jaarling verwondt zichzelf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:01

Suzanne F. schreef:
Bailey_4ever schreef:
Nogmaals: Het schoppen is echter alleen als er een ander paard weggaat of als er word gevoerd. Dus niet de hele dag.

Oooooh dan is het natuurlijk geen probleem. Gewoon kluisteren. Benen bij elkaar binden, dan kan ze niet meer schoppen. Dan een muilkorf opdoen tegen de ontwikkeling van luchtzuigen en vastbinden, anders gaat ze weven.

1 april.....?

Even een vraagje aan Suzanne F. Er staat in hele kleine letters: 1 april. Gaat dit echt om een 1 april grap. Het is toch niet normaal om een paard zijn benen aan elkaar te binden.!!!!! >;) :? >;) :?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:14

Een heel strak dagritme aanhouden en een dikke rubbermat tegen de staldeur aan.

Snuupke

Re: jaarling verwondt zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:43

Ik heb een paard gehad die we op de trailer moesten kluisteren omdat hij anders de hele boel afbrak.
Dit ging prima en was voor het paard veel beter, nu zeg ik niet dat dit een oplossing is voor het probleem op stal

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 23:19

isaja schreef:
Dat is gewoon dramgedrag, hetzelfde dat ze gaan gillen als een ander paard eerder buiten wordt gezet of gevoerd ik zou het gewoon negeren en inderdaad als ie stopt belonen.
Ik heb mijn toen jaarlingen ook gewoon thuis staan en 's nachts op stal niets aan het handje maar ik had wel 3 oudere shetten om ze te laten corrigeren zodra ze op de wei stonden en dat is wel beter voor hun.
2 jaarlingen kunnen elkaar niet opvoeden en zeker niet corrigeren dus ik hoop wel dat als de opfok uitgesloten wordt je wel wat oudere paarden bij hun laat.

ja ze staan in een kudde bestaande uit een oudere leidende merrie en nog 2 anderen. De ruinen staan appart want die zijn vrij 'ruig' .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:22

God meid, ga jezelf eens wat inlezen over paarden.. Kom je snel genoeg zelf achter het antwoord..

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 23:26

Overbodige reactie, ik ben niet onverstandig bezig en alles gebeurd onder begeleiding. Vanwaar deze reactie eigenlijk?

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:33

mijn paard schopt ook met voeren en soms nachts. maar hij komt genoeg buiten hij staat namelijk van 8 tot 7 uur buiten. maar toch is hiermee het probleem niet opgelost. wat wij hebben gedaan is dat er rubberen platen tegen de muur zitten. zo horen wij zijn getrap niet en kan hij zich zelf niet verwonden

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:39

Het paard op de wei zetten of rubberen matten nemen het probleem niet weg. Ze verwijden het probleem of verdoezelen.
Problemen moet je aanpakken zoas TS ook al zei.
Je hebt PB

luukieluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 01:51

beetje erg jammer dat er zo op een vraag gereageerd word!!! Eerst even een beetje nadenken!
Emma is bijna 2. Denken jullie nu serieus dat de hengsten die voorgebracht worden op hengstenkeuringen gewoon nog lekker dag en nacht buiten staan? NOT. Nou weet ik ook wel dat dit een ander verhaal is, maar goed even voor de duidelijkheid dat nou eenmaal niet al het jong spul dag en nacht op het land staan, en zolang TS goed voor de dieren zorgt en toch aan de beweging laat komen, wie zijn wij dan om te zeuren? Zat paarden die dag en nacht buiten staan, maar dan onder omstandigheden waarin zelfs een varken niet gelukkig wordt!
Deze reacties vind ik echt best belachelijk, probeer mensen te helpen i.p.v. meteen de grond in te boren!!

Ts mocht je vragen hebben, help ik je graag!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:41

luukieluuk schreef:
beetje erg jammer dat er zo op een vraag gereageerd word!!! Eerst even een beetje nadenken!
Emma is bijna 2. Denken jullie nu serieus dat de hengsten die voorgebracht worden op hengstenkeuringen gewoon nog lekker dag en nacht buiten staan? NOT. Nou weet ik ook wel dat dit een ander verhaal is, maar goed even voor de duidelijkheid dat nou eenmaal niet al het jong spul dag en nacht op het land staan, en zolang TS goed voor de dieren zorgt en toch aan de beweging laat komen, wie zijn wij dan om te zeuren? Zat paarden die dag en nacht buiten staan, maar dan onder omstandigheden waarin zelfs een varken niet gelukkig wordt!
Deze reacties vind ik echt best belachelijk, probeer mensen te helpen i.p.v. meteen de grond in te boren!!

Ts mocht je vragen hebben, help ik je graag!

Mee Eens hoor!

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:12

Bailey_4ever schreef:
Duhelo schreef:
probeer dan eerst eens met jutezakken op te vullen met iets, en voor de deur te hangen, dan schoppen ze daartegen, is het geluid ook al weg, en veel van de leukigheid voor het paard :P

Vind ik een goed plan. Ik ga de rubberen matten en jutezakken vanavond met het eten ter sprake brengen en laat de oplossing hier weten.

Iedereen die de tijd heeft genomen op dit topic door te lezen en op een goede manier heeft meegedacht: bedankt voor de reacties!

Graag gedaan hoor :D uiteindelijk open je daarvoor een topic ;)

Ik zal nog even rond vragen voor je, de jute zakken vind ik ook een leuk/goed idee zeg.

Komt vast goed met je kleintje

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:55

Bailey_4ever schreef:
isaja schreef:
Dat is gewoon dramgedrag, hetzelfde dat ze gaan gillen als een ander paard eerder buiten wordt gezet of gevoerd ik zou het gewoon negeren en inderdaad als ie stopt belonen.
Ik heb mijn toen jaarlingen ook gewoon thuis staan en 's nachts op stal niets aan het handje maar ik had wel 3 oudere shetten om ze te laten corrigeren zodra ze op de wei stonden en dat is wel beter voor hun.
2 jaarlingen kunnen elkaar niet opvoeden en zeker niet corrigeren dus ik hoop wel dat als de opfok uitgesloten wordt je wel wat oudere paarden bij hun laat.

ja ze staan in een kudde bestaande uit een oudere leidende merrie en nog 2 anderen. De ruinen staan appart want die zijn vrij 'ruig' .

Nou super meis en ik zie al dat je wat wilt gaan doen met andere tips.
Mijn toen jaarling is nu 5 en als hij de voerbak open hoort gaan dan trapt hij ook tegen de deur maar dat is geen stalgebrek maar gewoon ongeduldigheid :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:39

er praat hier iemand over een heel strak dagregime
heb je dan niet het risico dat als dat regime dan doorbroken wordt je paarden hebt die volledig flippen?

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:44

matten tegen de staldeur doen kan die in elk geval niet meer gewond raken ....
en lekker veel naar buiten mss op stro zetten dat die zich niet zo verveeld....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:44

Aangezien dit meer met gedrag dan medisch te maken heeft verplaats ik dit topic van MD naar OPG.

treesje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:03

Snap je omstandigheden.Hoe jij je paarden houdt is jouw zaak en hoelang ze buiten lopen ook.Dat heeft helemaal niks met jouw vraag te maken ;)
Ik wil je niks opdringen maar misschien is dit het proberen waard.....
Als er geen medestalgenoten zijn zoals in de opfok waar ze elkaar `opvoeden`(De 1 is meer baas als de ander...)dan zul jij dat moeten proberen.Straks ben jij ook de baas als je hem gaat beleren en moet ie ook braaf doen wat jij wilt.
Zoals bovenstaand geschreven,een klap met de schop tegen de muur waar hij van schrikt kan goed helpen.Maar tijdelijk denk ik....Je zult iets uit moeten proberen wat ie niet prettig vindt op het moment dat ie weer tegen de deur schopt.
Zeg maar omgekeerde klicker training.Een slechte actie wordt bestraft met iets vervelends.(tik met zweepof bezem en tegelijk met je stem (Klick), of een hard geluid(nadeel is wel dat ze hier snel aan wennen).Op een gegeven moment(als ie btje intelligent is )zou alleen je stem genoeg moeten zijn om te waarschuwen dat dat niet mag.Of het blijvend zal helpen weet ik niet.Maar consequent zijn bij zulke dingen is echt nodig anders doet ie het straks ook als een ander paard uit de stal gaat of als ie het geluid van de voerkar(bak,emmer,ton) hoort....Het is een ondeugd en een gewoonte aan het worden dus probeer dat te doorbreken....
Misschien dat anderen nog tips hebben? Veel succes!!! :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:41

Als je een paard elke keer bestraft dus er naar toe gaan wanneer ze weer tegen de deur schoppen dan trekken ze helaas maar één conclusie, nm, als ik dit doe dan krijg ik aandacht. Paarden zijn wat dat betreft net kleine kinderen en die voed je op door goed gedrag te belonen en slecht gedrag ( zolang er geen gevaar is) te negeren. Natuurlijk kan het helpen als je bezig bent op stal om een keer flink te schreuwen als hij weer is tegen de deur schopt maar het idee met die zakken is handiger, zo kan hij zichzelf straffen en dat is veel effectiever.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 16:19

up-je

Ze staan inmiddels alweer een week buiten en het gaat al een stuk beter. Het gedrag tijdens het voeren wordt genegeerd en het schoppen met naar buiten gaan hebben we bijna niet meer gehoord omdat ze tegelijk naar buiten gaan.

Als ze het wel doet wordt het net als bij het voeren genegeerd. Dit werkt hier erg goed :j Omdat er geen reactie meer komt, is het ook niet meer interessant om te doen dus ik ben erg blij met het resultaat!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:51

Fijn dat je even een update geeft, t'was dus een klein kind. :D

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:07

Ik zou dan matten van rubber aan de stalwant hangen. Zodra ze gaat schoppen trapt ze tegen het zachte deel aan en krijgt ze minder wondjes :)