Wie gaat met jong paard snel naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 18:26

Citaat:
Goh, er zijn toch meer mensen die het ECHT begrepen hebben..........

Citaat:
eeeeuhm en wat bedoel je daar mee?

ik denk dat ze bedoelt dat ze het juist helemaal met je eens is dat je direct met jonge paarden (veulens) naar buiten moet.

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:53

intel_1x schreef:
Citaat:
Goh, er zijn toch meer mensen die het ECHT begrepen hebben..........

Citaat:
eeeeuhm en wat bedoel je daar mee?

ik denk dat ze bedoelt dat ze het juist helemaal met je eens is dat je direct met jonge paarden (veulens) naar buiten moet.

oo haha ik dacht juist negatief :')

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:16

De 2e x dat ik erop zat.
Had hem gelongeert en daarna buiteb polder uitstappen aan de hand.
Is eenkleine welsh dus been erover en ik zat!
Hij stapte super braaf weg naar huis

Paddenpad

Re: Wie gaat met jong paard snel naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:25

Met mijn paard heb ik voor het zadelmak maken al veel aan de hand buitengewandeld en bij zijn fokker kwam hij als veulen tot twenter veel in de hand naar buiten over de weg de wei in met zijn moeder.
Na het inrijden begonnen met kleine stukjes buiten uitstappen en uitgebouwd.

Het is nu een heerlijk dier om buitenritten mee te maken en zal zomaar niet gaan vluchten,van iets gaan steigeren of bokken,heeft ze nog nooit gedaan.
Wel is ze allert maar niet angstig.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:38

Met jonge paarden: gezadeld en al (bij mijn huidige paard was het zelfs ongezadeld... alleen een halster met touw als teugel... het kwam zo uit) buiten gaan wandelen en gewoon ergens onderweg waar het uitkomt opstappen en weg rijden (bij voorkeur op een rustige plek vanaf een bankje of hekje). Geen gedoe... gewoon doen. Als het goed is voel je aan dat het kan.

Ik neem dus ook juist geen ander paard mee. Ook niet met wandelen. Ik wil dat mijn paard alleen naar buiten kan en neem ze dus zo jong mogelijk al alleen mee. Mijn veulen was net 4 maanden toen ik hem al alleen mee uit wandelen nam.

Voordat ik buiten opstap heb ik op het erf al meegelift met het paard en heeft hij het sturen en stoppen op de teugels en de stemcomando's al aan de dubbele longe geleerd. Verder beleren doen we buiten.

Overigens rij ik ook niet met bit in het begin. Gewoon op een halster. Dat zijn ze van veulen af aan al gewend om te dragen en levert dus minder spanning op.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:44

Citaat:
Ik neem dus ook juist geen ander paard mee. Ook niet met wandelen. Ik wil dat mijn paard alleen naar buiten kan en neem ze dus zo jong mogelijk al alleen mee.

Helemaal mijn idee :j

Vandaag voor 4e keer op mijn paardje gezeten. Is daarvoor bij vorige eigenaar 3x iemand op geweest. We hebben vandaag lekker gestapt op het terrein rond de stal. In de bak vind ze het maar raar, krijg ik haar nauwelijk aan de gang. Maar op het parkeerterrein / om de stal dus wel. Dus doen we dat :D Bouwen het langzaam wel uit. Vind vertrouwen, leren lopen en gezamenlijk dingen ondernemen in het begin veel belangrijker dan rondjes in zo'n bak draaien. En mijn ervaring is dus dat dat allemaal vanzelf wel komt, mocht je dat willen.

En ook elke dag stukje wandelen, het rondje wat we nu wandelen hoop ik over een paar keer ook te kunnen rijden. En dan knutsel je zo verder :7

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:48

Mijn vierjarige gaat sinds een paar weekjes mee het bos in! Hij was al verkeersmak aan de hand. Ben hem sinds maart aan het inrijden. Ik wilde wel graag eerst een goed bevestigd stuur, gas en rem hebben. Hij is nu enorm braaf!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:53

Eens ze de rem en gas goed kennen. Alleen even goed als met een ander paard erbij

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:01

Mijn pony was bij de vorige eigenaar al geheel verkeersmak gemaakt en had daar veel buiten gewandeld..
Ik heb haar in mijn zomerweide voor het eerst bereden, een keer of 3..
Toen touwhalster eraan (over hoofdstel) touw aan vriendin op betrouwbare pony gegeven en gaan. Gas en rem zat erop, stuur was niet helemaal bevestigd maar wel zo goed als.

Ik ben voor eerst kilometers rechtuit over harde grond en daarna pas het zware werk in de bak.. maar dat ben ik!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:42

smurffie schreef:
Ik ben voor eerst kilometers rechtuit over harde grond en daarna pas het zware werk in de bak.. maar dat ben ik!

Daar ben ik het ook mee eens hoor. Laat ze eerst maar balans krijgen met dat extra gewicht op de rug.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:46

Het liefst zo snel mogelijk naar buiten!! Niet eerst een jaar in de bak rondjes rijden en het vervolgens vreemd vinden dat je paard niet naar buiten wil...
Lekker lange rechte stukken rijden en heerlijk voor het bolletje van de paarden ;-)

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:49

Yep, als ze geen punt maken van een ruiter op hun rug, lekker naar buiten! Ik rij vaak de eerste keren achter een ervaren paard aan. Voor het eerst alleen wil ik nog wel 'ns met volledige tuigage eerst een stukje lopen, dan opstappen en een stukje rijden, dan weer een stukje lopen, omdat ze het wandelen zonder ander paard al heel goed kennen.

Wat super om te lezen dat hier zoveel mensen reageren die ook lekker met jong grut het bos in gaan en niet alleen maar eindeloos met de kop in de krul door de bak sjouwen *\o/*
Heb zelf net een driejarige gekocht, stond bekend als schrik van de stal, iets met erg veel rondlopen op haar achterbenen enzo :P Het kostte tijd, maar ze liet zich tegen ieders verwachting in toch nog redelijk vlot zadelmak maken, maar we zijn ipv rijden toch eerst maar 'ns aan de hand op straat gaan wandelen, ik ben ook weer niet levensmoe. Maar HOERA, vorige week heb ik al voor het eerst zonder zadel onbekommerd los op haar rug over het (heel erg grote) erf rondgereden! Dus zelfs met dit monstertje kan ik nu op naar de eerste echte buitenrit :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:51

die van mij was als 3,5 jarige wel al zadelmak, maar nog veel te slungelig voor het echte werk, dus we hebben eigenlijk alleen maar buitengereden, en dat ging eigenlijk altijd wel goed. Nu is hij 6, super sterk en helemaal niet meer zo braaf buiten. Achter de stal waar we eerst stonden lag gelijk een zandpad naar het bos. nu moeten we een deel over de weg

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:55

Toen het stuur en de rem erop zaten. Nog steeds super braaf buiten met zijn 6 jaar :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:58

De 2e keer dat we op ons paard zaten, was in het bos :)

Van zichzelf gewoon super braaf & met een andere pony erbij :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:19

Gelijk mee als er enigzins een stuur en rem op zit. :)
Eerst samen met een ervaren paard, maar dan wil ik wel voorop lopen.
Daarna met fietser, daarna alleen.

Nog nooit problemen mee gehad. :)
Alle paarden die ik heb gehad waren zo goed als bomproof geworden daardoor.