Slachten; Wie is er bij gebleven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Slachten; Wie is er bij gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:04

Ik wil even inhaken op : Het kijken bij het schieten is wel te doen.

Ho.. Dit verschilt echt per persoon...

Denk er GOED over na.... het is een knal, het is een dreun, het is een klap, evt. nog stuiptrekkingen die erg lawaai kunnen maken als het paard netjes op de zij ligt en dus tegen de ijzeren buizen slaat...
Dit maakt mensen vaak heel erg aan het schrikken na het schieten.

Ik ben even heel open en eerlijk en typ het dus gewoon even vol-uit hoe het is.
Ik vind het ook nogsteeds vreselijk om te zien. En ik heb inmiddels wel 100derden paarden geschoten zien worden.

Er zijn mensen die het kunnen zien..
Er zijn mensen die compleet de pan uit flippen..

Er zijn paarden die rustig vallen.. netjes op hun zij, of haast liggend.
Er zijn paarden die ruig vallen...opzij,omhoog,naar voren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:05

Nog iets waar je misschien iets aan hebt...

Mijn paard spoot mest tijdens de stuiptrekkingen en spoot mij toevallig helemaal onder. (Misschien uit wraak }:))
Ik had gepland om na het schot direct weg te zijn, maar omdat ik onder de mest zat kon dat niet. Ik moest eerst afgespoten worden. Daardoor zag ik hoe mijn paard aan een been werd opgetakeld. Ik heb wel geprobeerd niet te kijken, maar ik had al een glimp opgevangen.

Dat had ik liever niet willen zien en dat beeld heeft me later ook nog wel eens achtervolgd. Misschien ook omdat ik vantevoren niet bedacht had dat dat zou gebeuren. Beetje dom, want het is tenslotte een slachthuis.

Dus als je dat niet wilt zien, zorg dat je echt weg bent zodra de stuiptrekkingen zijn afgelopen, of overleg het vantevoren even met de medewerkers.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 06-05-11 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:13

Echt goed van je dat je je keuze hebt gemaakt en daar achter staat. Jammer van de mensen die het topic niet goed lezen en een lompe reactie plaatsen... Je moet inderdaad gewoon doen waar je je zelf het best bij voelt, en je niet schuldig voelen als je er niet bij wilt blijven. Zelf zou ik het denk ik wel doen. Ik weet niet, het lijkt mij zelf dat je het dan meer... afsluit ofzo, dan wanneer je afscheid neemt van het paard terwijl het nog in leven is. Maar ik heb zelf nog nooit zoiets meegemaakt bij een paard. Wel een hond in laten slapen, maar dat is denk ik toch anders.
Sterkte met alles!

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:23

Jolliegirl schreef:
Ik wil even inhaken op : Het kijken bij het schieten is wel te doen.

Ho.. Dit verschilt echt per persoon...

Denk er GOED over na.... het is een knal, het is een dreun, het is een klap, evt. nog stuiptrekkingen die erg lawaai kunnen maken als het paard netjes op de zij ligt en dus tegen de ijzeren buizen slaat...
Dit maakt mensen vaak heel erg aan het schrikken na het schieten.

Ik ben even heel open en eerlijk en typ het dus gewoon even vol-uit hoe het is.
Ik vind het ook nogsteeds vreselijk om te zien. En ik heb inmiddels wel 100derden paarden geschoten zien worden.

Er zijn mensen die het kunnen zien..
Er zijn mensen die compleet de pan uit flippen..

Er zijn paarden die rustig vallen.. netjes op hun zij, of haast liggend.
Er zijn paarden die ruig vallen...opzij,omhoog,naar voren.

Ben het met Jolligirl eens!
Zelf heb ik ook een paard weg moeten brengen. Ik ben meegegaan naar de slager.
Kon een rondleiding binnen krijgen, dit heb ik niet gedaan. Mijn man is toen naar binnengegaan.
Zelf ben ik in de trailer geklommen om zo echt afscheid te nemen van mijn maatje.

Na wat ik gehoord heb van mijn man ben ik ook blij dat ik niet mee naar binnen ben geweest.

Hem uit de trailer halen, deken afdoen en meenemen naar de hal heb ik allemaal zelf gedaan.
Bij de deur heb ik hem aan de medewerkers van de slagerij gegeven. Het banketstaaf was, mijn paard hield niet van vreemden en wou dus ook echt niet mee met hun. Hij wou de hal niet in. Maar ik kon het gewoon niet opbrengen om hem naar binnen te leiden. Dit zou voor mij als verraad hebben gevoeld.
Uiteindelijk is hij wel naar binnengegaan toen ze met 4 man aan hem hebben lopen duwen en trekken.
Bij het schot moest iemand zijn, ook dit heeft mijn man gedaan.
Hij gaf ook super veel om het paard maar hij wist dat ik helemaal zou flippen als ik het zou zien.
Zelf heeft hij er heel lang last van gehad, telkens zag hij weer dat beeld voor zich.

Wel heb ik alles gehoord en dat ging door merg en been. Op het moment dat mijn maatje neerviel, zakte ik zelf ook door mn benen.
Alsof er een deel van mij stierf op dat moment. Alleen al wat ik te horen kreeg zorgte ervoor dat ik flipte.
De mensen van de slagerij hadden het zo met ons te doen, die vonden het zo enorm sneu.
1 man moest zelf een traantje wegpinken en dat deed me ook wel weer goed.

Toen hij geschoten was hebben ze heel snel het halster afgedaan en die heb ik weer terug gekregen. Echt heel lief.

Als je me vraagt of ik dezelfde keuze weer zou maken als ik het opnieuw mocht doen. Dan zou ik zeker Ja zeggen.
Alleen al omdat ik weet dat hem in laten slapen geen optie zou zijn. Zijn levenslust was zo ontzettend groot, hij zou zo hard hebben gevochten. Dat zou mij nog 100 X zo hard hebben geraakt als dit.

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:39

Ik volg dit topic al even en ik begrijp TS en haar keuze helemaal!
Geniet nog even van je grote vriend!

@Simone... heb helemaal kippenvel van je verhaal!

Heb toen ik bij de veearts werkte verschillende paarden in laten slapen, de een vecht en de ander minder..
Slacht ben ik nooit bij geweest, maar dat het sneller gaat, lijkt mij wel duidelijk...
Ach slacht op inslapen: het gaat altijd gepaard met verdriet!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:46

Tjeetje simone... wat heftig...!
Hoe is je gevoel er nu bij dan? Heeft alles een plekje gekregen?
En welke slachterij was je als ik vragen mag?

LindyH : Jij stond dus achter het paard met het schieten? Gezien je onder de mest zat.
Is zowiezo geen verstandige plaats om te gaan staan. En dit bedoel ik niet als verwijt.

Het beste is als je erbij wilt zijn, achter de slager te gaan staan, of aan de zijkant met voldoende afstand.
Zoals ik al eerder zei, er zijn paarden die achterover vallen, of voorover springen.... Het risico dat je eronder komt als je ervoor of erachter staat , is té groot.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:55

Jeetje wat erg je 2e paard

Tja ikzelf heb die van mij laten inslapen dat is allemaal heel goed verlopen..
Ze kreeg eerst een spuitje waarmee ze in een roesje raakte en toen een spuit waarmee ze onder narcose raakte... Toen de dodelijke injecties....

Het is vooral heel zwaar en erg emotioneel geweest voor me ik kon haar haar laatste adem horen uitblazen en nog een zacht hinikje gehoord..

Ik snap wel waarom mensen hun paard naar de slacht willen brengen :j
het duurt natuurlijk minder lang . Ik hoop dat je eruit kom en een goede :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:10

Jolliegirl schreef:
LindyH : Jij stond dus achter het paard met het schieten? Gezien je onder de mest zat.
Is zowiezo geen verstandige plaats om te gaan staan. En dit bedoel ik niet als verwijt.

Ja, min of meer. Het was in Nijkerk en ik stond buiten, het paard uiteraard binnen. Ik stond echt op meters afstand, maar die mest spoot dus ook meters ver. :\

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:15

Citaat:
Ik volg dit topic al even en ik begrijp TS en haar keuze helemaal!
Geniet nog even van je grote vriend!

@Simone... heb helemaal kippenvel van je verhaal!

ja idd...
ik vind dat je netje besluit neemt .....en doe wat je hart je ingeeft is vaak het beste.
sterkte nog met alles....ik hoop voor je op een rustig einde.
petje af dat je die beslissing neemt moest ik ff kwijt aan je.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:30

Inslapen kan ook heel snel, afhankelijk van het middel wat gebruikt wordt. Zo snel dat ze soms ook over de kop vliegen. Geen fijn gezicht, maar wel in 1 keer afgelopen. Een paard moet alleen wel te spuiten zijn.

@TS: ik heb zelf ook zo'n paard die da's haat en weet uit ervaring wat je bedoelt en voor welk dilemma je staat. Laat ieder ander maar l*llen. Commentaar geven en leveren is zo makkelijk.
Is het geen optie om haar thuis door een slachter te laten schieten? Geen vervoer, geen vreemde omgeving, etc. Maar ik weet helemaal niet of alleen schieten kan. Uiteraard zullen daar kosten aan verbonden zijn, maar da's logisch. Ik wens je heel veel sterkte met je beslissing en het moeten missen van je vriendje.

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:03

Ikzelf zou meegaan tot het einde. Ik weet niet denk dat het meer is om mezelf rust te geven ofzo. En om hem tot zijn einde bij te staan hoe zwaar en emotioneel het ook zal zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:13

Voor mijn werk heb ik vele paarden (en koeien, varkens, schapen, etc) zien gaan in het slachthuis en naar de slacht brengen heeft als de mogelijkheid nog bestaat voor mijn pony (over ik hoop nog langelange tijd) de voorkeur.
Maar ik denk dat ik juist mijn eigen pony niet kan vasthouden op zo'n moment. Ik denk dat ik hem breng tot aan de deur, even een stap naar achter zal zetten en na de knal en het val-moment terug kom om hem nog even flink te knuffelen.

Heel stom, misschien, maar eigen komt dan toch te dichtbij. En ik weet zo goed wat er gebeurt en dat het goed is, maar toch denk ik niet dat ik het bij mijn eigen pony zou kunnen aanzien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 16:33

@ts: laat je het weten als het moment daar is geweest? Hoe je het ervaren hebt? Nogmaals veel sterkte voor dat moment, wat je keuze dan ook is.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 18:21

Met de verzekering en dierenarts ben ik overeen gekomen om haar eerst nog 3 maanden op het land rust te geven en daarna te evalueren wat dat voor resultaat heeft gebracht. Euthanasie kan altijd nog, dus dit proberen kan geen kwaad. Enerzijds denk ik niet dat die 3 maanden iets voor haar uit zullen maken, gezien ze al een tijdje op rust staat en in die tijd niets is verbeterd. Anderzijds creëert het ergens toch een sprankeltje hoop. Wat als...

Mocht het moment van gaan over 3 maanden alsnog komen dan zal ik dat hier plaatsen als dat van de mods mag.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:10

Oke das opzich wel fijn dat jullie eruit zijn en idd een beetje hoop is ook niet verkeerd..
nou suc6 hoor!

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:38

Stille meelezer...

Ik wens jou en je paardje alle geluk van de wereld!!
Er is in ieder geval nog hoop, want anders was dit niet besloten door de DA!!

Succes!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:50

Ga anders eerst een keer kijken bij een onbekend paard. Ik kon er ook niet tegen, maar na verloop van tijd wel en ik vind het een respectvolle dood; je gooit het vlees niet weg en het wordt nog nuttig gebruikt. Het 'afschieten' is even heftig, maar ik vind inslapen ook vreselijk. Ze zijn in één keer weg. Dan worden ze 'gestript' en is het al heel snel geen paard meer.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:57

TS; Welke beslissing je ook maakt, heel erg veel sterkte. Ik hoop dat je de komende 3 maanden nog van je paardje kan genieten.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:00

TS, het lijkt me eigenlijk heel slopend dat je een beslissing maakt en dan door de verzekering nog wordt teruggefloten. Veel sterkte de komende tijd!

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:07

ik wens je allereerst veel sterkte met je paard.mocht het straks niet gaan en je brengt haar naar de slager dan zou ik er wel bij blijven tot het laatst(of een vertrouwd persoon mee nemen die er bij wil blijven)zodat je zeker weet dat ze niet de achterdeur weer uit gaat.
ik heb gelukkig een lieve man die er bij blijft tot ze dood zijn.

veel sterkte ermee!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:27

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal reacties verwijderd. LEES aub eens goed wat de TS vraagt in haar openingspost. Ga NIET volledig zonder respect naar de TS reageren over het wel of niet slachten, wat je daar van vind en wat jij dan wel zou doen. Dat is hier totaal niet aan de orde en is dus totaal off topic.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 14:33

+:)+ Thanks mod!

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 15:45

veel sterkte !
heb erg veel respect voor de mensen die dit kunnen.

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 15:59

Jolliegirl schreef:
Tjeetje simone... wat heftig...!
Hoe is je gevoel er nu bij dan? Heeft alles een plekje gekregen?
En welke slachterij was je als ik vragen mag?

Het beste is als je erbij wilt zijn, achter de slager te gaan staan, of aan de zijkant met voldoende afstand.
Zoals ik al eerder zei, er zijn paarden die achterover vallen, of voorover springen.... Het risico dat je eronder komt als je ervoor of erachter staat , is té groot.

Mijn gevoel erover nu is heel dubbel.
Maar dat komt omdat het paard nog maar 5 jaar was.
Soms twijfel ik wel of we er wel goed aan hebben gedaan. Maar dat hebben we zeker wel.
We hebben verschillende DA-en bij hem gehad, alles geprobeerd maar hij was niet meer te redden.
De keuze voor de slacht is heel bewust geweest, hij was nog jong en het was een echte vechter.
Hij moet zijn hele leven lang al zo ontzettend veel pijn hebben gehad, maar heeft er nooit aan toe gegeven.
Hij genoot nog volop van het leven, dat maakt het ook zo moeilijk. Maar op het moment van onze keuze was dat genieten er helemaal af.
Zn ogen waren dof, hij had keek nergens meer naar op of om. At slecht.
Dus het was klaar.
We hadden hem er vast wel bovenop gekregen met nog meer DA-en, nog meer theraphie etc. Maar ook dat was maar een tijdelijke oplossing geweest.
Dat was alles behalve eerlijk tegenover dit paard.

Het was de slachterij in Wolvega. Hele vriendelijke mensen, heel begripvol.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:54

Van der Meulen in Wolvega?
Topslachterij!
Is voor de noorderlingen zeker geen verkeerde keus als je geen uren met je paard onderweg wilt zijn. :)