veulen opleeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:32

Als hij (of zij) op hol slaat, is dat dan achteruit of vooruit (dus langs je).
Als het vooruit is, heb ik hier een methode:
1 In een stal of box: pak hem vast en laat hem achteruit, vooruit en stoppen (met komando)

2 (het liefst in een afgesloten hutje) Maak twee touwen aan zijn halster vast, van ongeveer 50cm, neem een in elke hand en loop achteruit (buiten), met zijn hoofd tussen je armen. Maak je zo groot mogenlijk en doe erg streng (je wil niet dat hij om langs je te komen over je heen gaat).

3 Als hij zo netjes volgt, is hier de volgende etape:
Weer in het hutje/stal: Bind een langer touw aan zijn halster (1,5 à 2 m) en geef binnen het hutje, een tik met het uiteinde vlak naast zijn neus (zonder hem te raken).
Ga dan naar buiten, en let op dat hij op ongeveer een meter achter je loopt.
Komt hij te dicht bij, geef hem weer een tik langs de neus. En laat hem daarna achteruit lopen.

Het lijkt misschien een beetje hard, maar het werkt wel, dat heb ik namelijk met mijn veulen gedaan (zie cascade), american methode.
Na een tijdje hoef je niet meer zo streng te zijn, maar laat je aandacht nooit verslappen. Vooral de slimmen gaan er dan onmiddelijk vandoor.

Veel succes.

PS: als hij achteruit weg gaat, weet ik niets, helaas.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 19:48

ik heb afgelopen tijd veel met hem geoefend
elke dag een kwartiertje
hy zet nu enkele stappen zonder weg te renen of stil te blyven staan
en hij is veel minder dominant
helaas begint de school morgen en zal ik minder tijd voor hem hebben
hopelijk gaat hij hierdoor geen terugval hebben

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:52

Kendra schreef:
Als je bedenkt dat dit veulen 10 maand oud is én hengst én trekpaard én de TS 13 jaar, dan is dit niet iets wat vanzelf goed komt. Jaarlingen zijn naarlingen en dit veulen heeft duidelijk niet de basis geleerd die hij wel moet kennen, en dan beperk ik dat maar tot braaf aan de hand meelopen en het normaal vinden dat een mens iets van je vraagt (komen, wachten, even stilstaan als je wordt gepoetst en voeten optillen).
Ik denk dat de TS even wat hulp nodig heeft, want als dit beest leert z'n gewicht in de strijd te gooien ben je bij voorbaat kansloos met zo'n Belg(je) en wordt het straks helemaal hopeloos. Als ie eenmaal braaf is zou ik er inderdaad niet te veel meer mee doen tot ie drie is, maar om het nu te laten gaan vind ik ook nog al risicovol....

Mee eens ! TS heeft naar mijn mening hulp nodig. Toen mijn nu 5 jarige bij mij kwam op 9mnd kon ze ook niet meelopen aan een halster. De eerste keer heeft ze gesteigerd, proberen weg te rennen en zich uiteindelijk op de grond getrokken. Toen was het ook gelijk over, het was duidelijk wie de baas was. Het veulen heeft van TS nu al een keer gewonnen, ze is niet sterk genoeg dus : iemand er bij halen die niet loslaat !

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 20:33

ik ben nu al enkele maanden 5x per week met hem aan het werken.
in het weekend krijg ik hulp van mijn nonkel.
het gaat al stukken beter.
hij wandeld aan de hand mee. en hij loopt ookal schouder aan schouder met mijn paard als ik rijd (dit mag hij enkel bij het inrijden en dat weet hij).
deze hengst van nu 1 jaar heeft totaal geen hengstenstreken en is super braaf als hij je vertrouwd.
voor de grap had mijn nokkel mijn oude zadel die voor weg te gooien was eens op zijn rug gelegd omdat het toch niet uitmaakte als die zadel kapot was.
deze hengst is zo braaf dat hij nieteens die zadel van zijn rug worp.

laat de mensen nu nog maar eens zeggen dat een meisje van 14 geen belg aankan die ook nog eens een hengst is.
voor andere mensen geef ik de tip: als je in iets geloofd kan je het ook, zelfs als iedereen zegt dat het onmogelijk is.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:08

TS je vraagt tips en naar mijn idee doe je daar niks mee. Ik heb het idee dat je alleen maar wil laten zien dat je deze hengst van 10 maanden aan kan. Tegen een hengst van 10 (of 12) maanden (!) moet je ook wel opgewassen zijn. Echter heeft het dier van jou al een keer gewonnen las ik. En dan gaat het de verkeerde kant op ben ik bang.

TS, je speelt nu een grote rol in de opvoeding van dit veulen, en of jij dat verstandig aanpakt; daar twijfel ik aan.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:14

Ik ga nu vast heeeeel bokt over mij heen krijgen maar toch!..

Ik had een kruizing tinker, ook echt een buldozer.
Het paard liep zo door mij heen, ik had het een paar x netjes geprobeerd maar helaas dit ging niet goed..

Ik dacht ik doe een hengstenketting over zn neus, als hij niet luisterd komt er druk op, en luisterd hij nog niet word de druk harder, tot eventueel een klein rukje!..

hij ging ineens de vandoor waardoor de druk zo sterk werd!..ik kan je vertellen dat hij het niet leuk vond, en het dus NOOIT maar dan ook NOOIT weer heeft gedaan, sinds dien kon ik overal met hem wandelen, hij ging niet meer door mij heen..

Iedereen zegt wel dat je hem in de opfok moet doen etc etc..
Maar hou ouder, en hoe groter is ook hoe sterker hij word, als hij nu al niet te houden is, dan is hij straks met 3 jaar een probleem paard wat niks kan..
dit kan je hem best leren, voor de rest hoef je er niks mee te doen, maar naarst je lopen is toch een stukje opvoeding..

Wij hebben hier een veulen van nu 2.5 maand oud, wat netjes naarst je loopt mee de wei in, zonder gedonder aan het touw is een teken van geen gedonder gewoon stappen naarst de persoon, zo niet, gelijk terug zetten op de plek zetten.
dit zijn gewoon de basis dingen!..

;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:42

olafgek schreef:
laat de mensen nu nog maar eens zeggen dat een meisje van 14 geen belg aankan die ook nog eens een hengst is.
voor andere mensen geef ik de tip: als je in iets geloofd kan je het ook, zelfs als iedereen zegt dat het onmogelijk is.

Een hengstveulen is niet anders dan een merrieveulen, totdat de hormonen erbij komen kijken. En dat komt later pas....bij de een wat later dan de ander. En dan nog is een jaarling of tweejarige makkelijker te overbluffen dan een volwassen hengst van een jaar of 6.
Ik krijg idd de indruk dat het een beetje een prestigekwestie aan het worden is om je Belg zo kang mogelijk hengst te laten.
Kind, denk twee keer na, geen enkel paard is het waard om in een rolstoel, of erger nog, drie meter onder de graszoden te belanden. En hengsten kunnen staatsgevaarlijk worden!

caaramel

Re: veulen opleeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:58

alle mensen hier hebben volgens mij wel gelijk, maar vanachter onze computer kunnen wij dat natuurlijk ook niet echt beoordelen.

maaar als het TS lukt om te zorgen dat dat paard opgroeid tot een leuk volwassen dier, met of zonder hulp, dan heeft ze volgens mij wel een dikke proficiat verdiend.

en ik ben er volledig van overtuigd dat je voor je dromen moet gaan!

Adriana

Re: veulen opleeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:51

Ik ben het eens met Cassidy, we hebben het niet over speelgoed waar je de batterij uit kan halen als het misgaat en als het misgaat dan is het te laat. Je veulen (nu jaarling) gaat ouder en sterker worden en ja jij ook, maar als hij maar 1 x doorheeft dat ie sterker dan jou is dan sta je achteraan...
Ik heb met hengsten gewerkt en er zullen vast mensen zijn die zeggen dat er geen verschil is, maar voor mij is dat verschil er zeker wel.