Eigenwijs paard!! HELP!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Eigenwijs paard!! HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:39

Ok, dat klinkt alsof je daar nog best wat aan toe zou kunnen voegen om haar te leren beter op jou te letten en op jou te reageren. Ik weet niet waar je woont maar je zou kunnen overwegen bijvoorbeeld parelli les te nemen. Als je hier op bokt een advertentie zet zijn er vast mensen die je graag willen helpen!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:40

Leren lopen op commando gaat meer de vrijheidsdressuur kant op.
Als ik jou was zou ik gaan oefenen met wijken voor druk ;) Dat als je haar op haar kont duwt, dat ze een pasje opzij moet doen bijvoorbeeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:48

Lees ik het goed dat je met brokjes loopt te zwaaien, maar ze niet geeft als ze ze wil komen halen? Dat is pesten, logisch dat paard zich misdraagt. Trappen, bijten, trekken, over je heen lopen komen allemaal uit gebrek aan respect voor de mens. En het gebrek aan respect komt doordat jij in haar ogen haar kuddeleider niet bent.
Als pony op jouw terrein zo de weg op of spoor over kan lopen is de eerste stap je omheining aanpassen, zodat pony niet zonder jouw hulp het terrein af kan. Verder is grondwerk niet iets wat je als cursus doet en dan nooit meer. Grondwerk/opvoeden is iets wat je moet onderhouden wil je er profijt van houden.
_haflinger schreef:
Geloof me.. ieder paard wil de vrijheid in
Nee ieder paard wil veiligheid en eten, dat betekent een goede leider en gras/hooi.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 17:50

tamary schreef:
Lees ik het goed dat je met brokjes loopt te zwaaien, maar ze niet geeft als ze ze wil komen halen? Dat is pesten, logisch dat paard zich misdraagt. Trappen, bijten, trekken, over je heen lopen komen allemaal uit gebrek aan respect voor de mens. En het gebrek aan respect komt doordat jij in haar ogen haar kuddeleider niet bent.
Als pony op jouw terrein zo de weg op of spoor over kan lopen is de eerste stap je omheining aanpassen, zodat pony niet zonder jouw hulp het terrein af kan. Verder is grondwerk niet iets wat je als cursus doet en dan nooit meer. Grondwerk/opvoeden is iets wat je moet onderhouden wil je er profijt van houden.
_haflinger schreef:
Geloof me.. ieder paard wil de vrijheid in
Nee ieder paard wil veiligheid en eten, dat betekent een goede leider en gras/hooi.

Ik heb haar wel een klopje gegeven dat ze kwam natuurlijk.
Ik ga haar toch geen brokken geven als ze zich misdragen heeft..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:59

_haflinger schreef:

De tijd die je hebt om gedrag af te straffen of te belonen is tot 2 seconden nadat gedrag stopt. Zich losgetrokken had ze al en voordat ze dan terug is zijn die 2 seconden al lang voorbij. Je hebt pony beloning beloofd voor het zich weer laten vangen en die belofte vervolgens ingetrokken. Dat is pesten of zelfs liegen en daar win je zeker geen respect mee.
Opvoeding is consequent zijn, iets mag altijd het mag nooit. Wat niet mag corrigeer je, wat je wel wil beloon je. Ook als pony je eerst het bloed onder de nagels uit gehaald heeft beloon je goed gedrag als je dat vervolgens wel krijgt. Pony geeft altijd het goede antwoord, klopt het antwoord niet met wat je verwacht heb je de verkeerde vraag gesteld.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:00

tamary schreef:
_haflinger schreef:

De tijd die je hebt om gedrag af te straffen of te belonen is tot 2 seconden nadat gedrag stopt. Zich losgetrokken had ze al en voordat ze dan terug is zijn die 2 seconden al lang voorbij. Je hebt pony beloning beloofd voor het zich weer laten vangen en die belofte vervolgens ingetrokken. Dat is pesten of zelfs liegen en daar win je zeker geen respect mee.
Opvoeding is consequent zijn, iets mag altijd het mag nooit. Wat niet mag corrigeer je, wat je wel wil beloon je. Ook als pony je eerst het bloed onder de nagels uit gehaald heeft beloon je goed gedrag als je dat vervolgens wel krijgt. Pony geeft altijd het goede antwoord, klopt het antwoord niet met wat je verwacht heb je de verkeerde vraag gesteld.

Ik had haar binnen 5 sec zeker al gestraft. Ik kon haar zo pakken.. eigenlijk waren de brokken niet nodig geweest.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:01

Hoe heb je het die eerste keer afgeleerd?

En inderdaad, post boven mij zegt het ook: ze moet binnen 2 seconden gestraft/beloond worden, daarna kunnen ze het niet meer in verband brengen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:02

Sokje_6 schreef:

En inderdaad, post boven mij zegt het ook: ze moet binnen 2 seconden gestraft/beloond worden, daarna kunnen ze het niet meer in verband brengen.

ik had haar een wei ingedreven. toen was ze echt woest.. in geen mogelijkheid te vangen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:26

Straffen heeft alleen zin op het moment dat het dier het gedrag laat zien. Als een paard weer 'goed gedrag' laat zien, werkt straffen averechts. Daarom is opvoeden ook zo moeilijk.
Een pony die zich niet laat vangen, kun je eigenlijk niet straffen omdat je dan geen contact hebt met de pony. Je kunt hooguit negeren en zorgen dat de pony realiseert dat hij 'een feestje mist' (zoals voedsel of andere beloning)
Straffen op het moment dat je de pony weer in handen hebt, helpt dus niet.
Reageer neutraal en wees duidelijk wat je van de pony verlangt. Vertoon leidersgedrag. Boosheid is geen leidersgedrag... daarmee toon je feitelijk je onmacht.
Zodra de pony écht meewerkt (reageert op je aanwijzingen), beloon je wel. Dat motiveert het dier tot goed gedrag bij een volgende keer.
Succes

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:28

oke.. Ik ben alleen bang dat ze het nog eens doet..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:31

Als je je niet zeker voelt, is het goed iemand om hulp vragen (je opa/ouders/instructeur)
Het gaat vast weer lukken.
In welke regio woon je?
Misschien woont er een bokker bij je in de buurt die je kan helpen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:32

Limburg. Ik heb al een geweldige instructrice. Zij komt me maandag helpen.. Nadat de hoefsmid en DA is geweest.

lonna1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:33

Nies_ schreef:
Goh, ze trekt zich los, schopt je, mag dan gras eten en krijgt tenslotte nog brokjes toe ook. Heeft niks met eigenwijs te maken, ze luistert gewoon niet. Misschien dat je dr eens goed duidelijk moet maken dat jij de baas bent en dat als jij zegt nee, dat het ook nee is.

edit; komt wat bot over denk ik, is zo niet bedoeld..

Helemaal mee eens. & niet slaan?? Stemverheffen en een corrigerende tik kan best hoor. Niet op het hoofd & gewoon met de flakke hand.
Kom meid, probeer je paardje weer de baas te worden!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 18:43

bedankt voor je begripvolle reactie :D
ik ga mijn instructrice er ook bij halen. Het lukt wel. onder het rijden ben ik haar op het uur ook de baas geworden want dan had ze ook van die streken zoals bokken bij aangalloperen. toen heb ik haan eens een paar flinke tikken gegeven en vanaf die tijd bokt ze nog maar zelden onder het zadel (alleen als ik haar eens een echte harde tik geef komt er nog een bokje uit, maar dat doe ik alleen als zij echt vervelend is.)
Eerder had ik ook eens een topic dat ze zichzelf verzette bij het naar de bak lopen.. Ook dit heb ik nu opgelost. Enof ik mijn paard de baas ben!! :D

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:45

Geen rijtechnisch probleem.
RT-P >> OPG

jael89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:02

Ik heb het idee dat je je verhaal verandert.. Wel brokjes gegeven, niet brokjes gegeven.. O.o Ipv zo agressief te reageren, en eigenlijk te willen horen dat het niet aan jou ligt, vind ik wel dat je naar je zelf moet kijken.

Misschien vaker les nemen? En idd lessen grondwerk lijkt me ook verstandig :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:03

ik hbe elke maandag en woensdag les. ook elke dag alleen maar CIndy staat op rust

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:08

Mag ik vragen wat paarden onder mekaar doen
dus bedoel als het ene paard naar het andere paard schopt wat doet het ene paard dan.
mijn tip is echt heel streng zijn. ze weet heel goed dat jij niet doet er tegen, ja je geeft haar een beloning.

als ze het erf niet af kan en ze schiet weg dan zonder beloning weer pakken schopt ze heb je touw in je handen waar je er toch mee pakt en sla haar daar dan maar mee weg.
en als je der heb en op stal staat kun je haar belonen als het goed ging maar dan niet met snoepjes maar gewoon met een gebaar een aai een lief woordje.
dat is meer dan voldoende.

wens je wel echt suces

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:10

bedankt :D

Ze schopt niet naar haar weidemaatje (zover ik kan zien)
Ze staan dan ook niet bij elkaar in de wei dus dat is ook al weer een voordeel.

helaas kon ze overal wegrennen dus ik had neit z'n grote macht.. en 1 x had ze ook geen hoofdstel/halster om.. toen heb ik haar gelokt met brokken en snel een touw om haar hals gedaan... daar reageerde ze op door te gaan rennen maar toen ik er een ruk aan gaf werd ze rustig en kwam ze naar me toe.. de 2e keer had zij het touw. dus kon ik dat niet doen..

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:21

nee dat bedoel ik ook niet! maar je behandelt een paard als een paard hoop ik
een ander paard schopt terug jou paard dreigt naar jou en schopt dan mag je daar best streng op zijn al geef je maar een goede schreeuw en maakt je elders beweging mee dat hij weg gaat van je. dus dat ie weet dat ie dat niet mag.
je heb neem ik aan een bak? oefen het daar in laat er voor je weg lopen en naar jou toe komen

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:23

nee geem bak.. oik rijd in een wei.. dus ook met gras

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:24

nou dan kun je dat ook in de wei oefenen. ze mag dit echt niet doen.
laat maar weten wanneer ze mag eten. en als jij er bij bent dat je het niet tolereer dat zij de baas is
Laatst bijgewerkt door pinkie87 op 25-06-11 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:25

Dan gaat ze sowieso eten....

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:25

_haflinger schreef:
Sokje_6 schreef:

ik had haar een wei ingedreven. toen was ze echt woest.. in geen mogelijkheid te vangen.

Dat is niet afleren... Ik zal mijn vraag even anders formuleren:
Hoe heb je gezorgd dat ze het na die keer niet nog een keer deed?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:26

ik had vanaf die dag grondwerk gedaan. Sinds dien luisterde ze goed naar me. Maar ik had haar als ze goed h aar best deed SOMS eens even aan de hand grazen....