Onweer en 24/7 buiten, verantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superrozsa

Re: Onweer en 24/7 buiten, verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:21

wij hebben een inloopstal en verders staan ze dag en nacht buiten, dus als ze willen kunnen ze naar binnen lopen

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:48

Mijn pony staat ook 24/7 buiten, zelf ben ik niet bang dat hij getroffen wordt. Hij is er ook niet bang voor geloof ik :)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:11

Wat vreselijk van dat paard |( Ik ken welde verhalen van mijn opa dat hij bij een koe de bliksem in zag slaan... Heeft altijd een erge indruk op me gemaakt. Ik ben niet bang voor onweer, maar maak me wel altijd zorgen om de dieren in de wei...

Esmeralda17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:41

Bij mijn weten heeft het paard niet geleden en was snel weg. Waarom zij de paarden zo snel naar binnen hebben gehaald, heb ik eigenlijk nooit gevraagd. Overigens staat die van mij, is nu 2 jaar, 24/7 buiten.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:51

Die van mij staat ook gewoon 24/7 buiten, ook met onweer. Wel hebben we een schuilstal maar vorig jaar was daar hooi in opgeslagen dus stond ze zonder iets in de onweer. Ze is toen wel door het draad gegaan maar er stond toen geen stroom op en het was niet zo heel groot stuk waar ze op liep dus waarschijnlijk was het haar een beetje benauwd en wou ze gewoon kunnen vluchten want ze stond later gewoon in de grote wei te grazen met onweer.
Maar de kans dat de bliksem in slaat is heel klein vind ik maar je moet haar niet op een open veld zetten, wel een beetje bomen enz.. :P

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 06:30

Ik roep altijd dat ik liever heb dat ze op het land getroffen worden door de bliksem en in 1 klap wegzijn, dan dat ik ze op stal zet, daar de bliksem inslaat en ze levend verbranden!

Overigens dacht ik vroeger niet zo, ben weleens in de volle onweersbui het land in gerend om mijn paard te halen, en vervolgens genadeloos op mijn flkkr te krijgen van de staleigenaar!
Ik weet nog wat ie zei, ik haal liever een dode knol uit het land dan een dode meid!!!

Vorig jaar was hier eens een enorme onweersbui, de staleigenaar is toen gaan kijken bij de stallen, de paarden in de wei stonden super rustig te slapen, en de paarden op stal waren heel onrustig!!!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:01

Beste bokkers,
bedankt voor alle reacties! Wat veel verhalen over paarden in de wei enzo! Maar het is dus beter om ze buiten neer te zetten dan binnen? :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:03

Ik zet ze keurig binnen voor een onweersbui aan. Ik ben zelf bang voor onweer en ik vind het ook te gevaarlijk om ze buiten te laten staan. Daarom wil ik mijn paarden ook sowieso niet 24/7 op het land hebben. Ze komen s nachts altijd onder dak (niet alleen ivm onweer hoor.. maar ook omdat je minder toezicht kunt houden als je s nachts slaapt ;) )

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:34

Maar... is het dan niet zo,
Als jij ze in de stal zet kan het altijd inslaan, elke minuut heb je kans.
Dan staat het te fikken en je paard ook, dan lijd hij echt veel pijn, vindt je op het land echt nie beter? :o

Leorah schreef:
Ik zet ze keurig binnen voor een onweersbui aan. Ik ben zelf bang voor onweer en ik vind het ook te gevaarlijk om ze buiten te laten staan. Daarom wil ik mijn paarden ook sowieso niet 24/7 op het land hebben. Ze komen s nachts altijd onder dak (niet alleen ivm onweer hoor.. maar ook omdat je minder toezicht kunt houden als je s nachts slaapt ;) )

Winsor86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:36

Wij hebben zelf de paarden altijd 's nachts binnen staan, je weet nooit wat er 's nachts gebeurt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:46

Ik heb de schuurdeuren niet op de sloten als het onweert en ze houden dan de halsters om, zodat ALS er iets gebeurt.. ze heeeeeeel snel buiten zijn. Dat geeft mij een beter gevoel dan ze op het land laten staan. Maar ik denk dat het persoonlijk is hoor wat ieder prefereert

Rixtt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:45

De meeste paarden hebben er geen last van.. en de kans dat t inslaat is niet zo groot.

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:42

Mijn paard staat altijd lekker de grazen als het zwaar onweert. Doet hem niets, maar als het heet is gaat hij in zijn stal staan ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:07

Ik geef die van mij hun hooi binnen als het gaat onweren, maar ik laat de deuren van de stallen open. Mocht de bliksem inslaan dan kunnen ze iig naar buiten toe.

ForSure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:57

PBA_ schreef:
Wat ik altijd in mijn hoofd houd is dat als ze op stal staan en ze worden getroffen breekt er brand uit. Als er brand uitbreekt zijn ze niet te redden maar er is wel grote paniek en worden levend verbrand. Dat idee vind ik erger dan dat ze getroffen worden en in een klap dood zijn. De kans is klein maar het kan natuurlijk wel.

Zo zou ik het ook bekijken inderdaad!

fientje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:30

mijne staat gewoon buiten , ze hebben er niks van , ze kunnen alleen geen stal in :n best wel jammer

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:33

PBA_ schreef:
Wat ik altijd in mijn hoofd houd is dat als ze op stal staan en ze worden getroffen breekt er brand uit. Als er brand uitbreekt zijn ze niet te redden maar er is wel grote paniek en worden levend verbrand. Dat idee vind ik erger dan dat ze getroffen worden en in een klap dood zijn. De kans is klein maar het kan natuurlijk wel.

Nou inderdaad, ik vind wel dat ze dan buiten voldoende ruimte nodig hebben buiten (dus niet in een hele kleine paddock o.i.d.)

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:28

als ze altijd buiten staat is ze er normaal wel aan gewend, en als je echt ongerust bent kan je eens gaan kijken en wedden dat ze braaf in haar schuilhok staat.....Als je weet dat het gaat onweren controleer je wel best voor je weg gaat of de elektriciteit aanstaat en de hekken allemaal toe zijn...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:08

Nee hoor, die van mij staat mooi in de regen. Onweer of geen onweer. Stal is groot (3,5 X 4,5) maar mevrouw vind buiten prima.