Pony voor kind: ongezien kado of samen zoeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Als ik een pony voor mijn kind ga kopen

1. Doe ik dat zonder dat het kind het weet en zoek ik zelf een geschikte uit
49 (20%)
2. Doe ik dat samen met mijn kind en gaan we eerst enkele pony's bekijken en rijden
128 (54%)
3. Laat ik dat aan de instructrice van mijn kind over om een goede te zoeken en verras kind met die pony.
11 (4%)
4. Instructrice zoekt een goede match en daarna ga ik met kind proefrijden.
46 (19%)
5. Zet het op de verlangslijst voor de verjaardag en kijk wel waar familie mee aan komt zetten
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 234

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:14

Ja misschien is dat ook wel een optie. Maar als de pony al ingereden is kan het ruitertje dat er normaal op rijdt toch even een rondje doen? Dan zie je vanzelf hoe de pony zich gedraagt.

Maar ik zou het in ieder geval het leukste vinden als het ècht een verrassing is, op welke manier je dat dan ook doet.
Dat koppie, als ze weet dat hij/zij van haar is... :+:
We willen een filmpje :Y)
Laatst bijgewerkt door Monchou op 16-06-11 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:15

Een vriendin van me zou ook een pony voor haar verjaardag vragen,
zij is wel gewoon met haar ouders gaan zoeken en ik ging elke keer mee als ze gingen proberen om te kijken hoe de pony op verschillende ruiters reageerde. (Zij is 2 jaar jonger, kleiner en dus ook minder sterk)
Uiteindelijk had ze de pony gevonden die haar toch wel heel erg aan stond (zij is het ook uiteindelijk geworden :) )
Haar ouders zeiden dat ze toch een beetje duur was dus dat ze er nog even over moesten nadenken,
de dag voor haar verjaardag zijn haar vader en broertje naar brabant gereden en hebben de pony opgehaald.
De volgende dag stond ze op stal :D
Dus zo kan het ook, dan weet je toch dat de klik er is, maar weet je kind niet of hij/zij de pony krijgt of niet :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:15

Mijn eerste 3 pony's had ik nog niet gezien/proef gereden en met alle 3 was ik helemaal gek!
Op mijn 12e heb ik voor het eerst zelf mogen kiezen/kijken/rijden!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:16

Ik zou er zelf een uit gaan kiezen, die pony wordt dan immers van mij en niet van het kind. Ik denk dat veel moeder zelf een beter geschikte pony uit kunnen kiezen dan het kind zelf. En als ik als ouder niet zou weten wat te kopen zou ik de instructrice mee nemen.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:18

Ik zou gaan voor optie twee, maar het verrassingseffect niet weglaten. Dus eerst zelf opzoek gaan na een pony en dan pas de dag zelf zeggen dat we erheen gaan om te rijden/proeven etc.
Dit heb ik ook zo gedaan met mijn vader en dat is me prima bevallen!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:18

Ik zou absoluut niet het kind meenemen! Eerst zelf kijken en zonder verstand instructrice meenemen. Alleen maar een teleurstelling voor het kind als de pony niet bevalt, afgekeurd wordt of jij het geen goede match vind maar zij zelf wel helemaal verliefd is. Vertel dan een kind maar eens dat er nog zoveel ponys zijn en jullie verder gaan zoeken,

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:20

Martine_R schreef:
Ja misschien is dat ook wel een optie. Maar als de pony al ingereden is kan het ruitertje dat er normaal op rijdt toch even een rondje doen? Dan zie je vanzelf hoe de pony zich gedraagt.

Maar ik zou het in ieder geval het leukste vinden als het ècht een verrassing is, op welke manier je dat dan ook doet.
Dat koppie, als ze weet dat hij/zij van haar is... :+:
We willen een filmpje :Y)

Ingereden zal ie zeker zijn en doorgereden ook! Ik geloof niet in 4jarige en kindvriendelijk of 5 en supermak. Nee, 8 jaar of ouder, liefst 10 jaar en veel ervaring, bommetje proof, trailerladen met 2 hoeven in zijn neus en een dressuurproef in zijn achteruit foutloos kunnen lopen uit het hoofd.... :+ Ok, dat laatste is sterk overdreven en als trailerladen maar gewoon dagelijkse kost is :j . Maar geen halfbakken net zadelmak jong ding voor mijn dochter hoor! Stabiel, niet nerveus te krijgen en lief.... dat zoek ik... dan dus.... over anderhalf jaar pas :P Mama moet nog even wachten }:0

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:22

S__L schreef:
Ik zou absoluut niet het kind meenemen! Eerst zelf kijken en zonder verstand instructrice meenemen. Alleen maar een teleurstelling voor het kind als de pony niet bevalt, afgekeurd wordt of jij het geen goede match vind maar zij zelf wel helemaal verliefd is. Vertel dan een kind maar eens dat er nog zoveel ponys zijn en jullie verder gaan zoeken,

Nee inderdaad. Daar ben ik dus ook bang voor. Kind helemaal op roze wolk, moet jij gaan vertellen dat het zo gaat regenen en dan krijg je dus onweer en wie heeft het dan gedaan? Juist ja: MAMA!

Maar het verrassingseffect moet er dus wel een beetje in blijven vind ik.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:22

Haha zo te lezen zoek je mijn pony :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:23

S__L schreef:
Haha zo te lezen zoek je mijn pony :D

Spiekt in profiel..... Leuk ding die witte! Mooi koppie!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:28

Joh, jullie als paardenouders hebben toch ook veel kennissen met paarden? :P
En toevallig ga je daar een paar keer langs en mag je dochter rijden.
Of mee met instructrice, want die zoekt een nieuwe pony voor de lessen...
En nog wel meer leuke smoezen (die hier in het topic staan).

Ik denk dat ik er, goed gespeeld, zelfs nog was ingetuimd :Y)
Natuurlijk wel goed voorselecteren en dan een stuk of 3, het moeten er geen 10 zijn oid, dat gaat opvallen ;)

schotkamp

Re: Pony voor kind: ongezien kado of samen zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:32

Ik zou zelf een pony zoeken en dan wel samen met instructrice. Mocht dan alles leuk en goed zijn kun je je kind een beetje misleiden door te zeggen dat ze vandaag een keer op een pony van een kennis mag rijden, dan weet je gelijk of het klikt en waarschijnlijk willen de verkopers er vast wel aan meewerken. Zo blijft het een verassing maar weetje wel of het klikt.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:34

Voor de kleindochter van de eigenaar van mijn verzorgpaard hadden we een pony op het oog.
Toevallig was deze van onze instructrice en na de les heb ik haar mee genomen naar de stal van de instructrice onder het motto van, we gaan even daar een keer een lesje nemen om te ervaren hoe het is op een andere pony.
En zo konden we zien of het klikte.

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:39

Ik heb optie 4 gestemd.
Zo heb je er ook nog een verstandig iemand bij.
ookal rijd ik zelf :P

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:20

Ingereden zal ie zeker zijn en doorgereden ook! Ik geloof niet in 4jarige en kindvriendelijk of 5 en supermak. Nee, 8 jaar of ouder, liefst 10 jaar en veel ervaring, bommetje proof, trailerladen met 2 hoeven in zijn neus en een dressuurproef in zijn achteruit foutloos kunnen lopen uit het hoofd.... Ok, dat laatste is sterk overdreven en als trailerladen maar gewoon dagelijkse kost is . Maar geen halfbakken net zadelmak jong ding voor mijn dochter hoor! Stabiel, niet nerveus te krijgen en lief.... dat zoek ik... dan dus.... over anderhalf jaar pas Mama moet nog even wachten

Ho, nu grijp ik even in........ ik ben naar diverse 15 plus pony's wezen kijken waarvan niet 1 voldeed aan de betrouwbaarheid die ik ervan verwacht. ze waren vaak erg eigenwijs en ook peperduur.
Uiteindelik is het vorig jaar een 4 jarige C pony geworden net zadelmak en echt superbraaf.

Ze rijd nu nog geen 1 jaar later er L1 mee en ze waren allebei groentjes, wel veel en goede les gehad.

Geef mij maar een jonge maar wel betrouwbare pony, uiteraard heb ik denk ik wel een lotje uit de loterij.

Je moet het gewoon treffen en zelf ook een beetje verstand ervan hebben dan komt het best goed.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:22

Ik zou absoluut voor optie 1 gaan. Als ouder (zeker jij) kun je wel een beetje inschatten welk type pony bij je kind zou passen. Voor een kind is echt élke pony leuk hoor :)

En de verrassing is een stuk minder groot als je al bent gaan proefkijken. Het kindje wordt toch wel gek op de pony.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:30

Misschien nu alvast beginnen met af en toe bij kennissen paardje rijden? Zijn vast wel bokkers die daaraan mee willen werken :D Gewoon, gedurende een jaar zo nu en dan eens ergens bij een kennis ponyrijden.. En dan over, hmm laten we zeggen een jaartje wat gaan kijken bij pony's die evt te koop zijn zeg maar.. Gewoon nu alvast beginnen met De Verrassing voorbereiden :D

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:28

Ik denk trouwens niet dat het klopt dat voor een kind elke pony leuk is. Op mijn vorige stal had de dochter van de stalhoudster een shetlander die er altijd vandoor ging, ook op een groot concoursterrein, vloog ie daar al die ringen langs. Nou vond ze echt niet leuk meer na een tijdje. Pony weg en meisje heeft een tijdje op de manege gereden om weer vertrouwen op te doen. Daarna kwam er een hele brave welsh maar die zich heel erg vast zette (trok gewoon door de elastiek heen en hop neus omhoog), en het meisje was heel jong al heel fanatiek met dressuur. En dan was het wel sneu dat het vriendinnetje van de ponyclub een pony had die als het ware vanzelf al netjes aan de teugel liep en alle prijzen wegkaapte. Later is een er een 3 jarige net zadelmakke C pony gekomen waar haar moeder ook op kon mocht hij eens kuren krijgen. Nog nooit zo'n brave pony gezien, geloof dat ze laatst nog kringkampioen in de M1 zijn geworden. Misschien is ze er over 1,5 jaar wel uitgegroeid ;).
Een pony kan onder het ruitertje waarvan hij nu is en die er bv al te groot voor is ook veel braver zijn dan bij je eigen dochter die een stuk jonger, kleiner en minder sterk is. Die shetlander was op leeftijd en had L2 gelopen, was juist gekomen omdat de shetlander daarvoor ook stout begon te doen zodra hij aan het werk moest. Proefrijden met je dochter vind ik dus wel aan te raden. Maar dan wel met een smoesje.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:42

Ik zou eerst zelf op zoek gaan naar een leuke pony die aan JOUW eisen voldoet, en dan samen met je kind gaan kijken of er een klik is.

Als ik weet hoe ik vroeger was wilde ik elk paard wel, en nog het liefst die met het speciaalste kleurtje, de stoutste,...
En dat zijn nou meestal niet de geschiktste kinderpony's }>

christel28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:59

Wij hadden zelf een pony gezocht voor ons dochtertje...wezen kijken! Ons dochtertje is gehandicapt (lichamelijk) en de pony moest wel rsutig zijn aangezien zij iets minder stevig zit vanwege lichamelijke beperking.

Na een geschikte pony te hebben gezien, zijn we samen met ons dochtertje wezen kijken...ze mocht paardrijden..zij helemaal blij want als ze maar in de buurt van paarden is, is alles goed!

Toen ze geborsteld en gereden had, zeiden wij; Dit is nou jou eigen pony!

Ze wist niet waar ze kijken moest...zo blij was ze! Echt heel leuk!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:00

Ik zou samenwerken met de instructrice. Eisen die jij stelt liggen niet zo ver van een goede manegepony af. Dan kan je mogelijke pony door haar in de les laten rijden zonder dat ze het weet. Keuring is dan of al gedaan of kan bij positieve reactie na de les gedaan worden. Dan week erop weer rijden en na de les feestelijk pony overhandigen (of als keuring al geweest is meteen na de 1e geslaagde les/proefrit).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:04

Mijn zoontje is nu 6 en heeft zijn eerste paardrijles achter de rug... als hij net zo volhardend is als zijn moeder mag hij van mij een pony. Maar ik zal hem uitzoeken. Een ervare leerpony. Als hij ouder is mag hij mee er een uitzoeken maar nu nog niet.

maar eerst maar eens afwachten of hij van de winter het nog steeds leuk vind...als het koud is en zijn vrienjes warm binnen met de playmobiel spelen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:08

Wij gingen voor de verrassing. Het kind was aan het logeren. 's maandags zijn we naar een pony wezen kijken en die hebben we gekocht. Dinsdags snel een stal in elkaar getimmerd en 's middags werd de pony gebracht. Helaas kwamen we er donderdags achter dat we zwaar belazerd waren door de handelaar, de pony was 18 jaar ipv 10 jaar.

Toen we zaterdags onze dochter op gingen halen moesten we haar dus blij maken met een dooie mus |(
We zijn aan het rechten gegaan en na een half jaar zou de pony op een dinsdag opgehaald worden. Ze was zelf al op marktplaats aan het zoeken gegaan naar een andere pony. Ze had er al een tijdje eentje in haar favorieten staan waarvan wij dachten die is totaal niet geschikt voor haar, om haar een beetje af te leiden van het komende vertrek zijn we zaterdags bij die in onze ogen ongeschikte pony gaan kijken. De betreffende pony was dus inderdaad niet geschikt voor haar.

De staleigenaar daar vertelde dat Bobo eerdaags ook te koop zou komen en voordat we het eigenlijk wisten zat ze op Bobo met een grijns van oor tot oor.

Bobo was ouder en duurder als dat we in de planning hadden en het was ook nog eens een schimmel maar we hebben hem nu 2,5 jaar en we hebben er nog geen seconde spijt van gehad. En zo heeft ze dus uiteindelijk toch nog zelf haar pony uitgekozen.

We moesten ca twee maanden wachten tot de oude eigenaar een andere pony had gekocht maar gisteren zei ze nog, ik had helemaal niet zoiets van ja maar ik wil hem nu hebben, nee ze wilde die pony en al had ze daar nog langer op moeten wachten dan was het ook goed geweest. In die twee maanden heeft ze nog wel regelmatig op hem mogen rijden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:19

Wij willen eind van het jaar een pony kopen. Mijn dochtertje weet dat en ze zit nu al allerlei verkoopsites af te struinen om te kijken wat ze leuk vindt. Zij kiest, maar er zijn wel een paar voorwaarden. Pony moet braaaaaf zijn, goed doorgereden, verkeersmak, lief etc, alles wat je wil voor je kind natuurlijk. Maar zij zelf moet de pony ook mooi vinden. We zoeken dan dus net zo lang tot we een pony hebben die zij te gek vindt en die aan onze eisen voldoet. Dat gaat nog niet makkelijk worden :+

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:27

Op het moment dat we echt gingen zoeken,ben ik zelf eerst wezen kijken.
Maakte ook via advertenties al een selectie voor ik ze
aan kindlief liet zien.
Uiteindelijk werd het de pony die ze in de winter al 3 maanden had gereden. 8-)
en eigenlijk niet precies de pony die ikzelf in gedachten had.
Maar met wie zij heel duidelijk een klik had.
Want bij elke pony die we zagen was het toch wel,jammer he dat die zwarte niet
te koop is....
Gelukkig voor ons hadden de kinderen van de eigenaar er toch niet echt een klik mee
en kwam ie toch te koop.
Op het moment dat hij mij belde heb ik het niet tegen dochter gezegd,wilde het eerst helemaal
rond hebben.Ze wist wel dat ik het hem nog eens wilde vragen.
Op de dag dat ie kwam heb ik het halster uit de zadelkast gepakt en uiteraard kwam de vraag wat ik daar nou mee
moest.
Mijn opmerking: Die heb je zo nodig was genoeg om het kwartje te laten vallen en een huilend en tegelijk lachend kind
voor me te hebben.
Lijkt wel een beetje op de post van yvonnedv zie ik nu: ook pony boven budget,anders dan gedacht,ook tijd op moeten wachten maar zo duidelijke klik,dat is ook wat waard!