Help? Complete gedragsverandering binnen 24u??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arethe

Re: Help? Complete gedragsverandering binnen 24u??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 14:46

Gisteren voor het laatst geweest en straks na werk ga ik weer langs.
Gisteren zocht hij me wel op terwijl ik stalwerk deed, maar bleef wel op afstand.
Heb daarna gewoon kunnen pakken en even gekroel, geknuffeld en gepoetst terwijl hij los stond. Hij liet het allemaal over zich heen komen en bleef netjes staan.

Wel vind ik hem nog steeds zichzelf niet.
Hij zondert zich nog steeds af van de andere paarden, en als ik in "menselijke termen" praat ziet hij er verdrietig en in zichzelf gekeerd uit.
Gelukkig mag ik nu wel bij hem komen, knuffelen en poetsen maar het voelt nog steeds niet oke allemaal.
Ben benieuwd naar de dierenartswat die ervan zegt. Wil gewoon weten of het medisch of iets anders is. Dan weet ik ook beter hoe ik ermee moet handelen en hoe ik verder kan met hem.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:58

Arethe schreef:
Gisteren voor het laatst geweest en straks na werk ga ik weer langs.
Gisteren zocht hij me wel op terwijl ik stalwerk deed, maar bleef wel op afstand.
Heb daarna gewoon kunnen pakken en even gekroel, geknuffeld en gepoetst terwijl hij los stond. Hij liet het allemaal over zich heen komen en bleef netjes staan.

Wel vind ik hem nog steeds zichzelf niet.
Hij zondert zich nog steeds af van de andere paarden, en als ik in "menselijke termen" praat ziet hij er verdrietig en in zichzelf gekeerd uit.
Gelukkig mag ik nu wel bij hem komen, knuffelen en poetsen maar het voelt nog steeds niet oke allemaal.
Ben benieuwd naar de dierenartswat die ervan zegt. Wil gewoon weten of het medisch of iets anders is. Dan weet ik ook beter hoe ik ermee moet handelen en hoe ik verder kan met hem.

De dierenarts is vandaag geweest toch?
Inmiddels al veranderingen of meer nieuws?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:01

ben ook wel benieuwd....

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:12

Ik herken dit precies.

Mijn welsh A, was heel goed te benaderen en kwam altijd op mij af al vanaf de eerste dag dat ik hem heb.

Toen ik hem bijna twee jaar had ging ik een keer een weekendje weg en alles aan een verzorgster overgelaten waar hij normaal gesproken ook altijd heel lief op af kwam.
De staleigenaar van die stal heeft hem naar ik meen een keer gestraft toen hij hem eenmaal te pakken had, hij was toen 5 jaar oud en een echte enorme puber en deed weleens een klein beetje moeilijk met vangen toen, maar niet extreem want je was alsnog in 5 min. het land weer uit, dus niks ergs.

Na dat weekendje was hij precies als jou paard nu ik kon er helemaal niks mee. Ik wist zeker dat het door de staleigenaar kwam, want hij vertelde iets in de trant van: hij was stout dus dat heb ik hem laten merken ( :( )

Voor zolang hebben we hem steeds met een touw in een hoekje gedreven (heel rustig geen rare dingen) om hem te vangen, op ten duur ging hij daar ook wel lastig mee doen maar langzamerhand kreeg hij weer vertrouwen in mij.
Daarna is hij 2 jaar in bruikleen geweest en pas op die stal met alle rust is het ze langzaam gelukt en nu pas door hem opzij te benaderen en eerst te aaien kan je hem pakken, maar vreemde en vooral mannen vertrouwt hij nog steeds niet. Het heeft 3 jaar geduurd voor hij weer uit zichzelf toenadering zocht in de wei en zelfs dat is niet meer geworden wat het ooit was, helaas.

Ik wil je natuurlijk niet de hoop doen verliezen, maar ik denk dat er ook zoiets bij jou is gebeurd. Er moet iemand zijn geweest die zijn vertrouwen heeft beschaamd. Wat je nu doet is heel goed en ik denk dat je dat gewoon moet doorzetten,meer tips kan ik niet geven helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:21

Ben benieuwd hoe dit afloopt! vind het wel vreemd.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 22:48

Vandaag is de dierenarts inderdaad geweest.

Hij heeft hem compleet nagelopen (ook zicht, hals/rugwervels, gebit etc)
Hij heeft last van een wervel in zijn nek die niet helemaal lekker zit, maar dit is volgens hem geen oorzaak van de gedragsverandering. Hij zei dat dit wel gevolg kón zijn van iets waar hij van schrok en heel hard & raar van is weg gesprongen.
Tijdens het onderzoek reageerde hij ook angstig als DA onverwachte beweging maakt of een te hard klopje zijn borst gaf.

Hij kon niet anders concluderen dan dat er echt iets is geweest wat het vertrouwen in mensen flink heeft beschadigd, en dat dit écht géén uitproberen of iets anders is.

Volgend weekend komt osteopaat langs en tot die tijd lekker wandelen, poetsen, grondwerk en spelen in de bak. Bachbloesem vond de dierenarts een heel erg goed idee, en kreeg een compliment voor mijn geduld en dat ik alles helemaal liet uitsluiten.

Met Appie gaat het nog steeds met kleine stapjes vooruit, hij blijft angstig reageren op onverwachte hand/arm bewegingen. Maar kan al wel genieten van een poetsbeurt & lekker kroelen.
Blijf lekker zo bezig tot de osteopaat is geweest.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:04

Nou op zich fijn om te horen dat de da niets kon vinden. Het lost niets op voor je,maar dan kun je dat iig uitsluiten. En tsja.. je moet ervoor open staan, maar anders wellicht eens een reading ( en dan wel zonder het verhaal te vertellen en ook niet via bokt zodat ze alsnog achter je verhaal kunnen komen.. ) Ik ben en blijf sceptisch, maar toch klopten de readings bij mij wel altijd.

Bachbloesem merk ik zelf vrij weinig van altijd, maar proberen kan altijd! Kwaad kan t iig niet :)

Succes meis!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:07

Ik ben iedergeval blij dat je weet dat het toch iets is van wat er gebeurd is, en niet dat jij iets fout heb gedaan of het iets medisch is wat dit veroorzaakt.. en dat je ook weet dat het geen uitproberen is, dan weet je ook waar je aan toe bent..
Ik hoop echt van harte voor jullie beide, dat het helemaal goed komt, of iedergeval dat hij jouw weer leert vertrouwen.. zo te zien mag hij erg blij zijn met jouw, dat je het geduld hebt en liefde om alles voor hem te doen om het beter te maken! ik hoop dat hij opknapt, en dit nooit meer hoeft mee te maken.. gelukkig zit aan dit enorme schandalige iets van iemand, wel een voordeel.. jullie zullen hierna een onbreekbare band krijgen!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:35

Ik zie net dit topic.. Het kan ook zijn dat ie verkeerd heeft gelegen oid en gigantisch veel pijn heeft. Eigenlijk moet het hem is achter de oren voelen. daar zit een zacht plekje.(atlas) als je daar op drukt en hij gaat door het plafon(bij wijze van spreken) is het vrij duidelijk dat het arme dier overal pijn heeft.

Zo heb ik er veel meer gezien namelijk, paarden die 'onhandelbaar' zijn.. 9 van de 10 x hebben ze pijn en zitten ze over vast.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:49

Wat apart zeg! Ik ben benieuwd wat er met je paard gebeurd is. Hoe gaat het nu?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:54

Heb ook het topic gelezen en ben erg benieuwd hoe het nu met je paardje gaat. Ik denk persoonlijk zelf ook dat er iets is gebeurd waardoor je dier zijn vertrouwen opslag is kwijtgeraakt. Ik heb overigens ook heel erg veel respect voor je dat je dit zo kalm aanpakt en alle opties wilt nagaan.

Je paardje heeft een hoop geluk met jou. :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:13

Heeft de osteopaat nog iets kunnen vinden?
En heeft de bach bloesem al geholpen? Fijn dat je de tijd neemt om grondig te laten onderzoeken of je paard iets mankeert.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 20:03

Ben blij te kunnen zeggen dat Appie zichzelf weer is.
Bachbloesem lijkt daarbij een stuk geholpen te hebben.
Ostheopaat heeft paar kleine dingen gevonden, maar volgens haarzelf niks wat zijn gedrag kan veroorzaken. Ze vond hem erg soepel, en er goed uitzien. 3 plekjes zijn behandeld en nu weekje rust houden.
Hij stond ook weer vanouds te kroelen met iedereen op stal incl de ostheopaat. Heerlijk om te zien dat hij zichzelf weer is!!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:02

nou meid serieus! ben super blij voor je !!! Heel veel succes ook nog en mogen we alle hopen en duimen dat zoiets nooit meer gebeurd!

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:11

er is iets met jou aan de hand
hij geeft wsl aan dat je daar eerst iets aan moet doen
paard is niet gek, en houd je niet voor de gek

geef je goed je grenzen aan tegenover anderen?
(omdat hij ook door de bakrand = grens heen gaat)

kijk naar wat hij doet
en vergelijk dat evt met jezelf

een paard is een spiegel
en wsl heb je die bachremedie zelf ook nodig
zou me niets verbazen

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:13

Je hebt inderdaad sinds een tijdje wel een nieuwe kledingstijl Nance..
Misschien moest Ap even wennen :D ?

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 17:41

Denk het ook, maak voor de zekerheid maar afspraak bij de huisarts en manueeltherapeut.
Had hij ten slotte ook nodig dus zal ik het allemaal ook wel nodig hebben zo te horen...

Alleen geen idee hoe ik dit moet uitleggen... "mijn paard spiegelt mij dus ik zal het ook nodig hebben"?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:32

Mijn paard was ook ineens erg paranoïde een paar dagen geleden (snuiven, rennen enz), aan de ingang van de weide.
Wat zag ik: er was een serieuze boom omgewaaid, recht de weide in.
Paarden kunnen van zo'n gebeurtenis blijkbaar flink onder de indruk zijn..hij is nog altijd een beetje panisch op die plek in de weide/uitgang...