Dat irritante gebijt! Hoe leer je dat nou effectief af!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:59

Pluttersput schreef:
Ik vind Pat Parelli helemaal niet zo je van het :n In het artikel staat: slaan lost niets op, en verbeterd zeker niets aan je relatie.. Waarom is het dan zo dat mijn poowns na een flinke mep niet meer bijten, maar wel nog lekker met zijn alle als een kluitje om mee heen staan te tutten?
No offence hoor, maar ik denk dat er veel meer is dan Pat Parellie ;)

Denk je dat het echt de mep was die het hem deed of jouw houding + energie erbij?

Overigens zegt Parelli nergens dat je je paard nooit een tik moet verkopen. Maar wel dat je eerst de psychologie moet begrijpen zodat je bijna nooit hoeft te tikken.

Mensen komen al snel met het advies een tik te geven. Bijt hij? Tik. Sloom? Tik. Steigeren? Tik op de kop.

Die tik heeft alleen zijn waarde als jouw lichaamstaal en energie er bij klopt. Sta jij onder het paard en geef je een tik? Dan kún je een corrigerende trap terug verwachten.

Dus nee, slaan lost niks op en je krijgt er geen betere relatie van.
Laatst bijgewerkt door Sassol op 28-03-11 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:00

Cahill schreef:
Met slaan leer je bijt gedrag nooit af!!! Mijn pony deed dit ook maar dit kwam doordat hij nog hengst was. Ik heb het toen gewoon genegeerd, soms zelfs met tranen in mijn ogen omdat die een gemeen velletje beet had.

Heel nobel van je... Maar dat laat ik me echt niet gebeuren. Als een paard me bijt ga ik echt niet jankend staan negeren omdat dat volgens bepaalde pedagogische inzichten zo goed zou zijn hoor! Ik pijn = jij pijn. Prima en duidelijk motto. Gedragsverandering krijg je alleen door zowel te straffen als te belonen. Dit moet je wel consequent doen en langere tijd volhouden. Niet na een week stoppen omdat je denkt dat het (nog) niet werkt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:03

Pluttersput schreef:
In mijn kudde wordt niet gebeten. Proberen ze het, dan krijgen ze een mep. Geen tik, maar een mep. Proberen ze het nog een keertje? Nog een mep. Een derde keer proberen ze het niet meer, want ze weten dat het niet mag :)
Dus, ik denk dat je tik misschien niet hard genoeg is. Ik weet dat het heel zielig klinkt, maar vaak als je op het juiste moment een flinke mep geeft, leggen ze dat verband snel genoeg, en hoef jij niet als mishandelaar te boek te staan :)

_/-\o_

Beetje negeren vind ik echt zwaar onzin, net of je het gedrag gewoon toelaat.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:03

Sassol schreef:
Pluttersput schreef:
Ik vind Pat Parelli helemaal niet zo je van het :n In het artikel staat: slaan lost niets op, en verbeterd zeker niets aan je relatie.. Waarom is het dan zo dat mijn poowns na een flinke mep niet meer bijten, maar wel nog lekker met zijn alle als een kluitje om mee heen staan te tutten?
No offence hoor, maar ik denk dat er veel meer is dan Pat Parellie ;)

Denk je dat het echt de mep was die het hem deed of jouw houding + energie erbij?

Overigens zegt Parelli nergens dat je je paard nooit een tik moet verkopen. Maar wel dat je eerst de psychologie moet begrijpen zodat je bijna nooit hoeft te tikken.

Mensen komen al snel met het advies een tik te geven. Bijt hij? Tik. Sloom? Tik. Steigeren? Tik op de kop.

Die tik heeft alleen zijn waarde als jouw lichaamstaal en energie er bij klopt. Sta jij onder het paard en geef je een tik? Dan kún je een corrigerende trap terug verwachten.

Dus nee, slaan lost niks op en je krijgt er geen betere relatie van.

ik vind steigeren toch wel iets heel anders in dat rijtje :)
steigeren is gevaarlijk voor jou, bijten doet alleen maar pijn en sloom, njaa dat heeft helemaal geen effect op jou...
maar steigeren is gevaarlijk, en ten alle tijden gaat jou eigen veiligheid voor de veiligheid van je paard, die kan echt wel tegen een stootje hoor...
dus als er gesteigert wordt ga je niet eerst naar de psychologie van het paard kijken met de vraag waarom hij steigert, nee, je slaat hem naar benden en gaat dan pas bedenken waarom hij begon te steigeren...!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:05

Als je naar de psychologie van het paard kijkt voordat je er opstapt, hoeft dat hele steigeren niet voor te komen, en is er geen reden om te gaan meppen.
(lichamelijke problemen even uitgesloten)

Bijten kan wel degelijk problematisch zijn, als het paard je naar de strot vliegt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-03-11 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:06

M_D_H schreef:
Mijn tinkerruin(nu 10 jaar) is altijd verschrikkelijk dominant geweest en heel asociaal naar andere paarden toe(ondanks dat hij is opgegroeid in de kudde).
Ik heb hem mee gehad naar Duitsland voor stage samen met een vriendin van mij met haar paard...
op stage gaf een instructeur van parelli een clinic, aangezien ik heel veel problemen met de poown heb gehad(en soms nog heb) dacht ik dat het mischien wel leuk zou zijn om met hem er aan mee te doen ik bedoel maar, je moet alle geprobeerd hebben voor je het kunt afwijzen toch? en niet geschoten is altijd mis dus ik heb mee gedaan met hem... enhij weigerde mee te werken, het lukte me niet... dus heeft zij hem over genomen... en njaa om een lang verhaal kort te maken... hij werd zo kwaad op haar dat hij haar heeft aangevallen, en we hem de bak uit hebben moeten halen omdat hij niet bereid was op te geven en voor haar te werken... hij was te dominant om haar leiderschap te accepteren en niets werkte...
pin die weken is ze elke week wel een keertje geweest om te kijken of er verbetering kwam, maar hij
bleef weigeren mee te werken en op het laatst werd hij echt agresief naar haar...
hij accepteerde haar gewoon niet, maar neit alleen haar niet, de hele parelli methode accepteerde hij niet, want zelfs met een andere instructeur weigerde hij te werken...

dus vandaar dat ik zeg dat niet elk paard parelliproof is :o
de mijne is gewoon een apart geval bij wie andere methoden wel werken :)

Interessant, ik heb er ook zo eentje :)
"Vroeger" (hij is nu 15 jaar) hebben diverse NH-mensen (ook bekendere namen) gezegd: verkoop hem maar, hier kan je niks mee beginnen. Pony stond totaal niet open voor dat soort dingen, weigerde mee te werken etc. etc. Ze zeiden zelfs dat je er niet eens aan moest beginnen om hem te rijden want dat was levensgevaarlijk (hij was toen ongeveer 3 en nog hengst .. ze zeiden dat hij wel kon gecastreerd worden maar dat ze zelfs dan twijfelden of er ooit iets mee bereikt zou worden). Uiteindelijk is hij ingereden geraakt (ook weer een verhaal apart) en kon je erop zitten & rijden, maar je moest altijd zo goed opletten of hij werd gewoon je dood ... Geen parelli-paard, geen NH-paard, zelfs amper een rij-paard ..

En wat doe ik er nu mee? Juist ... NH ... parelli-achtige-dingen (ik volg niet zijn methode stap voor stap maar merk alsmaar meer dat ik eigenlijk gewoon hetzelfde doe als hij). En ik leef nog :+ Het heeft wel bloed, zweet & tranen gekost hoor ... maar dan niet door het willen grondwerken, maar gewoon doordat ik hem niet begreep .. En uiteindelijk is er bij ons (vooral bij mij) een klik gekomen, dankzij een superinstructrice (trouwens van dezelfde "soort" als die in het begin gezegd hadden dat er niks mee aan te vangen viel), en nu doe ik er vanalles mee ... Hij is nog steeds geen makkelijke, dat zal hij nooit zijn .. Om het bij de types te houden, het is een Left Brain Introvert ... heel slim, heel rustig en heel snel in z'n eigen wereld .. totdat je hem teveel pushed .. en dan ontploft hij ... Maar doe je niks dan doet hij ook niks .. Probeer daar de grens maar eens te vinden :+

Kan me heel goed voorstellen dat jij ook zo'n typje hebt ... en als die instructeurs dat niet zagen, tja, dan heb je net de verkeerde instructeurs gehad .. Maar dat kan gebeuren (is bij mij dus ook gebeurt) en wil niet zeggen dat een hele methode of manier van werken niet geschikt is voor een paard ;)

Even geheel offtopic :o
Maar ontopic ... ik weet niet wat ik ermee zou doen, dan zou ik de pony moeten bezig zien IRL .. dus ik raad aan om er iemand met verstand bij te halen en die zal je wel de manier van aanpakken kunnen vertellen ;) Je kan hier wel gaan roepen van "1x een mep en het is voorbij" en dat kan misschien ook best zijn, maar je zou maar net het type paard hebben waarbij dat niet werkt .. en dan zit je pas echt in de oliebol ...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:08

Cassidy schreef:
Verklaar wat je bedoelt met "eigen theorie"? Uiteindelijk moet het wel een manier van omgang worden die het paard begrijpt, en dat lukt niet met allerlei zelfverzonnen theorien.

En hoe is parelli erop gekomen? Die heeft het ook ooit verzonnen

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:09

Gewoon je paard achteruit zetten als hij bijt en daar laten staan. (zie Parelli).
Er is vast meer dan Parelli, maar dit werkt echt heel goed. Jij moet de leider zijn en hem wegsturen uit jouw persoonlijke ruimte.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:09

Op deze leeftijd moet je je paard goed opvoede. Mijn jonkie deed het ook dat was een memgel van geen respect en snoepjes uit de hand! Geef de gewoon echt niets meer uit de hand. Het scheelt egt enorm! Als jij aan het poetsen ben en hij kijkt ook maar wat je aan het doen ben.. Duw zijn hoofd meteen weer recht. Blijf conseguent!! Mocht hij je togh weer een keer bijten kun je ook een velletje bij zijn lip pakken en 90 grade draaie. Doet dit 1seconden. Zo "bijt" je als het ware terug... Je voorkomt nu ook dat ze kopschuw worde. Succes!

carla192

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:11

Dit topic, ging toch over bijten en niet over pat parelli? wat misschien ook helpt is het volgende, als hij je weer bijt en je hebt het niet zien aankomen dus je hebt hem niet van te voren kunnen waarschuwen, knijp hem dan een in zijn neus. Heel akelig voor het paard maar bijten is ook echt not done want ze kunnen je echt heel zeer doen.

LadyMadonna

Re: Dat irritante gebijt! Hoe leer je dat nou effectief af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:13

klopt Carla, maar parelli is kennelijk heilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:14

Achteruitsturen zou ik trouwens ook proberen, als eerste methode zeg maar :j
Op het moment dat een paard bijt komt hij ongevraagd in jouw ruimte, en daar hoort hij gewoon niet te zijn, dus achteruit/wegsturen en duidelijk laten merken dat je daar niet van gediend bent .. Helpt dit niet, dan heeft hij kans genoeg gehad en kan een goed getimede mep wel meer duidelijkheid brengen...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:14

Met eigen theorie bedoel ik het volgend:
Als ik alle theorieen bij elkaar pak, en ik hussel ze door elkaar, trek daar de dingen uit die ik belangrijk vind, schrijf daar boeken over en maak daar filmpjes van, heb ik een eigen theorie en word ik een begrip. Dat bedoel ik daarmee :)

Sassol, het was wel degelijk de mep, en mijn houding en energie. Maar dat gebeurt bij mij van nature, dus daar hoef ik niet op te letten. Maar daarom zeg ik: als je een flinke mep geeft, op het juiste moment op de juiste manier, dan begrijpen ze het echt wel. Pat Parelli zegt dat slaan niets oplost. Ik kan wel voor mijn poowns gaan staan als ze bijten, en dezelfde lichaamsuitstraling nemen die ik heb op het momment dat ik een mep geef, maar ik kan je vertellen dat dat geen zoden aan dijk zet. Ik gebruik de mep om mijn houding kracht bij te zetten, en dat werkt.
En ook ik vind in het rijtje bijten, sloom, steigeren geen regelmaat zitten. Een tik omdat hij bijt en omdat hij steigert is heel iets anders dan wanneer hij sloom is. Een paard dat bij mij gaat staan steigeren kan een mep verwachten, en een flinke ook. Hangt natuurlijk wel van de situatie af, gaat dan echt erom waarom hij het doet. Maar dat ga ik niet ervoor of erna bekijken.. Ik zie aan de hele houding van de poown wat hij op dát moment bedoelt. Maar als hij steigert omdat hij mij wil meppen omdat hij iets niet wil, of vanuit dominantie, dan is de eerste reactie een mep en een ruk aan het touw. Stopt hij? Dan is het goed, en ga ik verder met mijn ding. Een correctie op de juiste tijd, op de juiste plaats, op de juiste manier.

Maar dat ben ik, en daar gaat het hier niet echt over, hoe leuk ik het ook vind om dit alles te lezen en erop te reageren :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:15

Parelli is in mijn ogen de voor iedereen meest toegankelijke mensentrainingsmethode :D

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:15

Ik heb een aantal regels waar mijn dieren zich aan dienen te houden.

- we bijten niet
- we trappen niet
- we krabben niet

Ik los dit op door precies hetzelfde te doen wat hun soortgenoten ook doen als een dier het wel doet.

Als een paard/pony mijn bijt/trapt ook het probeert dan krijgt hij een maat 39 onder zijn hol....en niet zachtjes ook. Of een klap op zijn lieve smoeltje. maar meestal mijn maat 39, dat snappen ze ook wel en worden minder snel kopschuw.

Zelden een paard gehad die nog een keer weer probeerde te bijten.

Ze bijten maar mooi ergens anders in. Halstertouw, bakrand of weer ik veel wat, maar niet in mij.

Zo'n 10 jaar geleden werd ik gevraagd om een paard te rijden.....dat paard kreeg gewoon een zakje paardensnoepjes per DAG....die bok beet ook in alles waar hij je maar bijten kon....simpel weg voor de snoepjes..mens deed er niks aan, en ik mocht het ook niet...heb vriendelijk bedankt.

Ik voer mijn dieren NOOIT uit de hand...geen enkel dier.. Als ik mijn honden beloon dat gooi ik het snoepje voor ze op de grond. NOOIT uit de hand.

Paarden krijgen van mij geen snoepjes.
Na het werk een bak brok met een wortel o.i.d Maar niet uit de hand.

Wat Pat parelli betreft.
Ik ken een meid die daar ook mee bezig is geweest. Ze had een 3 jarige vrij dominante ruin.
Ze had zich zeer goed voorbereid. Boeken gelezen, dvd's gekeken.
Na een maand werd het zo levensgevaarlijk dat hij haar gewoon met tanden bloot aanviel, en zij stond daar maar met haar armen te wapperen, kon elke keer net op tijd wegspringen. Stond samen met vriendin bij de bakrand, toen we het na de zoveelste keer niet meer aan konden zien. Ben de bak in gegaan met men zweep, hij zou mij aanvallen en heb hem toch een paar beste meppen verkocht.....hij stond achter in de bak naar mij te kijken daarna hoefde ik maar naar hem te wijzen en hij liep weg.

Meid wou niet het paard niet als paard behandelen. En na een half jaar proberen, en 3000 blauwe plekken verder heeft ze hem weer terug vergekocht.
1 week in de bak met oude baas, en gedroeg zich keurig.

Nee, ik hou het bij de gewone manier. Paardentaal snapt een paard toch het beste :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:16

Mijn manier is om mijn pony aan de zijkant bij het halster te pakken en dan te gaan aaien, zodat hij kans krijgt om je te bijten. Voordat hij je te pakken heeft moet je dan zijn hoofd wegduwen. Daarna gewoon weer terughalen en verder gaan met aaien. Bij mijn pony was het bijtprobleem zo opgelost. Ze heeft het ook nog nooit weer gedaan.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:16

Ik heb hier 2 jonge hengsten staan. Echt bijten hebben ze nooit echt gedaan, wel happen in kleren ed. Wat ik doe als ze happen is heel irritant worden.

Ik pak de bovenlip, "bijt" met mijn nagels in velletjes, heel snel en net zo lang tot ze achteruit weglopen, dan stop ik gelijk. Heb dit een paar keer moeten doen en het is erg effectief moet ik zeggen.. Want mij bijten lokt een reactie uit wat ze helemaal niet leuk vinden.

Een 8jarige heeft het spelletje dus al een hele tijd door. Probeer hem dus niet met kracht/pijn dit af te leren, maar zorg ervoor dat het bijt-spelletje vervelender wordt voor hem als voor jou.

Trouwens.. probeer het bijten te blocken als je het ziet aankomen. Laat het paard zijn neus stoten door op het moment dat hij wilt bijten, plots je elleboog uit te steken. Hier moet je denk wel even heel handig en snel in worden. Een paard stoot niet graag zijn neus :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:28

RoosIris schreef:
Wat Pat parelli betreft.
Ik ken een meid die daar ook mee bezig is geweest. Ze had een 3 jarige vrij dominante ruin.
Ze had zich zeer goed voorbereid. Boeken gelezen, dvd's gekeken.
Na een maand werd het zo levensgevaarlijk dat hij haar gewoon met tanden bloot aanviel, en zij stond daar maar met haar armen te wapperen, kon elke keer net op tijd wegspringen. Stond samen met vriendin bij de bakrand, toen we het na de zoveelste keer niet meer aan konden zien. Ben de bak in gegaan met men zweep, hij zou mij aanvallen en heb hem toch een paar beste meppen verkocht.....hij stond achter in de bak naar mij te kijken daarna hoefde ik maar naar hem te wijzen en hij liep weg.

Meid wou niet het paard niet als paard behandelen. En na een half jaar proberen, en 3000 blauwe plekken verder heeft ze hem weer terug vergekocht.
1 week in de bak met oude baas, en gedroeg zich keurig.

Nee, ik hou het bij de gewone manier. Paardentaal snapt een paard toch het beste :)

Dat is dus een typisch voorbeeld van iemand die het niet snapt ;)
Met boeken lezen & dvd's kijken alleen kom je er echt niet, als je niks snapt van paardentaal en je eigen lichaamstaal & energie dan kom je sowieso in de problemen, vroeg of laat ...

Ik sluit nooit uit dat ik die van mij ooit eens een mep moet geven, als dat op dat moment nodig is gebeurt dat gewoon .. maar ik heb wel gemerkt dat sinds ik bewuster bezig ben met al die dingen (dus lichaamstaal en je eigen energie) dat hij veel minder correcties nodig heeft ... wat niet wil zeggen dat ik niet klaar ben ze te geven als nodig, maar heb het gewoon nog niet nodig gehad ... En ik heb echt geen sukkel van een pony of een doodgeparellied dier (want ben niet met parelli bezig) :+

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:32

[***] schreef:
Dat is dus een typisch voorbeeld van iemand die het niet snapt ;)
Met boeken lezen & dvd's kijken alleen kom je er echt niet, als je niks snapt van paardentaal en je eigen lichaamstaal & energie dan kom je sowieso in de problemen, vroeg of laat ...

Ik sluit nooit uit dat ik die van mij ooit eens een mep moet geven, als dat op dat moment nodig is gebeurt dat gewoon .. maar ik heb wel gemerkt dat sinds ik bewuster bezig ben met al die dingen (dus lichaamstaal en je eigen energie) dat hij veel minder correcties nodig heeft ... wat niet wil zeggen dat ik niet klaar ben ze te geven als nodig, maar heb het gewoon nog niet nodig gehad ... En ik heb echt geen sukkel van een pony of een doodgeparellied dier (want ben niet met parelli bezig) :+

Ze snapte het dondersgoed,is zelfs op cursus geweest(zonder eigen paard) en ken niemand die zo bewust is van zijn eigen energie....ze geeft daar ook allemaal cursussen enzo reiki enz ...beetje vaag mens.

Paard wou gewoon duidelijkheid. DIT mag, en DIT mag niet. was direct klaar.

maar goed, ik behandel dieren als dieren. En behandel een paard zoals een ander paard ook zou doen.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:34

ik heb een shet hengst gehad vanaf 3 maanden oud, met de fles nog bijgevoerd etc..
ik heb van heem ook heel wat happen gehad.
ik ben ook wel eens ten einde raad geweest, en moest ik het nou negeren of toch straffen.
ik heb het allebei geprobeerd, negeren werkte totaal niet.
en zag hij het juist als ''ik krijg toch niet op me flikker, dus het mag''

ik ben daarna heel streng voor hem geweest, en tegelijkertijd ook superlief voor hem als hij wel braaf was.
voeren uit de hand heb ik ook meteen niet meer gedaan.
Alles in zijn voerbak of gewoon op de grond (ook een snoepje als hij braaf was).

elke keer als hij me wel beet kreeg hij een flinke mep, waardoor het al snel over was.
bij mijn pony werkte het beste of een schop onder zijn hol (maar daar werd hij bang van omdat hij het aan zag komen)
of een flinke tik onder zijn kin, dan ziet hij niet wie het doet en stond raar te kijken van ''wow waar kwam dat vandaan''.

verder moet je echt niet bang zijn en al helemaal niet laten merken dat je bang bent.
mijn moeder was wel bang voor mijn pony en bleef mijn moeder dan ook bijten en mij op een gegeven moment niet meer.
Dat de relatie hierdoor verslechterd vind ik onzin, sterker nog onze relatie is er alleen maar beter van geworden en hij had respect voor me zonder angst te hebben.

je moet je pony ook wel blijven belonen als het wel braaf is, en dat hoeft niet altijd met eten of snoepjes dat kan ook gewoon met een paar lieve woordjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:34

@ RoosIris: Blijkbaar toch niet, maar dat is gewoon mijn mening ;)
Het hele doel is om een dier te behandelen als dier, een paard zoals een ander paard zou doen .. Maar aangezien wij geen paarden zijn moeten we dat op een andere manier doen zodat het voor een paard duidelijk is. Als je daar de mist in gaat omdat je het niet begrijpt, niet wil begrijpen of denkt dat je het wel gewoon zelf kan & weet .... er is zoveel mogelijk waardoor het niet goed gaat, maar dan kan je wel verwachten dat je paard reageert zoals je het liever niet had gehad ...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:41

[***] schreef:
Het hele doel is om een dier te behandelen als dier, een paard zoals een ander paard zou doen .. Maar aangezien wij geen paarden zijn moeten we dat op een andere manier doen zodat het voor een paard duidelijk is. Als je daar de mist in gaat omdat je het niet begrijpt, niet wil begrijpen of denkt dat je het wel gewoon zelf kan & weet .... er is zoveel mogelijk waardoor het niet goed gaat, maar dan kan je wel verwachten dat je paard reageert zoals je het liever niet had gehad ...

Of de schop nou van een paard komt of van een mens......99,9 procent van de paarden die ik in handen heb gehad snapt het.

Schop van een mens komt alleen wat minder hard aan.....maar snappen doe ze hoor

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:46

[***] schreef:

En sinds wanneer staat een paard dan bij een ander paard met een carrot stick en een leadrope?

begrijp me niet verkeerd hoor, ik denk dat parelli een harstikke leuke trainingsmethode is waarmee je best e.a. kunt bereiken, maar sommige slaan een beetje door dat het de oplossing voor alles is naar mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:51

@ RoosIris : Daar had ik het ook niet over :) Ik praat algemeen, niet alleen over het uitdelen van schoppen ;)
In je voorbeeld werd het paard na een maand levensgevaarlijk, ben jij in de bak gegaan en hebt het dier een paar meppen verkocht toen die je wilde aanvallen. Dat kan ik alleen maar toejuichen, want het was op dat moment het enige wat je nog kon doen om het paard duidelijk te maken dat hij dingen deed die je niet kon toestaan.. Maar in die maand zal er heel wat gebeurt zijn, en daar gaat het mij over, daar is het verkeerd gelopen, doordat de eigenaar het niet begreep .. want als die het wel begrepen had was het nooit zover gekomen ;)

(ik zeg trouwens niet dat ik alles met elk paard zou klaarkrijgen hoor .. maar ik weet wel dat die van mij geen simpele is en dat ik daar toch wel dingen mee bereikt heb waarvan de vorige eigenaar zegt "wauw, knap dat die dat wil doen voor je" .. dus ergens doe ik toch wel iets goed ;) Maar dat wil niet zeggen dat het bij andere paarden ook zou lukken :+ Ik kan alleen praten uit eigen, beperkte, ervaringen dus dat doe ik hier ook :) ).

@ stef : dan moet je ook niet bij je paard staan met een halstertouw & longeerzweep ... ;)
Denk niet dat dit veel ter zake doet ... Ik werk bv. wel met touwhalster & leadrope (geen officiële van Parelli trouwens :P ), maar gebruik gewoon een longeerzweep omdat ik de toegevoegde waarde van een carrotstick niet zie .. die zal er vast wel zijn maar zoals ik het nu doe werkt het voor ons dus meer moet dat niet zijn ;)

Klopt wel dat sommigen doorslaan :j Maarja, om dan alles maar meteen de grond in te boren is ook zo jammer :)
Ik zeg het .. ik ben niet bewust met Parelli bezig, ik doe (met behulp van een instructrice) mijn eigen ding en ontwikkel mezelf samen met mijn pony .. De ene keer gaat alles super, de andere keer denk ik "hmm, ik dacht dat ik het beter onder de knie had" .. Maar hier dus geen Parelli-pakketten en stappenplannen en .... Ik heb echter wel wat gelezen en videos bekeken enzo en toen merkte ik dat hetgeen wat ik (onbewust of aangeleerd) deed op heel veel vlakken overeen kwam met wat Parelli zegt & doet in z'n videos ... Was best wel een aparte ervaring :+ Maar daardoor kan ik dus niet slecht praten over Parelli, want het werkt wel ... als je het begrijpt en blijft kijken naar je paard en niet de aparte oefeningen als einddoel ziet ...

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:56

Brendaaaa schreef:
Mijn shetlander van 8 jaar heeft de nare gewoonte ontwikkeld om te bijten. Toen we hem net hadden (paar maandjes geleden) deed hij dit nog niet zo erg, maar de laatste tijd is dit erger geworden. Ik heb het idee dat hij ons aan het uitproberen is. Hard en met zware stem afkeuren heeft geen enkel effect, een tik op zijn neus ook niet, want hij flikt het gewoon gelijk weer, en dan wordt het een soort kat en muis spelletje. Ik ga steeds een hardere tik geven, hij gaat gewoon door. Dit is niet wat ik wil met mijn pony. Ik wil geen mepper zijn en ik wil dat hij niet bijt. Wat is dé gouden tip voor dit soort ergenissen?
Het is zo jammer dat hij dit doet, want het is zo'n leukerd verder! Hij bijt ook niet hard, en ook niet door, maar echt zo'n stiekeme plotselinge hap weet je wel, tijdens het poetsen of gewoon zomaar.

Hoi,

Nou, er zijn hier volgens mij wat mensen die aandelen bij Pat Parelli hebben ofzo ;) .
Maar goed, herken je probleem wel, heb dit probleem ook gehad met mijn jonge gecastreerde hengst, van alles geprobeerd. Met hem ook druk bezig geweest met het bevestigen van mijn leiderschap en van allerlei NH-grondwerkoefeningen gedaan en hier ook les in gehad, hier is hij wel een stuk gehoorzamer en relaxter van geworden, alleen het happen bleef. Ik voerde hem tot dan toe ook wel uit de hand, ben daar mee gestopt, maar het bijten hield niet op. Mijn volgende idee (voelde voor mij eigenlijk heel erg als een trucje aan om hem het happen af te leren); iedere keer dat hij hapt met een plantenspuitje een spuit geven, hier heeft hij een geweldige hekel aan en binnen 10 minuten hield hij er al mee op, moet hem nu nog wel steeds bij me houden, soms probeert hij het aan het begin van de training toch nog een paar keer, dan direct weer even spuiten en hij houdt er meteen weer mee op. Heb verder het idee dat hij veel rustiger is geworden doordat ik hem niet meer uit de hand voer, hij was hier kennelijk toch heel erg op gefocused. Ik hoop dat dit ook bij jouw pony helpt. Succes!