Afgelopen week heb ik een wespennest (in de grond) gespot bij mijn pony's in de wei. Momenteel staan mijn pony's ook op het stukje waar het nest is. Het is een gat in de grond waar óntzettend veel wespen in- en uitvliegen. Het nest is ook midden in de wei gelegen, precies bij de afrastering van de middenomheining van mijn wei.
Ik vind wespen maar niets, ben er panisch voor en ben overigens ook bang dat als mijn pony's de wespen onverhoopt kwaad maken, door bijv. daar net te staan grazen, of als de wespen ergens anders kwaad door worden, dat ze dan mijn pony's massaal gaan aanvallen, met alle gevolgen van dien.
Nu lees ik dit nieuwsbericht:
[VN] Vier paarden overleden door grote bijenaanval in Engelanden krijg ik helemaal de kriebels.
Alhoewel dat natuurlijk niet zo vaak voor komt.
Iemand enig idee wat ik hiertegen zou kunnen doen? Heb overlegd met de weide-eigenaar (ik gebruik/huur de wei) en volgens hem is de bestrijdingsdienst bellen een erg duur geintje. Volgens mijn vader en de weide-eigenaar zou je ook benzine in het nest kunnen gieten, en dit in de fik steken.
Alleen.... je weet natuurlijk niet hoe diep dat nest in de grond zit (en dat gaan we natuurlijk ook niet proberen met een stokje oid) en daarnaast vraagt de weide-eigenaar zich af hoe dat zit met de benzine, die is bang dat dat de grond in gaat trekken en mogelijk slechte gevolgen heeft voor de weide/grond/paarden.
Dan zou je ook, als je het dus in de fik gaat steken, een soort van hor of steen over de opening in de grond moeten leggen, zodat als er wespen ontsnappen (die dan dus erg agressief zijn) er geen ongelukken kunnen gebeuren.
Ook had ik gehoord/gelezen van een bepaald bestrijdingsmiddel speciaal voor wespennesten, een soort poeder dat je spuit, dat gaat aan de wespen kleven, wespen brengen het mee naar binnen en roeien dan zelf het nest van binnenuit uit.
Heb alleen geen idee hoe dat spul heet, hoe veilig het is en waar het te verkrijgen valt....?