Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
BlueStar schreef:Wat de dieren denken weet ik niet, maar bij ons (loopstal 2 pony's) merk ik dat er vaak een dutje gedaan wordt op toch wel vaste tijden, en als overburen ramen zemen of gras maaien of wat dan ook in de tuin doen, 1 heerlijk gaat staan kijken alles wordt gevolgt.
Dus wat bezigheden rondom hun is wel belangrijk, zomers wordt er helemaal genoten de weide ligt voor de paddock en aan de weg. Soms staat hij dan gewoon alles te volgen ik weet vanaf stal vanaf welke kant wandelaars aankomen
Ik denk ook niet dat paarden denken zoals wij, voor hun is veiligheid het belangrijkste (vluchtdieren) ze weten dus na een tijd welke bewegingen van de mens/dier wat betekend. Ook herkennen ze mensen en dieren die hun pijn kunnen gaan doen (ervaring) en zullen daar goed op letten of ontwijken.
En ach misschien staan ze op stal wel te dromen van lekker rennen over grote vlaktes of langs de waterlijn. Maar het blijven in mijn ogen dieren die niet alleen gehouden mogen worden en een ander paard of pony nodig hebben voor het "kudde"gevoel.
!!" Dat laten ze merken door met hun bovenlip, alsof het een handje is, mijn arm de hele tijd aan te stoten en met hun neus naar mijn jaszak te gaan waar de wortelschijfjes zitten. En daarna denken ze weer aan eten... en gaan ze het hooi uit de ruiven staan eten.
" en gaan ze staan doezelen. Na het tukkie:"ETEN!!!" Tussendoor soms een keer "dorst
".
!!!", want daar geef ik ze dan steeds even 1tje van, blijven ze lief los staan en werken ze goed mee.
", want ze willen bij iedere kruising weer richting de wei.
", daarna weer "daar is de wei" en soms onderweg wel eens "hier is ook eten" als meneer fjord ineens stopt om gras te eten in een berm.
, mooie merries (ook minder mooie trouwens
), beetje hangen, slapen, kijken naar wat mensen zoal doen, hij speelt met vlinders (ja, echt!), ergert zich aan nare insecten, geniet van het zonnetje, houdt van modder en prut en rolt er tig keer in, zijn eigen buik tig keer swaffelen en heeft vaak zin om een enorme sprint door het land trekken......... Ik zou dolgraag willen weten wat hem zoal bezig houdt, maar als ik hem zo zie, maak ik me geen zorgen over negatieve zaken.
Quinc schreef:Ik denk dat ook geen mens kan weten wat de paarden denken. Maar je kunt wel mischien een gedachten er bij trekken.
Ik denk dat ze gewoon geen problemen enzo hebben. En gewoon een beetje kijken wie er allemaal voorbij komt enzo.
. De mijne heb ik ooit 1x laten grazen bij het plassen tijdens de wandeling terug door het land naar zijn weiland. Nu gaat meneer continu wijdbeens staan, denkt dan te mogen grazen en ben je zo gek om dat toe te laten, kun je lang wachten op zijn plas, hahaha
!!! Hij vreet zich vol en jij maar geduldig wachten (Sam lacht zich suf). Nou, die had ik snel door, dus grazen is inmiddels verboden. Nu gaat hij soms ineens rollen en neemt ondertussen happen gras. Die kop erbij, echt lachwekkend, maar het is dus weer een nieuwe truuk van meneer.
Twiggy2008 schreef:Quinc schreef:Ik denk dat ook geen mens kan weten wat de paarden denken. Maar je kunt wel mischien een gedachten er bij trekken.
Ik denk dat ze gewoon geen problemen enzo hebben. En gewoon een beetje kijken wie er allemaal voorbij komt enzo.
Een gelukkig paard heeft geen problemen, nee, maar ik heb paarden gekend die wegteerden in een box, waar ze amper uitkwamen en waar ze na aankomst, binnen no time een ander karakter kregen (bv. door stalondeugden, al vind ik dat een rotwoord, want een paard kan daar niets aan doen) of ander stereotyp gedrag, om over hun uitstraling (kijk eens goed naar de ogen van paarden) maar te zwijgen.