Waar moet ik op letten???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SufferBear

Re: Waar moet ik op letten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:18

Janine, ik snap je punt, en ik koop zelf ook wel eens iets tweedehands. Maar ik heb totaal geen verstand van paardrijden en paarden en paardrijkleding dus mij krijg je heel snel iets aangepraat.. vandaar dat ik liever rustig even in een winkel rondneus, wat dingetjes pas, met elkaar vergelijk.. en dan de winkel uitloop met een broek die naar nieuw ruikt. Snap je mijn punt? :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:21

SufferBear schreef:
Janine, ik snap je punt, en ik koop zelf ook wel eens iets tweedehands. Maar ik heb totaal geen verstand van paardrijden en paarden en paardrijkleding dus mij krijg je heel snel iets aangepraat.. vandaar dat ik liever rustig even in een winkel rondneus, wat dingetjes pas, met elkaar vergelijk.. en dan de winkel uitloop met een broek die naar nieuw ruikt. Snap je mijn punt? :)

Euh, nee...
Een tweedehandsbroek is ook gewoon gewassen :+
Bovendien kosten die vaak minder (bij goede kwaliteit) dan een goedkope nieuwe broek waarvan de pasvorm waarschijnlijk niet goed is.
Zijn genoeg ruitersportzaken die ook in Tweedehands doen, ik weet in ieder geval dat er twee zijn hier op bokt.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:23

SufferBear schreef:
Decathlon had ik al vaker langs zien flitsen in dit topic volgensmij dus ik ga ernaar kijken!!

@irisdepony: Haha, mag helaas niet op de manege waar ik rijd. ik citeer: "om onze paarden gezond te houden en onrust in de stallen te voorkomen is het niet toegestaan de paarden zuikerklontjes, paardensnoepjes enz. te voeren". FLAUW!!! :P

Een Decathlon zit hier niet in de buurt.

Is het werkelijk flauw dat je een paard dat van een ander is niet vol mag stoppen met snoep? Als jij namelijk het paard 1 snoepje mag geven, mogen de andere 20 kinderen die iedere dag minstens op de manege zijn het ook. Toch?
Stel je voor dat ik ieder kind dat ik tegen zou komen een snoepje zou willen geven...

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:52

Janine, echt ik snap wat je bedoeld.. maar ik wil het gewoon echt niet, okay? Risico is me echt te groog

Beeezel, hm ik snap het ja xD

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:59

Ik zie geen verschil in risico tussen 2e hands, en nieuw... :+
Er is ook geen verschil in rijbroeken kopen gewone broeken kopen. Je kan aan de stof de kwaliteit beoordelen, even bekijken welke merken er allemaal zijn, wat is duur wat niet, waar is men lovend over, waarover niet.

Als je nu gewoon zegt, ja ik vind het walgelijk om 2e hands dragen, oké... Dan zal ik er over ophouden. Maar je hebt nog geen enkel redelijk argument gebruikt.
Iemand draagt het idee hier aan, en ik denk dat het een geweldig idee is, je moet je lessen voor een groot deel zelf betalen. En ik vind manegelessen heel duur, voor wat je er voor terugkrijgt als ruiter. Ook al vind ik de lessen vanuit zakelijk oogpunt gezien behoorlijk goedkoop.
Op jouw leeftijd zou ik niet gaan investeren in dure nieuwe spullen, die niet eens noodzakelijk zijn in de manegelessen.
Toen ik op paardrijles ging, had ik al van familie en vrienden rijbroekjes gekregen. Ik moest ook een heel klein deel zelf betalen (ik geloof 5 euro per maand, was 9 jaar destijds), maar alles er om heen moest ik zelf betalen. Ik genoot dan ook van 2e hands spulletjes.

Als je dan besluit er serieus mee door wilt gaan, dan zou ik pas eens gaan kijken naar iets dat nieuw is.
Klein beginnen is zeker niet verkeerd met zo'n dure hobby.

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 15:26

Janine1990 schreef:
Ik zie geen verschil in risico tussen 2e hands, en nieuw... :+
Er is ook geen verschil in rijbroeken kopen gewone broeken kopen. Je kan aan de stof de kwaliteit beoordelen, even bekijken welke merken er allemaal zijn, wat is duur wat niet, waar is men lovend over, waarover niet.

Als je nu gewoon zegt, ja ik vind het walgelijk om 2e hands dragen, oké... Dan zal ik er over ophouden. Maar je hebt nog geen enkel redelijk argument gebruikt.
Iemand draagt het idee hier aan, en ik denk dat het een geweldig idee is, je moet je lessen voor een groot deel zelf betalen. En ik vind manegelessen heel duur, voor wat je er voor terugkrijgt als ruiter. Ook al vind ik de lessen vanuit zakelijk oogpunt gezien behoorlijk goedkoop.
Op jouw leeftijd zou ik niet gaan investeren in dure nieuwe spullen, die niet eens noodzakelijk zijn in de manegelessen.
Toen ik op paardrijles ging, had ik al van familie en vrienden rijbroekjes gekregen. Ik moest ook een heel klein deel zelf betalen (ik geloof 5 euro per maand, was 9 jaar destijds), maar alles er om heen moest ik zelf betalen. Ik genoot dan ook van 2e hands spulletjes.

Als je dan besluit er serieus mee door wilt gaan, dan zou ik pas eens gaan kijken naar iets dat nieuw is.
Klein beginnen is zeker niet verkeerd met zo'n dure hobby.

Ik heb wel een redelijk argument, en dat is dat ik nog nooit een paard heb aangeraakt en er dus zo weinig verstand van heb (waarschijnlijk kan je mij nog een legging verkopen en zeggen dat het een paardrijbroek is) dat ik liever rustig rondkijk in een winkel en met een garantiebewijs naar buiten loop, dan dat ik iets via bijvoorbeeld marktplaats bestel zonder te weten hoe het in het echt is, zonder te weten of het wel ECHT past, zonder de verkoper ooit nog eens te kunnen bereiken met een beetje pech, zonder te weten wat wel en niet goed is, zonder te weten wat men bedoeld met "zo goed als nieuw".

tweedehands in een winkel zou ik trouwens ook nog wel willen hoor, dan is het toch in een winkel en toch live, maar ik heb ook geen zin om naar de andere kant van nederland te rijden. Dan maar een maandje extra sparen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:33

Wat verwacht jij aan garantie te krijgen dan? Naast dat wat de winkelier wettelijk verplicht is, niets.
En dat is dan ook nog de redelijke verwachting. Als er dan iets kapot gaat, is het jouw woord tegen dat van de winkelier. De kans dat een 2ehandsje van een goed merk kapot gaat is kleiner dan een nieuwe broek van een huismerk.
Zoals ik al meerdere keren heb gezegd, er zijn ook winkels die 2e hands verkopen. Waar je dan moet zijn? Vaak de kleinere ruitersportzaakjes, geen Divoza en EJ. En dat is waar ik op doel, zoals ik al twee keer duidelijk heb gemaakt ;)

Heb je al eens op internet gekeken hoe de prijzen liggen?

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 16:38

Ja, precies datgene wat jij zegt, wat de winkelier mij wettelijk verplicht is. Het is welliswaar zijn woord tegen het mijne maar als ik na een aantal weken al door mijn broek heen ben kan ook die winkelier dat niet verklaren. Heb sowieso nog NOOIT problemen gehad met garantie, ik zweer er echt bij.

En tweedehands kan je - ook al zou dat van die garantie niets waard zijn - alsnog niet passen en live zien en ruilen en weten of het in goede staat is. Ja, in een winkel dus wel, dat weet ik en ZOALS IK DUS AL ZEI vind ik dat ook geen probleem, maar ik heb dus geen zin om heel NL af te rijden daarvoor.

maar waarom is het eigenlijk zo ontzettend belangrijk voor je dat IK tweedehands koop? Als ik me daar niet goed bij voel, laat me toch lekker. Ik vertrouw dat gewoon niet, punt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:43

Voor mij is het niet belangrijk, maar je bent nog een baantje aan het zoeken, op mijn zestiende verdiende ik 3 euro per uur, en kon ik met geluk eens 10 uur per week werken.

En aangezien je al je vragen hier stelt, vraag ik me af of je wel op de hoogte bent van de kosten van paardenspullen. En aangezien je op je 16e pas begint met rijden, zou ik klein beginnen.

Het was niet het eerste dat mij te binnen schoot, maar het idee van een andere bokker vond ik ontzettend goed. Voor hetzelfde geld ben je er na een paar weken al zat van.

Ik moet nu eten koken, maar het hoe en wat van mijn gedachten over op jouw leeftijd beginnen, kan ik nog wel uitleggen op een ander moment.

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 17:34

Ik weet best hoe de prijzen liggen en ik ben ook best goed met geld.

Ik heb nu per maand 80 euro vrij te besteden aan kleding en extra's, dit gaat nooit op. Ik heb dus aan het eind van de maand steeds nog een elke maand iets groter wordend bedrag op mijn rekening.

Ik werk nu niet, maar als ik zou gaan werken heb ik zo'n 30 euro per week, 120 per maand (4 wk), extra. De lonen liggen namelijk iets hoger dan 3 euro per uur, hoor :). Heb nu twee sollicitatiegesprekken achter de rug en daar lagen de lonen beiden rond de 3,55. Per maand (4 wk) zal ik 20 euro aan mijn lessen besteden, dus houd ik per maand van 4 weken 100 euro over wat ik in principe niet uitgeef. Tel daar ongeveer 60 euro kleedgeld bij op en ik heb in 1 maand 160 euro om uit te geven aan paardrijkleding.

En overigens, ik leen voor m'n eerste lessen spullen van een collega van mijn moeder dus dat ik er meteen zat van ben, staat voor mij helemaal los van kleding want die koop ik toch pas als ik het zeker weet.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:09

Er is niks leuker dan shoppen in de ruitersportzaak :D Dus ik zou zeggen, neem één van de eerder genoemde lijstjes mee en ga lekker rondneuzen bij alle paardenwinkels in de buurt *\o/*

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:34

Zo, zal nog even terugkomen op mijn uitspraak. En ik bedoel het totáál niet als negatieve kritiek.
Een aantal jaar geleden wilde ik graag tennissen, uiteindelijk heb ik dit niet gedaan. Hoofdzakelijk omdat ik niet op mijn 16/17e nog wilde leren tennissen, en anderen het veel beter kunnen, ook mensen die jonger zijn dan ik.
Goed, dat ben ik, ontzettend perfectionistisch.

Maar ik ben ook van mening dat je in je puberteit perfectionistischer wordt, veel van jezelf vergt, dingen goed wilt kunnen. Jij kan er donder op zeggen dat je op den duur (ik weet niet hoe het op jouw manege geregeld wordt, of je eerst longe-lessen krijgt, of dat je meteen in een groep komt), maakt ook niet veel uit, op den duur kom je in een bestaande groep. In deze groep zullen mensen zitten die jonger zijn, maar ook die ouder zijn. Deze mensen zullen hoogstwaarschijnlijk een stukje vaardiger zijn. Dit kan in veel gevallen tot frustratie van beginnende ruiters leiden, iets lukt niet, iets wordt niet gedurfd, of een persoon krijgt iets niet onder de knie. Paardrijden is heel erg moeilijk, en aangezien je met een dier omgaat, moet je je emoties ook onder controle houden en dat is zeker in de puberteit ontzettend moeilijk (ik kan er heel goed over meepraten :+ ).
Dit hierboven kan een aanleiding zijn voor mensen om toch maar weer te stoppen. Want geloof me, paardrijden is héél moeilijk. Ik rij zelf nu bijna 12 jaar, waarvan 3 jaar op de manege, daarna verschillende paarden gereden en ik heb op het moment elke week privéles van een goede amazone, maar nog vind ik het onwijs lastig. Ik ben vlak voor de puberteit met paarden in aanraking gekomen, en aangezien ik paarden achter m'n huis heb staan, was ik ook al meer met de omgang bezig dan de meeste manegeruiters. Maar dat maakte het rijden in de puberteit niet makkelijker. :n

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:18

Wat wil je daarmee zeggen Janine?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:21

Beeezel schreef:

Dat je het best klein kunt beginnen, en ik krijg het idee dat TS het nu al helemaal geweldig vindt, en zich voorbereid grote, wie weet onnodige uitgaven.
Beslissen of je blijft paardrijden doe je niet in twee of drie maanden... Er zijn zo veel kanten aan.

Ik wil TS enkel een realistisch beeld geven, en bedoel niets negatiefs ten overstaan van haar hiermee.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:27

Janine1990 schreef:
Beeezel schreef:

Dat je het best klein kunt beginnen, en ik krijg het idee dat TS het nu al helemaal geweldig vindt, en zich voorbereid grote, wie weet onnodige uitgaven.
Beslissen of je blijft paardrijden doe je niet in twee of drie maanden... Er zijn zo veel kanten aan.

Ik wil TS enkel een realistisch beeld geven, en bedoel niets negatiefs ten overstaan van haar hiermee.

Nee nee, dat maakte ik zeker ook niet uit je tekst op hoor. :)
Na je uitleg sluit ik me volledig bij je aan. Misschien nog wel een stap verder. Je bent nu zestien en inderdaad middenin de puberteit. NU vind je het leuk op de manege, misschien is dat natuurlijk over een halfjaar niet meer zo.
(En zeg dan alsjeblieft niet; "Dat zal mij neit overkomen, ik houd van paarden." Dat weet je namelijk niet, dat zijn je hormonen.)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:32

Beeezel schreef:
Na je uitleg sluit ik me volledig bij je aan. Misschien nog wel een stap verder. Je bent nu zestien en inderdaad middenin de puberteit. NU vind je het leuk op de manege, misschien is dat natuurlijk over een halfjaar niet meer zo.
(En zeg dan alsjeblieft niet; "Dat zal mij neit overkomen, ik houd van paarden." Dat weet je namelijk niet, dat zijn je hormonen.)

Ben blij dat je het hebt gelezen zoals ik het heb geschreven :) Want ik kan me voorstellen dat TS het wel zo leest.
En ook wat jij zegt komt heel vaak door.
Ik zeg zelf altijd, paardenliefde is een ziekte, en deze kan chronisch zijn of tijdelijk.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:39

Janine1990 schreef:
Beeezel schreef:

Ben blij dat je het hebt gelezen zoals ik het heb geschreven :) Want ik kan me voorstellen dat TS het wel zo leest.
En ook wat jij zegt komt heel vaak door.
Ik zeg zelf altijd, paardenliefde is een ziekte, en deze kan chronisch zijn of tijdelijk.

Ja, en zonder remedie...
Als mensen vragen wat mijn hobby is, zeg ik; "Ik verzamel paarden." :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:40

Beeezel schreef:
Ja, en zonder remedie...
Als mensen vragen wat mijn hobby is, zeg ik; "Ik verzamel paarden." :o

Die is ook absoluut goed!
Ik kan niet uitleggen wat er leuk is aan paarden, aangezien er ook zoveel minder leuke dingen zijn.
Daarom zeg ik altijd maar dat het een ziekte is die niet meer weggaat...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:48

Ehmmm als ik TS was zou ik het onwijs irritant vinden, dat gepraat over puberhormonen. :P Het kan altijd zijn dat iets wat je nu geweldig vind achteraf niet zo heel leuk blijkt.

Even iets anders; TS, wáár ga jij rijden dan je voor 20 euro per maand klaar bent met je lessen?? Je zal in het begin een aantal longelessen nemen (als het goed is), wat al iets duurder is dan een gewone les. Dan kan je eerder denken aan iets onder de 20 per les..
Tenzij je maar 1x per maand les gaat nemen, dan mag je vergeten wat ik hierboven zei :+

Kan je trouwens niet op het prikbord op jouw manege kijken? Grote kans dat daar ook briefjes hangen met 'wegens het beëindigen van hobby'. Broeken zou ik idd nieuw kopen, is toch wat fijner.. Ook omdat je het liefst een broek hebt die écht goed zit. Bij een tweedehands zou ik sneller geneigd zijn om te denken 'ja hij zit wel goed op zich' terwijl ik eigenlijk een ander maatje beter had gepast. In een winkel kan je vaak ook goed geadviseerd worden over de aanschaf van je nieuwe spulletjes.
Een cap kan je prima tweedehands kopen. Is een stuk fijner dan lenen, dan zit je niet steeds met het op maat maken en zoeken en moeilijk doen :P.
Handschoentjes is wel iets waar je ietsje meer geld aan uit kan geven (mijne kostten 7 euro ofzo) omdat die goedkope heel snel doorslijten heb ik gemerkt. Die van mij heb ik nu al ruim een jaar (mee gereden).
To sportbh or not to sportbh.. tja. Ik draag zelf gewoon een strak shirtje en dat werkt prima. Kan overigens wel flink oncomfortabel zijn als ik het niet doe trouwens...

Ow en, als ik je een tip mag geven.. gebruik stalschoenen met chaps!! Laarzen zijn dan weer goed als je wedstrijden gaat rijden (maar dat zal op jou nog niet zo van toepassing zijn :+) maar ik vind ze zelf erg koud, niet echt stevig, zweette me een ongeluk in die dingen en had standaard kramp bij het uitdoen omdat ik mijn voet in een rare bocht moest wringen. (En nee, ze waren niet te klein, als ik ze helemaal aan had juist te groot). Chaps sluiten veel beter om je been, zijn prettiger als het koud is, je kan ze in de was doen, in de zomer kan je ze na het rijden uitdoen zodat je het minder snel warm krijgt, stalschoenen zijn steviger en lopen een stuk lekkerder vind ik zelf..

Maar uiteindelijk hangt het van je persoonlijke voorkeur af he :+. Ik zou gewoon een keer naar een ruitersportwinkel gaan en je laten informeren, dan even laten bezinken en dan je keuze maken over tweedehands of niet. ^^ Ik zag trouwens dat je kleding nu leent van een collega van je moeder? Kan zij je niet wat tips geven? Misschien heeft ze nog een broek liggen die haar eigenlijk iets te klein is ofzo..

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:51

Magrathea schreef:
Ehmmm als ik TS was zou ik het onwijs irritant vinden, dat gepraat over puberhormonen. :P Het kan altijd zijn dat iets wat je nu geweldig vind achteraf niet zo heel leuk blijkt.

Ja, dat zou ik als puber ook vinden. :) Maar het is wel de realiteit en die mag best even genoemd worden. Ik vond het zelf nog niet schokkend of storend. Jij wel?

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 22:56

Haha ik ga niet ergens rijden voor 5 euro per les, ik betaal zelf 5 euro per les.

En Janine, nu pas kan ik me in jou verhaal vinden, en snap ik precies wat je bedoeld. En nee, ik ga niet zeggen dat ik voor altijd zal willen paardrijden en dat het afzien ervan mij niet zal overkomen want als je iets nieuws start, is het toch altijd iets nieuws en dan is het inderdaad nog maar afwachten of je het ook nog leuk vind als je het gewend bent (denk eigenlijk ook dat dit niet alleen bij pubers is, maar ook bij jullie als "grote wijze volwassenen" ;) ). En ik zal ook zeker klein beginnen, maar niet op de tweedehands manier, maar op de goedkope-eerstehands-manier. Daarmee zal ik misschien iets duurder uit zijn dan tweedehands inderdaad, maar ik ben bereid dat risico te nemen want ik vind het risico van tweedehands dus gewoon nog veel groter.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:17

Fijn Anne! Ik wens je heel veel paardrijplezier en hoop je over een paar jaar in de bossen tegen te komen.

fabkebab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:57

Amigo_stan schreef:
aafje87 schreef:
Ik zou me vóór de eerste paar lessen nog niet naar de winkel hollen en me in het nieuw steken, kijk eerst eens of je het echt zo leuk vind als het nu lijkt.
Een Cap is vaak te leen op de manege, een rijbroek kan prettig zijn maar een goede stevige legging kan voor de eerste keren ook nog wel. Laarzen/schoenen is wat de manege verplicht stelt en soms zijn ook die te huur/leen op een manege.
Vraag dit dus wel even goed na als je je eerste les boekt.
Na die lessen kan je de ruitersport zaak in(als je het uiteraard dan nog leuk vind). Bij heel veel zaken kennen ze starterspakketten, een broek, cap en laarzen. Dan ben je vaak voor ongeveer 70€ klaar.

Internet(marktplaats oid) wil vaak ook nog wel uitkomst bieden om voor leuk geld laarzen of jodpher en chaps en een rijbroek aan te schaffen.

Een cap zou ik persoonlijk ten alle tijden nieuw aanschaffen :j

Mee eens, als je het nou niks vind dan zit je met al die nieuwe spullen

ja, ook helemaal mee eens :j