18 jarigen die al met de trailer rijden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:50

Voordeel van een Belg te zijn zoals TS, is dat je met een voorlopig rijbewijs met je eigen auto en zonder instructeur mag rondtoeren, en als je tijd hebt honderden en honderden uren of meer ervaring kan opdoen voordat je voor uiteindelijk je rijbewijs gaat.
Maar zelfs op die manier heb ik persoonlijk gemerkt dat het toch een dik jaar na mijn rijbewijs heeft geduurd voordat ik echt de 'feeling' kreeg. Ik zou het zelf niet gekund hebben, onmiddellijk een E. Moest ik er nu voor gaan dan is de kans wel veel groter.

Dus ik denk dat het wel mogelijk is, maar wel persoonsafhankelijk. Als jij echt de feeling hebt geen probleem, en anders is het even wachten, maar dat merk je pas als je echt je rijbewijs in handen hebt.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:24

Was dan wel geen 18 maar 19 toen ik mijn BE haalde. Had het ook graag gelijk achter mijn B willen doen maar was toen qua baan niet zeker. Inmiddels net 20 en rijd nu lekker met mijn eigen ponytjes rond. Vond het met lessen verschrikkelijk maar nu in de auto van mijn paps die ik al ken is het saai geworden :D

S_imonee

Re: 18 jarigen die al met de trailer rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:08

Ik wil eerst een poosje mijn B rijbewijs hebben. Vrijdag hoop ik die te halen :D
Eerst ervaring op doen in het verkeer en etc. over een jaar of 2 wil ik dan BE proberen te halen.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:10

Ik heb net mijn rijbewijs gehaald en ook gelijk een auto gekocht, maar ik moet nog heel erg wennen aan het alleen rijden, dus ik wacht nog even met m'n E ;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:17

Ik zou het met je instructeur overleggen. Aan de ene kant is het handig als je gelijk doorlest voor je aanhanger omdat je dan nog geen eigen rijstijl moet afleren.
Inzicht in het verkeer is inderdaad noodzakelijk, zeker met een aanhanger en helemaal met een paard erin. Maar moet je een paar km naar de manege dan lijkt me dat geen probleem. Die weg ken je goed en dan kan je dus rustig vertrouwen krijgen met de trailer. Daarbij mag je als je je rijbewijs hebt gewoon de weg op. Je bent goed genoeg dus gewoon gaan. Iedereen moet het leren en met verstand kom je een heel eind.
Een slipcursus is misschien wel leuk en handig om te weten en te voelen wat je wel en niet moet doen. Misschien een leuk kado als je geslaagd bent?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:20

Ik was 19 toen ik mijn B Rijbewijs haalde, net 3 maanden. 5 dagen erna, heb ik gelijk mijn E Rijbewijs gehaald :j.
Ik vond het juist super, omdat je nog in lesmethode zit.

Ik vond het erg eng de eerste keer, had dan ook mijn vader mee :D. Je leert echt door het veel te doen, nu na 2 jaar kan ik zeggen dat ik 'echt' kan rijden.
Laatst bijgewerkt door Amber_ op 13-07-11 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:21

Ik was 18 en mijn broer ooktoen we onsrijbewijs haalde voor B & BE. Op ons 19e reden wij ook al met een vrachtwagen (rijbewijs)rond. Nooit geen problemen mee gehad hoor! Alleen maar fijn omdat depraktijk nog goed in je hoofd zit! En ervaring doe je vanzelf op..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:24

Met mijn 18de had ik B+E. Belangrijk vooral bij E is dat er iemand naast je zit die goed met een trailer overweg kan, net als een instructeur zeg maar. Die je kan helpen met goed vooruit kijken en bijstaan tijdens het rijden. Je leert het vooral door veel ervaring op te doen. Veel kilometers maken enzo. Ik had thuis ook al veel geoefend, dus kende het bochtje achteruit enzo al. Het ging best snel en als je goed blijft opletten en voorzichtig bent, is het prima te doen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:25

Ik heb vorig jaar pas mijn be gehaald, op mijn 22e. Het plan was om het meteen achter mijn b aan te plakken. Echter vond ik mezelf beter rijden in het begin dan ik deed (volgens mij overschat iedereen zich in het begin wel een beetje :') ) Kwam in die weken erachter dat ik steeds meer leerde en dus nog niet zo'n geweldige chauffeur was als ik dacht, dus toen besloten een half jaartje te wachten. Toen werden mijn pony's ziek en had het niet meer zo'n haast. Vorig jaar toch maar aan de slag gegaan en nu ben ik blij dat ik het heb. Al laat ik de langere ritten (1, tot 1,5 uur trek ik wel) aan mijn pa over. Mijn concentratie begint na een uur af te nemen en zeker met mijn kostbare paardjes achterin vind ik dat geen fijne gedachte. Alles tot een uur gaat me goed af.

Achteraf gezien vond ik het dus wel fijn om even een tijd te wachten voordat ik met BE begon. Toen ik met lessen voor de aanhanger begon merkte ik dat ik veel meer verkeersinzicht had dan toen ik net voor mijn b geslaagd was en juist dat inzicht is met aanhanger rijden belangrijk, omdat je remweg langer is en je minder snel kunt optrekken.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:38

er zit wel een groot verschil tussen nederland en belgie er is een nederland niemand
die op zijn 18 verjaardag een rijbewijs haalt
Nu weet ik niet hoe de verdere verschillen zijn
In ned. kun je alleen maar lessen bij een rijschool en is het behoorlijk kostbaar om E te halen
en beter om toch een goede rij ervaring te hebben
Nu kun je wel met sommige autos zonder E een trailer rijden
de combinatie moet samen incl laad vermogen onder de 3500 kilo wegen

Oefen met een emmer water in de auto om met je paard te rijden

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:52

Ik zou persoonlijk gelijk doorgaan met je BE-rijbewijs.
Neem anders nadat je je B-rijbewijs heb gehaald een proefles voor BE, dan merk je snel genoeg of het erg tegenvalt en dan zal je instructeur altijd nog zeggen of je eerst ervarin moet opdoen.
En natuurlijk kan je het nu al met je instructeur overleggen.

Maar als je nu gaat lessen, zit alles er nog precies zo in als dat je geleerd heb, dan hoef je ook niet af te leren.
En nu ben je nog jong, dus leer je nog makkelijker, als je het geld en tijd voor heb gewoon gaan beginnen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:57

op de rdw site kan je lezen dat het niet persee nodig is een e achter b :)

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:59

Ik zou eerst minimaal een aantal maanden ervaring op de weg opdoen voordat je er aan begint. Van de ene kant is je kennis wat betreft het rijden wel nog allemaal vers als je meteen je BE erachter aan doet, maar je mist wel een hoop ervaring die in mijn ogen ook wel heel handig en nodig is. Pas als je je rijbewijs hebt leer je naar mijn mening echt rijden. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:08

Zoveel kennis heb je toch niet nodig voor je be? Dat kijken heb je binnen notime weer terug, althans zo heb ik dat wel ervaren en de verkeerssituaties ken je als het goed is uit de praktijk.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:28

Ik heb nu iets meer dan een jaar mijn rijbewijs.
Inderdaad, je leert pas echt rijden nadat je het papiertje binnen hebt.

Zelf wil ik volgend jaar misschien mn trailerrijbewijs gaan halen (voor korte stukjes).
Ik kan opzich prima autorijden maar het is vooral het anticiperen op het rijgedrag van anderen, en met een trailer erachter moet je dan al helemaal uitkijken.
Merk dat ik soms net iets te laat ben met remmen, opzich geen probleem, maar wel met een trailer erachter.
Vind het wel een eng idee, je kostbaarste bezit achter je auto te hebben hangen. :Y)

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:07

Ik denk dat als je eerst een paar maanden veel km's maakt het wel goed moet komen hoor om je E te halen. Ik weet alleen niet of k dan meteen mijn paard erin zou zetten of eerst een aantal x hooi/vlas/voer ermee zou halen.

Ik heb mijn rijbewijs sinds eind oktober en heb op 138 km na 20.000 km gereden en ga volgende week beginnen aan mijn C rijbewijs en aansluitend CE. En heb dan mijn rijbewijzen over 4 weekjes!