Ik kan m'n eigen paard niet eens vangen... help??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:11

jet99 schreef:
Ik kan je niet helpen maar nu weet je wel gelijk dat je een goede springpony hebt! :+

_O-

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 16:34

Nou hier het verhaal hoe ik haar heb gekregen..

Ik ben op een middag, lekker mooi weer in de bak gaan zitten waar alle 4 paarden stonden. ze kwamen allemaal om me heen staan en dutten lekker in. het was eigelijk heel gezellig, en ik maar wat praten tegen de paardjes zodat ze er overdreven duidelijk aan konden wennen.
Dat heb ik nog 2 middagen gedaan en ben daarna es met een halster in het land gaan zitten ( ja ja ik heb me geduld op de proef gesteld :j )
Ze knaagde er wat aan maar vond het niet eng.. de dag erna ben ik blijven staan en heb het halster over haar hals gestreken en dat vond ze prima.. met 1 lege dag er tussen heb ik dat nog een x gedaan en nu ook geprobeerd met brokjes in mijn hand en dan moest ze haar neus eerst tussen het halster in steken en dat vind ze oke.
Die avond heb ik dat weer gedaan en ineens kreeg ik zo het halser om... en ze deed niks... :')
heeeeel apart maar wel fijn..
ik heb em omgedaan en zo had ik haar gevangen _/-\o_
Ik haal haar nu elke dag uit het land en aai en poets haar elke dag opnieuw en opnieuw...
zodat ze mooi aan me went en lekker ontspannen word met mij naast haar.

De laatste tijd doe ik dat wel vaker, dan ga ik gewoon in het land zitten of eigelijk in de bak.. en dan lekker met alle 4 paardjes om me heen en die staan dan bijna te slapen om me heen. heeel gezellig <3
Zo ga ik lekker een band met haar opbouwen en vooral NIET te hard van stapel lopen..
met de vos gaat het zo super goed.. daar heb ik een paar dagen terug voor het eerst op gezeten en ze was echt braaf!!!

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 16:38

Afbeelding

Kijk dit is haar <3 <3 <3
Nu lekker relaxed aan een touwtje meewandelen..
Je ziet aan haar uitdrukking ook wel dat ze relax is toch !??!?!
Laatst bijgewerkt door margriet94 op 01-06-11 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:38

Super om te lezen dat je met rust en ruimte zo snel resultaat hebt geboekt :j

Soms is rust toch de snelste weg dus ;)

DeniseM

Re: Ik kan m'n eigen paard niet eens vangen... help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:41

Ik had het zelfde probleem met mijn haf. Totdat ik altijd een snoepje bij me had.
Toen kwam ze altijd gelijk aan toen ze me zag..

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 16:53

Angela schreef:
Super om te lezen dat je met rust en ruimte zo snel resultaat hebt geboekt :j

Soms is rust toch de snelste weg dus ;)

jaa echt wel.. 2 vliegen in 1 klap, je hebt meteen vertrouwen en het duurt niet eens lang!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:57

Nordan schreef:
Hij moet toch eerst een reden hebben om naar je toe te komen, dat gaat goed met brokjes hoor..

nooit met brokjes een paard vangen!

Zo krijg je echt neit het volle vertrouwen van je paard.
Het paard komt dan alleen omdat hij weet, o zei heeft brokjes!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:12

Wauw, echt goed gedaan! En op de foto lijkt je paardje inderdaad volledig relaxed en ontspannen, mooi beestje ook! Mijn complimenten voor je aanpak! +:)+

VDforsta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:50

Het paard waarop ik altijd rijd, is heel erg eenkennig.
Ze laat zich echt niet vangen! Ze rend rondjes om je heen, en bokt als je haar probeerd te pakken.
Pas nu (1 maand later) laat ze zich door mij vangen. Ze kent ze nu.

Een tip : Ga niet alleen het weiland in om je paard te vangen. Ga af en toe lekker in het weiland weiland zitten. Als je dit vaker doet, komt je paard vanzelf wel eens kijken. Je kan ook gewoon even kroelen met je paard of een appel brengen. Hij leert zo dat vangen niet alleen werken betekend.

Hopenlijk werkt het!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:46

Geweldig dat het je gelukt is TS! En dat zonder JU maar gewoon met een beetje geduld en wat vertrouwen en liefde.... Is toch een veel betere oplossing op basis van wederzijds vertrouwen en goed leiderschap dan gelijk aan JU te denken. Fijn!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:49

Ik heb dit met mijn merrie ook gehad (en met een vriendin haar paard), die renden ook weg en maakten er een spelletje van. Ik heb ze allebei goed aan het werk gezet. Willen ze lopen, dan mogen ze lopen ook ;) Dan is ineens de lol er vanaf en tot nu toe komen ze allebei braaf aanzetten als ik ze uit de wei kom plukken.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:18

Super gedaan TS +:)+ Respect hoor, voor je geduld! :D

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 12:07

UMayDream schreef:
Super gedaan TS +:)+ Respect hoor, voor je geduld! :D

Bedankt :D
heb me geduld ook echht op de proef gesteld hiermee :')

pascalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:32

Dit heb ik ook met mijn paard.
Ze vliegt er elke keer vandoor zonder dag ik haar kan krijgen.
Wat onze oplossing is geweest: ga gewoon iedere dag een paar keer de wei in en zorg dat je haar kan aaien.
En neem een brokje mee als je in de wei gaat!
Neem dan GEEN halster of touw mee, gewoon zodat ze weet dat je niet alleen komt als je iets van haar wilt.
En als je iets van haar wilt, leg dan het halster bij het hek neer en doe een halstertouw om je hals zodat het paard niet ziet dat het een touw is.
Aai het paard wat en leg dan het touw om haar nek en maak er een simpel halster van.
Bij het hek kun je dan het halster erover heen doen en daarna het touw eraf halen en die aan het halster klikken:)
Bij ons werkt het echt goed! Het gaat ook nog wel eens niet goed, maar er zit verbetering in!
Je moet namelijk niet meteen denken dat alles in een paar dagen verholpen kan worden want zo werkt een paard maar ook een mens niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 16:21

Als ik aan kom roep ik naar paard en twenter, twenter komt naar me toe, en die ga ik dan beetje poetsen.Paard negeer ik,tot dat hij langzaam mijn kant op komt.Als hij naar me toe komt negeer ik hem nog,en blijft hij echt om me heen hangen dan beloon ik hem.

Sonar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:42

Nordan schreef:
Heel veel geduld, en heel veel brokjes,
je moet eerst haar vertrouwen winnen, laat haar naar jou komen ipv andersom..

helemaal mee eens! heb geduld en blijf rustig :D ;) en inderdaad veeeeeeeeel snoepjes!!! *\o/*

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:41

gewoon in de wei blijven. en niet opgeven.
ik heb ook eens meegemaakt, en ben halve dag in de wei blijven zitten en dan komen ze gewoon na je toe.. vertrouwen!
en als je ze na me toe komen dan knuffel ik ze.
mijn paard ook die loopt me overal achter na, en dat gaat puur op vertrouwen.
in de wei heeft ze soms zo iets van ik kom lekker niet, maar dan heb ik gedult, en geef het niet op.
en belonen als ze komen!

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:53

Ja hier hetzelfde probleem, ofja probleem, mijn merrie laat zich wel gewoon pakken en zal ook zeker niet weglopen alleen ik moet wel altijd de halve wei inlopen voordat ze zelf naar mij toe komt.. vraag me dat toch altijd af hoe je dat leert dat een paard naar je toe komt, als ik haar roep negeert ze me gewoon straal omdat ze liever graast denk ik :')

Frie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:34

haha, dat zou ik ook wel willen weten hoe ik ervoor kan zorgen dat ze uit zichzelf naar me toe komt. NU moet ik haar eerst naar de stal lokken met voer en daar is ook een stuk grond afgezet. Daar moet ik de draad dichtmaken en dan begint het spelletje. Meestal drijf ik haar naar een hoek en dan blok ik telkens de kant waar ze naar toe wil lopen, normaal gesproken geeft ze dan vrij snel op en laat ze ook haar hoofdje zakken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:43

Ik denk dat paardje 'jij die de wei in komt' associeerde met 'uit de wei gaan waarna ik heel vervelend moet gaan doen en gaan uitbreken want anders kom ik niet terug'. Bij dat laatste had ze namelijk altijd succes! En nu heeft ze door dat als jij de wei in komt het ook gezellig kan zijn. Goed gedaan!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:00

ah top! Fijn dat eht gewerkt heeft :)

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 16:30

Ja mensen ik ben ook heeeeel blij met haar *D

Morgen moet ze naar de hoefsmid dus ik ben benieuwd :O :P

xmannequin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:55

mijn paard kwam eerst ook nooit. maar die had wel gewoon in de weide haar halster altijd om. ik heb meerdere keren bij haar in de weide gezeten, gewacht tot ze uitgerend was en haar daarna kunnen pakken omdat ze moe was. ook ben ik zonder halstertouw vaak de wei in gegaan en dan alleen om te knuffelen en aandacht te geven. zodat ze doorkreeg dat als je de wei in kwam ze niet altijd werd meegenomen om te trainen maar ook wel eens gewoon aangehaald werd. nu rent ze vaak wel een rondje maar is ze toch wel erg nieuwsgierig en komt ze toch nog.