suffie schreef:Hier iemand die van de boerderij komt en dus zelf regelmatig op de trekker rijdt, maar ook op de koets. Zelf vind ik dat je niet de weg op moet gaan als je paard niet 100% betrouwbaar is met het verkeer. Met een koets ben je nog kwetsbaarder, omdat je niet altijd even snel de berm in kunt gaan en je paard op afstand loopt. We zijn allemaal weggebruikers, maar met je paard ben je extra kwetsbaar. De meeste trekkers kunnen niet harder dan 40 km per uur en op zulke smalle wegen halen ze dat vaak niet eens.
Wij hebben in het voorjaar zware wagens achter de trekkers en kunnen dan niet makkelijk afremmen, hebben daar echt tijd voor nodig. Daarnaast is het soms onverantwoord om met de zware wagens uit te wijken richting berm, ivm kantelgevaar.
Wij proberen echt wel rekening te houden met andere weggebruikers (denk ook aan kleine kinderen slingerend op de fiets!), maar als jij op zulke smalle wegen gaat rijden met je paard vind ik dat een bestuurder van een trekker ervan uit mag gaan dat je paard betrouwbaar is met groot verkeer.
En begrijp me niet verkeerd, maar het zwaaien om verkeer af te remmen wordt gewoon door veel mensen nog gezien als het aardige zwaaien, ook omdat hier in de rijopleiding weinig tot geen aandacht aan wordt gegeven.
Hier zit dus het probleem;
- er wordt verwacht dat paard zo spontaan 100 % betrouwbaar is met verkeer...hoe leer je dit in een bak? Of in een bos?
- het landbouw spul wordt er niet kleiner op, dus een normale weg is eigenlijk al te smal
- het stopsignaal wordt niet altijd begrepen. Maar proberen stopsignaal door ruimte in te nemen wordt niet altijd gewaardeerd (en soms gezien als uitdaging extra gas te geven) Overigens heb ook ik in mn rijles geleerd voor paarden altijd gas los te laten en ruimte te geven
Zelf heb ik, én mn verzorgpony tractorvrees, en vrachtwagenvrees...met dank aan enkele chauffeurs met haast die extra gas geven, de laatste heeft me zelfs de sloot ingereden terwijl ik juist al rechts hield. Ik rijd alleen wegen waar ik uit kan wijken, maar kan me voorstellen dat in de polder weinig van zulke wegen te vinden zijn