Pony net 1 week en steigert Constant, pony terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:27

anneliesdj schreef:
Tuurlijk is dat niet altijd te voorspellen maar als verkoper ken je het karakter en kun je ook inschatten hoe een pony zal zijn met een nieuwe ruiter.

Leuke quote uit een ander topic al ging dat over een handelaar en geen particuliuerre verkoper, vind ik 'm toch wel aardig van toepassing als ik deze reactie lees

Citaat:
een goede handelaar moet:
* gedachten kunnen lezen: om zeker te weten dat de koper een 2e Anky of Edward is.
* psycholoog zijn: om in te kunnen spelen op de emtoites van de koper, zodat die met de ogen open en niet op roze wolk 7 een paard koopt.
* röntgen ogen hebben: zodat hij spat etc kan uitlsuiten
* DA zijn: om te garanderen dat het dier klinisch goed is
* jurylid zijn: om de rijkunstigheden te kunnen beoordelen
* helderziend zijn: om zo te kunnen garanderen dat de koper ongekende successen zal halen met het paard.
* filantroop: Zodat kopers voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten.

Ook brave pony's kunnen heel anders reageren op een andere stal met een andere/nieuwe eigenaar. Vind het erg makkelijk om te zeggen dat het direct om oplichting zou gaan. (al sluit ik dat niet uit)

TS) Ik raad aan om (direct) een aangetekende brief te sturen dat er direct ernstige problemen zijn en dat je de pony een periode (zelf invullen) wilt laten wennen en anders de pony terug wilt brengen.
Dan raad ik nog aan om eventuele pijn op te sporen doormiddel van een d.A onderzoek (incl tanden laten vijlen) en ook een goede ruiter erbij te halen (tevens les) die ook kan zien of het zadel goed ligt.

Recht hebben en recht krijgen zijn verschillende dingen, dus zorg dat je nu snel handelt zodat er bewijs is (b.v pijn of dat de pony totaal niet braaf is zelfs bij een kundige bewezen ruiter) en dat bewijs wordt steeds minder wanneer de tijd verstrijkt.
Het is erg dom geweest om niet vooraf te keuren. Nu gaat het je meer geld kosten om de pony goed te krijgen of de koop ongedaan te maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:42

superwoman schreef:
anneliesdj schreef:
Tuurlijk is dat niet altijd te voorspellen maar als verkoper ken je het karakter en kun je ook inschatten hoe een pony zal zijn met een nieuwe ruiter.

Leuke quote uit een ander topic al ging dat over een handelaar en geen particuliuerre verkoper, vind ik 'm toch wel aardig van toepassing als ik deze reactie lees

Ook brave pony's kunnen heel anders reageren op een andere stal met een andere/nieuwe eigenaar. Vind het erg makkelijk om te zeggen dat het direct om oplichting zou gaan. (al sluit ik dat niet uit)

Een brave pony kan ook anders reageren maar dan blijft het nog steeds een brave pony. Je kunt als verkoper best inschatten hoe een pony zal reageren op een nieuwe ruiter, ook een handelaar kan dat in bijna alle gevallen.
Ik ga af op wat ts aan info geeft en dus dat zij duidelijk genoeg is geweest en dat de verkoper haar heeft gegarandeerd dat de pony braaf was.
Een pony die binnen enkele dagen ernstig steigert zonder oorzaak is gewoon fout.

Kady1

Re: Pony net 1 week en steigert Constant, pony terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:30

Kijk dat een pony een keertje stijgert is zo erg nog niet... dat kan een keer gebeuren, waar ik hier heel erg van schrik is dat pony zich met kind en al achterover laat vallen. (kan zijn dat het ruitertje de pony zelf perongeluk mee achter over trok) Maar vaak... als ze " ik laat me vallen kunstjes" kennen " en het rijden stopt dan" dan weten ze dit zo.
Niet dat het alleen levensgevaarlijk is voor het ruitertje, ook voor de pony kan zo'n val vervelende lichamelijke problemen veroorzaken.

Dan vraag je je af " heeft ie dit al vaker gedaan" want zo ja, zou het ook best kunnen dat ponylief ergens vast zit in zn rug / bekken (wat ze bij klinische keuring niet na kijken)

Ik heb op school geleer in het vak Paarden handel, dat als je duidelijk aangeeft wat voor type pony je zoekt, in dit geval een hele brave waar een kind mee kan wegrijden, en de verkoper beaamt dit en achteraf blijkt na korte tijd (dus niet na 5 maanden pas) dat de pony niet braaf is, dat je inprincipe in je recht staat...
Als koper heb je onderzoeksplicht (ga er van uit dat jullie hier aan voldaan hebben) Maar....

in zo' n situatie als dit moet men wel kunnen bewijzen dat de pony dit bij de vorige eigenaar ook al deed.

Ik zeg niet dat de TS zo is, maar het zou niet de eerste koper zijn die in bvb drie dagen tijd de pony flink afranselend of met het rijden zo hard in zijn mond zit waardoor de pony angstig word. MOET je als koper dan je pony na 3 dagen terug nemen?
Als je het zakelijk bekijkt NEE (want jij heb dan daarna misschien wel weer maanden werk om angst er uit te trainen) als je het emotonieel bekijkt zullen veel mensen de pony wel terug nemen.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:43

Als je hem particlulier gekocht hebt wordt zolas eerder gezegd het heel lastig.
Als koper he bje recht op conformiteit dat is wettelijk geregegeld en d.w.z. dat je mag verwachten te krijgen wat je bij aankoop aantreft dus geen verrassingen achteraf.
Helaas is dit alleen zo geregeld voor verkoop zakelijk aan particulier en niet tussen particulieren onderling.
Wel kun je evt. denk ik de pony terug geven op dwaling of iets dergelijks. Ik zou rechtbijstand eens bellen ik denk dat je zo kort na aankoop wel nog wat opties hebt maar hoe dan ook je zult aan moeten toen als koper dat het probleem niet bij jullie ligt.
Is heel lastig dus succes.

Je zegt dat als je goed contact houdt met de mond dat de pony het niet doet maar dat je dochter dit nog niet kan ivm leeftijd.
Hoe oud was de vorige ammazone of ruiter? want daar hebje anders al een probleem ze zullen het vast gooien op het feit dat jullie dochter nog te jong is ofzo, overala valt wel een smoes over te verzinnen.

ik zou er zelf geen grote Da kosten aan maken want zoals velen nu opperen dat het misschine in de rug ofzo zit dan zou de pony het bij de vorge eigenaar ook al gedaan hebben ik denk meer aan uitproberen en de pony eens flink aan laten pakken door jezelf of een ruiter die wellicht iets meer rijden kan of meer lef heeft maar niet veel ouder/groter dan juliie dochter anders is de overstap van de ruiter naar jullie dochter weer zo groot.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:44

Sammyoo schreef:
Deze week stond er een artikel in de hoefslag wat je misschien wat handvaten geeft (niet helemaal vergelijkbaar omdat het een groen paard betrof). Ik ben geen jurist, maar denk wel dat de verkoper de pony terug moet nemen. De pony is verkocht als braaf en betrouwbaar, maar is dat duidelijk niet. Ik geloof het ook niet dat zulk gedrag door het zadel of haken op de kiezen kan komen. Misschien beginnen met een aangetekende brief sturen waarin je laat weten dat je de koop wil ontbinden om voorgaande redenen.

Ik vind het heel erg sneu voor je zusje. Ik begrijp dat het al met een paar ponies mis was gegaan, en nu dit. Hopelijk wordt het snel opgelost.

ik ben de advocaat die in dat geval voor de verkopende partij optrad, dat paard hoefde niet teruggenomen te worden, omdat niet vast kwam te staan dat het paard objectief niet hanteerbaar was, de koopster had het alleen zelf geprobeerd en het paard nooit aan een professional uit handen gegeven. Dat komt uit het artikeltje niet zo goed naar voren, maar daar draaide het wel om.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:45

anneliesdj schreef:
Ik ga af op wat ts aan info geeft en dus dat zij duidelijk genoeg is geweest en dat de verkoper haar heeft gegarandeerd dat de pony braaf was.
Een pony die binnen enkele dagen ernstig steigert zonder oorzaak is gewoon fout.

En wat de Ts aan info geeft in nogal eenzijdig.
Ts weet niet wat de oorzaak van het steigeren is.

Ik ben met je eens dat hij niet zou moeten steigeren - tenzij de pony wel een goede reden heeft (zadel pijnlijk, gepluk in de mond of zelfs stress van de verhuizing)
Zelfs de braafste pony kan anders reageren dan gedacht, zeker wanneer je hem altijd thuis hebt gehad zonder probemen, kún je moeilijk vooraf bedenken dat hij erg moet wennen aan een andere lokatie bijv.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:59

Kan je niet iemand anders er op laten zetten, die meer ervaring heeft? :)

Het is erg jammer dat de pony zo reageerd. Heb je het zelfde voer? (en verhouding?)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:13

Pff mijn paard was in het begin een regelrechte ramp. Sloopte alles, bokte me er de eerste 2 keer af, beukte overal doorheen, ben hem zelfs is op straat kwijt geraakt omdat meneer en ik elkaar weer verkeerd inschatte en begrepen.

Maar nu zou ik hem (4 maanden later) voor geen goud kwijt willen, het vertrouwen wat ik in het begin helemaal kwijt was groeit stukje bij beetje... Het was ook gewoon wennen voor hem. We hebben hem eerst twee weken niet gereden (voornamelijk door gebrek aan zadel maar oke...) en het is een paard waar je heel rustig aan bij moet doen.

Misschien een idee om eerst een tandarts erbij te laten komen en hem eventueel na laten kijken op rugproblemen en dergelijk, rustig aan doen, grondwerk, en DAN erop stappen? in plaats van de eerste dag dat ie er staat er meteen op te springen?

Ik snap dat het leuk is dat je een nieuwe pony heb maar voor hem is het ook een hele verandering. Hij had die morgen al gereden, nieuwe stal, nog een keer gereden. Wat een dag voor die pony zeg!

Overigens is mijn paard ook erg dominant naar andere paarden en inderdaad ook naar mensen als je dat niet aanpakt. Maar als je laat zien dat je het niet pikt, dan is het ook gewoon over.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:20

Je zij dat hij naar de paardentandarts moest is dee dan ook gedaan?
en zo ja moet het dier dan niet eerst effe stil staan eer dees allemaal genezen is en helemaal pijn vrij voor het dier?
Je weet dat al je contact neem in de mond van je paard met de teugels eenenorme druk geeft. je kan al stellen als een kind eens trekt. Dees dus enorme pijn kan geven. Laat je dierenarts er eens naar kijken. en idd mss eens je zadel controleren.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:35

Volgens mij is er inderdaad een koopvernietiging mogelijk indien er problemen zijn binnen een bepaalde tijd. Maar ik ben er natuurlijk echt niet in thuis...

Ik moet eerlijk zeggen, mijn merrie is doodbraaf, maar als ik haar naar een nieuwe plek breng, is het ook een volledig ander paard die het in haar hoofd haalt om domme dingen te doen. Niet naar de ruiter gemeen, maar gewoon vergeten dat er een ruiter op zit :-)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:43

Ik zou eerst eens afwachten hoe de pony is nadat de tandarts is geweest.
Dat beestje steigerd miss. wel omdat hij zo'n pijn heeft in de mond?
Soms word een oordeel iets té snel getrokken.
Ik hoop echt dat de pony na tandarts bezoek weer de oude vertrouwde lieve pony is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:48

Volgens mij heb je het recht een aankoop terug te draaien als het niet aan de gevraagde eisen voldoet!
Maakt niet uit of het particulier is of handelsstal.
Het feit dat de vorige eigenaar het beestje niet terug wil zegt al genoeg!
Maar voordat het dier "afgekeurd" word zou ik toch es na laten kijken door een ostheopaat/fisio,er kan goed al lange tijd iets klem zitten.Misschien dat het dier al die tijd bij de vorige eigenaar met een fout zadel is gereden.
Mocht er dan zo'n gebrek naar boven komen heb je des te meer reden om het dier terug te brengen en je geld terug te krijgen.
Voor een 9 jarig kind is dit BLOEDLINK!!!!

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:48

Ook ik heb sinds twee maanden een nieuw paardje gekocht. Wat een ramp in het begin. Hij was niet te gebruiken. Trapte mij letterlijk land uit en met rijden was het enige wat hij kon bokken.
Maar door hem lekker tijd te geven en hem vertrouwen te geven dat het goed was heb ik nu een geweldig paardje. Gewoon de tijd geven en niet direct te veel willen. Een paard/pony moet ook wennen aan zijn nieuwe plek en eigenaar.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:50

Zeker moet een dier even wennen aan zn nieuwe plekje maar ZÓ reageren duid wel op meer kwaaltjes dan enkel "heimwee".
Met die pony is echt meer aan de hand,een braaf gereden kinderpony hoort niet te stijgeren en zich achterover te laten vallen.Vaak is er dan een lichamelijk probleem hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:57

Precies wat ik bedoel, een brave pony reageert niet zo, of die ruiter nu minder ervaren is, bonkt in het zadel of de handjes nog niet helemaal stil heeft, er is niet voor niets gevraagd of de pony BRAAF is?

En wennen is een ding maar het mag nooit gevaarlijk worden, paard moet in alle situatie's en op alle terrein controleerbaar zijn. Dus mag best even wat minder blij zijn maar bijten/slaan (het land uit trappen???), omver lopen, steigeren ed zijn gewoon not done, ook niet bij een minder ervaren paard voor een gevorderde ruiter.
Dus imo heb je alle recht hem terug te brengen, mits er geen oorzaken zijn van buitenaf (zadel oid).

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 21:51

@Anneliesdj en funnyhorses; Zo denken wij er ook over! Op dit moment rij ik alleen maar jonge grote D pony's en die hebben het tot nu toe niet eens in hun hoofd gehaald om gevaarlijk te worden, soms een beetje rennirig, maar nog eerder vertrouwd om haar daar op te zetten als op deze! Wat nou wennen!? Tuurlijk moet ie wennen, maar een kinderpony met wedstrijd ervaring, zou je normaliter op vreemd terrein, gewoon braaf, moeten kunnen rijden, misschien beetje kijkerig of een pas harder, tja prima.... maar dit?

Ma is nu alleen bang, dat we dat steigeren er niet meer uit krijgen. Ook al zouden we de lichamelijke problemen oplossen. zoals ik al zei is hij behoorlijk dominand en weet ie natuurlijk ook dat ie zo onder de ruiter vandaan kan komen.

Zoals al eerder genoemd; staat onze tandarts gepland en ook de osteopaat! Als dat de oplossing is vinden wij het helemaal geen probleem, als dat steigenren daarmee dan ook maar ophoud.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:25

Maar heb je ondertussen wel de vorige eigenaar op de hoogte gebracht?
Het liefst via een aangetekende brief.
Hoe eerder je dit aan hem laat weten, hoe sterker je later staat.

En hij zou vandaag toch naar de tandarts gaan?

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:25

TS,ik zou niet meteen aan terug brengen denken,wel zou ik de verkoper vast op de hoogte stellen van het "probleem".
Misschien een idee om te beginnen met grondwerk en wandelingen aan de hand,eerst een rustig kennis maken en wat vertrouwen in elkaar krijgen.
Voor zijn beweging kan je wat longeren en als dat goed gaat zou je hem na het longeren uit kunnen stappen onder het zadel,of zonder zadel natuurlijk.
Rustig opbouwen,het heeft geen haast toch ??
Als de pony niet omhoog komt door haken of pijn,zou je bitloos eens kunnen uittesten.
Verder idd,hij is al langs geweest...het zadel. Probeer het eens zonder zadel,
wie weet maakt het verschil ?
Kortom,geef hem wat tijd,de ene pony is wat gevoeliger voor verandering dan de andere.
Succes !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:10

Is de pony inmiddels al terug?

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:14

Bel het juridisch loket (0900 8020) voor (beknopt) juridisch advies

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:51

TS,hoe gaat het nu ?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:59

Ik ben ook zeer benieuwd wat de vorderingen zijn TS! :)

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:05

Dit is typisch Bokt, veel geschreeuw , weinig wol.....
Zeg ik fout : dit typeerd jeugdige bokkers...hard schreeuwen en niet laten weten hoe het afloopt, er valt vast weinig te melden, nu brave pony , zoals de verkoper melde... :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:44

anneliesdj schreef:
Precies wat ik bedoel, een brave pony reageert niet zo, of die ruiter nu minder ervaren is, bonkt in het zadel of de handjes nog niet helemaal stil heeft, er is niet voor niets gevraagd of de pony BRAAF is?

Dat weet ik niet meer zo zeker. Ik heb een onzettend braaf paard die echter binnen minimale tijd aanvoelt met wat voor soort mens hij van doen heeft. Met een wat liefjs en onzeker type gaat hij dan ook binnen 10 seconcen figuurlijk aan de haal. Ben je iets zekerder kun je er alles mee. Heb al meerdere keren verbaasd verhalen aangehoord van wat hij uitvreet met sommigen. Bij het overgrote deel van mensen is hij een poeslief boefje.

In deze situatie zou ik zeggen: melden aan verkoper dat je niet blij bent. Afhankelijk van liefde van zusje voor deze pony op zoek gaan naar oorzaken en dat aanpakken. Er lijkt nog wel iets te schorten aan de aanpak in de eerste dagen. Daar zou ik even serieus naar kijken.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:54

TS laat je ons nog weten hoe het verder gaat?
Ik ben nl. wel heel erg benieuwd.