Veulen schopt en is 'zuur' in de stal, wat moet ik doen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Veulen schopt en is 'zuur' in de stal, wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:43

Mijn veulen werd ook vervelend, heb hem naar de opfok gebracht en na 2 jaar weer opegehaald: weg probleem! :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:43

Jij kunt dit zelf niet sluiten, dit kunnen alleen mods. Daarnaast erg dom dat je het allemaal zelf wilt doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:48

Ze leeft in een paleis? Hmmm..... ze moet gewoon lekker naar buiten, de kudde in, met paarden van allerlei leeftijden en een of meerdere andere veulens. Niemand kan veulens zo goed opvoeden als een groep paarden zelf. Staat ze in een groepje met haar moeder?

Ik denk ook niet dat je kunt zeggen dat pa en ma verstand van paarden hebben, omdat ze gereden hebben in hun leven. Ken veel mensen die 100 jaar paarden hebben en er (helaas) nog geen verstand van hebben, dat paarden buiten horen met soortgenoten. Dus.....

Mijn ervaring is ook dat meisjes van 12 echt nog geen veulens kunnen opvoeden. Sorry. Ik kan er niets meer van maken. Niet gemeen bedoelt, maar ik denk wel even aan het veulen zelf. Wel eens gehoord van 'inprenten'? En wat dat inhoudt? Ik heb zo'n vermoeden van niet..... Toch kun je met die methode al een hoop zaken voor zijn.....

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:56

Nou meid. Jou probleem als jij het zelf denkt aan te kunnen, maar vind het wel sneu voor het paardje :n
als je echt een paleis wilt voor je veulen, laat haar dan op een weide (liefst 24/7) met zowel leeftijdsgenootjes waar ze mee kan spelen, als oudere paarden waar ze grenzen kan aftasten en die haar alles kunnen leren. Zoals ik het nu opvat staat je veulen alleen? Nou als je als baby geen andere mensen ziet en niks wordt aangeleerd is het toch ook niet raar dat je niet weet hoe je je moet gedragen en waar je grenzen liggen? Gewoon de opfok in, of op z'n minst op de weide zetten met paarden met verschillende leeftijden. Anders zou het me niet verbazen dat je straks helemaal radeloos bent en je paardje op MP of misschien wel naar de slacht moet..
Zoals al gezegd heb jij met je 12 jaar de ervaring niet om een veulen op te voeden, zelfs al hebben je ouders paardgereden. Ikzelf ben 15 en zou ook geen veulen aanschaffen, terwijl mijn zus toch écht wedstrijden heeft gereden, en mijn vader ook enkele jaren op onze fries heeft gereden. Dus luister lekker naar je mede-bokkers. Er zijn hier mensen die misschien al wel 20 veulens hebben opgevoed die nu allemaal lekker in de sport lopen ;)

Jij opent een topic om raad te kijgen, wij geven raad, jij doet lekker je eigen ding. Geen topics meer openen denk ik dan? :)

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:00

Mijn inmiddels bijna 3 jarige heeft nog nooit naar mij geschopt of gehapt!!!! Maar hij stond dan ook met 5.5 maanden in de opfok! Ik kon/kan alle beentjes optillen achter hem langs lopen etc en kon/kan zelfs naar zijn tanden kijken!
En dan kan je nog volgens jou zo'n mooi "paleisje" voor haar hebben, een jaarling hoort gewoon in de opfok thuis met leeftijdsgenootjes! Laat haar ook nog een beetje genieten van het baby zijn! En denk in zo'n situatie ook aan haar en niet aan jezelf.

Je zegt wel dat het jullie met zijn drieeen gaat lukken, maar als dat het geval was had je dit topic ook niet geopend op bokt! Dus ik zou zeggen wees niet zo koppig en volgt het advies wat bijna iedereen hier zegt!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:03

ManonVegas schreef:
Ok, iedereen bedankt. Maar ik redt het wel, ik hoor verschillende dingen. Maar van 1 iemand heb ik wijsheid gehoord! ZE, sorry ik het is een meisje!!, is gewoon onzeker nog. Omdat ze nog jong is. En pas op met je woorden, want ik weet al redelijk veel hoor van veulens. En ons pap en mam ook, hebben allebei gereden. En met of zonder opleiding maakt niet! Wij weten veel van paarden hoor, als ik eerlijk ben.
En ik krijg dat veulen wel opgevoed. Let maar eens op. Mij lukt dat. En ze meot het gewoon leren, het is een jaarling vind je het gek dat ie het eng vind dat wij aan zijn benen komen. En met dat happen doet ie gewoon om dat ie onzeker is, een soort van bang is! En ze moet gewoon vertrouwen opbouwen! Heb geduld. Jullie doen allemaal of ie gewoon dominant is, misschien heb ik dat wel zo omschreven maar zo erg is ie ook weer niet, en wat ie bij ons een luxe heeft!! Ze leeft in een paleis!! Dus die is blij hier, en ook bij ons!! Dus ons lukt dat wel!

Hierbij is dit onderwerp gesloten!! Reageren kan nog!! Stuur maar wat je ervan vind!!

U sorry maar jij weet er alles van? Waarom open je dan dit topic?
Meid, gooi dat veulen lekker de opfok in en laat haar lekker veulen zijn.
Op stal beperk je haar echt in haar ontwikkeling en weet ze echt niet hoe ze een paard moet zijn.
Bovendien kan ze op stal niet mooi groeien. Ze krijgt te weinig beweging wat weer gevolgen heeft voor de botgroei en spiergroei.
Een veulen -zowiezo elk paard- hoort niet op stal te staan. Niet veel in elk geval.
Doe wat met alle goed bedoelde adviezen en bevrijd daarmee je paard van het leven als kasplantje.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:04

TS, vanwaar de aanvallende houding opeens? Niemand valt jou aan, mensen geven je gewoon een duidelijk advies, en als dit niet voldoet aan jouw wensen/verwachtingen en mogelijkheden is dit niet direct een aanval.

Ook ik ben bang dat jouw paardje niet in een paleisje leeft maar in een kooi met goudentralies.

Ik kan mijn 10 mnd. oude veulen overal aanraken, dat is niet iets wat aan leeftijd gebonden is.
Verder sluit ik me geheel aan bij de woorden van Twiggy2008.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:49

Twiggy2008 schreef:
Ze leeft in een paleis? Hmmm..... ze moet gewoon lekker naar buiten, de kudde in, met paarden van allerlei leeftijden en een of meerdere andere veulens. Niemand kan veulens zo goed opvoeden als een groep paarden zelf. Staat ze in een groepje met haar moeder?

Ik denk ook niet dat je kunt zeggen dat pa en ma verstand van paarden hebben, omdat ze gereden hebben in hun leven. Ken veel mensen die 100 jaar paarden hebben en er (helaas) nog geen verstand van hebben, dat paarden buiten horen met soortgenoten. Dus.....

Mijn ervaring is ook dat meisjes van 12 echt nog geen veulens kunnen opvoeden. Sorry. Ik kan er niets meer van maken. Niet gemeen bedoelt, maar ik denk wel even aan het veulen zelf. Wel eens gehoord van 'inprenten'? En wat dat inhoudt? Ik heb zo'n vermoeden van niet..... Toch kun je met die methode al een hoop zaken voor zijn.....

ik ben het aan de ene kant oo met je eens, en ja paleis... hij leeft gewoon fijn, met een vriendje (vegas mijn pony) en een volle wei. En over een tijdje gaat ze ook de wei op met een kudde. Dus vandaar... En over mjin ouder moet je niks zeggen, die weten heus wel wat ze doen!! En ik voed ze ook niet alleen op hoor!! Ben maar neit bang!!

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:52

Joycebunny schreef:
Nou meid. Jou probleem als jij het zelf denkt aan te kunnen, maar vind het wel sneu voor het paardje :n
als je echt een paleis wilt voor je veulen, laat haar dan op een weide (liefst 24/7) met zowel leeftijdsgenootjes waar ze mee kan spelen, als oudere paarden waar ze grenzen kan aftasten en die haar alles kunnen leren. Zoals ik het nu opvat staat je veulen alleen? Nou als je als baby geen andere mensen ziet en niks wordt aangeleerd is het toch ook niet raar dat je niet weet hoe je je moet gedragen en waar je grenzen liggen? Gewoon de opfok in, of op z'n minst op de weide zetten met paarden met verschillende leeftijden. Anders zou het me niet verbazen dat je straks helemaal radeloos bent en je paardje op MP of misschien wel naar de slacht moet..
Zoals al gezegd heb jij met je 12 jaar de ervaring niet om een veulen op te voeden, zelfs al hebben je ouders paardgereden. Ikzelf ben 15 en zou ook geen veulen aanschaffen, terwijl mijn zus toch écht wedstrijden heeft gereden, en mijn vader ook enkele jaren op onze fries heeft gereden. Dus luister lekker naar je mede-bokkers. Er zijn hier mensen die misschien al wel 20 veulens hebben opgevoed die nu allemaal lekker in de sport lopen ;)

Jij opent een topic om raad te kijgen, wij geven raad, jij doet lekker je eigen ding. Geen topics meer openen denk ik dan? :)

Wij hebben ook heel veel veulens opgevoed, van mijn opa en oom. Hebben wij (mam pap en ik) allemaal zelf moeten doen. maar we hebben nog nooit zo'n veulen gehad!! Maar ik heb om raad gevraagd, maar sinds een tijdje is het aan het veranderen. Nu doet ie dat niet meer. Vandaar dat laatste bericht!!

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:57

Even voor de duidelijkheid:
1) ze gaat ook de opfok in
2) met 'paleis' bedoel ik dat ze alles heeft thuis, Vegas mijn pony een volle wei. Maar ik wil geen ruzie of onenigheid. Maar ik maak ff duidelijk dat wat ik met paleis bedoel:
Ze is hier gewoon blij, dat zie je ook.
En nu gaat het steeds beter, door EEN goede tip. Die heeft geholpen. Daarom zou ik deze topic willen sluiten!!
En ik weet ook niet veel over paarden, ofja niet veel kan ik niet zeggen maar ik weet ook niet weinig. Dus laat mijn kleine droom ook eens uitkomen. Ik was al 6 jaar toen ik een veulen opvoedde dat was een pony. Dus waarom zou ik dit niet kunnen met mijn ouders erbij, maar ik vraag jullie raad hoe ik zo'n gek gedrag kan afleren!!!! Alleen zo´n veulen, wat ook nog een paard is, is heel anders. En ze is gewoon moeilijker op te voeden omdat ie zo groot is!!Dus weten jullie genoeg?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 01:11

Een veulen is een veulen, ongeacht de maat.
Een Shetland Pony mag je niet anders gaan behandelen dan een een Shire veulen. Ongeacht de maat. Als je echt verstand van zaken hebt, of als je ouders dat echt hebben, mag maat geen issue zijn of hij wel of niet makkelijk op te voeden is. De intimidatie voor de maat zit in jouw hoofd. En dan heb je ook nog te maken met character, gebrek aan ervaring en begeleiding. Want ook al rijden je ouders al jaren, een veulen opvoeden, de basis bijbrengen, is een heel ander verhaal. Rijervaring is daar niet voor nodig. Je moet alleen wel weten waarom een paard/veulen reageert zoals hij reageert en daarop in te leren spelen. Rijervaring en omgang met volwassen en beleerde paarden gaat je daar niet op voorbereiden. Het beleren van een jong paard, een goede basis in een paard zetten, is een taak voor iemand met het gevoel ervoor, en de nodige ervaring. En helaas wordt dat maar veel te vaak NIET gezien!

Veel wijsheid toegewenst. Iig al goed dat je paard in de opfok gaat. Niet meer naar omkijken, en bij het beleren een prof inschakelen. Misschien is dit veulen nog te redden...van slacht, handelstraject of een toekomst als grasmaaier omdat hij in zijn jeugd verknald is....

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:40

jes_sira schreef:
Akhal_Teke schreef:
Sowieso hoort een veulen niet te schoppen. Of ze nu de hele dag op stal staat of 1x per week voor een poetsbeurt. Als ze met haar kont naar je toe draait moet je meteen een tik geven met bv een menzweep, die zijn nml lang genoeg. Het is beter om dit soort dingen in een round pen af te leren maar die hebben niet veel mensen tot hun beschikking.

Echt top dit soort adviezen.

Sla het er maar uit he.. :+
Zonder dat je weet hoe de omgang is met dit veulen, of het uberhaut zijn stal uitkomt, of hij vriendjes heeft als hij naar buiten mag.
Nee, hoor gewoon eruit slaan, want dit dier mag nimmer slaan. Wat de situatie ook is waardoor hij dit verdrag vertoont.
Leer eerst eens kijken naar het dier en de situatie waarin het moet leven. Hoe het zou moeten zijn. 9 van de 10 keer gaat daar iets goed fout als het zich misdraagt.
Heel simpel, verbeter die situatie en je eigen houding en probleem lost zichzelf meestal op.

Echt super advies naar een jong grietje toe. :+

veulens in de kudde krijgen ook een trap als ze niet luisteren en hard ook . dan valt dat van ons wel mee

Nachtlampje

Re: Veulen schopt en is 'zuur' in de stal, wat moet ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:46

Wij timen het 9 vd 10 keer slecht en het is daarnaast ook vaak zo dat wij meppen voor dingen waar een paard zo'n veulen geen trap zou verkopen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:46

Slofje schreef:
Wij timen het 9 vd 10 keer slecht en het is daarnaast ook vaak zo dat wij meppen voor dingen waar een paard zo'n veulen geen trap zou verkopen. ;)

Dat is een waar woord.

Er is echt niks mis met een goeie mep, alleen dan wel voor dingen waar een paard in de kudde ook een mep voor zou krijgen én de klap moet perfect getimed zijn. Bovendien moet je 1 keer slaan en geen 10 keer.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 19:59

Mensen, wij zijn erachter gekomen waarom ie schopt. Het schoppen doet ie al wat minder.... maar het zuren in de stal was omdat ie het dan niet goed ziet, we hebben bijna geen ligt in de stal. En hij schopte ook in de stal, alleen dat hoorde we alleen 's nachts en nu weten ook waarom.... we hebben last van de zwarte rat, en die zitten bij haar in de stal. Want Fiësta knoeit nogal met haar eten, en een rat zoekt het kleinstje stukje brok op, en die ligt dus in de stal. Dus nu weten we waarom :o

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:51

Zo zie je maar dat er goede reden was waarom je veulen dit deed.
Ik hoop dat je hem niet hard aangepakt hebt voor het schoppen enz nu je de reden weet :o

Zo heb ik sinds zaterdag een veulen. Geheel nieuw voor mij een veulen.
Mijn oude pony stond voor de stal en veulen in stal. Contact was mogelijk.
Veulen beuken en proberen uit te breken. 2 dagen later kan mijn merrie in stal. Veulen gaat in haar stal ernaast.
Eerst weer beuken en in ene ziet ze Layla. Hinnekje en ploef, in 1 seconde de onrust weg. Nu staat ze rustig in stal.
Terwijl contact minder kan nu ze allebei in stal staan.
Wat een merrie naast ipv voor een veulen wel niet kan doen :+