Discussie: Zelf je ring inrichten op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:53

Enkele jaren terug heeft een jury een keertje een springwedstrijd (indoor) stilgelegd omwille van storende toeschouwers.

Was een hele groep mensen, en bij elke ruiter die langs de bakrand kwam voor een dubbel gingen ze "toevallig" allemaal gelijk rechtstaan, met veel gestamp de tribune af en dan luid roepend langs de rand staan. Om dan "per ongeluk" elk wel eens een keer tegen de wand te trappen elke keer als een pony moest springen.
Bij de volgende gingen ze dan plots lekker luid roepen naar een voorbijganger. Of weer "per ongeluk" tegen de bakrand aan trommelen. Of met veel lawaai weer plaatsnemen op de tribune.

Er is toen tussen 2 proeven omgeroepen dat de toeschouwers zich naar behoren dienen te gedragen en de ruiters niet mogen storen met ongepast gedrag. Dit is 2x gebeurd. 3e x is het hoofd van de jury naar de bende toegegaan met een laatste waarschuwing.

Ze bleven hun kabaal verbolgen behalve bij hun eigen ruitertjes. Toen gingen ze agressief doen tegen iedereen die maar een papiertje liet kraken.

Hierdoor kon de jury natuurlijk wél vlot uitvissen welk ruitertje bij die groep hoorde. Op het einde van de proef kregen ze dan ook een mooie verrassing: Ruitertjes werden mee in de ring geroepen, en voor het hele aanwezige publiek kregen ze officiële uitsluiting voor de wedstrijd en alle daaropvolgende wedstrijden die voor die groepering daar nog georganiseerd zouden worden in dat jaar (ook outdoorseizoen!), ze kregen ook elk een kleine boete en het verzoek om per direct het wedstrijdterrein te verlaten.

Niemand die het achteraf ooit nog in z'n hoofd heeft gehaald om daar storend gedrag te vertonen :)

Sjolvir

Re: Discussie: Zelf je ring inrichten op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 12:01

@Varekaj, strak geregeld! Goede jury! Want dit waren wel bijzonder onsportieve supporters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:37

Was een samenwerking tussen jury en de organisatie van de stal zelf. Ook ongepast gedrag en onvriendelijk gedrag naar het paard toe wordt daar in de gaten gehouden, zowel tijdens het rijden zelf, als bij het inrijden als op het algehele wedstrijdterrein. Zo hadden ze ook de norm opgelegd dat ongeoorloofd gebruik van de zweep tijdens het parcours bestraft zou worden met uitsluiting.

Dus als je paard weigert mag je wel een tik verkopen, of 2 om hem er overheen te krijgen, maar je moet niet als een gek je paard gaan afranselen, in de mond sleuren, gaan slaan of schoppen.

Meisje viel bij het inrijden met paard en al over een oxer omdat paard bij de afzet wegschoof in wat modder. (was een paar maanden later) Paard is over meisje heen gerold. Meisje heeft er achteraf niet veel aan over gehouden (ze is niet meer gestart) maar vader had de zus erop gezet die dat paard is gaan rammel geven, niet normaal. Toeschouwer had het voorval gefilmd, is ermee naar de organisatie gegaan en die heeft ook gelijk beslist dat de zus dadelijk van het terrein af moest en ook dat seizoen geen wedstrijden meer mocht starten. Meisje dat gevallen was mocht wel nog.

Zo'n situaties zijn in totaal maar paar keer voorgevallen en zie je nu nog heel erg weinig daar. Hun motivatie daartoe is dat er vaak veel jonge ruitertjes daar de hele dag door rondlopen, ook eigen klantjes, en ze willen niet dat die door toedoen van anderen een verkeerde indruk krijgen of dingen gaan overnemen. En tijdens de eigen lessen worden ze daar ook op gewezen dat zo'n dingen toch nuteloos zijn. 99% van de fouten ligt immers aan de ruiter :)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:12

Heb vandaag ook wat leuks gezien in een Z ring.
Paard wilde niet tussen de hekjes door, dit was richting boswal. Dus werd er bij de E maar een plankje weggehaald

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:30

dus hij wilde de ring niet in?

Netjes opgelost daar bij jouw voorbeelden Varekaj!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:31

Nee hij wilde de ring niet uit. Ze had de proef gereden en moest bij a de baan verlaten en daar wilde het paard niet langs

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:42

Evelienepien schreef:
xx_Irisje schreef:
Dat is wel iets plotselings waarbij paarden snel schrikken, dus doe dat even tussen de proeven..

Kwestie van trainen :j

Ibbel schreef:
De definitie van een dressuurwedstrijd is: let op... "ge-hoor-zaam-heids-proef"
Need I say more? Hoe gehoorzaam is je paard als hij niet tegen chrysanten kan?

:') := _O-

niet helemaal :n
bij ons staat er altijd een stapel kuil naast de bak(met zeil :+)
en dat weten ze en ze weten ook dat er niks aan de hand is,
maar toch blijft dat de moeilijkheidspunt van de bak...
al 5 jaar lang :+
sommige dingen krijg je er gewoon niet uit, jammer maar helaas daar moet je dan maar mee leven(en dat betekend niet dat we het niet geprobeerd hebben hoor ;))

ben het met de stelling eens met een kleine kanttekening...
sommige dingen(zoals die parasol en die agregaat) hoeven niet op een wedstrijd :+
wij hadden een keertje in het indoorseizoen op concours een stalmedewerker die besloot dat het nodig was om tijdens de proef de veegmachine aan te zetten en de gang te gaan vegen...
njaa ik heb dus de gehele bak gezien omdat dat ding in eens naast mij aan ging :') :+
leuk detail... na mij was het pauze :+

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:02

Tja, je hebt redelijke bezwaren, onredelijke bezwaren, en dingen waar simpelweg niemand wat aan kan doen. In de laatste categorie verwijs ik jullie naar onderstaand filmpje.

Dit ben ik op concours met mijn toenmalige bijrijdtinkie, het is onze vierde wedstrijd gok ik? Eerste keer op dat terrein in elk geval. Nu wil het zo zijn dat langs de bakrand, de lange zijde met de boompjes, een sloot loopt. Geen vaart, nee, een slootje. En tijdens mijn proef, moest door dat slootje een partyboot. Ja, zo'n hoog ding, met ronkende motor en vrolijk publiek. MAAR. Dat ding paste er niet doorheen :P Affijn, die boot is dus met geweld door de sloot gedrukt, paniek allom bij de bootbewoners, terwijl ze om de boot heel te houden met hun handen de takken van de bomen aan het afbreken waren.

Mijn paard heeft zich voorbeeldig gedragen, hij schrok af en toe maar was verder geconcentreerd. De boot zie je op tweederde van het filmpje goed voorbij komen voor het idee. Ik ben twee keer eerste geworden, begreep van omstanders dat het paard voor mij zowat de ring uitgesprongen is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:18

hahaha die heb ik al eens voorbij zien komen :) (althans, het filmpje, de boot gelukkig niet :P )
Erg braaf van je pony!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:20

Je neemt gewoon de ring zoals die is. Zeer extreme gevallen daargelaten. Een ringmeester die tijdens een proef gaat hanessen met een parasol vind ik dan wel een beetje jammer maar de aankleding e.d van het concoursterrein horen er nu eenmaal bij. Een agreggaat zal ook ergens neergezet moeten worden. Wel handig dat er over nagedacht wordt dat die niet dicht bij dressuuringen staat waar voorgelezen wordt.

Zou wat zijn als we het zelf konden bepalen! Dan had ik vorige week de tweede jury even moeten vragen om van auto te wisselen....mijn paard houdt kennelijk niet van Audi TT's. Sjouwt normaal langs elke auto maar langs deze Audi.....NO WAY! Helaas heb ik geen Audi TT om mijn paardebeest Audimak te maken....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 07:04

Soms is het wel een uitdaging met alle hens aan dek.

2 jaar geleden reden wij een menwedstrijd dressuur M en de ring lag naast de kermis, precies ter hoogte van B stond de kop van Jut. Bij het groeten, sloeg iemand raak en gingen alle bellen en lichten en toeters aan. In plaats van te vertrekken in verzamelde draf vlogen wij in uitgestrekte galop richting C. Wij kregen nog een 3 van de jury wegens onstuimig vertrek, had ook een 0 kunnen zijn voor niet getoonde verzamelde draf :D
Wij hadden sowieso de hele proef meer impuls dan wenselijk was voor een ontspannen proef :D want de draaimolen maakte toch ook wel hele aparte geluiden/bellen/toeters.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:57

Gisteren had ik een wedstrijd, en toen ik mocht starten werd mij gevraagt of ik wel ff 15 minuten wou wachten..? :?
Ik zeg: Waarom? Is de jury nog niet klaar? (ik ben nogal stipt met hoelang ik inrijd)
Maar nee, ze waren 50m verderop wat hekjes van de Z-ringen aan het weghalen om er een 20x40 ring van te maken en dat zou mijn paard heeeeel eng gaan vinden :P

Ik zeg: Beste meneer, MAG ik nou starten of niet?
Hij: Ja dat mag wel maar dan word je hele proef verstoord enz. blablablablabla :P
Dus ging mooi de ring in.. ik moest namelijk als eerste in de B dus had ook precies genoeg ingereden. Ik kan er niet zo goed tegen dat als ik heb ingereden ik nog een kwartier moet wachten..

Ik dacht echt wtf mijn paard moet er maar tegen kunnen dat er verderop wat hekjes worden weggehaald.. Vind het wel aardig dat ze het aanbieden, maar daardoor zou alles alleen maar uitlopen ja?!
Daarbij kan ik zelf wel uitmaken of mijn paard daar bang voor is :P
I mean; het zijn maar hekjes, normaal rijd je daar LANGS, en nu liepen ze er 50M verderop mee xD
Vond het wel grappig dat de ringmeester me echt ging waarschuwen dat mijn paard daar heel bang van zou worden en mijn proef zou worden verstoord hahaha

Heb er uiteindelijk trouwens niks van meegekregen :+

Edit: toen ik vroeger als klein meisje met mijn pony een wedstrijd had, was er het voetbalveld ernaast een wedstrijd. Daar heb je van de hele hogen hekken die de bal opvangen en daar lagen de ringen tegenaan.
Toen ik daar reed werd er dus een bal kneiterhard tegen dat hek aangetrapt inplaats van nin het doel :+ Dus mijn pony schrok en racede een stukje weg.. Dus ik rustig weer opgepakt en pony gerust gesteld en verder gereden (er knalde heel vaak ballen tegen aan)
Dus ik dacht dat zal wel niks zijn want ze schrok zo vaak..

Maar ik was nog 2de geworden :P Dus ik was verbaasd en de jury zei dat ze het zo goed vonden dat ik mijn pony gerust stelde en gewoon elke keer rustig verder reed :D
Nou was het wel een onderlinge wedstrijd, en had ik natuurlijk een heel schattige peny-meisje-met-poepige-pony uitstraling :+

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:33

Toevallig had ik het er gister ook nog over, een ruiter met een hengst in het L2.
Of iedereen met paard even uit de buurt van de ring wilde blijven omdat het paard al niet zo oplette. N.B. Dit was een selectie wedstrijd. Hoe gaan ze dat doen als ze door zijn naar de regio?

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:56

Ikzelf heb op mijn Z2 debuut naast een ring moeten rijden waar op dat moment een compleet 16delig shetlander carrousel werd verreden, alle juryleden in de buurt van de carrousel ring hadden een pauze ingelast, maar ik moest gewoon starten. Mijn voorlezer was ook niet te verstaan, en het commentaar van de jury hierop was dat ik die dan maar uit mijn hoofd had moeten leren of onder mijn kussen had moeten leggen. Uiteindelijk ben ik zo ongeveer de halve ring doorgevlogen, maar ik heb stug doorgereden, geen winst natuurlijk maar ook geen verlies. Maar dit soort dingen vind ik dan weer niet kunnen

Zo is er een meisje/vrouw bij ons op de club waarvan het paard tijdens de proef wel eens wegschiet, voordat ze de proef ingaat vertelt ze het hele wedstrijdterrein even dat er tijdens haar proef niet geademd bewogen of gepraat/gefluisterd mag worden. Dit vind ik ook niet netjes, ze gaf zelfs een keer een man de schuld van het wegspringen omdat hij een korte broek aanhad!

Ik vind ook niet dat je je wedstrijdomstandigheden zelf zou moeten kunnen aanpassen, maar dingen zoals bij mijn Z2 debuut vind ik niet kunnen!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:14

Ik heb ookweleens moeten rijden met spelende kinderen naast de ring, toen is iemand (geen idee waarvan) gaan zeggen dat dat toch niet de bedoeling was. Dat vind ik niet meer dan normaal, maar overdrijven is ook een vak. Ik heb weleens kwade blikken gekregen omdat ik emt mijn pony langs liep tijden iemand zijn proef, nou sorry, maar ik ga geen hele omweg nemen omdat iemand aan het rijden is, tot zover moet je je paard toch onder controle kunnen houden? Wat zijn die mensen van plan als er ene hele reeks ringen naast elkaar liggen, moeten die anderen dan ook maar even wachten totdat hun hun proefje hebben gereden? :')

Je moet je paard toch ook wel een beetje onder controle hebben, anders kun je beter thuis blijven.

Ik zie trouwens ook weleens mensen starten met een jong paard en dan moet pappie of mammie het paard vasthouden tot in de ring, ik zou me kapot schamen.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:48

UniFlap schreef:
Toevallig had ik het er gister ook nog over, een ruiter met een hengst in het L2.
Of iedereen met paard even uit de buurt van de ring wilde blijven omdat het paard al niet zo oplette. N.B. Dit was een selectie wedstrijd. Hoe gaan ze dat doen als ze door zijn naar de regio?

Afgelopen weekend ik ook, ik liep over het pad naar de achterste ring, langs andere ringen maar het was een pad.
Werd er ook iemand chagherijnig want haar paard zou mijn paard eng vinden, terwijl ik zeker 8 meter van de bak vandaan stapte, ben maar gewoon doorgestapt, immers ik kan niet vliegen. Tikkie overdreven vond ik het wel, later toen ik zelf in die bak reed, kwamen er ook gewoon mensen voorbij hoor, daarvoor is het een wedstrijd. :Y)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:53

Ik vind het wel irritant als er net bij mijn bak iets engs staat ofzo, maarja als je daar geen zin in hebt moet je thuisblijven ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:57

Varekaj schreef:
Ook lollig: galopje vragen naast een heg en niet merken dat de boer op het land achter die heg net z'n koeien buiten laat, welke dan doodleuk als een dolle kudde naar je paard komen gecrost. je ziet ze niet, je hoort alleen een verdacht gedaver en gerommel op je afkomen om dan plots zo'n koeiekop voor je te zien opduiken.

Weet niet wie hardste schrok, ik of m'n paard, maar kan er wel om lachen nu :)

_O- Dat probleem heb ik ook vaak, dat ik me af vraag wie er nu eigenlijk het hardst schrok als er zo iets gebeurt :')
Nah dressuur = controle. Geen controle => blijf thuis of zeur niet als ie een keer hupst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:47

Ik geloof dat mijn paard nog het hardste schrok omdat ik gilde toen ik plots dat hoofd door die heg zag. Was net Jurassic Parc, hoor je ook zo'n dino komen aanstormen, je ziet 'm alleen niet en dan plots "boe", die kop voor je neus.

Op springwedstrijd (ik was groom) hebben ze wel een keer een dame die meehielp in het parcours moeten vragen om haar trui uit te doen of een jas aan te trekken. Die was zo felblauw dat 3/4 van van de paarden gewoon staakten en geen stap meer wilden verzetten of richting uitgang wilden omkeren als ze die in de gaten kregen. Bij het eerste parcours met merendeel kindjes (dus geen klassement, elke foutloze kreeg zak wortelen en kadootje) is er niets gezegd, maar toen ook bleek dat de meer ervaren ruiters er dik problemen mee hadden, is er toch wel wat aan gedaan :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:03

Je hebt het er maar mee te doen denk ik zo.

Ik reed vorige week en deze week weer in een ring direct naast het spoor. Mijn paard vind treinen allesbehalve leuk maar kan de NS toch echt niet vragen gedurende mijn kwartier proefjes het treinverkeer daar stil te leggen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:05

Nies_ schreef:
Ik heb ookweleens moeten rijden met spelende kinderen naast de ring, toen is iemand (geen idee waarvan) gaan zeggen dat dat toch niet de bedoeling was. Dat vind ik niet meer dan normaal, maar overdrijven is ook een vak. Ik heb weleens kwade blikken gekregen omdat ik emt mijn pony langs liep tijden iemand zijn proef, nou sorry, maar ik ga geen hele omweg nemen omdat iemand aan het rijden is, tot zover moet je je paard toch onder controle kunnen houden? Wat zijn die mensen van plan als er ene hele reeks ringen naast elkaar liggen, moeten die anderen dan ook maar even wachten totdat hun hun proefje hebben gereden? :')

Je moet je paard toch ook wel een beetje onder controle hebben, anders kun je beter thuis blijven.

Ik zie trouwens ook weleens mensen starten met een jong paard en dan moet pappie of mammie het paard vasthouden tot in de ring, ik zou me kapot schamen.

eens Nies :))
maar... om dan op 2 centimeter van de voorlezer af te gaan staan met een HENGSTIGE merrie om precies op die plaats uitgebreid je proef door te gaan spreken...
terwijl er een nogal opgefokte jeweetwelhengstdienogsteedsdenktdathijhengstisendaaromnogsteedsmerriesprobeerttedekken in de baan rijdt :? okey, kon zij niet weten... maar zowiezo ga je niet 2 cm achter een voorlezer staan gewoon omdat dat niet bepaald veilig voor de voorlezer is :+ en zowiezo, een proef door bespreken doe je maar ergens anders maar niet pal naast de bak(de ring werd gescheiden door een hek van 30 cm en pal daarnaast was een pad...)
gelukkig was ik niet de enige die zich er aan ergerde...
aangezien dat pad de enigste toegangsweg naar de ringen was... en zij die dus blokkeerde waardoor er in de andere ring geen ruiter meer te vinden was :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:06

Chaos schreef:
Je hebt het er maar mee te doen denk ik zo.

Ik reed vorige week en deze week weer in een ring direct naast het spoor. Mijn paard vind treinen allesbehalve leuk maar kan de NS toch echt niet vragen gedurende mijn kwartier proefjes het treinverkeer daar stil te leggen.

niet? :') _O-

ik rij zowiezo gewoon door, ga er geen concoursen om schrappen oid, maar...
denk niet dat de poown het zo'n onwijs leuk idee zou vinden :') _O-

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:47

Er is altijd 1 cross die ook langs het treinspoor loopt. Ik doe altijd even een gebedje vooraf dat die niet net passeert tijdens mijn rondje ;) . Ik denk niet dat mijn paard ooit al een trein heeft gezien := Maar misschien valt het best mee, omdat die paarden dan toch echt volop concentratie hebben op het parcours. Heb er nog nooit klachten over gehoord dus het zal best wel meevallen.

Wat ik wel erg hatelijk vind : mensen die hun middengallopje oefenen op een lange lijn naast de ring, terwijl ik mijn basisgalopje moet tonen. Die van mij loopt dan niet perse mee, maar dan trekt ie toch zijn kont al in omdat ze mee wil spurten en ik dat niet zo leuk vind :D

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:10

Ik heb welleens met een binnenparcours gehad dat de proef verreden moest worden in dezelfde baan als er losgereden werd. Was een 20x60 baan dus er was 20x20 over om in los te rijden, met 5 ruiters. Dus dan kan je je wel voorstellen hoe dat eruit zag. Was al geen doen.
Gaat er een of andere tuthoela die ring in, paard wilde niet langs de A als daar een paard liep (wat zo ongeveer gelijk staat aan iedere seconde wegens zwaar gebrek aan ruimte) en we kregen toch een scheldkanon over ons heen. Pfoe. Dat we het in ons hoofd haalde om geen rekening met haar te houden en dat we allemaak poedersuiker waren en dat het onze schuld was dat ze de proef niet kon rijden. TIJDENS HAAR PROEF, ik heb in een deuk gelegen :D

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:50

Bij de plaatselijke kampioenschappen hier, is een binnenbak van 20x50
Je hebt dan een dressuurring van 20x40, dus de voorlezer staat theoretisch gezien IN de ring :P
En je kan buiten inrijden, maarja, vorst is vorst, laatste keer waren we met zn 6en aan het rijden op dat stukje van 20x10 :=
Maarja 't is maar onderling gelukkig, anders zou ik dáár dus wel moeilijk om doen!