Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lielle schreef:ikke20 schreef:ik heb een keertje op een crosswedstrijd geholpen daar was een bp verplicht heb er meerdere zien vallen en veel hadden een gebroken sleutelbeen omdat de bp daar dus indrukte.
zelf rij ik altijd zonder heb er nog nieteens 1.
wat voor wedstrijd was dat? Ik kom regelmatig op Sgw's maar heb nog niet eerder meegemaakt dat er veel mensen met een gebroken sleutelbeen worden afgevoerd.
Een BP beschermt tegen ernstig letsel aan rug en inwendige organen, niet tegen blauwe plekken.

dan denk ik niet eens na dat ik 'm nog aanheb.

nicole3939 schreef:Als jij het in zo bedoelt, kan ik mij daar in vinden
Niet zoals eerder is beschreven:
Als je ouders je er toe dwingen is daar weinig tegen te doen. Ze moeten beseffen dat het paardrijden op zich niet veiliger wordt van bescherming, maar van kunde, en dat les en begeleiding en een passend rijdier (als in kalm als je dat nodig hebt) de betere weg is naar veilig paardrijden.
Op zich snap ik deze zin volledig, maar als iemand les en begeleiding heeft, maar nu eenmaal een paard/pony onder haar kont heeft die gewoon met springen en buitenritten niet altijd even braaf reageert, dan is een BP net wat even meer bescherming.

zo'n stijf kreng doe ik niet aan, zit voor geen meter als je blokjes gewend ben
MelanieB schreef:Als je denkt dat je met een bp harder valt: laat je eens vallen met je rug op een boomstam met en zonder bp. Durf te wedden dat je het verschil wel voelt
Of op een steen oid.
Maar dan heb ik het natuurlijk wel over de cross of springen ed. Dressuur vind ik niet nodig (tenzij mn paard schrikbuien heeft dan doe ik m nog wel eens aan haha) maar daar doe je toch minder risicovolle dingen mee.
Maar niet kunnen doorrollen ligt aan jezelf, dan heb je wss een niet passende bp. Ik kan nog zo krom zitten alsnik wil met mn how's racesafe bp. Is een fijn dingzo'n stijf kreng doe ik niet aan, zit voor geen meter als je blokjes gewend ben
nicole3939 schreef:Als jij het in zo bedoelt, kan ik mij daar in vinden
Niet zoals eerder is beschreven:
Als je ouders je er toe dwingen is daar weinig tegen te doen. Ze moeten beseffen dat het paardrijden op zich niet veiliger wordt van bescherming, maar van kunde, en dat les en begeleiding en een passend rijdier (als in kalm als je dat nodig hebt) de betere weg is naar veilig paardrijden.
Op zich snap ik deze zin volledig, maar als iemand les en begeleiding heeft, maar nu eenmaal een paard/pony onder haar kont heeft die gewoon met springen en buitenritten niet altijd even braaf reageert, dan is een BP net wat even meer bescherming.
Moska schreef:Heb van de week mijn eerste BP gekocht (een tweedehandsje via marktplaats) omdat ik 2e paasdag crossles en een oefencross zou gaan doen. Helaas ben ik nu zelf geblesseerd aan mijn enkel en gaat het niet door. Heb de BP uiteraard even gepast, maar het viel me nog tegen hoe zwaar dat ding was en hoe stijf. Heb wel de indruk dat ik de juiste maat heb gekocht (HH volwassen L voor kledingmaat 40 van bovenlichaam), hij zit stevig en kan hem nog verstellen met het klittenband. Wat ik me alleen afvroeg was hoe straks hij bovenop de schouders moet zitten. Verder zit het nog heel onwennig, heb in mijn 22 jarige paardrijcarriere nog nooit een BP aangehad. Maar goed, neem aan dat wanneer ik weer kan rijden, ik ook wel aan dat ding wen. En mocht het springen/crossen goed bevallen, dan ga ik wel op zoek naar een die echt lekker zit.
Denk wel dat een BP een vals gevoel van veiligheid kan geven. Een beetje gezond verstand kan ook al een hoop voorkomen, maar aan de andere kant vermoed ik dat een BP wel erger kan voorkomen. Hoop het alleen nooit mee te maken!
Lielle schreef:nee, dat is niet hetzelfde. Minder schadelijk betekent dat de gevolgen bij het optreden van een risico worden beperkt, veiliger is dat je de kans op het optreden vermindert.