Paard mee aan de fiets, do's and don'ts?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Paard mee aan de fiets, do's and don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:16

Wat is een leizeel?

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:18

Dat is een touw. In het verkeersreglement wordt dit officieel een leizeel genoemd

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:18

ik denk dat het in België zelfs niet toegelaten is om te fietsen met een handpaard

*edit: zie dat iemand mij net voor is ;)*
Laatst bijgewerkt door Sin op 31-05-11 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:19

VdBA schreef:
Is er dan niemand van op de hoogte dat dit volgens het algemeen verkeersreglement verboden is?
Art 43.1.4° betreft: Het is de fietsers verboden te rijden terwijl zij een dier aan het leizeel houden.

Bovendien is het ook best gevaarlijk

Ok, ik zie nu dat dit artikel voor België geldt.
TS woont in Nederland en, volgens mij is, het in Nederland niet verboden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:20

VdBA schreef:
Dat is een touw. In het verkeersreglement wordt dit officieel een leizeel genoemd

Dus in België mag je ook niet met je hond fietsen?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:22

Ik heb vorig jaar vaak heen en weer gependeld met mijn paarden tuusen huis en weiland 3 km verderop.
Ik nam mijn shetje of mn haflinger en mijn vriend mn kwpn. Die vind ik iets te groot en hij draaft te hard vind ik!!

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:22

Nee, volgens dit reglement niet. Er wordt weinig op geverbaliseerd maar in principe is het strafbaar

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:26

VdBA schreef:
Is er dan niemand van op de hoogte dat dit volgens het algemeen verkeersreglement verboden is?
Art 43.1.4° betreft: Het is de fietsers verboden te rijden terwijl zij een dier aan het leizeel houden.

Voor de Nederlanders: www.overheid.nl/wetten succes met zoeken, maar voor zover ik weet mag je 1 dier (hond, paard, koe) geleiden op de fiets.

Hoe gevaarlijk het is, is relatief. Ik ben vanavond nog lekker richting huis gegalopeerd.......

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:27

Mijn pony haar knie was versleten, hierdoor was rijden niet meer mogelijk. Daardoor ben ik vervanging gaan zoeken.
En fietsen was daar een van. Geweldig vond ze het. Oortjes naar voren en gaan met die banaan.
Nooit over nagedacht dat het eigenlijk wel gevaarlijk kon zijn. Maarja, ik was 16 en reed haar al vanaf mijn 8ste. Veel dingen deed ik zonder na te denken, en zij deed vrolijk mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:28

VdBA schreef:
Nee, volgens dit reglement niet. Er wordt weinig op geverbaliseerd maar in principe is het strafbaar

Maar in Nederland mag het wel en TS woont in Nederland en heeft niets met het verkeersreglement van België te maken.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:29

Akkoord, 't was enkel ter info

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:52

VdBA schreef:

dus ook met een hond aan de leidsels?

ik zie het eigenlijk oo wel eens met honden dat ik me afvraag hoelang dat goed gaat.. zo trekken die..

zelf begin ik er niet aan.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 05:11

Nou gisteren gefiets met mijn paard heerlijk.
Ze vond het erg leuk om te doen en ik ook zalig om te zien hoe braaf ze naast me bleef draven met de oortjes naar voren.
Bij spannende dingen even aandacht gevraagd maar juist lekker door gaan hebben ze geen tijd om te klieren.
Zij zal nooit over mijn heen walsen ze heeft respect voor mijn ruimte.
Wel moet ze aan 1 kant blijven anders raak je juist uit everwicht.
Nee hoor gaat super en je moet wat als je nog geen passend zadel hebt en je paard van lucht dik wordt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:40

Ik ga altijd zingen als ik met mn paard fiets. We moeten hier altijd langs het kanaal of brede sloten. Ik ben altijd huiverig voor de plots opvliegende fazanten, eenden, ganzen, zwanen enz. Als ik hard ga zingen (bij onbewoonde delen dan...) waarschuw ik die beesten alvast zodat we dat 'gevaar' in elk geval een beetje tegengaan!! verder is mijn paardje verkeersmakker dan ikzelf :P dus dat is geen probleem!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:43

Ik vind het vreselijk om al fietsend met een paard aan de wandel te gaan. Als er iets gebeurd kan je niets (tenzij je snel van je fiets af springt en die op de grond gooit). Je hebt niet uitgebreid de tijd hem rustig te parkeren als je paard ergens wat banger voor is. Daarnaast kunnen de kleinsten je al wegsleuren *met 1 hand fietsen en een paard naast je houden is niet zo'n succes in mijn geval* Een shet van een vriendin van me wist me al het gras in te sleuren omdattie een leuke merrie in de wei zag staan :') je kan gewoon niks

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:50

Ik fiets af en toe met m'n paard en ze vind het geweldig. Heb zelfs op stukken waar het kon gegaloppeerd met haar aan de fiets. Als het regent gaat ze vlak achter me lopen zodat haar hoofd uit de regen blijft.
Zorg wel dat er zeker van bent dat ze ten alle tijde naar je blijft luisteren en rekening met je houdt.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:03

Ik ga heel vaak met een pony (al dan niet met mijn dochter erop )naast de fiets en dat gaat super .
Nu is dat een B pony en dus niet zo groot maar ik heb er geen probleem mee .
Ik heb veel terug gelezen maar wat ik het belangrijkst vind naast een wel opgevoed paard/pony een fiets waarbij je met je voeten goed aan de grond komt !
Geen gehannes met opstappen /remmen /onverwachte dingen enzz
veel pezier !

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:09

Ik fietste altijd met onze shetlander om alvast wat conditie te ontwikkelen voordat we dr gingen beleren.
Maar ik ben een keer zo hard gevallen 9 weken terug ik heb er nu nog een zere knie van.
Je hebt namelijk maar 1 hand aan je stuur en het paard is moeilijk te stoppen als tie eenmaal op gang is.
En ik fietste met een shet kan me voorstellen dat het met een groter paard nog moeilijker is!
ik denk dat je veel moet oefenen! en langzaam aan moet beginnen!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:10

ik fiets ook bijna elke week met mijn paard ernaast, gaat super goed.
als ik wil draven gaat ze fijn op mijn teken draven en stappen is gaat ook weer goed. :)

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:16

Nu ik er over na denk, heb ik mijn paard één keer mee genomen aan de fiets. Maar toen zat mijn kleine nichtje van 9 op het paard, en begeleide ik hun aan een lang touw langs de weg en door het bos. (nichtje heeft wel al rij ervaring) Dat ging toen super. Maar het was dan ook heel erg warm, en heel rustig omdat het op een doordeweekse paasdag was. Ik zou zelf nóóit mijn paard alleen aan de hand mee nemen. Ik wil niet weten wat er dan allemaal kan gebeuren... Het hoeft maar 1 keer fout te gaan he. En ik ga liever nog wat langer mee. :')

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 18:55

Zorg dat je paard onder controle hebt, extra halster en touw. Probeer eerst lopend aan de hand, als hij goed reageerd kan je het proberen op de fiets.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:43

Eerst zorgen dat hij keurig al je stemcommando's opvolgt tijdens het wandelen. Dan eens met de fiets proberen.

Mijn zadel was een tijdje terug meer dan een week lang bij de zadelmaker en Tirzah en ik verveelden ons stierlijk. We hebben van alles gedaan, wandelen, zonder zadel naar buiten, grondwerk etc. etc. en uiteindelijk heb ik voor de afwisseling ook maar eens de fiets gepakt. Het ging echt super!

Ho is ho, stap is stap en draf is draf. Ik liet haar wel in de berm lopen en ik fietste zelf op de weg, wel zo veilig als je paard toch weg zou springen voor een auto o.i.d. dan springt hij jou niet met fiets en al omver. Ik vond het echt leuk en Tirzah vond het ook wel interessant, alleen we gaan liever gewoon rijden als dat kan. Of een rustig wandelingetje, want om een lekker tempo te kunnen fietsen moet je paard heel de tijd draven.