hond af te druipen, maar niets is minder waar.....we reden verder en hond kwam terug. Hadden we te laat door. Paard ging af als rodeostier....hoog, hoger hoogst.....en daar lag ik. Paard behoorlijk stuk weggegalopeert en aardig van de kaart. Ben wel weer opgestapt maar schrik zat ook in mijn benen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:13

Brr lekker verhaal in je laatste alinea OKhannes! Daar ben ik ook altijd bang voor dat mij dat overkomt!
Mijn bijrijdpaard zou meteen in volle gallop richting huis crossen, mij achterlatend ;)
Pas kreeg ik op het strand twee hazewindhonden achter me aan. Ik dacht: oh nee, daar gaan we... ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:17

Als ik een hond achter me aan heb zitten, zeg ik altijd dat ik er niks aan kan doen als het paard gaat slaan. Op een of andere manier gaan ze dan heel fanatiek hun hond roepen :+

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:31

Arianna1983 schreef:
Brr lekker verhaal in je laatste alinea OKhannes! Daar ben ik ook altijd bang voor dat mij dat overkomt!
Mijn bijrijdpaard zou meteen in volle gallop richting huis crossen, mij achterlatend ;)
Pas kreeg ik op het strand twee hazewindhonden achter me aan. Ik dacht: oh nee, daar gaan we... ;)

Het is gelukkig met een sisser afgelopen....wat blauwe plekke c'est toutes. Maar had anders kunnen aflopen....
Heb dit paardje nog wel paar maal gereden, maar niet meer naar stand, dar wa sik vertrouwen in haar kwijt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:38

Als ik in een hondenlosloopgebied rij is 9 van de 10 keer onze eigen hond mee, die zorgt er heel goed voor dat er geen andere honden in de buurt van zijn grootste vriend komen. Ideaal. Is de hond niet mee en heb ik toch een ongewenste achtervolger zet ik ons paard stil, dan is meestal de lol er gauw vanaf. Gelukkig kan dan met die van ons, hij heeft zelfs een paar lessen op de hondenschool gegeven aan de puppyklas en de klas waar onze hond toen in zat.

Francis: staleigenaar van onze vorige pensionstal ging gewoon in volle galop door de bossen met zijn 4 span Friezen := echt levens gevaarlijk was dat.

martijn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:50

Als wij gaan rijden gaat onze Duitse Herder vaak mee in de wagen, en dan zijn er ook van die honden die dan achter in de wagen willen springen, dat is ook zò naar.
we hebben ook al wel eens een Mechelaar gehad die onze pony's in de achterbenen wou bijten, die heeft een paar goede tikken met de zweep gekregen, dan leren ze wel van de pony's af te blijven

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:02

Wij waren pas aan het mennen en toen we ergens even langs de kant stopten voor een vliegende wissel, zodat er weer 2 andere mensen konden gaan mennen, werden we ineens heel boos in het engel aangesproken met de vraag waarom we daar stopten. We stonden gewoon netjes langs de kant van de weg, auto's konden er nog makkelijk langs en met een vliegende wissel pak je de leidsel op de bok van elkaar over (inplaats van dat de menner er af gaat, leidsels opsteekt onder het tuig, 2de menner pakt de leidsels weer onder het tuig vandaan en stapt op) dus dan ben je heel snel weer ready om door te gaan.
We waren expres al voorbij de tuin van die vrouw gestopt, omdat ze gebukt stond en de paarden anders zouden kunnen schrikken als ze ineens overeind zou komen.
Echt op het moment, dat we al weer verder wilden rijden, sprak de vrouw ons aan. Wat bleek, ergens achter had ze een hond lopen en die hond hield niet van paarden.
Dan heb ik ook zo iets van: je kan dat toch ook gewoon op een normale manier zeggen?
Wij hadden die hond nog niet eens gezien, anders waren we zelf al wel een stukje verder doorgereden.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:53

Laatst in het bos op een stuk waar het ruiterpad uit de bosjes kwam en parallel liep aan een wandel pad kwam er een rotweiler op mijn paard af rennen, op zo'n manier jddat ik bang was dat de hond in de benen van m'n paard zou bijten. Ik was al in stap overgegaan omdat ik verwachtte wandelaars tegen te komen, maar geen hond die naar mijn paard hapt.
Mijn paard is gelukkig niet bang, hij ging stilstaan en gaf een mini waarschuwing trap/bok (1ste x dat hij met mij erop bokte) en gelukkig raakte hij de hond niet maar schrikte hij deze wel af. Ik vind dat mn paard heel logisch reageerde en ben. Blij dat hij hem weg jaagde want die hond was echt woest. En luisterde niet naar de baas.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:22

Het ik helemaal irritant ik had mijn haflinger net en er kwam een bouvier blaffend en rennend en zwemmend door de bosjes het water door en viel hem zo aan.. gelukkig werd die baas boos maar schrok me rot! Ik rij express in gebieden waar honden vast moeten maar 80 % doet dit niet een pony van mij was zo bang dat hij geraakt ging trappen en ik had zoiets moet ik nou sorry zeggen.? Bleef express stil staan omdat ik weet dat hij dit.doet! Er is.ook al eens gebeurt dat er.teckels mee rende op het ruiter pad en een bijna onder een paard kwam heb ze daar nooit meer gezien of Chihuahuas aan de staarten hing hou de kleine hondjes gewoon vast! Maar goed dit gebeurt op dit soort plekken en de honden zijn hier fout en wij niet al zal ik me erg schuldig voelen als een hond vermoord word door een van mijn dieren

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:41

loonew schreef:
Het ik helemaal irritant ik had mijn haflinger net en er kwam een bouvier blaffend en rennend en zwemmend door de bosjes het water door en viel hem zo aan.. gelukkig werd die baas boos maar schrok me rot! Ik rij express in gebieden waar honden vast moeten maar 80 % doet dit niet een pony van mij was zo bang dat hij geraakt ging trappen en ik had zoiets moet ik nou sorry zeggen.? Bleef express stil staan omdat ik weet dat hij dit.doet! Er is.ook al eens gebeurt dat er.teckels mee rende op het ruiter pad en een bijna onder een paard kwam heb ze daar nooit meer gezien of Chihuahuas aan de staarten hing hou de kleine hondjes gewoon vast! Maar goed dit gebeurt op dit soort plekken en de honden zijn hier fout en wij niet al zal ik me erg schuldig voelen als een hond vermoord word door een van mijn dieren

Dat klinkt als een cursus: hoe kom ik zo snel mogelijk van mijn chihuahua af?
Nu is een chihuahua sowieso niet echt mijn favo hond, ben meer van de grotere honden, maar dat komt denk ik ook door de chihuahua's met de roze jurkjes 8)7
Maar ze staan er nu eenmaal om bekend, dat ze denken, dat ze hele grote honden zijn en zichzelf daarom nogal overschatten en tja, er zijn helaas nog steeds mensen, die denken, dat je een klein hondje niet op hoeft te voeden. 8)7

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:26

Ik heb zelf trouwens een labrador maar als er een paard aan komt en ik roep hem bij me dan staat hij in 1 sec.braaf naast me. Die luistert super. En die past wel op voor paarden :p
Hij kijkt best wel op naar die reuze dieren xD

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:05

OKHannes schreef:
Mijn oude paard zal nooit snel uithalen maar deed het toen toch. ond klap gehad.

Daar ben je als eigenaar in pricipe aansprakelijk voor.
Als het goed is heb je daar ook een WA verzekering voor.
Meldt het gewoon bij je verzekering en laat díe het verder uitzoeken.

Loslopende honden zijn net als ´aso´ weggebruikers geen onzekerheid. Als ruiter is het een aspect waar je samen met je paard op voorbereid dient te zijn.
Het hoort in het vakje; geef altijd voorrang.
Wat ik ronduit verbíjsterend vind is dat hier op Bokt te pas en te onpas bij ruiter-&paardwangedrag geroepen wordt dat een paard een dier is wat ´onverwacht´ gedrag kan vertonen als excuus. Is een hond geen dier met idem?
Hond en hondeigenaar moeten wel perfect zijn en wel opdat de ruiter met een onveilig paard door hondelosloopgebied kan rijden?
De ruitermentaliteit in een notendop :)*

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:56

Mijn paard oude paard zou noooit uithalen als er een hond te enthousiast om hem heen blijft draaien. Ik zet m dan stil en lataat eigenaar hond pakken. Stond prima in de hand. De hond waar ik het over had beet naar zijn benen en dan is een logische reactie van een vluchtdier: aanvaller van je afslaan....dat is de natuur :)* In 17 jaar dat ik hem reed was dit de tweede en laatste keer......(eerste keer beet een tekkel m waar DA bij mocht komen).
HC, ook even het stukje lezen over de reactie van de politie.....hond hoort ten alle tidjen onder appel anders hoort ie niet los.....Dit is de officiele lezing van de politie. De hond was alles behalve onder appel en de eigenaar deed er niets aan de hond tot de orde te roepen vandaar dat ik het verdomd heb om mijn verzekering te benaderen......Ik heb daarbij getuigen...
De hond ging overigens ook vrij agressief achter joggers aan ..... ;)

Maaruh, oordeel rustig over de situatie in NL vanaf een berg in Spanje......erg knap al iemand zonder de praktijk te kennen hier in NL, zoals deze nu is en niet van jaren terrug, kan oordelen. Komplimenten.
Goed lezen en niet gelijk je eigen oordeel opleggen is erg moeilijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 15:04

Huertecilla schreef:
Wat ik ronduit verbíjsterend vind is dat hier op Bokt te pas en te onpas bij ruiter-&paardwangedrag geroepen wordt dat een paard een dier is wat ´onverwacht´ gedrag kan vertonen als excuus. Is een hond geen dier met idem?

Feitelijk kan alles en iedereen iets onverwachts doen. Zelfs een tak kan zomaar van een boom afbreken, vogels kunen opvliegen etc. Paarden kan je gerust leren relaxter met onverwachtte situaties om te gaan. Misschien schrikken ze nog wel maar dan loopt het niet ui de hand.

Het onverwachtte element is bij de loslopende honden is niet het grote probleem. In mijn geval reactie van mijn paard ook zeker niet maar de geinteresseerdheid, zoek-het-zelf-uit mentaliteit van sommige hondeneigenaar is wel irritant.

Inderdaad hebben hardlopers ook regelmatig problemen met kuitenbijtende honden..

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:11

OKHannes schreef:
Maaruh, oordeel rustig over de situatie in NL vanaf een berg in Spanje......erg knap al iemand zonder de praktijk te kennen hier in NL, zoals deze nu is en niet van jaren terrug, kan oordelen. Komplimenten.

Ehm, hoe is de praktijk hier dan ook maar enigszins veranderd de afgelopen jaren omtrend honden en paarden?
Beetje onzinnig punt om aan te halen lijkt me.

Edit: typo

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:24

labyrinth schreef:
OKHannes schreef:

Ehm, hoe is de praktijk hier dan ook maar enigszins veranderd de afgelopen jaren omtrend honden en paarden?

Ja, hier waar ik woon zeer zeker!
Dus onzinnig nee, anders zou ik het ook niet aanhalen.
En ik draai toch echt al een jaar of 25 mee als het om paardrijden gaat. ....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:41

labyrinth schreef:
OKHannes schreef:

Tja.
Ook de wet is niet veranderd :)*
Wat wel veranderd is, is de ruiterij. Het niveau van de ruiterij in NL is enórm gedaald en de ruitermentaliteit evenredig verloederd.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:50

En dat kan jij beoordelen van waar jij nu zit?
Ik ben het er totaal niet mee mens maar ga de discussie verder ook niet aan.
Ik heb meer te doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:57

OKHannes schreef:
HC, ook even het stukje lezen over de reactie van de politie.....hond hoort ten alle tidjen onder appel anders hoort ie niet los.....Dit is de officiele lezing van de politie. De hond was alles behalve onder appel en de eigenaar deed er niets aan de hond tot de orde te roepen vandaar dat ik het verdomd heb om mijn verzekering te benaderen......

Staat je netjes.
Of het nu een hond of paard is, de eigenaar is in principe verantwoordelijk voor diens dier.
Het is ook zo bij grote hond bijt kleine agressieve k@ttelikker. Daar ontkom je als eignaar van de sterkste HEEL moeilijk aan.
Ik zie ook niet goed waarom je daar als eigenaar van de ´winnaar´ daar moeilijk over moet doen. Er is wat erg vervelends gebeurd :)*
Poep gebeurt. Daar heb je toiletpapier voor. In dit geval een verzekeringsformulier.

´Officiële lezing´ van de politie? Heb jij een stuk papier van wie??
De politie is geen rechterllijke macht :)*

Los een beet/trap door je paard gewoon beleefd op. Verontschuldig je, wissel adrressen uit en meldt het bij je verzekering.
Als jij inderdaad in je recht staat, betaalt die echt niet. Als die wel betaalt zou hebben is het zeer aso geweest om dan zelf te ´verdommen´ die te bellen :)*

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:00

Onlangs heeft mijn paard op het strand een hondje het licht bijna uit de ogen geslagen. Je hart staat stil hoor op zo'n moment...

Hondje stond uiteindelijk op en na wat aandringen heeft de eigenaar hem ipv op te tillen even laten lopen zodat ik zeker was dat er niks acuuts ernstigs was, maar ben nog altijd bang dat het diertje inwendig iets had en er nu misschien wel niet meer is. Ben toen in de schok vergeten te vragen om een tel. nr.

Hond was inderdaad heel vervelend, maar was volgens mij nog jong en blind gedreven door zijn instinct. De eigenaar was al onderweg om hem te vangen maar zulke dingen druen nu eenmaal even. Hondje was loeisnel en paard met het hoofd ernaartoe draaien ging te langzaam. Het zweepje te kort...
Mijn paard reageerde ook vanuit haar reflexen. Wij deden ons best het op te lossen en de eigenaar ook.
Ik geloof niet dat iemand iets te wijten valt.
Natuurlijk voelde ik me wel rot... het hondje was in deze wel de meest kwetsbare parij! Maar kwaad? Nee, die eigenaar kon er niets aan doen.

Geen van ons was in dit geval 'illegaal' en dan nog, al dat gevloek op elkaar maakt de dingen absoluut niet beter of geeft meer begrip :n

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:03

Als ik hoeven hoor hou ik mijn hond bij me, mijn hond doet niks maar toch ik wil het niet hebben dat ze blaft.Mijn paard wil altijd spelen met honden,dus ik heb geen probleem met blaffende honden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:12

Kelly_ann schreef:
Geen van ons was in dit geval 'illegaal' en dan nog, al dat gevloek op elkaar maakt de dingen absoluut niet beter of geeft meer begrip :n

:)* +:)+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:36

OKHannes schreef:
En dat kan jij beoordelen van waar jij nu zit?
Ik ben het er totaal niet mee mens maar ga de discussie verder ook niet aan.
Ik heb meer te doen.

Lees niet verder dan Bokt en dat kun je over de hele wereld doen!

Mijn ouwe sok heeft een keer een Rotweiler toegetakeld, niet te zuinig, en daarvan zei de boer/eigenaar: Tja, mijn schuld; je had me gewaarschuwd (was ook zo) en ik had m'n hond niet onder appel.
Die hond heeft overigens niet lang geleeft; daar zaten karakterfouten in die heel vervelend waren voor de boer, helaas, einde hond....... Al denk ik wel dat de boer gelijk had met z'n beslissing.