Aan jury's: Manen op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:52

Mijn merens start ik bij de paarden. We zijn het snoepje van de week namelijk altijd als we binnen komen aaaaaaaaaaaaaah <3 van de andere dames. Ik krijg altijd een 8 (een keer een zes met manen los) ongeacht of ik los of vast behang heb. Belangrijk is vlechten als het regent (paard staat altijd buiten en dat toont mooier) of als ik te weinig tijd heb gehad om behang mooi te krijgen. Vlechten vraagt het minste werk (behang is ongeveer halve meter maar ik heb nooit gemeten). Los behang als het droog weer is en bij buiten wedstrijd als het niet te hard waait.
Als je kiest voor los behang vraagt dat veel onderhoud en weinig kammen. Je vlecht altijd behang in en doet je vlecht uit als je gaat trainen en dan weer een grote vlecht erin gevlochten als paard wordt weg gezet. Anders krijg je nooit mooi behang. Vier dagen voor de wedstrijd ga je sprayen tot en met twee dagen voor de wedstrijd. Dan stoppen anders heb je te gladde teugels. Ik ben het met klein vosje eens dat als paard er goed uit ziet en regels KNHS zijn opgevolgd, eigen smaak niet telt als het gaat om punten geven voor verzorging (en andere onderdelen). De jury moet objectief zijn en gewoon punten wat ze zien en niet wat ze graag willen zien en dat geldt mijn inziens voor alle onderdelen, want anders jureer je jezelf als het ware en niet de ruiter.

StEpHaNiE66

Re: Aan jury's: Manen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:18

Ik heb een schimmel en vind gewoon dat deze er op wedstrijd tiptop uit moet zien! Daarnaast heb ik er gewoon meer werk mee om hem mooi wit te krijgen dan iemand die even snel een borstel erover kan halen en klaar. Maar daar kies ik ook zelf voor!

9 van de 10 paarden zijn altijd gevlochten op wedstrijd en ik vind wel dat het erbij hoort, maar ik vind niet dat je als jury punten aftrek mag geven als het niet zo zou zijn.

Aantal geleden moest ik buiten inrijden en een deel van zijn witte voetje was smerig geworden en niet meer te redden...stond er op de coupon : zonde van het voetje met als gevolg een 6 voor de verzorging. Nou toen ging ik even uit mn plaat haha...

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:05

Wat een discussie over het feit, wel of niet vlechten!
Als ik namens mezelf mag spreken, vind ik het pure gemakzucht om het niet te doen.
Met de dressuur vlecht ik altijd. Is mooier, netter en completer qua beeld!
Wordt over het algemeen hier in de buurt absoluut gewaardeerd!!!

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:28

Denk dat gemakzucht er niks mee te maken heeft.. ik heb een hengstenvlecht zo in een haflinger/fries zijn manen. Het is alleen dat als je de manen goed was, en ze zijn redelijk dik, die hengstenvlecht als een pudding eruitzakt. Zelfs met pektouw/haarlak/speldjes. Dan liever een mooi gewassen bos manen, dan een half uitgezakte (mooi gewassen) vlecht. Lijkt mij..

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:22

Ik heb het over KWPN'ers... Niet over andere soorten rassen (Haflingers/Friesen etc)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:28

Ik vlocht mijn pony vroeger wel altijd in, maar dat beest had zulke lange en dikke manen dat de knotten bijna meer op bowlingballen leken :') Daarna heb ik ze altijd netjes gewassen en een kant op gekamd. Heb daar een keer een minder punt voor gekregen (een 7), maar ach ik was niet van de verzorging afhankelijk om een winstpunt te rijden, dus dat nam ik graag op de koop toe. Mijn pony is overigens een welshachtige, al wordt ze ook weleens voor haf aangezien.

Als ik een paard zou hebben met dunne korte manen dan zou ik wel vlechten, puur omdat dat bij zo'n paard mooier is.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:36

Ik vind voor mijzelf (ben alleen geen jury): alles ingevlochten op wedstrijd, behalve een netjes geknipte fjord.
Ik heb zelf een fries en no way dat die ongevlochten meegaat op wedstrijd. Ik verzorg zijn manen perfect, maar ik vind het er gewoon een beetje bij horen eigenlijk. Het is toch speciaal... Wel altijd een hengstenvlecht, omdat knotjes gewoonweg niet lukt, maar ik weet niet... Het is gewoon bij ieder paard sjiek als hij netjes gevlochten is vind ik :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 17:31

Wen_en_Jelle schreef:
Ik vind voor mijzelf (ben alleen geen jury): alles ingevlochten op wedstrijd, behalve een netjes geknipte fjord.
Ik heb zelf een fries en no way dat die ongevlochten meegaat op wedstrijd. Ik verzorg zijn manen perfect, maar ik vind het er gewoon een beetje bij horen eigenlijk. Het is toch speciaal... Wel altijd een hengstenvlecht, omdat knotjes gewoonweg niet lukt, maar ik weet niet... Het is gewoon bij ieder paard sjiek als hij netjes gevlochten is vind ik :)

|o
Dat is dus een kwestie van smaak. Als ik moet kiezen voor een fries met hengstenvlecht of een Fries met mooi vol lang los behang kies ik voor het laatste. Als het behang weinig voorstelt vlecht dan maar in want dan is het ook de moeite van tonen niet. Over smaak valt dus niet te twisten zoals blijkt uit dit topic. Wat ik wel bestrijd is dat los behang met name het hele lange behang zoals mijn paard heeft minder werk zou zijn want geloof me dat is echt helemaal niet waar. Zie beschrijving van mij hierboven.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 01:50

Ik ben dan wel geen jury maar wel het een en ander aan ervaringen over losse manen op dressuurwedstrijden.
Mijn oude NRPS pony had een modeletje fjorden coupe aangemeten gekregen, geen knot in te krijgen(na een aantal keren halvewege het inrijden opnieuw kunnen knotten ben ik daar maar mee gestopt)
Ik moet zeggen dat ik nog nooit lager als een 7 heb gekregen voor de verzorging(en bij deze 7 hadden de rest van het deelnemers veld ook gewoon een standaard 7), ook nooit opmerkingen oid over gekregen.

Ik vind persoonlijk dat je als jury niet je eigen agenda er op na mag slaan, en dus niet je eigen voorkeur in je punten telling erin mag verwerken.
Manen op 1 maat netjes loshangend mag gewoon bij een warmbloed volgens het reglement, ik zou dus ook best pissig worden op een jury als hij/zij mij punten in mindering geeft als ik binnenkom met een warmbloed waar de manen netjes op 1 maat loshangen!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 06:43

Heb niet alles gelezen, maar als je niet op basis van vlechten wel of niet een punt meer of minder mag geven.
Hoe bepalen jullie dan een punt voor de verzorging?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:13

Japeloup schreef:
Heb niet alles gelezen, maar als je niet op basis van vlechten wel of niet een punt meer of minder mag geven.

Belangrijkste is ziet je paard er qua voeding goed uit zodat je weet dat hij het werk aankan. Vervolgens is hij schoon, is zadeldekje schoon, zadel en hoofdstel gepoetst en ziet ruiter er tip top uit en zijn de manen en staart verzorgd (geen strooitjes en manen netjes in knot of netjes behang of losse manen want inderdaad sommige manen zijn gewoon niet te knotten). Dat is dus goede voldoende als dat zo is.
Soms is het erg lastig als wedstrijd terrein onder de leem zit om een paard met schone benen of schoon uiteinde van de staart binnen te brengen, maar de jury heeft ook ogen dus die weet dat paarden pico bello waren en dat ruiter hier niets aan kan doen.
Enige clementie met schimmeltje mag natuurlijk ook. Daar zie je ieder vlekje op en op een gegeven ogenblik is natuurlijk schoon en netjes schoon en netjes ook al zie je nog een (klein) plekje.
Ik heb pas een keer een zwaar onvoldoende gezien in mijn ogen. Paard was veel en veel te mager en het was steen koud in de winter toen. Meisje mocht denk ik niet starten want ik zag haar huilend met paardje vertrekken. Sneu maar wel terecht in mijn ogen. Dus onvoldoende zit je volgens mij gelijk in het extreme.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:58

pien_2010 schreef:
Japeloup schreef:

Belangrijkste is ziet je paard er qua voeding goed uit zodat je weet dat hij het werk aankan. Vervolgens is hij schoon, is zadeldekje schoon, zadel en hoofdstel gepoetst en ziet ruiter er tip top uit en zijn de manen en staart verzorgd (geen strooitjes en manen netjes in knot of netjes behang of losse manen want inderdaad sommige manen zijn gewoon niet te knotten). Dat is dus goede voldoende als dat zo is.
Soms is het erg lastig als wedstrijd terrein onder de leem zit om een paard met schone benen of schoon uiteinde van de staart binnen te brengen, maar de jury heeft ook ogen dus die weet dat paarden pico bello waren en dat ruiter hier niets aan kan doen.
Enige clementie met schimmeltje mag natuurlijk ook. Daar zie je ieder vlekje op en op een gegeven ogenblik is natuurlijk schoon en netjes schoon en netjes ook al zie je nog een (klein) plekje.
Ik heb pas een keer een zwaar onvoldoende gezien in mijn ogen. Paard was veel en veel te mager en het was steen koud in de winter toen. Meisje mocht denk ik niet starten want ik zag haar huilend met paardje vertrekken. Sneu maar wel terecht in mijn ogen. Dus onvoldoende zit je volgens mij gelijk in het extreme.

Ik snap je helemaal, maar als ik wedstrijden rij, zie, etc.. dan snap ik nooit waarom je nou van de ene jury een 8 krijgt en in de volgende ring een 6.
Weet toevallig dat er een keer een hele discussie is geweest om een jury die een 10 gaf. Want als van de punten die jij hierboven noemt alles klopt dan zou je dus een 9 of een 10 moeten krijgen, helaas is dat vaak niet het geval en terwijl je toch echt alles er aan hebt gedaan.

Ik rij op een witte (geen schimmel) krijg ik van de omstaanders complimenten omdat er geen vlekje te zien is. Spullen netjes gepoetst (natuurlijk goed passend), mijn kleding helemaal in orde en wat de conditie van mijn paard betreft is dat helemaal in orde. Hoe kan het dan dat ik zelden een 7 (laat staan hoger) kreeg.
Dus voor mij de vraag waar gaat de hele punt dan om. Veelal zie ik dat sommige juryleden iedereen het zelfde punt geven. Terwijl er duidelijk verschil te zien hoe veel zorg de ruiter er aan heeft besteed.

Dus wil ik graag weten hoe een jury lid geleerd wordt dit punt te beoordelen, de hele proef wordt als het goed is gewaardeerd op correctheid niet op smaak, maar hoe zit dat dus met de verzorging?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:08

Misschien is het beter als er enkel met goed of onvoldoende gepunt kan worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:58

Japeloup schreef:
Ik snap je helemaal, maar als ik wedstrijden rij, zie, etc.. dan snap ik nooit waarom je nou van de ene jury een 8 krijgt en in de volgende ring een 6.
Weet toevallig dat er een keer een hele discussie is geweest om een jury die een 10 gaf. Want als van de punten die jij hierboven noemt alles klopt dan zou je dus een 9 of een 10 moeten krijgen, helaas is dat vaak niet het geval en terwijl je toch echt alles er aan hebt gedaan.

Ik rij op een witte (geen schimmel) krijg ik van de omstaanders complimenten omdat er geen vlekje te zien is. Spullen netjes gepoetst (natuurlijk goed passend), mijn kleding helemaal in orde en wat de conditie van mijn paard betreft is dat helemaal in orde. Hoe kan het dan dat ik zelden een 7 (laat staan hoger) kreeg.
Dus voor mij de vraag waar gaat de hele punt dan om. Veelal zie ik dat sommige juryleden iedereen het zelfde punt geven. Terwijl er duidelijk verschil te zien hoe veel zorg de ruiter er aan heeft besteed.

Dus wil ik graag weten hoe een jury lid geleerd wordt dit punt te beoordelen, de hele proef wordt als het goed is gewaardeerd op correctheid niet op smaak, maar hoe zit dat dus met de verzorging?

Ik begrijp je punt. Maar ik zou er toch geen voorstander van zijn als verzorging een 9 of hoger kan krijgen omdat je daarmee de totaal uitslag teveel beïnvloed terwijl het om een niet rij technisch onderdeel gaat. Ik denk dat het wel eerlijk is dat jury iedereen evenveel punten geeft aan iedereen als verzorging netjes en goed is en dat de combinatie die minder netjes is een punt lager krijgt.
De jury zelf kan jouw antwoord geven hoe ze geleerd worden om dit punt te beoordelen want ik ben geen jury.

lambriniF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:58

ik vind het bij elk ras anders:P
bij fries vind ik hengste vlecht hele erg mooi!
bij haflingesr een matje
bij een fjord, vind ik gewoon omhoog leuk:)
en bij andere rassen bv. kwpn, en hun manen zijn 1 hand lang, vind ik knotjes ontzettent leuk!:D

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:10

Bij mijn Haflinger is het kiezen tussen knotten of los, een hengstenvlecht zakt zo uit. Hoe zouden jullie het liever zien? Los of in knotten..?

Manen los
Knotten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:04

Knotten, dat staat veel netter!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:42

pien_2010 schreef:
Wen_en_Jelle schreef:

|o
Dat is dus een kwestie van smaak. Als ik moet kiezen voor een fries met hengstenvlecht of een Fries met mooi vol lang los behang kies ik voor het laatste. Als het behang weinig voorstelt vlecht dan maar in want dan is het ook de moeite van tonen niet. Over smaak valt dus niet te twisten zoals blijkt uit dit topic. Wat ik wel bestrijd is dat los behang met name het hele lange behang zoals mijn paard heeft minder werk zou zijn want geloof me dat is echt helemaal niet waar. Zie beschrijving van mij hierboven.

Ik snap je gefrustreerde smiley niet helemaal... Ik zeg toch ook gewoon dat ik dat vind en dat maakt het dan toch ook een kwestie van smaak? Dat is mijn smaak ja... raak jij daar gefrustreerd van :) Ik hoop het toch niet :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:22

gefrustreerde smiley slaat op je eerste zinnetje waarin je stelt dat alles ingevlochten moet zijn behalve een netjes geknipte fjord.
Dus jouw smaak is invlechten en dat die smaak dus zou moeten bepalen dat iedereen invlecht behalve als je een goed geknipte fjord hebt. Ik heb dus geen enkele moeite met je smaak wel met je conclusie naar aanleiding van je smaak.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:06

hmmm... dan lees jij het anders als ik bedoel, want ik zeg daar letterlijk: ik vind voor mijzelf.... Dus daarmee bedoel ik dat ik dat mooi vind.

edit: nu ik zelf kijk staat het er inderdaad zo dat je het als een stelling kunt lezen... Hoop dat nu wel duidelijk is met welke gedacht ik dit schreef :)

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:24

In het begin startte ik Benson (tinker) met losse manen, maar die zijn inmiddels zo lang geworden dat het niet meer uit de knoop te houden is.. Dus tegenwoordig vlecht ik ze in 2 hengstenvlechten boven elkaar. Staat erg netjes vind ik, zeker op zijn dikke hengstenhals!

Losse manen:
Afbeelding

In de vlechten:
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:05

Schimpje beiden is erg mooi verzorgd waarbij mijn hartje bij jouw eerste foto een slagje mist, prachtig dus! Maar dat is smaak.
En Wen en Jelle, ik begrijp nu hoe jij het hebt bedoeld. Groetjes en ik denk dat jij valt voor de tweede foto van Schimpje.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:31

pien_2010 schreef:
Schimpje beiden is erg mooi verzorgd waarbij mijn hartje bij jouw eerste foto een slagje mist, prachtig dus! Maar dat is smaak.
En Wen en Jelle, ik begrijp nu hoe jij het hebt bedoeld. Groetjes en ik denk dat jij valt voor de tweede foto van Schimpje.

Daar heb je helemaal gelijk in :D
Ik vind losse manen niet lelijk hoor, maar ik vind het dat extraatje hebben...

Prachtig paard schimpje!!