Wespennest (in de grond) in paardenwei; wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:40

Wespennesten die op een plek zitten waar ze een gevaar vormen voor mensen of dieren worden meestal gratis weggehaald door de gemeente. Ik zou deze eerst eens bellen om te vragen wat zij voor je kunnen betekenen :)

JoyCiej007 schreef:
Afgelopen week heb ik een wespennest (in de grond) gespot bij mijn pony's in de wei. Momenteel staan mijn pony's ook op het stukje waar het nest is. Het is een gat in de grond waar óntzettend veel wespen in- en uitvliegen. Het nest is ook midden in de wei gelegen, precies bij de afrastering van de middenomheining van mijn wei.
Ik vind wespen maar niets, ben er panisch voor en ben overigens ook bang dat als mijn pony's de wespen onverhoopt kwaad maken, door bijv. daar net te staan grazen, of als de wespen ergens anders kwaad door worden, dat ze dan mijn pony's massaal gaan aanvallen, met alle gevolgen van dien.

Nu lees ik dit nieuwsbericht:
[VN] Vier paarden overleden door grote bijenaanval in Engeland

en krijg ik helemaal de kriebels.

Alhoewel dat natuurlijk niet zo vaak voor komt.

Iemand enig idee wat ik hiertegen zou kunnen doen? Heb overlegd met de weide-eigenaar (ik gebruik/huur de wei) en volgens hem is de bestrijdingsdienst bellen een erg duur geintje. Volgens mijn vader en de weide-eigenaar zou je ook benzine in het nest kunnen gieten, en dit in de fik steken.
Alleen.... je weet natuurlijk niet hoe diep dat nest in de grond zit (en dat gaan we natuurlijk ook niet proberen met een stokje oid) en daarnaast vraagt de weide-eigenaar zich af hoe dat zit met de benzine, die is bang dat dat de grond in gaat trekken en mogelijk slechte gevolgen heeft voor de weide/grond/paarden.
Dan zou je ook, als je het dus in de fik gaat steken, een soort van hor of steen over de opening in de grond moeten leggen, zodat als er wespen ontsnappen (die dan dus erg agressief zijn) er geen ongelukken kunnen gebeuren.

Ook had ik gehoord/gelezen van een bepaald bestrijdingsmiddel speciaal voor wespennesten, een soort poeder dat je spuit, dat gaat aan de wespen kleven, wespen brengen het mee naar binnen en roeien dan zelf het nest van binnenuit uit.
Heb alleen geen idee hoe dat spul heet, hoe veilig het is en waar het te verkrijgen valt....?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:42

AppelQueen schreef:
Wespennesten die op een plek zitten waar ze een gevaar vormen voor mensen of dieren worden meestal gratis weggehaald door de gemeente. Ik zou deze eerst eens bellen om te vragen wat zij voor je kunnen betekenen :)

Als je mijn vorige post had gelezen, had je kunnen zien dat ik gemeente heb gebeld; die verwijzen mij door naar Circulus, ongeacht waar het nest zit, en die vragen dan standaard €50,=

Net ook de site van een ongediertebestrijder hier in de buurt bekeken; die werken vanaf €40,= maar kosten hangen ook af van plaats en omstandigheden.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:42

Ik ben ook van beetje benzine en vuurtje erbij klaar,alleen in jou geval gaat dat niet zo makkelijk.
Het idee van de spuitbus met de aansteker is ook'n goeie maar neem wel een volle spuitbus mee!
Zie dat Tiny-tiger ze wil vergassen,dek het gat dan na die tijd wel ff af.

@Vriendje komt met het geniale idee;zet er een omgekeerde pan boven op (ingang) dan kunnen ze ook niet meer weg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:45

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:51

dat klop ze moet wel handschoenen aan mijn vader had er een in huis
tussen het plafon ze in 5 min dood
zo moet ze het ook doen :j :j
en het kan geen kwaad voor haar
dieren :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:58

Stef, dat ziet er wel goed uit! Maar merendeel wat in dat pakket zit, kan ik ook los wel kopen denk ik, even bellen naar de Welkoop, voor bestrijdingsmiddel.
Beschermende kleding hebben we hier thuis zelf wel, had al in m'n hoofd dat als ik het wél zelf ga doen, dan zet ik 1 v/d motorhelmen op, overall aan, motorjas en motorbroek of skibroek er over heen, motorhandschoenen en motorlaarzen.

Als ik iets ga spuiten oid komt er idd meteen daarna een tegel of iets op, zodat ze niet wegkunnen.

Maar niets doen en enkel het nest afdekken schijnt nog een stuk dommer en gevaarlijker te zijn, omdat ze zich toch wel een weg naar boven vreten, dus die optie heb ik al heel gauw laten vallen.

LadyMadonna

Re: Wespennest (in de grond) in paardenwei; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:02

géén motorhelm! Als ze daar in vliegen ben je helemaal de sjaak! Echt serieus hoor, niet doen :n

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:02

spuitus met vuur is als een bom als dat ding explodeert heb je geluk als ie op de naad ploft en je alleen brandwonden en een snij wond op loopt
met pech kunnen ze de metaal scherven uit je hele lichaam plukken

we hebben een speciale plof box voor om te kunnen aantonen wat het gevaar is van zo'n ding

pan op de kop vreten ze onderdoor, zo maken ze ook een nest in de grond

wat je evt ook kan doen is een imker oid vragen of die ideën heeft
enof het zelf wil doen voor bv 20 of 30 euro

motor kleding zou ik niet doen er zal maar zo'n beest je helm in kruipen ....

als je het doet gooi zo'n box er neer en zet het stuk af

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:06

Ik had ook een nest in mijn tuin en zat helemaal onder door het maaien van het gras.
Na eerst gillend mijn trui uitgetrokken te hebben, heb ik gewoon een soort poeder in de winkel gekocht. Na 2 dagen nog een x voor het nest gestrooid en toen waren ze allemaal dood.
als jij je rustig beweegt doen ze echt niets.

Kosten een tientje, geloof ik.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:07

Wij hadden vorig jaar een giga nest in de mesthoop zitten...heb ze netjes weggekregen met Baygon.Dit is een poeder dat je in- en om de ingang spuit. 's avonds doen tegen de schemering,dan zijn ze minder actief...
Heb de 1e keer mezelf wel ingepakt maar ze reageerde absoluut niet toen ik het poeder hun kant op spoot en dit 2x herhaalt,na een dag of 3 geen wesp meer gezien.Nest was uitgeroeid.

De kosten van dit poeder ligt ergens rond de E4,- á E5,- euro dus daar hoef je het niet voor te laten.Zou overigens de ingang van het nest ruim afzetten met schrikdraad zodat er geen paarden in kunnen gaan staan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 15:08

stef schreef:
géén motorhelm! Als ze daar in vliegen ben je helemaal de sjaak! Echt serieus hoor, niet doen :n

daar had ik zelf ook aan gedacht, maar zo'n helm sluit je helemaal af, ook bij de hals dmv. kollen. Dus als je de klep helemaal dichtdoet, moeten ze er ook niet in kunnen komen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:09

Ben ik de enige die gewoon die 50 euro zou betalen? :')

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:13

je moet het zelf weten maar afsluiten doe je nooit helemaal

san nee hoor ik zou het ook gewoon betalen al zou ik bij anderen moeten aan kloppen daarvoor

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:17

Ik blijf het een heel dom en onverantwoordelijk idee om het zelf te gaan doen. Zal me niets verbazen dat je alsnog gestoken gaat worden.

Ik zou gewoon die 50 euro eraan uitgeven, vind het echt niet zoveel geld hoor dit probleem.

Dat pakket kost ook 25 euro, kan je er net zogoed 25 extra aan uitgeven om het door een professional te laten doen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:28

Ik beb een nest gehad op zolder, de gemeente wilde niet komen en particulier was erg duur. Op de manege zei iemand: dat kun je met poeder van de Boerenbond doen. Op de ingang sprayen- overdag, dan zijn ze er niet. Of op een plek waar ze langs moeten- bij ons het zolderraampje.

Wij ons helemaal ingepakt- het was buiten 30 graden en heel veel hoekjes en gaatjes gesprayd. En na een paar dagen hebben we een wespenlokker gezet om te kijken of er nog wat zat.

Toen de kust veilig was, hebben we de hele zolder leeggeruimd. Er zat een enorm nest in de oude kinderwagen!!!!
Hoewel het een biologisch poeder was, heb ik dat ding toch maar bij het chemisch afval ingeleverd....

UItbranden zou ik echt nooit doen, als ze dan agressief worden..... En de overlevenden bouwen dan weer een nest in de buurt, dan kun je weer pnieuw beginnen....

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:30

Van een steek ga je normaal gesproken niet dood hoor.
je krijgt er alleen een dikke hand/arm van voor een paar dagen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 15:38

Iedereen heel erg bedankt voor de reactie's. Mochten er nog mensen zijn met een goed idee, dan hoor ik dat graag.

ik ben er inmiddels klaar mee, heb ruim 2 uur rond zitten te bellen en hoe meer ik bel, hoe duurder het wordt.... heb er zelfs al 1 van 150 euro gehad.
aan de éne kant snap ik heus wel dat het gevaarlijk, dom, onverstandig en weet-ik-wel-niet-allemaal-wat kan zijn, aan de andere kant zijn er ook zat mensen/boeren die het wel zelf doen, en denk als je precies weet waar je mee bezig bent en voorzichtig bent, dat het dan allemaal wel mee zal vallen.

Ik ga even naar de boerenbond om zo'n poeder te kopen, en dan zie ik wel. als ik er vanaf zie kan ik dat poeder altijd nog weer terug brengen. Kost me zo'n €8,= dus dat valt heel erg mee.

En normaal ben ik wel de laatste die moeilijk doet om wat kosten, maar helaas gaan dingen niet altijd zoals je graag zou willen, en tsja dan moet je toch gaan afwegen. Heb een hoop onvoorziene kosten gehad en nu nog steeds, en iedere x komt er weer wat bij, had er normaal niet moeilijk over gedaan maar kan het nu echt even niet missen voor zoiets.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:43

ze moet dat gat dicht maken voordat ze het gas er in doet (er zit een langere slangetje bij de gas fles)
dan het gas er in sputen in de hol van de wespen doordat je al eerder het gat dicht gemaakt heeft
kunnen ze er niet komen en het gas dus ook niet
als ze poeder gaat gebuiken dan kan ze het gat niet dicht maaken en poeder kom niet in de gangen die verderweg zitten gas wel
en de kans dat ze er uit kommen is groot
met gevolgen van dien
ik hoop dat ze goed op past een wespen steek is geen pretje en ik kan het weten :(
want weetje de eventuweelen larven enzo die gaan dan ook dood anders zit je later weer met een
nieuwe wespen nest je moet aansteker gas hebben
Laatst bijgewerkt door tiny_tiger op 27-06-11 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:45

Gas ed zou ik aan de professionals overlaten,zodra je echt aan het nest moet komen gaan ze in de aanval.Poeder werkt prima en veilig :j
Dit nemen ze ook mee het nest in dus alles wordt aangetast.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:02

Jeetje meid wat een moeilijk gedoe, je gaat naar de bouwmarkt, haalt een busje met poeder, wacht tot het schemert en ze binnen zitten en spuit dat busje poeder in en om de ingang leeg. Probleem opgelost! pff dat daar 3 pagina's voor nodig zijn!!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 16:38

Caira schreef:
Jeetje meid wat een moeilijk gedoe, je gaat naar de bouwmarkt, haalt een busje met poeder, wacht tot het schemert en ze binnen zitten en spuit dat busje poeder in en om de ingang leeg. Probleem opgelost! pff dat daar 3 pagina's voor nodig zijn!!!

dat was dus juist de vraag, hoe dat poeder werkte en of dat wel redelijk veilig was, ook voor mijn paarden (dat het niet zeer giftig is voor het gras e.d. bijvoorbeeld).
Ik kan er niets aan doen dat er vervolgens een hele discussie ontstaat over wel of niet het geld er voor over hebben om een bestrijder te bellen e.d.

Inmiddels ben ik bij de Welkoop geweest en heb daar zo'n busje met poeder (Bayron oid) gekocht, kostte €8,50 en dat schijnt redelijk veilig te zijn. Gas durf ik zelf niet aan, dit poeder brengen ze ook zelf verder het nest in, waardoor ze zichzelf eigenlijk helemaal van binnenuit uitroeien.

Vind 't wel wat eng, maar ga er gewoon mee aan de slag, en dan zien we het wel.
Bedankt voor de tips iedereen!

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:42

graag gedaan en wees voorzichtig

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 23:50

Zojuist goed ingepakt in motorkleding, laarzen en sjaal (heb motorhelm maar weggelaten) en handschoenen, naar de wei getogen, met een flesje poeder.
Geen wesp te bekennen.

Snel gespoten, behoorlijk veel ook nog :o

Geen wesp te bekennen *\o/* ben er zelfs nog even op een afstandje bij staan kijken wat er zou gebeuren. Helemaal niets!
:j dat kan ik dus prima zelf, en achteraf was daar idd geen topic van 3 pagina's voor nodig, maargoed ik vond het gewoon heel erg eng.

Iedereen bedankt voor alle reacties; ik heb het overleefd, en geen enkele steek gehad. En ben slechts €8,50 kwijt ipv. €50-€70,=
:D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:44

Zolang het niet op echt lastige locaties zit zou ik het ook lekker zelf doen. Die beesten zitten waarschijnlijk nog lekker te pitten en zullen morgen de poeder verder het nest innemen... binnen notime ben je er vanaf!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:50

Lang leve de veerust! :D Spuiten maar... probleem opgelost! :D