6 Verzorging ivm met ijzers??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:58

Heel apart :? , zeker omdat het niet verplicht is. Ach je weet nu iig voor de volgende keer dat je de jury er op aan kunt spreken :).

Vwb de discussie wel of geen ijzers op wedstrijden indoor of outdoor, als zelfs Emma Hindle op GP niveau rijdt met paarden zonder ijzers onder hun voeten, dan zie ik niet in waarom je geen Z-proef zou kunnen rijden zonder ijzers. De meeste wedstrijden hier in de buurt zijn outdoor ook gewoon op zand, hier dus genoeg alternatieven als je niet met je paard op gras wil starten.

Mij maakt het niet zoveel uit, als ze geen ijzers nodig hebben, dan blijven ze lekker blootvoets en dan start ik er net zo makkelijk mee :).

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:50

Meid je had na de prijsuitreiking naar de jury moeten stappen om het te vragen +:)+
Nu blijf je gissen en er is weer een grappig reltopic :D

Nienke96

Re: 6 Verzorging ivm met ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:01

Ja zoals ik al eerder zei was ik als eerste van de 23 deelnemers, en was ik dus allang naar huis ;)
Ik was niet in de mogelijkheid om terug te gaan naar de prijsuitreiking (had ook nog prijs) ivm met het drukke TT verkeer.. Kennen jullie misschien niet allemaal, maar is een heel groot iets met heel veel motors en duizenden mensen rijden zaterdagmiddag over het kanaal waar ik langs moest met de trailer, dus we moesten ook zo snel mogelijk weer terug ;)

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:22

Dan is het jammer dat je het niet gered hebt.
Je kan ook kijken of ze een mailadres heeft op het knhs..

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:48

volgensmij zei ts dat ze bericht had gehad van de schrijfster van de jury dat ze inderdaad aftrek heeft gekregen voor geen ijzers dragen

edit: typo

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:56

Ik heb het topic verder niet doorgelezen sorry

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:13

Marisjuuuuuh schreef:
Persoonlijk vind ik dat je gewoon ijzers onder moet hebben als je outdoor wedstrijden wilt rijden..:)
Het is voor de veiligheid van paard en jou zelf. Paard kán áltijd uitglijden! Je zegt dat als je het te glad vind, dat je je afmeld.. Je moet dan altijd nog het inschrijfgeld betalen...
Als je je paard gewoon op ijzers zet, dan hoef je je nooit af te melden omdat het bijvoorbeeld geregent heeft en het nog wel eens glad kan zijn;)!

Tja, áltijd kalkoenen in he als je op het gras rijdt, wel zo verstandig.. Die dingen kosten ook maar een 10tje voor 10stuks. Beter dan hoge dierenarts kosten omdat je paard onderuit gegaan is en dus wat er aan over gehouden heeft.

Bovenstaande is mijn mening, dus geen aanvallen op mijn reactie.

Tja, het is nou éénmaal duur.. Paard(en) hebben is nou éénmaal niet goedkoop.
Mijn merrie staat het hele jaar ronddom op ijzers.

Kalkoenen een tientje, ijzers een paar tientjes meer dan bekappen en als je rondom hebt al vaak richting 80 euro. En dat elke 8 a 10 weken....
Ik deel jouw mening niet. Ik rij mijn paard zonder ijzers en dat gaat prima.
En bij harde grond zijn ijzers met kalkoenen juist vervelend omdat die kalkoenen de grond niet in komen. Heeft het paard er alleen maar hinder van.

Marisjuuuuuh schreef:
@Nienke, ik weet niet wat jij aan hoefsmid kosten betaald..?
Maar bij ons kun je een paard al voor 75 euro ronddom op ijzers laten zetten.

Ik weet ook niet of je 1 x per maand een wedstrijd rijdt, of elk weekend;)
Zou zonde zijn als je je vaak moet afmelden en gewoon inschrijf geld betalen moet, dan kun je beter je paard op ijzers laten zetten en lekker op wedstrijd gaan. Weer of geen weer....;)

En wat kost het om hem te laten bekappen? Mijn paard kreeg van ijzers in de zomer steeds slechtere hoeven. Door de droogte scheurden en braken de stukken tussen de hoefnagels.

Marisjuuuuuh schreef:
Ik vind dat ijzers ook onder het deel verzorging hoort..
en tja, ik begrijp het van de jury dat ze je hier op afgerekend heeft..

en persoonlijk vind ik dat je verplicht ijzers onder moet hebben tijdens het outdoor seizoen als je wedstrijden wilt rijden...
het is tenslotte wel een stuk veiligheid

Tja... en ik vind dat de KNHS mij niet heeft te verplichten hoe ik mijn paard hou. Want wat als ik zorg dat ik in de zomer alleen op zand start? Waarom moet ik dan alsnog ijzers eronder laten zetten?

Chaos schreef:
Even aan de jury's hoor.
Het lijkt me toch juist wél te storen. Als een paard tactfouten gaat maken omdat het niet durft te lopen, en de impuls ver te zoeken is, snap ik die vraag wel.

Of niet? :+

Dan zou die opmerking terecht zijn, maar wel bij impuls of het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard. Niet bij de verzorging van het geheel ;)
En dan niet omdat er geen ijzers onder zitten, maar wel omdat het paard impuls verlies heeft of niet ontspannen kan gaan doordat ie geen grip heeft.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 16:30

Ja dat laatste vind ik een goede opmerking, dat het dan bij de impuls moet staan! ;)
Maargoed het blijft dus vaak bij meningen, ik was gewoon benieuwd of de jury dit mocht doen of niet, omdat ik het in de reglementen niet kon vinden.
haha en heel bokt geeft gelijk ff zn mening over hoe gevaarlijk het is om zonder ijzers te starten :+ Typisch..

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:25

Een 6 voor de verzorging heeft echt helemaal niets te maken met het rijden zonder ijzers :n Dat was gewoon een algemene opmerking van de jury en de schrijfster heeft die opmerking toevallig bij het punt van de verzorging geplaatst. Een 6 is een ruim voldoende dus niets mis met het cijfer, je hoeft je niet beledigt te voelen omdat het geen 7 of 8 is. Vanaf de M krijg je helemaal geen cijfer meer voor de verzorging dus ben je aan t wassen/vlechten/boenen terwijl er niet eens een cijfer tegenover staat.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:33

Apparte opmerking als je paard er gewoon correct onder loopt. Als je nou veel tactfouten, uitglijers etc hebt kan ik ik me er iets bij voorstellen ookal zou ik het dan niet onder verzorging verwachten. Ik heb zelf ijzerloos in het M gesprongen met een pony, verschilt enorm per paard of dat haalbaar is of niet.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:19

Denk inderdaad dat het een algemene opmerking was van de jury en niet dat het bij "verzorging van het geheel" hoorde. Als het paard zelf op eieren loopt tijdens de wedstrijd, dan is het misschien wel verstandig. Je kunt natuurlijk ook kiezen om regelmatig op zandbodem te rijden. Ijzers zijn daar eigenlijk (bijna) niet nodig. Gewoon nog even proberen zonder ijzers te rijden. Doe er zeker wat aan als het commentaar "waarom geen ijzers??" zich herhaald.

Succes met je wedstrijden:)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:22

Dressuurgek schreef:
Een 6 voor de verzorging heeft echt helemaal niets te maken met het rijden zonder ijzers :n Dat was gewoon een algemene opmerking van de jury en de schrijfster heeft die opmerking toevallig bij het punt van de verzorging geplaatst. Een 6 is een ruim voldoende dus niets mis met het cijfer, je hoeft je niet beledigt te voelen omdat het geen 7 of 8 is. Vanaf de M krijg je helemaal geen cijfer meer voor de verzorging dus ben je aan t wassen/vlechten/boenen terwijl er niet eens een cijfer tegenover staat.

En dit weet jij omdat? Jij was erbij? Jij jureerde?

Ik rijd dan weliswaar geen wedstrijden, maar zolang het verantwoord is om zonder ijzers te starten lijkt mij het geen probleem toch?

Als ik dan al die topics over juryfoutjes lees dan denk ik wel eens, waarom krijgen die mensen geen herhaalcursus, of worden zij niet geschoold in objectief kijken ipv subjectief zoals het gros het doet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:25

IndianLady schreef:
Als ik dan al die topics over juryfoutjes lees dan denk ik wel eens, waarom krijgen die mensen geen herhaalcursus, of worden zij niet geschoold in objectief kijken ipv subjectief zoals het gros het doet.

Zo...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:27

Wat wil je daarmee zeggen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:28

Dat ik me afvraag wat jij daarmee wilt zeggen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:31

Lekker onderbouwend commentaar van zo'n jury, lag leve de dressuur.
Ik vind zo'n commentaar nergens op slaan en niet mogen.
Met zo'n opmerking was ik inderdaad naar het jurylid toe gegaan en had om uitleg gevraagd.
Die discussie was ik wel aangegaan.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:37

Dressuurgek schreef:

Mee eens. Bovendien, als je winstpunt moet afhangen van die ene extra punt voor verzorging, dan heb je in mijn optiek een groter probleem dan wel/geen ijzers. En als je verder alles wel voor elkaar hebt, zit je ruim in de 190, dus maakt die ene punt voor verzorging ook weinig uit. ;)

Edit: over of de jury het wel of niet vanwege de ijzers heeft gepunt, kan ik niets over zeggen. Ik was er niet bij.
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 28-06-11 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:38

Dat is offtopic, maar vooruit. Wat ik ermee bedoel is wat er staat :+

Jury's jureren als mensen en niet als jury. Wat ik bijv tegenkom in dit forum is dat bepaalde juryleden minder punten geven als er een ras in de ring rijdt die hun niet aanstaan.
In mijn ogen laat je dan je eigen mening gelden ipv de KNHS. Net als dit topic over ijzers. Officieel hoef je helemaal geen ijzers te hebben, waarom zegt deze jury dan dat; waarom geen ijzers?

Euhm nou omdat nergens staat: Gij zult ijzers onder uwe viervoeter doen plaatsen.

De mening van de jury doet er niet toe. Een jurylid moet kijken of de combinatie ruiter-paard klopt en of het de proef goed doorkomt, winstpuntwaardig is. Niet of dat het een fries is, of dat het wel of geen ijzers onder heeft. Dit alles volgens de regels en richtlijnen van de KNHS/FNRS en niet volgens hun eigen visie.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:41

IndianLady schreef:
Jury's jureren als mensen en niet als jury. Wat ik bijv tegenkom in dit forum is dat bepaalde juryleden minder punten geven als er een ras in de ring rijdt die hun niet aanstaan.

Laat ik het zo zeggen: het aantal jury's dat daadwerkelijk op die wijze jureert is vele vele malen kleiner dan het aantal jury's waarvan dit gedacht wordt. Ik kom vaker tegen dat de ruiters in kwestie dit als excuus gebruiken dan dat er een onrechtvaardige jury zit.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:41

IndianLady schreef:
Dressuurgek schreef:

En dit weet jij omdat? Jij was erbij? Jij jureerde?

Ik rijd dan weliswaar geen wedstrijden, maar zolang het verantwoord is om zonder ijzers te starten lijkt mij het geen probleem toch?

Dit weet ik omdat ik wedstrijden rij, iets wat jij niet doet zoals je zelf al zegt. Ijzers hebben simpelweg niets te maken met of jij en je paard er vorzorgd uitzien. Jury gaat echt niet kijken of een paard/pony ijzers heeft en daar dan het cijfer op baseren. Als een paard/pony slecht loopt zonder ijzers kan de jury advies geven aan de eigenaar om misschien in overweging te nemen om ijzers te nemen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:44

@ IndianLady: Over objectief en subjectief gesproken... :x
Je moet niet alle juryleden over één kam scheren.

Het is altijd zo grappig dat veel ruiters altijd commentaar op de juryleden en hun doen aan laten hebben, over wat ze moeten en niet moeten, mogen en niet mogen.
Maar dat ze de reglementen verder niet kennen en zelf hun zaken (ook) niet voor elkaar hebben.

De waarheid omtrent de opmerking van dit jurylid weet ik niet, ik was er niet bij.

Lotusmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:48

Ik weet niet of het commentaar erbij stond omdat de 6 gebasseerd was op het niet dragen van ijzers, of gewoon als vraag, en dat de rest van de verzorging gewoon een zes kreeg? dat zou je de volgende keer na kunnen vragen. Jury leden blijven mensen die dingen vinden, net als de mensen die hier allemaal hun meningen spuien. Tuurlijk moeten ze professioneel blijven, maar gewoon vragen kan vaak wonderen doen, dan blijkt soms dat het heel anders is dan je dacht!

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:52

dit word meer een discussie forum.

waarschijnlijk heeft de jury de 6 niet als: 'je draagt geen ijzers dus je krijgt een 6' bedoelt maar een 6 gegeven voor de verzorging en als algemene mening gevraagt of ze geen hoefijzers wou. dus in de trant van: 'is het niet fijner als je je geen zorgen hoeft te maken of je paard uitgleidt of niet. probeer is ijzers'.

ik hbe nog nooit gejurreerd, of geschreven maar wat ik wel weet is dat objectief kijken naar iemand niet kan. IL jij kijkt ook subjectief naar de jury. jij vind dat een jury jurreerd als mens en niet als jury. maar probeer zelf maar is iemand te jureren. Dit zal je zwaar tegen vallen. ik bedoel dit helemaal niet aanvallend oid.

er zijn veel ruiters die alles een schuld geven ofwel hun paard ofwel hun coach/instructeur ofwel hun jury voor de lage punten. terwijl ze het meestal zelf toch echt doen.

Ik weet als dressuur ruiter dat het niet altijd makkelijk is om niet iedereen behalven jezelf de schuldt te geven. maar mensen kunnen we ook gewoon een keer jezelf de schuld geven!

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:55

VD_NH schreef:
dit word meer een discussie forum.

waarschijnlijk heeft de jury de 6 niet als: 'je draagt geen ijzers dus je krijgt een 6' bedoelt maar een 6 gegeven voor de verzorging en als algemene mening gevraagt of ze geen hoefijzers wou. dus in de trant van: 'is het niet fijner als je je geen zorgen hoeft te maken of je paard uitgleidt of niet. probeer is ijzers'.

ik hbe nog nooit gejurreerd, of geschreven maar wat ik wel weet is dat objectief kijken naar iemand niet kan. IL jij kijkt ook subjectief naar de jury. jij vind dat een jury jurreerd als mens en niet als jury. maar probeer zelf maar is iemand te jureren. Dit zal je zwaar tegen vallen. ik bedoel dit helemaal niet aanvallend oid.

er zijn veel ruiters die alles een schuld geven ofwel hun paard ofwel hun coach/instructeur ofwel hun jury voor de lage punten. terwijl ze het meestal zelf toch echt doen.

Ik weet als dressuur ruiter dat het niet altijd makkelijk is om niet iedereen behalven jezelf de schuldt te geven. maar mensen kunnen we ook gewoon een keer jezelf de schuld geven!

Hier ben ik het mee eens !

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:58

Ik niet, ze zegt gewoon wat al 3x eerder gezegd is.
Geeft niks, maar het leest een beetje raar.

Je hebt geen ervaringen met jury's, maar je kunt je er wel in verplaatsen etc.?? Hoe dan? :+