Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ManonVegas schreef:Ok, iedereen bedankt. Maar ik redt het wel, ik hoor verschillende dingen. Maar van 1 iemand heb ik wijsheid gehoord! ZE, sorry ik het is een meisje!!, is gewoon onzeker nog. Omdat ze nog jong is. En pas op met je woorden, want ik weet al redelijk veel hoor van veulens. En ons pap en mam ook, hebben allebei gereden. En met of zonder opleiding maakt niet! Wij weten veel van paarden hoor, als ik eerlijk ben.
En ik krijg dat veulen wel opgevoed. Let maar eens op. Mij lukt dat. En ze meot het gewoon leren, het is een jaarling vind je het gek dat ie het eng vind dat wij aan zijn benen komen. En met dat happen doet ie gewoon om dat ie onzeker is, een soort van bang is! En ze moet gewoon vertrouwen opbouwen! Heb geduld. Jullie doen allemaal of ie gewoon dominant is, misschien heb ik dat wel zo omschreven maar zo erg is ie ook weer niet, en wat ie bij ons een luxe heeft!! Ze leeft in een paleis!! Dus die is blij hier, en ook bij ons!! Dus ons lukt dat wel!
Hierbij is dit onderwerp gesloten!! Reageren kan nog!! Stuur maar wat je ervan vind!!
Twiggy2008 schreef:Ze leeft in een paleis? Hmmm..... ze moet gewoon lekker naar buiten, de kudde in, met paarden van allerlei leeftijden en een of meerdere andere veulens. Niemand kan veulens zo goed opvoeden als een groep paarden zelf. Staat ze in een groepje met haar moeder?
Ik denk ook niet dat je kunt zeggen dat pa en ma verstand van paarden hebben, omdat ze gereden hebben in hun leven. Ken veel mensen die 100 jaar paarden hebben en er (helaas) nog geen verstand van hebben, dat paarden buiten horen met soortgenoten. Dus.....
Mijn ervaring is ook dat meisjes van 12 echt nog geen veulens kunnen opvoeden. Sorry. Ik kan er niets meer van maken. Niet gemeen bedoelt, maar ik denk wel even aan het veulen zelf. Wel eens gehoord van 'inprenten'? En wat dat inhoudt? Ik heb zo'n vermoeden van niet..... Toch kun je met die methode al een hoop zaken voor zijn.....
Joycebunny schreef:Nou meid. Jou probleem als jij het zelf denkt aan te kunnen, maar vind het wel sneu voor het paardje
als je echt een paleis wilt voor je veulen, laat haar dan op een weide (liefst 24/7) met zowel leeftijdsgenootjes waar ze mee kan spelen, als oudere paarden waar ze grenzen kan aftasten en die haar alles kunnen leren. Zoals ik het nu opvat staat je veulen alleen? Nou als je als baby geen andere mensen ziet en niks wordt aangeleerd is het toch ook niet raar dat je niet weet hoe je je moet gedragen en waar je grenzen liggen? Gewoon de opfok in, of op z'n minst op de weide zetten met paarden met verschillende leeftijden. Anders zou het me niet verbazen dat je straks helemaal radeloos bent en je paardje op MP of misschien wel naar de slacht moet..
Zoals al gezegd heb jij met je 12 jaar de ervaring niet om een veulen op te voeden, zelfs al hebben je ouders paardgereden. Ikzelf ben 15 en zou ook geen veulen aanschaffen, terwijl mijn zus toch écht wedstrijden heeft gereden, en mijn vader ook enkele jaren op onze fries heeft gereden. Dus luister lekker naar je mede-bokkers. Er zijn hier mensen die misschien al wel 20 veulens hebben opgevoed die nu allemaal lekker in de sport lopen
Jij opent een topic om raad te kijgen, wij geven raad, jij doet lekker je eigen ding. Geen topics meer openen denk ik dan?

jes_sira schreef:Akhal_Teke schreef:Sowieso hoort een veulen niet te schoppen. Of ze nu de hele dag op stal staat of 1x per week voor een poetsbeurt. Als ze met haar kont naar je toe draait moet je meteen een tik geven met bv een menzweep, die zijn nml lang genoeg. Het is beter om dit soort dingen in een round pen af te leren maar die hebben niet veel mensen tot hun beschikking.
Echt top dit soort adviezen.
Sla het er maar uit he..
Zonder dat je weet hoe de omgang is met dit veulen, of het uberhaut zijn stal uitkomt, of hij vriendjes heeft als hij naar buiten mag.
Nee, hoor gewoon eruit slaan, want dit dier mag nimmer slaan. Wat de situatie ook is waardoor hij dit verdrag vertoont.
Leer eerst eens kijken naar het dier en de situatie waarin het moet leven. Hoe het zou moeten zijn. 9 van de 10 keer gaat daar iets goed fout als het zich misdraagt.
Heel simpel, verbeter die situatie en je eigen houding en probleem lost zichzelf meestal op.
Echt super advies naar een jong grietje toe.
Slofje schreef:Wij timen het 9 vd 10 keer slecht en het is daarnaast ook vaak zo dat wij meppen voor dingen waar een paard zo'n veulen geen trap zou verkopen.