IJzers...wie heeft er gelijk ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:47

Isegrim schreef:
Al zou het er mooier uitzien, het is gewoon niet goed voor de voeten en gewrichten, dus waarom zou je als het niet noodzakelijk is?

??????
Volgens mij is er niemand in het topic die aangaf zijn paard op ijzers te zetten voor de leuk.

/3

Yviertje

Re: IJzers...wie heeft er gelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:51

Ts als jij je prettig voelt bij ijzerloos, lekker ijzerloos gaan starten. Je merkt snel genoeg als het niet gaat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:57

Dat er onderuit lopen van de ijzers, ligt dat aan je pony of aan je smid? :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:32

Chaos schreef:
??????
Volgens mij is er niemand in het topic die aangaf zijn paard op ijzers te zetten voor de leuk.

/3

Ik zie dagelijks allemaal paarden die zonder enige noodzaak op ijzers staan. Dus blijkbaar toch wel. Het is een gewoonte.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:35

Hoe weet je dat al die paarden die jij ziet staan niet uitgebracht worden op concours. Of dat ijzers een corrigerende werking hebben?

Lijkt mij een geval van alles over een kam scheren.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:40

Ik ken die paarden en weet wat ermee gebeurt.

Maar het is gewoon een feit dat ijzers onnodig zijn voor de meeste paarden. Ze zijn slecht voor het hoefmechanisme en dus het schokabsorberend vermogen en dus de pezen en gewrichten.

En ik zou zelf geen tak van sport (meer) beoefenen waarvoor ijzers een noodzaak zijn, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zich weten. Feit is dat het de fysiologie van je paard geen goed doet.

Ik betwijfel verder of er veel omstandigheden zijn waarin het écht nodig is. Als alle paarden van de bereden politie in Houston zonder kunnen, dan kunnen onze paarden het helemaal.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:45

mijn paardje heeft ook geen ijzers en rijd al jaren geen wedstrijden meer maa heb ook altijd zonder ijzers wedstijden gereden, ook op gras.
veel mensen doen in het zomerseisoen ijzers onder om dan vervolgens kalkoenen in te draaien, want ja dat is nodig op gras, niets is minder waar, een paard heeft op blote voeten op gras gewoon grip (tenzij je miss ik weet niet wat je uit gaat halen), en als het gras door al die kalkoenen op een gegeven moment in modder veranderd hebben die kalkoen geen enkele zin meer en rij je weer liever op blote voeten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:54

Isegrim schreef:
Chaos schreef:
??????

/3

Ik zie dagelijks allemaal paarden die zonder enige noodzaak op ijzers staan. Dus blijkbaar toch wel. Het is een gewoonte.

Ja, die ken ik ook inderdaad. Van heel dichtbij zelfs. :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:36

Lees toch een hoop dingen die onzin zijn.

Modderige landen door stiften???
Ijzers voor de leuk. Daar zullen er een paar van zijn, maar echt niet het gros.
Ijzers ten alle tijden slecht, eeehhh??

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:47

Chaos schreef:

Het gros van de mensen laat echt wel ijzers eronder zetten omdat het zo 'hoort'. Zogezegd dan, want ijzers zijn ver van nodig bij de meeste paarden. Ik heb ook jaren lang zonder ijzers gereden, ook wedstrijden op gras e.d. Nooit problemen mee gehad. Maar hoe vaak ik al heb gehoord: Waarom heeft jouw paard geen ijzers? Heb je geen problemen zonder ijzers? Zijn hiel staat precies wel laag tegen de grond, mankt hij daar niet op? (nee dat hoort zo, hoge hielen zijn heel erg verkeerd)
Uiteraard is het niet meer zo eenvoudig om een paard dat al 10 jaar op ijzers loopt, ineens blootvoets door het leven te laten gaan. Jammer genoeg hebben de ijzers dan al heel veel schade aangericht. Ik vind het echt zonde om te zien dat veel 3- en 4-jarigen meteen vierkant beslagen worden als ze nog maar net zadelmak gemaakt worden. Ik snap daar de reden echt niet van, ze doen het al 3 jaar goed zonder ijzers, en nu ineens zouden ze de ijzers wel nodig hebben?! :roll:

En dat ze soms meer knie-actie tonen met ijzers dat klopt ja, maar dat is echt geen positieve manier om de gangen beter te krijgen. Ze doen dat net omdat het hoefmechanisme niet kan werken zoals het zou moeten. Als je correct je paard rijdt & traint, gaat hij even goed lopen zonder als met ijzers. En op de correcte manier, niet omdat we er wat extra gewicht aan hangen.

Ijzers zijn lang niet altijd slecht, maar in veel gevallen zijn ze niet nodig :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:48

Ik vind het werkelijk ongelofelijk dat mensen ijzers onder slaan voor het betere gangenwerk. Waar ben je dan eigenlijk mee bezig??????? :(

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:49

Een ouder paard die ik gehad heb heeft 8 jaar op ijzers gestaan en is er op zijn 15e vanaf gegaan dat heeft zeker een jaar geduurd voor hij normaal rad op het harde liep.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:49

Ik vraag me tpch af waar jullie dat allemaal zien. Hier in de buurt en bij ons op stal denkt iedereen heel goed na over wel of geen ijzers. Sowieso wordt alles weloverwogen besloten. Klinkt mij nogal raar dat het gros niet om welzijn denkt maar om mooi.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:50

Twiggy2008 schreef:
Ik vind het werkelijk ongelofelijk dat mensen ijzers onder slaan voor het betere gangenwerk. Waar ben je dan eigenlijk mee bezig??????? :(

Dat gebeurt toch nauwelijks meer?
Dat is toch meer iets van vroeger.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:51

Chaos schreef:
Twiggy2008 schreef:

Je zou ervan verschieten hoe vaak ik dat al gehoord heb: hij gaat er toch echt wel beter van lopen :roll:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:52

Chaos schreef:

Ik hoop het, maar hoor idd wel eens dat men beweert dat hun paard er 'beter' van gaat lopen.

En Tooske, ik woon in een echt paardendorp, het is hier een en al paard ;) en helaas.... Toch vrij veel paardeneigenaren die per se ijzers onder willen en echt niet omdat het 'nodig' is. Fijn dat ze bij jou wel bewust nadenken. Die heb je hier natuurlijk ook, hoor, maar ik schrik nog regelmatig van mensen (denk eens aan tieners die een paard van papa krijgen), die het helaas wel om die reden doen. 8)7

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:57

Ik ga niet zeggen of je je paard op ijzers moet zetten of niet. Maar tegen het aftrappen kun je ook simpelweg springschoenen om doen. Mijn zusje haar pony trapte zelfs binnen 1 week zijn ijzers eraf, maar met springschoenen bleven ze zitten.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:07

Ik ben ook opgevoed met het idee dat ijzers nodig zijn als je bijvoorbeeld veel op de verharde weg rijdt. Niets blijkt minder waar. Maar het is voor heel veel mensen iets waarbij ze niet verder stilstaan. Het hoort zo, is gebruikelijk, iedereen doet het etc.

Als mensen er écht goed over na zouden denken, zouden er veel minder paarden op ijzers lopen.

Kwam laatst op Youtube een filmpje tegen waarin wordt uitgelegd dat ijzers onder andere voor 'traction' (grip) worden gebruikt en tegelijk zie je een hoef met ijzer in slowmotion neerkomen op de grond en meteen een heel stuk wegglijden. Dat gebeurt niet met blote voetjes hoor. ;) Kan dat filmpje alleen niet meer vinden... :(

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:16

[/quote]

Je zou ervan verschieten hoe vaak ik dat al gehoord heb: hij gaat er toch echt wel beter van lopen :roll:[/quote]

mijn paard loopt in de proef zonder ijzers erg vlak en kort, ben nu 4x gestart in de B dressuur. maandag komt ze op ijzers, zaterdag wedstrijd, voor mij het bewijs dan of ze met ijzers beter gaat lopen en dat haar mooie ruime gangen er dan beter uit gaan komen....
ben zelf erg benieuwd!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:19

Als een paard zonder ijzers vlak en kort loopt, dan heeft hij ofwel pijn omdat hij gevoelig staat op zijn voeten, ofwel moet je het probleem rijtechnisch aanpakken. Als je paard op de wei wel mooie ruime bewegingen toont, dan ligt het niet aan zijn voeten maar aan de manier van rijden. En dan is het laatste wat je mag doen, er ijzers onder zetten. Dat is het probleem proberen verdoezelen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:22

Slofje schreef:
Idd het extra gewicht. Bij ijslanders beslaan ze bij dieren met weinig kniewerk de achterbenen voor meer actie.. Een foefje dus.
Oh, jij hebt de kok horen fluiten maar je weet niet waar de lepel hangt? Er wordt in de ijslanderwereld inderdaad behoorlijk 'gespeeld' met ijzers (binnen de marge van behoorlijk strenge regelgeving), maar dat is dan voornamelijk om de takt in tölt mee te beïnvloeden; dat ze door het gewicht van de ijzers ook meer knieactie krijgen is mooi meegenomen. Maar, for sake of the argument: als je vóór meer knieactie wilt, moet je ook wel dáár de ijzers onder slaan. Wat jij hier beweert is aperte onzin.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 29-05-11 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:23

Izzy19 schreef:
Als een paard zonder ijzers vlak en kort loopt, dan heeft hij ofwel pijn omdat hij gevoelig staat op zijn voeten, ofwel moet je het probleem rijtechnisch aanpakken. Als je paard op de wei wel mooie ruime bewegingen toont, dan ligt het niet aan zijn voeten maar aan de manier van rijden. En dan is het laatste wat je mag doen, er ijzers onder zetten. Dat is het probleem proberen verdoezelen.

Amen. :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:26

Ik heb al mijn paarden zonder ijzers en ben er ook echt geen voorstander van. Jij hebt volgens mij ook geen goede reden om het wel te doen dus zou ik ze er lekker af laten. Ik zie meer posietieve dingen dan negatieve dingen aan het blootvoets houden van je beestjes!!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:10

Chaos schreef:

ik heb jarenlang meegeholpen op concoursen, hebt regelmatig meegemaakt dat met nattere dagen de bak werd afgekeurd omdat het helemaal was stukgereden, en dan met name door al die paarden met ijzers met kalkoenen, en aangezien je die kalkoenen eigenlijk allen echt nodig hebt op de nattere dagen...
ik ben echt niet helemaal antieijzer maar ik vind dat je die allen maar moet gebruiken als het echt niet anders kan.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:50

Je hoeft niet per se ijzers voor je wedstrijden, zeker niet als je op zand start. Heb met mijn ene paard M1 op gras gereden zonder ijzers en dat ging prima, mijn andere paard heeft net wat minder balans, maar wil af en toe toch een wedstrijdje meepakken met m, daar gaat dan een ijzertje onder in de zomer. Heb 1x een glijpartij gehad en dat ga k niet nog een keer riskeren. Paard vindt het hardstikke leuk om mee op pad te gaan, dus vandaar.
Nieuwe paard ga k nu L1 mee starten, op blote voeten op gras. Eerst kijken hoe dat gaat, als t kan prima, voelt ie toch onzeker gaat daar ook een ijzer onder.