Hoe laden jullie een probleempaard op de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Hoe laden jullie een probleempaard op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:17

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:27

hoe laad ik een probleempaard? Gewoonweg niet :o

nee serieus, altijd eerst onderscheid maken of het paard uit angst er niet op wil of uit koppigheid, omdat het weet dat het bv op wedstrijd moet...
Dwingen heeft meestal weinig zin, maar bij angstige paarden is het al helemaal nefast. Ze blokkeren mentaal en brengen jou en zichzelf in gevaar. Bij deze dieren moet je rustig te werk gaan met basis grondwerk en schriktraining zodanig dat ze je leren te vertrouwen in de meest enge situaties en uiteindelijk ook bereid zijn om jou in de "enge" trailer te volgens...

Bij koppige paarden is er nog een klein onderscheid tussen:
- niet angstig, maar toch niet goed vertrouwen
- weten wat er verlangt wordt en echt niet willen
bij de laatste durf ik van zodra ik vind dat ze er echt mee rammelen wel eens hardhandig doen. Een longe vind ik persoonlijk vrij gevaarlijk en zal eerder wanneer we met meerderen zijn en het paard slaat niet, iemand vragen het paard voor de laadklep te zetten en lichte druk op het halster te geven en dan met 2 een arm onder de kont en zo er voetje voor voetje optrekken/duwen. Meestal helpt dit wel.
Eentje die dan gemeen uithaalt, steigert of iets dergelijks om dan 1m verder super rustig te blijven staan, die kan wel een optater krijgen...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:33

Citaat:
Sorrie, maar als een paard echt niet in de trailer wil is daar meestal een en ander aan vooraf gegaan...trauma dus!
Trainen, trainen en nog eens trainen, dat is het advies, en met iemand ernaast die weet waar hij of zij mee bezig is!

Is niet altijd zo. Toen ik mijn paard kreeg ging hij er zo op, toen de trailer weer helemaal een beurt had gehad niet meer. Met veel geduld van 4 mensen om haar heen, naar 3, naar laden met zijn 2en ( gevoel van nergens heen kunnen was genoeg, geen geweld bij gebruikt) Is een poos heel goed gegaan, afgelopen keer moest ik vroeg weg madame was nog niet buiten geweest en besloot ter plekke om NIET te gaan. Terwijl er niks is veranderd, mama rijdt super rustig, ze krijgt altijd wat lekkers in de trailer..Maar op zon moment vertikt ze het echt. Geweld werkt dan niet, lief doen ook niet, uiteindelijk heel het terein in haar achteruit gezet en toen ging ze bij de stalhouder erin..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:36

Paarden weten zooooo goed wie er aan het touwtje hangt en of diegene het respect en vertrouwen van het paard verdient of niet.
Het is ook vaak niet de trailer die het probleem is maar gewoon de omgang met het paard in kwestie. Zeker bij de paarden die geen angst hebben maar hun middelvinger op steken.
De angstige paarden hebben simpel geen vertrouwen in de begeleider en de trailer en dat moet je zien te doorbreken en dat kun je niet als je ze in de trailer dwingt dmv longeerlijnen of naar binnen tillen.
Zelf wil je ook niet gedwongen worden iets te doen waar je bang voor bent.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:48

cissy schreef:
Paarden weten zooooo goed wie er aan het touwtje hangt en of diegene het respect en vertrouwen van het paard verdient of niet.
Het is ook vaak niet de trailer die het probleem is maar gewoon de omgang met het paard in kwestie. Zeker bij de paarden die geen angst hebben maar hun middelvinger op steken.
De angstige paarden hebben simpel geen vertrouwen in de begeleider en de trailer en dat moet je zien te doorbreken en dat kun je niet als je ze in de trailer dwingt dmv longeerlijnen of naar binnen tillen.
Zelf wil je ook niet gedwongen worden iets te doen waar je bang voor bent.

Hier ben ik het 100% mee eens!
Ik sta op stal bij een oude handelaar. Ik heb het daar al meer dan 1 keer gezien,die man heeft nog nooit een paard gehad die bij hem niet te laden was...en dit zonder geweld hé!
Het is gewoon een paardenman in hart en nieren en die dieren voelen het gewoon dat hij de leider is en dat er geen discussie mogelijk is. En het zijn zowel jonge paarden met weinig tot geen trailer/camionervaring als oudere paarden die veel ervaring hebben met trailer/camion.
Gewoon doorwerken en doen of er niks aan de hand is...het is dikwijls door zelf te stoppen voor de laadklep, paardje eens te laten ruiken aan de laadklep,is belonen,dan een paar stapjes naar voor en terug belonen dat paardlief teveel tijd krijgt om na te denken en dan beslist om er toch niet meer op te gaan... Eén moment van onzekerheid van de persoon die het paard vastheeft is al genoeg om het vertrouwen dat het paard in de situatie heeft kwijt te geraken.
Gewoon op de trailer stappen,iemand voorzien om de stang dicht te doen achter hem,vastbinden en belonen(pas als de stang dicht is) en klaar!

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 18:58

ik merk zelf dat ze gewoon koppig is, want dan kijkt ze je aan en dan kun je gewoon bijna zien wat ze denkt!
ze is er 3 x zonder te mopperen in gegaan en we hebben veel geoefend, maar madam is zo ijdel dat ze zeker niet wil dat ze in een "normale" trailer moet ghehe :P

zonder dwang moet alles kunnen, maar het moet niet zo zijn dat het paard er niet in wil omdat hij geen zin heeft is mijn mening.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:51

Wat je ook kunt doen, je paard er met 2 voorbenen op de trailer laten staan en steeds een andere kant op laten kijken met d,r hoofden dan 2x rechts en links en dan probeer je hem een stapje naar voren te krijgen, zo ga je steeds wat verder. Als je paard terugdeinst begin je gewoon overnieuw. Of anders zet je een trailer in de wei zodat hij er aan went en doe je daar eten of hooi in.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:52

Laatst bijgewerkt door Maris__ op 04-06-11 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:54

Wat is er moeilijk aan een paard laden?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:56

newt schreef:
Ik heb 2 probleempaarden met trailer laden gehad. Onze oplossing:

Lang touw over het schoft tussen de voorbenen naar het halster, door de ring en trekken maar, tzt om de buis van de trailer draaien want echt er op trekken wil natuurlijk niet niet. De paarden stribbelen natuurlijk tegen, maar ze doen zichzelf pijn door tegen te hangen, na 2x weten ze wel hoe het zit en lopen ze er (bij ons) zo op. Soms moeten we nog even een touw over het schoft leggen maar dan leggen ze al snel de link bij verlies. Ja het kan er wel raar aan toe gaan, maar dit is voor ons in 20jr het effectiefst gebleken.

Het kan koppigheid zijn van het paard, maar ook angst. Schat wel goed in welk van de 2 het is.
De 2 van ons waren koppig.

>;) 8)7

www.incontactmet-paarden.nl is echt geweldig. En VRIENDELIJK. :)

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:56

tjoppie schreef:
Wat is er moeilijk aan een paard laden?

Die van mij had er nooit zin in, tenminste, hij moest bij zijn vriendjes weg, en die van mij deed levensgevaarlijk hoor, die ging recht omhoog en sprong alle kanten op, behalve richting de trailer! :')

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:57

hij kan dat doen omdat jij het accepteert. niks meer en niks minder

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:59

tjoppie schreef:

Ik accepteer dat gedrag echt niet hoor, heb weken geoefend, en heeft ook wel een paar keer op z'n flikker gehad, trekhalster om, en wandeld er nu zo in omdat IK de baas ben! :j

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:08

dan heb je toch geen probleem? Als jij dat soort gedrag niet accepteerd dan heb je ook geen probleem en krijg je elk paard de wagen op.

Het heeft niet zo heel veel te maken met de baas zijn, maar wel met grenzen stellen aan gedrag. Grenzen stellen is voor paarden heel vertrouwenswekkend.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:11

tjoppie schreef:
dan heb je toch geen probleem? Als jij dat soort gedrag niet accepteerd dan heb je ook geen probleem en krijg je elk paard de wagen op.

Het heeft niet zo heel veel te maken met de baas zijn, maar wel met grenzen stellen aan gedrag. Grenzen stellen is voor paarden heel vertrouwenswekkend.

Ik heb ook geen probleem, zeg ik ook niet, zeg alleen dat ik een trekhalster heb gebruikt en dat mij prima bevallen is! :j En ik vind wel dat het te maken heeft met de baas te zijn, als ik zeg dat hij de trailer in gaat, gaat hij de trailer in, maar dan moet je wel eerst van hem winnen, en ik heb nu gewonnen en loopt nu zo de trailer op, en grenzen stellen aan gedrag, zeker weten, steigeren en andere flauwekul hoeven ze bij mij echt niet te doen! :)

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:16

Heeft hij/zij een goed vriendje, een weidemaatje ofso?
Dan kun je die eerst in de trailer zetten, misschien vind hij/zij het dan wat minder eng.
Je kunt het misschien ook gewoon proberen met een wortel?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:23

Die speciale wortel kan je bij mij kopen. 40 euro de zak!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:28

tjoppie heeft het begrepen :j

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:29

tjoppie schreef:
Die speciale wortel kan je bij mij kopen. 40 euro de zak!

Wonder wortel? :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:32

soort carrotstick maar dan anders :+

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:46

Laad problemen: kom naar de trailerlaaddemo van Eddy Modde op 10 juli in Aalten, een stukje rijden vanaf Arnhem
De eerste aanmelders mogen hun moeilijk te laden paard meebrengen.
Je kunt je voorbereiden door het GRATIS E-book van Eddy te downloaden op www.eddymodde.nl
Website locatie www.morelli-aalten.nl
Mail voor meer info.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 22:05

gisa schreef:
Laad problemen: kom naar de trailerlaaddemo van Eddy Modde op 10 juli in Aalten, een stukje rijden vanaf Arnhem
De eerste aanmelders mogen hun moeilijk te laden paard meebrengen.
Je kunt je voorbereiden door het GRATIS E-book van Eddy te downloaden op http://www.eddymodde.nl
Website locatie http://www.morelli-aalten.nl
Mail voor meer info.

dit lijkt me een super plan, maar als ik bijna niet te laden paard heb, hoe moet ik daar dan komen als ik één van de eerste aanmelders zou zijn?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:11

nou dat heb ik ook eens mee gemaakt
oplossing was heel eenvoudig je moet hem eerst zouzo rustig voor de trailer zien te krijgen en dat kun je oefenen als je dat niet kunt moet je terug naar de basis van het aan de hand mee lopen.
maar ik neem aan dat je dat wel kan !
als ie d`r recht voor staat leg je een longe touw op z`n rug door z`n benen heen (twee stukken touw heb je dan ) en die doe je door de neusriem van het halster !
dan trek je en door de druk op z`n rug loopt ie dan naar voren
hoop dat je het begrijpt het is een hele veilige manier voor paard en ruiter !
suc6 !

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:23

ik ken het probleem de mijne is net zo gaat een paar keer goed en dan zoineens denkt ze bekijk het maar ik ga niet dus gooi dan een deken over der hoofd dan ziet ze niks meer en loopt ze 9 van de 10 keer gewoon mee de klep op...werkt voor mij het beste en is zeker te proberen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:26

tjoppie schreef:

Zo simpel werkt het lang niet altijd.
Was dat maar zo! :j