Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_haflinger schreef:Nee ieder paard wil veiligheid en eten, dat betekent een goede leider en gras/hooi.Geloof me.. ieder paard wil de vrijheid in
tamary schreef:Lees ik het goed dat je met brokjes loopt te zwaaien, maar ze niet geeft als ze ze wil komen halen? Dat is pesten, logisch dat paard zich misdraagt. Trappen, bijten, trekken, over je heen lopen komen allemaal uit gebrek aan respect voor de mens. En het gebrek aan respect komt doordat jij in haar ogen haar kuddeleider niet bent.
Als pony op jouw terrein zo de weg op of spoor over kan lopen is de eerste stap je omheining aanpassen, zodat pony niet zonder jouw hulp het terrein af kan. Verder is grondwerk niet iets wat je als cursus doet en dan nooit meer. Grondwerk/opvoeden is iets wat je moet onderhouden wil je er profijt van houden._haflinger schreef:Nee ieder paard wil veiligheid en eten, dat betekent een goede leider en gras/hooi.Geloof me.. ieder paard wil de vrijheid in
_haflinger schreef:Ik heb haar wel een klopje gegeven dat ze kwam natuurlijk.
Ik ga haar toch geen brokken geven als ze zich misdragen heeft..
tamary schreef:_haflinger schreef:Ik heb haar wel een klopje gegeven dat ze kwam natuurlijk.
Ik ga haar toch geen brokken geven als ze zich misdragen heeft..
De tijd die je hebt om gedrag af te straffen of te belonen is tot 2 seconden nadat gedrag stopt. Zich losgetrokken had ze al en voordat ze dan terug is zijn die 2 seconden al lang voorbij. Je hebt pony beloning beloofd voor het zich weer laten vangen en die belofte vervolgens ingetrokken. Dat is pesten of zelfs liegen en daar win je zeker geen respect mee.
Opvoeding is consequent zijn, iets mag altijd het mag nooit. Wat niet mag corrigeer je, wat je wel wil beloon je. Ook als pony je eerst het bloed onder de nagels uit gehaald heeft beloon je goed gedrag als je dat vervolgens wel krijgt. Pony geeft altijd het goede antwoord, klopt het antwoord niet met wat je verwacht heb je de verkeerde vraag gesteld.
Nies_ schreef:Goh, ze trekt zich los, schopt je, mag dan gras eten en krijgt tenslotte nog brokjes toe ook. Heeft niks met eigenwijs te maken, ze luistert gewoon niet. Misschien dat je dr eens goed duidelijk moet maken dat jij de baas bent en dat als jij zegt nee, dat het ook nee is.
edit; komt wat bot over denk ik, is zo niet bedoeld..

_haflinger schreef:Sokje_6 schreef:Hoe heb je het die eerste keer afgeleerd?
En inderdaad, post boven mij zegt het ook: ze moet binnen 2 seconden gestraft/beloond worden, daarna kunnen ze het niet meer in verband brengen.
ik had haar een wei ingedreven. toen was ze echt woest.. in geen mogelijkheid te vangen.