Petrie laarzen vullen met water?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:39

esmir schreef:
Is net zoiets als kiwi erop smeren en dan in de fik steken.. :((

Het moet ook andersom ;)

Eerst de kiwi aansteken, zodat het vloeibaar wordt, uitblazen en dan erop smeren :) Even in de magnetron zetten dat het smelt kan ook, hoeft hij niet in de fik. Maar dat raad juist bijna iedere ruitersportzaak aan.

Maakt overigens ook niets uit voor de soepelheid van je laarzen tijdens het inlopen...

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:48

Yel schreef:
Gelpleisters op mn hielen voor het inlopen en idd bij erg stugge laarzen even mee onder de douche :)
Wel link trouwens met al die nieuwere laarzen et verschillende kleuren en lak, je kan enore kringen krijgen van vocht op bepaald leer!

Mee onder de douche? :oo
Weetje hoe enorm slecht water voor het leer is, vooral aan de buiten kant.. Je bent toch wel gek als je met zulke duren laarzen onder een douche gaat staan :=

fliertje6

Re: Petrie laarzen vullen met water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:52

Haha ja die waarschuwing gaf ik daarna al, zelf durf ik het ook niet met mijn Petries of Lipica's, maar voor het inlopen van mn Doc Martens laarzen en andere kisten zweer ik erbij! (en dat is toch ook echt rundleer, geen kring of beschadiging te zien)

Maar idd misschien toch het beste om gewoon te lopen :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:57

het is niet zo n hele rare gedachten hoor,
je kan dit ook met pumps doen of met schoentjes met lagere hakken,
aan doen en dan in een bak met water gaan staan en er de hele dag op lopen,
het werkt echt maar ik zou hetn iet weten hoe dit zit met echte leren laatzen,
zou het dan ook niet zomaar uit gaan proberen, maar een gekke gedachten is het helemaal niet hoor.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:09

Ik had het idee van een vriend die in het leger zat, het inlopen van hun kistjes mocht natuurlijk niet resulteren in een groep mannen met blaren en pijnlijke voeten, zij moesten dan ook met kisten en al onder de douche, en er zelfs mee slapen!
Hadden nooit problemen met inlopen, al maakte het natuurlijk niet uit hoe mooi de kisten bleven.

Bij mn Doc's werkte dat dus ook perfect, na tien jaar loop ik er nog op en geen vlek/ beschadiging van het water toendertijd. Nou scheelt het natuurlijk dat dat zwarte kisten zijn, wel echt rundleer maar zonder coating o.i.d. waardoor ze gaan glanzen, met mn bruin met lak laarzen zou ik het dus zeker niet doen!

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:02

nu moet ik zeggen nadat ik me m'n laarzen het Canadameer in ben gegaan ( ze zijn er niet kapot van gegaan , want ik heb ze goed in het vet en van dat cremé :P ) en ze toen ook nog een tijdje aan had zijn ze wel wat beter gaan zitten. Maar ik heb ze wel ondsteboven hangen aan zo'n rek , misschien geeft dat verschil ?
Er is trouwens geen wereld aan schil gekomen , maar het drukte eerst heel erg bij me kleine teen en dat valt nu wel weer mee :D

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:36

Wat doet die Kiwi dan?? daar heb ik echt nog nooit van gehoort??
Onder de douche zou ik ook niet doen. dat water is veel warmer en meer van buiten. Ik kan ze beter van binnen nat maken met kranten of water en flink vet aan de buiten kant. en lopen/ rijden maar!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:42

Beli schreef:
Wat doet die Kiwi dan?? daar heb ik echt nog nooit van gehoort??

kiwi is gewoon een merk schoenpoets :)*

En om hem makkelijker uit te kunnen smeren, wordt aangeraden hem te verwarmen, zodat het beter uit te smeren is en het beter in kan trekken.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:45

hihi :o?
o ja stom! dat had ik zelf ook kunnen bedenken :o?

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:53

StalNollie schreef:
zou het dan ook niet zomaar uit gaan proberen, maar een gekke gedachten is het helemaal niet hoor.

Maar pumps van 30 euro of laarzen van 300 t/m 700 euro is niet echt te vergelijken he :P

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:56

PriscaZ schreef:
esmir schreef:
Is net zoiets als kiwi erop smeren en dan in de fik steken.. :((

Het moet ook andersom ;)

Eerst de kiwi aansteken, zodat het vloeibaar wordt, uitblazen en dan erop smeren :) Even in de magnetron zetten dat het smelt kan ook, hoeft hij niet in de fik. Maar dat raad juist bijna iedere ruitersportzaak aan.

Maakt overigens ook niets uit voor de soepelheid van je laarzen tijdens het inlopen...

Ja, ik ben benieuwd welke ruitersportzaken allemaal :D... Goed voor het leer is het iig niet.. Afgebladerd heb ik ze in mn handen gehad :7

Beli :D :') , sorry ik was niet echt duidelijk. Vond m wel grappig..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:23

esmir schreef:
Ja, ik ben benieuwd welke ruitersportzaken allemaal :D... Goed voor het leer is het iig niet.. Afgebladerd heb ik ze in mn handen gehad :7

Ontopic is het natuurlijk niet echt, maar om toch de vraag te beantwoorden:

Ik heb duidelijk even niets te doen gehad ;)

RosRuitersport
Langeraap (bestaat niet meer, maar toch)
Drunens Ruiterhuis
Het Gareel
http://www.rijlaarzen.nl http://www.rijlaarzen.nl/pages/FAQ-over-rijlaarzen.html
De kroo
Divoza
van Huet

Ook een aantal merken adviseren het zelf
Cavallo http://www.cavallo.info/nl/produkte_reitstiefel_leder
Lipica
Petri adviseerde het eerst ook, maar die hebben sinds een tijd hun eigen leercrème.

Ook staat het op de site van Anky als tip http://www.anky.nl/home?p=altijdalwillenweten&i=47

Dat zijn er wel genoeg... ga weer wat doen :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:03

Vooral de tip voor het nemen van 2 paar laarzen spreekt mij aan!
Maar lees ook over de hoeveelheid vocht die de laarzen opnemen,dan kun je de conclusie trekken dat het leer daar dus tegen bestand is en dat 1x doordrenken het leer niet zal beschadigen mits zorgvuldig gedroogd.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:21

Nouja opzich moet het wel tegen een beetje vocht kunnen, denk aan het zweet van het paard en de military (?) ruiters die soms toch ook een waterbak meepakken.
Nu is invetten natuurlijk de truc om te voorkomen dat er water in je leer trekt, dus goed ingevet zou ik het met effen laarzen zonder extra coating en lak nog wel aandurven om een bad ermee te nemen.

Op Google kom je de raarste adviezen tegen als je inlopen leer intypt, en zelfs schoenmakers adviseren water (en spiritus???) zie: link

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:02

Ja,spiritus is een heel bekende manier waarop ze vroeger in het leger laarzen soepel maaakten.Alleen dat is echt ontvettend dus dat zou ik niet doen.
Ingevet zou ik juist niet in bad gaan,dan kan het vocht er juist slechter uit.
Zowiezo niet vetten,maar iets gebruiken speciaal voor schoenen.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:30

PriscaZ: Ok, dankje! (ik ben blij dat de zaak waar ik gewerkt heb er niet bij staat) :P
Ik las ff een linkje, maar ze hebben het niet over in de fik zetten. Kiwi verkochten wij ook, en met het product opzich is niets mis..

Ocrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:58

Een tip tegen blaren van de vouwen in je leren laarzen?
Van die simpele scheenbeschermertjes aan de achterkant van je voet in je lange sokken steken voordat je je laarzen aantrekt!
Mijn zoontjes eerste voetbal scheenbeschermers (met zo'n half voetje eraan) heb ik daarvoor verknipt (heb voetgedeelte er deels afgeknipt)
Dat werkte bij mij super!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:13

_Daniquee schreef:
StalNollie schreef:

Maar pumps van 30 euro of laarzen van 300 t/m 700 euro is niet echt te vergelijken he :P

en daarom zet ik het er ook bij dat ik niet weet hoe dit zit met echteleren laarzen en het dus niet zomaar uit zou proberem ;)