Ik krijg mijn paard de wei niet uit. help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 20:14

@Romy18: Oh die krijgt zich echt wel los! Heb ik al zo vaak gedaan! Heeft geen enkel nut! Hij heeft net zoals zijn moeder een houte bek!

@Dilan1993: Jack is zo een paard ja!

Dilan1993

Re: Ik krijg mijn paard de wei niet uit. help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:14

Dat paard wat het bij mij een keer flikte, walste mij gewoon eerst opzij, trok vervolgens m'n arm bijna uit de kom en stormde in galop weg. Mooi dat ik losliet :+

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 20:16

@Bambietje: Wat zei je net? ik zie maar 1 reactie van jou :s

@Dilan1993: Ja, ik laat hem ook los als hij eenmaal weg rent, heb al zat blaren op me had! Me handschoenen heeft hij ook al naar de mallemiese geholpen :s

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:20

Nee hij heeft geen respect voor je ;-) een paard dat respect voor je heeft probeert het namelijk niet eens. Ik moet de eerste nog tegen komen die zich op die manier los trekt maar misschien ben je net niet snel en handig genoeg, in dat geval zou ik hem even uit handen geven die meer overwicht heeft en die vervolgens samen met jou aan de slag kan gaan.

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 20:24

@Romy18: Ik weet ook wel dat hij niet veel respect voor me heeft, maar het maakt niet uit, want die man waar die staat sleurt hij ook gewoon mee, en die is denk ik 2 meter lang ofzo. Het maakt geen reet uit wie hem vast heeft :s

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:31

dan dus echt iemand zoeken die je kan helpen met dat respect krijgen! anders los je dit probleem nooit (goed) op

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 20:32

@Jojootje84: Ja ga ik ook doen! Ik wil echt dat dit op houd! Als ik dan een keer alleen ben en hem wil rijden moet ik eerst minimaal een uur achter hem aan om hem de wei uit te krijgen :s

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:36

Als je hem op komt halen uit de wei, staat hij er dan net in of al langer?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:37

Dat is niet fijn inderdaad. Toen mijn probleem met uit de wei halen net nieuw was en ik niet wist waar het vandaan kwam heb ik 1,5 uur in de wei gestaan met een paard dat op een bepaalde afstand van het draad geen stap meer zette, wat ik ook deed... zo frustrerend...(ondertussen wel verschillende mensen gebeld opzoek naar een oplossing, maar toch...

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:38

Het maakt een paard echt niet uit hoe groot iemand is, ik ken paarden van 1.80m die met veel respect achter een 10 jarig meisje aan lopen en ik ken shetland pony's die een loopje nemen met grote brede stoere mannen. Het gaat om wat je uitstraalt, hoe je handelt, hoe consequent je bent niet om hoe groot en sterk je bent want 600kg paard wint het altijd van je op kracht en respect kan je niet afdwingen dmv kracht.

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 20:43

@Jezzi: Hij staat nu dag en nacht buiten.

@Jojootje84: Nee idd, ik ga ook contact zoeken.

@Romy18: Ik ben ook wel consequent voor hem, maar het heeft geen enkel effect!

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:50

als je zegmaar eerst met 5 paarden de wei uit gaat, dan met jouw paard en nog een ander paard terug de wei in.
dan met jouw paard er weer uit en een ander paard er weer in en jouw paard er weer alleen uit tot er geen paarden meer buiten de wei staan?
misschien is dat een goede oefening (als je begrijpt wat ik bedoel )

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:52

Hihi klinkt als een haflinger trekje, ja hoe los je het op.
Als mijn paard niet verder wilt dan trek ik haar eerst iets op zij en dan weer een pasje verder.
Uiteindelijk veel belonen en dan lukt het wel, maar dat is niet met een week opgelost.

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 20:54

@Bambietje: Ik snap je niet helemaal :$

@Koetjeboe: Idd, belonen doe ik altijd, ik heb altijd brokken mee, maar hij rent toch gewoon weer weg :s
Ik blijf het wel gewoon volhouden!
Hij mag niet van me winnen!

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:57

SaraSindy schreef:
@Bambietje: Ik snap je niet helemaal :$

@Koetjeboe: Idd, belonen doe ik altijd, ik heb altijd brokken mee, maar hij rent toch gewoon weer weg :s
Ik blijf het wel gewoon volhouden!
Hij mag niet van me winnen!

Als hij van je wegrent heeft ie toch al gewonnen?

Ilse_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:59

Haha, ik heb het omgekeerde probleem, mijn paard wil de wei niet in :') Maar dat komt omdat er in de wei minder gras is dan erbuiten :o . Lokken met voer is bij mij de magische oplossing, maar dat wil ik niet te vaak doen omdat hij me dan als een wandelende brokjesfabriek gaat zien. Ik lees trouwens dat dat bij jouw paard ook niet werkt.
Tja, wat iedereen hier eigenlijk al zegt is waar. Het draait allemaal om 'calm assertive energy' ;) Dus rechtop staan, je rustig en sterk voelen, jij bent de leider.
Je doet al grondwerk met hem, doe je dat alleen buiten de wei of ook in de wei? Je zou kunnen proberen om oefeningen te doen waarbij je paard je moet volgen, dan ga je af en toe een keer halthouden of een stapje achteruit, dan weer eens een stukje draven. Dan kun je langzaam steeds een stukje dichter bij het hek van de wei komen. Als je dan vraagt of iemand anders het hek voor je open houdt, kun je er op een gegeven moment gewoon doorheen lopen zonder dat je paard het doorheeft, omdat hij op jou let en op wat jij aangeeft.
Wie weet werkt het helemaal niet hoor, maar je kunt het allicht proberen. Ik denk sowieso dat dit probleem niet zomaar opgelost is. Je zult veel geduld moeten hebben en consequent moeten zijn. Succes!

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 21:00

@Mooney1: Nee, ik ga gewoon weer achter hem aan, tot dat hij de wei uit is, ik geeft niet op! Als je opgeeft heeft hij gewonnen.
En niet als hij weg rent.
hij heeft verloren als hij de wei uit is. En gewonnen als jij stopt met hem te vangen ;)

@Ilse_lalala: Dank je wel voor de tips! Ik ga het zeker proberen!

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:18

ik leg het nu heel duidelijk uit <<) .

je hebt 5 paarden in de wei staan (dus ook die van jou)
dan haal je alle paarden uit de wei.
en dan ga jij met jou paard, en iemand anders met een ander paard de wei in.

dan staat jouw paard dus met nog een paard in de wei.
je laat dan dat andere paard in de wei staan en je neemt jouw paard mee naar de andere paarden buiten de wei.
dan neem je weer een paard mee naar de wei en je eigen paard ook.
dan laat je dat paard achter in de wei en loop je met je eigen paard terug.
er staan dus 2 paarden in de wei en 3 paarden buiten de wei (ook jouw paard dus).

dit doe je tot dat alle paarden in de wei staan en dan loop jij met je paard de wei uit..
dan weet je ook meteen of het aan de andere paarden ligt,
misschien is het een goede oefening?

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 21:21

@Bambietje: Dat heeft ook geen nut, als er maar 1 in de wei staat wil hij er niet meer uit :s
Laatst bijgewerkt door SaraSindy op 21-05-11 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:21

Romy18 schreef:
Het maakt een paard echt niet uit hoe groot iemand is, ik ken paarden van 1.80m die met veel respect achter een 10 jarig meisje aan lopen en ik ken shetland pony's die een loopje nemen met grote brede stoere mannen. Het gaat om wat je uitstraalt, hoe je handelt, hoe consequent je bent niet om hoe groot en sterk je bent want 600kg paard wint het altijd van je op kracht en respect kan je niet afdwingen dmv kracht.

_/-\o_

Inderdaad, van kracht moet je het nooit hebben.

Niet om vervelend te zijn maar paarden denken niet in winnen & verliezen. Een paard neemt gewoon zoveel als jij hem geeft. Daarom is consequent zijn ontzettend belangrijk, wat vandaag niet mag, mag morgen niet, mag nooit.

Als je het paard uit de wei haalt/wil halen, doe je dat dan altijd op dezelfde manier? Misschien is het wel een klein ding dat ervoor zorgt dat hij de wei niet uit wil. Het wil dus wel als je alle 5 de paarden uit de wei haalt. Wat doe hij als je hem samen met 1 ander paard de wei uit haalt? Bijvoorbeeld de merrie waarvan jij zei dat hij daar graag bij wil blijven. Jij en de lange meneer zijn de enige die met deze paarden bezig zijn? Wat doet hij als hij als enige in de wei achterblijft?

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:22

SaraSindy schreef:
@Bambietje: Dat heeft ook geen nut, als er maar 1 in de wei staat wil hij er niet meer uit :s

ow :oo

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:25

Hoi :)
Mijn halve stal doet soms ook echt lastig als hij van de wei gehaald wordt , omdat hij op de poetsplaats zijn merrie niet kan zien :+
Hij had vroeger echt geen respect voor mij , ik heb grondwerk met hem begonnen en nu is het al veel beter .
Kan je niet gwn naast hem staan als hij ni vooruit wilt , met je ene hand met het touw de rcihtingwijzen en met de anders zacht tikie op de buik met touw ? Bij de mijna helpt het :Y)

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 21:26

@Depende: Dat weet ik ook wel.
Maar hou kort je hem vast heb, het maakt echt helemaal niks uit, hij weet toch wel weer los te komen :s
Ja, wij zijn de enige die er wat mee doen.
Als hij alleen achterblijft komt hij wel. Maar het is me gewoon te veel werk om ze alle 5 op te halen, ze staan in een heel groot land, en bijna nooit bij elkaar, dus ben al een half uur bezig om ze allemaal bij elkaar te krijgen.

@Laura123456: Dat heeft geen nut, hij gaat dan achteruit lopen of weg racen:s

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:43

Volgens mij is het niet de bedoeling dat je bij die oefening van bambientje iedere dag alle 5 de paarden uit het land haalt. 1 of 2 middagen oefenen of iedere keer als je hem uit de wei haalt 1.5 uur bezig zijn. Ik wist het wel.

Tja als het je allemaal te veel moeite is dan kan je inderdaad beter niet met oefeningen bezig gaan en beter iemand anders in schakelen. Jullie zijn dus alleen interessant voor het paard als er geen andere kudde maatjes meer zijn (als hij alleen in de wei over blijft) En staan dus niet bovenaan in de rangorde. Dus zoek iemand met een natuurlijk overwicht die wel boven de kudde staat in rangorde.

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 21:49

@Depende: Ik ga ook wel iemand inschakelen