Bijna aangereden door een tractor met de koets, aanklacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:09

suffie schreef:
Hier iemand die van de boerderij komt en dus zelf regelmatig op de trekker rijdt, maar ook op de koets. Zelf vind ik dat je niet de weg op moet gaan als je paard niet 100% betrouwbaar is met het verkeer. Met een koets ben je nog kwetsbaarder, omdat je niet altijd even snel de berm in kunt gaan en je paard op afstand loopt. We zijn allemaal weggebruikers, maar met je paard ben je extra kwetsbaar. De meeste trekkers kunnen niet harder dan 40 km per uur en op zulke smalle wegen halen ze dat vaak niet eens.
Wij hebben in het voorjaar zware wagens achter de trekkers en kunnen dan niet makkelijk afremmen, hebben daar echt tijd voor nodig. Daarnaast is het soms onverantwoord om met de zware wagens uit te wijken richting berm, ivm kantelgevaar.
Wij proberen echt wel rekening te houden met andere weggebruikers (denk ook aan kleine kinderen slingerend op de fiets!), maar als jij op zulke smalle wegen gaat rijden met je paard vind ik dat een bestuurder van een trekker ervan uit mag gaan dat je paard betrouwbaar is met groot verkeer.
En begrijp me niet verkeerd, maar het zwaaien om verkeer af te remmen wordt gewoon door veel mensen nog gezien als het aardige zwaaien, ook omdat hier in de rijopleiding weinig tot geen aandacht aan wordt gegeven.

Hier zit dus het probleem;
- er wordt verwacht dat paard zo spontaan 100 % betrouwbaar is met verkeer...hoe leer je dit in een bak? Of in een bos?
- het landbouw spul wordt er niet kleiner op, dus een normale weg is eigenlijk al te smal
- het stopsignaal wordt niet altijd begrepen. Maar proberen stopsignaal door ruimte in te nemen wordt niet altijd gewaardeerd (en soms gezien als uitdaging extra gas te geven) Overigens heb ook ik in mn rijles geleerd voor paarden altijd gas los te laten en ruimte te geven

Zelf heb ik, én mn verzorgpony tractorvrees, en vrachtwagenvrees...met dank aan enkele chauffeurs met haast die extra gas geven, de laatste heeft me zelfs de sloot ingereden terwijl ik juist al rechts hield. Ik rijd alleen wegen waar ik uit kan wijken, maar kan me voorstellen dat in de polder weinig van zulke wegen te vinden zijn

Pluttersput

Re: Bijna aangereden door een tractor met de koets, aanklacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 20:15

Hier was zeker wat uitwijkmogelijkheden, maar nou niet op dat stuk. Als de man in kwestie had afgeremd, was hij ook gewoon langs kunnen komen rijden, als hij iets opzij was gegaan. Maar dat gebeurde niet.

Reden overigens dat wij ook midden op de weg gaan rijden is zodat we zeker weten dat mensen ons zien. We hebben er wel eens gehad die je gewoon niet zagen, en dan vol op de rem gingen zodra ze je zagen. Om dat te voorkomen doen we het nu zo..

Blossen1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:25

Ik zou eerlijk gezecht geen aanklacht indienen, maar wel naar die man toestappen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 22:34

Als ik wist wie dat was had ik dat ook wel gedaan :j

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:35

ik vind het ook nogal wat om te zeggen dat een paard 100% verkeersmak moet zijn voor je op de weg gaat.
Ze worden nu eenmaal niet verkeersmak geboren.

Ik ga ook midden op de weg rijden als ik iets aan zie komen wat naar mijn mening te hard rijd. En dan
blijf ik ook midden op de weg (gelukkig zijn die van mij redelijk verkeersmak) zodat ze wel MOETEN remmen. Zeker
ook idd omdat ze soms niet goed zien wat er aan komt. Sommige halen ook in en proberen dan je paard af te snijden
dat snap ik ook niet.

maar vol gas langskomen daar gaat echt mijn bloed van koken. Snap dat echt niet. Ik probeer ook indien mogelijk op een dammetje
te gaan staan of als het echt smal is draai ik om draaf ik weg tot ik ergens aan de kant kan.

Gelukkig zijn de boeren hier redelijk normaal maar mijn man is er wel eens een thuis gaan opzoeken die met de voorkant
van de trekker tegen de kar reed omdat hij niet snel genoeg aan de kant ging. Dus mocht je er achter komen wie het
is dan zeker aanspreken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:54

Maisie schreef:
ik vind het ook nogal wat om te zeggen dat een paard 100% verkeersmak moet zijn voor je op de weg gaat.

Ik ga ook midden op de weg rijden als ik iets aan zie komen wat naar mijn mening te hard rijd. En dan
blijf ik ook midden op de weg (gelukkig zijn die van mij redelijk verkeersmak) zodat ze wel MOETEN remmen. Zeker
ook idd omdat ze soms niet goed zien wat er aan komt. Sommige halen ook in en proberen dan je paard af te snijden
dat snap ik ook niet.

maar vol gas langskomen daar gaat echt mijn bloed van koken. Snap dat echt niet. Ik probeer ook indien mogelijk op een dammetje
te gaan staan of als het echt smal is draai ik om draaf ik weg tot ik ergens aan de kant kan.

Gelukkig zijn de boeren hier redelijk normaal maar mijn man is er wel eens een thuis gaan opzoeken die met de voorkant
van de trekker tegen de kar reed omdat hij niet snel genoeg aan de kant ging. Dus mocht je er achter komen wie het
is dan zeker aanspreken.

Dat deed ik dus ook vorige week, maar die vent gaf dus gas. :(

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:10

Brainless schreef:
@Julius_juut
Via een B-weg, rijden/lopen met verkeersmakke paarden, achter een menner aan...

Evt. het paard met de trailer vervoeren naar een plek waar je wel de ruimte hebt.

Een B-weg nemen zou betekenen dat je keuze hebt uit verschillende wegen, wat hier in de polder niet zo is, en verkeersmakke paarden maken niets uit. De rust zal gewoon door gewenning moeten komen, en gewenning krijg je niet als je je paard niet kunt blootstellen aan 'enge' dingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:20

Dan kun je hem mss naar een plek brengen waar je wel meer ruimte hebt om hem aan enge dingen te wennen? Anders een moment kiezen dat het rustiger is op de weg en een verkeersmak paard meenemen?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:25

[qoute]Eshter_r, van de koets gaan doen wij pertinent niet. Ik snap de gedachtegang, en onder het zadel is dat nog een optie. Maar als je paard gaat klooien en jij loopt ernaast, én de koets hangt er achter, dat is écht heel linke soep.[/qoute]

Even terug hierop, ik nam ook aan dat je met meerdere (in ieder geval 2 pers) op de koets zat. Daarbij kan een de leidsels vasthouden en op die manier proberen controle uit te oefenen en pers 2, de groom, het paard bij het hoofd kan grijpen in geval van nood. Dat is tenminste wat wij doen als we met de kar op pad gaan.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:26

Citaat:
Eshter_r, van de koets gaan doen wij pertinent niet. Ik snap de gedachtegang, en onder het zadel is dat nog een optie. Maar als je paard gaat klooien en jij loopt ernaast, én de koets hangt er achter, dat is écht heel linke soep

Even terug hierop, ik nam ook aan dat je met meerdere (in ieder geval 2 pers) op de koets zat. Daarbij kan een de leidsels vasthouden en op die manier proberen controle uit te oefenen en pers 2, de groom, het paard bij het hoofd kan grijpen in geval van nood. Dat is tenminste wat wij doen als we met de kar op pad gaan.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:27

paaden zijn ook dieren he al zijn ze 10000000000% verkeersmak dan kunnen ze nog schrikken.
daar doe je niks tegen.
maar als je weet dat je paard bang if voor bepaalde dingen dan vermijd je die
ik kan met mijn paard 1 meter naast een tracktor met aanhanger gaan rijden maar schrikken ho maar.
maar van een harde klap ergens kan hij wel weer schrikken dus het blijven dieren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:36

Maisie schreef:

Dat zal die man op de trekker aan z'n reet roesten. Hoeft hij ook geen rekening mee te houden, wettelijk gezien. Inderdaad een fatsoenskwestie, geen overtreding.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:54

Ja dat snap ik maar even de tijd geven om te kunnen omdraaien of uit te wijken is toch wel het minste.

Kleine kinderen kunnen ook nog niet goed fietsen en als je daar met je trekker zo hard langsraast vind ook niemand normaal.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:11

Joh, of je paard nou 100% verkeersmak is of niet doet er totaal niet toe in dit verhaal.

Een 100% verkeersmak paard kan "verpest" zijn door 1 enkele hufter met zijn levensgevaarlijke verkeersmoves.
Mijn eigen pony heeft hierdoor angst voor te hard rijdende auto's vlak langs haar. Veroorzaakt door 1 hufter. Spiegel kwam tegen mijn been en veeeeeeeelste hard reed ie.

Het is nu eenmaal een feit (helaas!!!) dat de mentaliteit van Hollanders met de dag achteruit gaat.
Ikke ikke en de rest kan stikke. Denk dat het in de randstad overigens wel erger is dan op het platteland.
Je ziet het overal. Op scholen, op de werkvloer, in het verkeer, in thuis situaties.....
Ook hier op bokt. Zie de topics over wie zijn er allemaal wel eens associaal hahahahah.
Ze vinden het zelf nog leuk ook dat ze zich aso gedragen. Dus tja.....

Het enige dat het tij kan keren is dat iedereen bij zichzelf begint.

Maar om terug te komen op het topic :D
Ik zou wel een melding/klacht indienen.
Want het volgende "slachtoffer" ook doet en misschien wel een kenteken heeft, is de kans groter dat de man gepakt wordt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 11:45

Ik heb dus de politie al gebeld, en die zeiden dat ik er niet zoveel mee kon, tenzij ik wist wie het was :)
Overigens, ik woon niet in Holland, maar in het zuiden van Limburg, redelijk op het platteland. Dus hier gebeurt het ook.

Ik baal er gewoon van dat het paard weer terug bij af is. Het ging net reuze goed, er kon een tractor (langzaam) op een meter bij haar gezicht vandaan draaien, met aanhanger, geen probleem meer. En nu was de stilstaande tractor die aan de kant gezet werd al griezelig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:37

jes_sira schreef:
Joh, of je paard nou 100% verkeersmak is of niet doet er totaal niet toe in dit verhaal.

Een 100% verkeersmak paard kan "verpest" zijn door 1 enkele hufter met zijn levensgevaarlijke verkeersmoves.
Mijn eigen pony heeft hierdoor angst voor te hard rijdende auto's vlak langs haar. Veroorzaakt door 1 hufter. Spiegel kwam tegen mijn been en veeeeeeeelste hard reed ie.

Het is nu eenmaal een feit (helaas!!!) dat de mentaliteit van Hollanders met de dag achteruit gaat.
Ikke ikke en de rest kan stikke. Denk dat het in de randstad overigens wel erger is dan op het platteland.
Je ziet het overal. Op scholen, op de werkvloer, in het verkeer, in thuis situaties.....
Ook hier op bokt. Zie de topics over wie zijn er allemaal wel eens associaal hahahahah.
Ze vinden het zelf nog leuk ook dat ze zich aso gedragen. Dus tja.....

Het enige dat het tij kan keren is dat iedereen bij zichzelf begint.

Maar om terug te komen op het topic :D
Ik zou wel een melding/klacht indienen.
Want het volgende "slachtoffer" ook doet en misschien wel een kenteken heeft, is de kans groter dat de man gepakt wordt.

Daarom heb ik aangifte gedaan, overigens op aanraden van de politie.
In mijn geval was het ook in de Randstad, maar wel in de polder. De bestuurder was een man van toch wel dik in de 60 jaar.
Nadeel van aangifte doen, is dat het ontzettend veel tijd kost.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:17

Brainless schreef:
@Julius_juut
Via een B-weg, rijden/lopen met verkeersmakke paarden, achter een menner aan...

Evt. het paard met de trailer vervoeren naar een plek waar je wel de ruimte hebt.

Hier rijden die zware landbouw combi's juist over B wegen en landwegen... Op de drukke N wegen mogen ze niet en via de kleinere landwegen komen ze bij de percelen die bewerkt moeten worden...
Dat zijn 60 km wegen met de breedte van een normaal fietspad. 2 auto's kunnen elkaar dus al niet passeren zonder in de berm te moeten rijden, en zo'n combinatie neemt de hele weg in beslag, met nog spoorvorming naast de weg als hij iets aan de kant moet voor een fietser. Als ik zo'n combi tegenkom met de auto ga ik al met de auto in de berm staan/langzaam rijden, met de fiets moeten we ook al voor elkaar afremmen en zeer dicht passeren, dan is het voor met een paard echt niet goed te doen. Inham kunnen zoeken en uitwijken is dan zeer belangrijk en dat vraagt van zowel chauffeur als ruiter/menner goed vooruitkijken, anticiperen en snelheid minderen om elkaar de kans te geven een oplossing te zoeken.

Gelukkig woon ik aan een vrijliggend fietspad, en kunnen we voldoende afstand houden van vracht- en landbouwverkeer, maar door de week buitenrijden/ een blokje om, wordt door het steeds zwaarder en drukker wordende (landbouw- en vracht)verkeer wel lastiger tot ondoenlijk...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:25

Niet elke tractor heeft een nummerbord he, zijn ze alleen verplicht als ze de grens over gaan.
Soms is het voor een grote combinatie moeilijk om zomaar even aan de kant te gaan, maar ik ben het wel met je eens dat het wat fatsoenlijker geweest was als hij wat afremde. Ik heb mijn vriend daarom ook al wijs gemaakt dat ie voorzichtig moet zijn met paarden in de buurt.