Alleen in de piste & je valt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:24

ik ben twee jaar terug ook van 1 van mijn jonge paarden gevallen toen ik alleen thuis was. Ik had nooit mijn mobiel in mijn zak maar nu toevallig wel. Als ie in mijn andere zak had gezeten, had ik alsnog niet kunnen bellen, aangezien ik mijn heup uit de kom had en vrijwel niet meer kon bewegen van de pijn. Heb uiteindelijk nog meer dan een uur op de ambulance moeten wachten, maar goed. Sindsdien rij ik dus absloluut geen jonge paarden meer als ik alleen ben. De andere paarden probeer ik altijd te rijden op een tijdsstip waarvan ik weet dat er na niet al te lange tijd iemand komt. En mijn telefoon is altijd bij me!!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:28

doei schreef:
Ik mag van mijn moeder absoluut niet rijden als er niemand op stal is :n

Die regel legde ze me op toen ik 12 jaar was en nu met 23 jaar houd ik me daar nog steeds aan.

Euh met kinderen vind ik ALTIJD met rijden dat er een ouder aanwezig moet zijn. Paarden blijven nu eenmaal onbetrouwbaar en kinderen kunnen rare dingen doen. Zelfde als laat je kind nooit alleen bij een paard/pony.

Met 23 jaar vind ik toch wel dat je de verantwoordelijkheid heb dat je dingen alleen kan. Telefoon op zak en rijden.

Ik rij vaak alleen omdat er savonds niemand meer is. Altijd telefoon op zak de bak is dicht en ook CAP OP JE KOP..:D. Ga bepaalde dingen dan niet echt opzoeken ik ken mijn paard hij kan af en toe raar doen.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:32

Ik heb ook áltijd mijn telefoon bij me als ik ga rijden. En als er niemand mee gaat, dan laat ik van te voren íemand(ouders/vriend/broer/schoonouders) weten dat ik ga paardrijden. Dan stuur ik na het rijden een smsje naar die persoon. Als ik niet binnen 2 a 3 uur terug sms, dan staan ze al in de bak te kijken! Verder sta ik op stal bij een boer die in principe altijd thuis is. Die weet dat als het paard uit de stal is dat ik aan het rijden ben. Als het paard op een gegeven moment nog niet op stal staat neemt die wel even een kijkje in de bak. Wel een fijn idee. Eerder stond ik ergens zonder enige toezicht. Dan pakte ik toch vaker even de longeerlijn als er niemand thuis was en dus niemand mij op een gegeven moment zou kunnen redden.

Esther

Re: Alleen in de piste & je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:13

Als ik alleen op stal ben en ik wil toch rijden dan bel ik mijn man even om te zeggen dat ik ga rijden en dat als ik binnen een uur niet terug gebeld heb dat hij dan mensen moet gaan alarmeren.
Meestal klim ik er niet op als ik alleen ben, ook mijn betrouwbare paard kan ergens van schrikken of struikelen.
Longeren of grondwerk ik ook leuk om te doen en goed voor de afwisseling.

Als ik alleen ga buitenrijden dan zorg ik dat altijd iemand dat weet en ook hoe lang ik ongeveer weg blijf.

Telefoon heb ik zo goed als altijd bij me, maar er is geen garantie dat ik nog kan bellen als ik er af donder.

Zo heb ik kortgeleden een 11 jarige als verzorgster voor mijn pony afgewezen omdat ze altijd zonder begeleiding wilde komen. Bij ons op stal is niet altijd iemand aanwezig en mijn pony kan soms best heel ondeugend en heftig zijn. Dat risico neem ik dus echt niet.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:15

Als ik op onze jonge merrie ga rijden, is mijn moeder er altijd bij, bak dicht zodat ze niet weg kan rennen. Daar rij ik niet alleen op.

Op onze ruin rij ik wel vaker alleen :) Heb wel altijd mijn telefoon bij me. Mocht er wat gebeuren, dat ik iemand kan bellen, mocht ik dan nog kunnen bellen :D Maar die vertrouw ik zo, daar hoeft niemand bij te zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:24

Als ik alleen maar zou kunnen rijden als er iemand bij was, zou ik alleen op zondag kunnen rijden als mijn man (en kinderen) mee zou fietsen.
Ach ik ben ook wel eens van de weggereden toen ik op de fiets was... en ik fiets nog steeds alleen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:32

Vaak rijd ik niet buiten als ik alleen ben. Als ik ga meld ik me af en vertel ongeveer de route, of in ieder geval welke kant ik opga.

Telefoon, bodyprotector , reflectie en een penning aan het hoofdstel zijn mijn maatregelen. In de penning de stalgegevens en de gegevens van het thuisfront.

In de bak rijd ik wel gewoon alleen, maar ik vind het toch prettiger als er ergens iemand op het terrein is. In het donker ga ik niet. Ook niet in de bak. Stal ligt erg afgelegen, ik voel me dan gewoon niet prettig.

Overigens, zodra er ergens een lamp gaat branden komt de boer even kijken wie er is en even kletsen. dat vind ik wel zo fijn!

yellowhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:13

bak afsluiten en mobiel bijhouden ;)

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:00

Ik heb mijn paarden aan huis staan en rij altijd alleen. Eerst dacht ik daar niet zo over na maar toen ik vorig jaar geheel onverwacht eraf viel ben ik er toch wat anders over gaan denken. Nu zorg ik dat ik altijd een mobiel bij heb en de bak afsluit. Ook vertel ik het aan mijn man en die houd mij op een afstandje in gaten. Als er helemaal niemand hier is, ga ik niet rijden maar longeren ofzo...

Kimberley6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:16

Tja eigenlijk is er bij ons altijd wel iemand op de manege,, maar als er niemand zou zijn..
De deur goed dichtdoen inderdaad en mobieltje bij houden! Die heb ik eigenlijk altijd bij me.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:20

inderdaad telefoon op zak en mijn man weet altijd wel dat ik ga rijden. Bij ons is er altijd wel iemand aanwezig op het terrein dus heel lang zou ik er niet kunnen liggen, dat valt wel op.
Met mijn pony had ik altijd een adreslabeltje aan mijn zadel hangen met mijn naam en telefoonnummer erop, voor het geval ik van mijn pony zou vallen en hij weg zou rennen, dan konden mensen mij bellen als ze de pony zouden vinden. Eigenlijk moet je er ook het nummer van je partner/ouders opzetten zodat ze iemand kunnen alarmeren als je iets overkomt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:21

Ik rij heel vaak als er niemand aanwezig is... De bak waar ik rij staan nog maar 2 pensionklantjes, en de staleigenaar zie ik ook amper. Hij voert wel 3x per dag, dus op een gegeven moment zal hij mij wel vinden ;) Thuis is er vaak wel iemand aan het scharrelen ergens op het erf. Ik rij ook veel alleen buiten, en dan zeg ik eigenlijk nooit welk rondje :o Ik zeg wel tegen mijn pa als ik naar het natuurgebied ga. Verder idd mobiel mee, ID op zak dat ze weten wie ik ben, en aan hoofdstel & zadel hangt een hangertje met telefoonnummers.

Momenteel is ze heel bokkerig, en ben ik er eigenlijk pas over gaan nadenken... Momenteel durf ik niet te rijden als ik alleen ben, of ik doe dat thuis in onze (slechte) bak, waar altijd wel iemand op het erf ergens bzig is.

LoveHorses89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:36

Mobiel mee, en misschien is een bodyprotector dan een goed idee om die om te doen.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:42

als ik alleen ben op stal of als ik alleen in de achterste bak ga rijden sms k m'n zwager dat ik opstijg.

als ik klaar ben sms ik dat ik weer ben geland.

ik rij nooit langer dan een uur dus als t langer duurt belt m;n zwager om ff te horen hoe t is.
t is een ouder paardje en heel betrouwbaar maar toch geeft t mij wel een veilig gevoel!

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:44

Ik zorg normaal gesproken altijd dat er iemand op stal is, of dat we met minimaal 2 personen zijn. Nu was ik in de winter van 2009 alleen in de bak aan het rijden. De stal eigenaar moest even weg om iets op te halen. Ik ben toen zoals altijd rustig gaan rijden. Mijn paard toen der tijd was ontzettend braaf en nuchter. Plots in de galop vloog ze een aantal meter naar rechts en gaf een bok. ( De stal kat keek om het hoekje van de bak en daar schrok ze van :+ ) Toen lag ik ernaast en kreeg ik nog een trap na. Paard was helemaal over de rooien en ik kon me dus met geen mogelijkheid meer bewegen en had zoveel pijn! Had gelukkig mijn mobiel op zak. Kon mijn ouders niet bereiken en heb toen maar de stal eigenaar gebelt of hij alsjeblieft naar de manege wilde komen. Uiteindelijk ben ik met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Rug en ribben zwaar gekneusd. Sinds dien ga ik nóóít meer alleen naar stal. Een ongelukje zit in een klein hoekje,.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:53

Het klinkt naast sommige reacties hier misschien heel onverantwoordelijk enzo, maar het gebeurt me vaak genoeg dat niemand weet dat ik rijden ben, zowel in de bak als buiten, en dat gaat ook vaak niet bepaald om de meest brave paarden.. Het is al meerdere keren voorgekomen dat ik een paar uur naar buiten ben geweest met een niet volledig betrouwbaar paard, zonder iemand te vertellen waarheen... En het is niet dat ik nog nooit iets meegemaakt heb, maar ik ben niet bang van mijn paarden (en die van anderen) en denk daar dus niet over na. (En ik weet dat het vervelend is om in het bos te liggen terwijl je niet meer op je paard zit terwijl je geen telefoon bij hebt (A), maar het is altijd goedgekomen.)
Nu ben ik wel een typje dat op elk paard durf te stappen (hoe lang ik er op kan blijven zitten is een ander verhaal :P), eerst doen dan denken...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:42

Natuurlijk is de kans heel reeël dat als je buiten rijdt of in de buitenbak langs een straatkant, iemand jou vast wel zal opmerken.
Maar alsnog kan het op die paar minuten aankomen indien je echt zwaar of erg verkeerd gevallen bent.
Een afgelegen piste zonder voorbijgangers, zou ik niet aan denken om alleen in te gaan rijden

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:21

Ik sta op een pensionstal dus ben eigenlijk vrijwel nooit alleen, mocht het wel een rustige dag/tijd zijn dan duurt het vast niet lang voor er iemand komt.. op buitenrit ga ik nog niet alleen omdat mn paardje daar nog wat angstig voor is. Ben wel vaker met 1 (dan blijf ik in de buurt) of 2 andere geweest (bedenk me wel van te voren of het met diegene veilig is haha), en dan wel mobiel mee op zak.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:58

Ik ben zo goed als altijd alleen. Wij wonen nogal afgelegen en ik train altijd in de rijbak van de vereniging. Daar komt zo goed als nooit iemand. Om daar te komen moet ik een 500 meter door een bosweggetje, als ik merk dat mijn paard heel vrolijk is of als ik een dag niet gereden heb ga ik er te voet naast om naar de bak te gaan, dan even longeren en dan er op. Hij kan nogal euhm, onverwacht uit de hoek komen ;-)

Als mijn paard, zoals nu door een blessure, een poos heeft stilgestaan ga ik altijd naar de binnenbak, die kan ik gewoon goed afsluiten. Gsm heb ik altijd op zak. Als het buiten rustig is - en daarmee bedoel ik : als er geen voetbaltraining is, want 3 van onze buitenbakken liggen vlak aan het voetbalveld en voetballers zijn héél lawaaiierige schepsels die er plezier in vinden om ballen in onze bak te trappen... - ga ik weleens in de buitenbak. Daar is aan één stuk geen omheining (een paar meter) en dat sluit ik dan af door mijn longe er aan te knopen, zodat mijn paard niet weg kan als er iets gebeurd. Hij gaat nl nogal graag aan de kletter dan ;-) Om die reden gebruik ik onze andere buitenbak niet als mijn trainer er niet bij is: hij zit achter een bosje dus nog minder kans dat iemand mij ziet, én hij is moeilijk af te sluiten.

Aan de andere kant van het trainingsveld woont een clubgenootje, die weet meestal wel wanneer ik er ben en als ze mij na een uur nog niet heeft teruggezien komt ze wel een kijkje nemen. De eerste keer na een blessure oid of als ik vermoed dat mijn paard vrolijk gaat zijn vraag ik een vriendin mee, just in case, of trommel ik mijn trainer op. Maar goed, alle dagen is dat niet mogelijk, zeker niet omdat ik altijd overdag ga trainen en de meeste mensen nu eenmaal gaan werken zijn dan :+ En als ik het niet vertrouw, dan hou ik het gewoon op longeren. Misschien flauw maar ik heb al genoeg vliegles gekregen ;-)

Het is niet ideaal maar goed, het is niet anders. Overigens, vorig jaar heeft de gemeente rond het voetbalveld en de atletiekpleinen die achter onze vereniging liggen een Finse looppiste aangelegd, met van die houtsnippers. Maakt zo'n eng geluidje als je er over loopt... Door een jogger is mijn paard dan ook eens in de buitenbak aan de kletter gegaan, steigerde, sprong omhoog, verloor zijn evenwicht en viel, poef, ik er onder... Ik had een barst in mijn ruggewervel en kon amper opstaan, maar die loper bleef vrolijk zijn rondjes lopen ipv te komen helpen. Dus toevallige voorbijgangers zijn ook niet altijd een grote hulp... helaas!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:32

Ik mag bij iemand de rijbaan gebruiken.
De poort laat ik met mijn eigen paard gewoon open. Ik rijd vaak alleen. Die van mij schrikt alleen als er iemand ernaast op het land loopt og er iets klapperd door de harde wind.
Ik ben nog maar 1x van mijn paardje gevallen dit toen ze er bij het opstappen er in galop bokkend vandoor ging. Dit was tijdens het beleren.
We rijden ook alleen buiten. Herten/reeen die wegrennen in de struiken is ook geen probleem.

Met de andere pony ben ik wat voorzichtiger. Zo wil ik graag weten waar de eigenaar gaat rijden en hoelang ze ongeveer wegblijft. Als ze in de rijbak gaat ben ik er ook graag bij.
Pony is nu ongeveer een half jaartje onder het zadel en heeft afgelopen winter heel weinig gedaan. Daarbij heeft ze een te lieve baas die nog veel moet leren en is de pony dominant.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:20

Ik rijd gewoon hoor... en mobiel heb ik niet altijd bij me als ik er op zit. Bak is ook niet altijd afgesloten.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik mijn paard al 8 jaar heb en ze heel rustig is over het algemeen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:26

Mijn bijrijders mogen alleen maar rijden als er minstens 1 andere persoon aanwezig is op stal, veiligheid voor alles en ook nog gezelliger.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:01

Elin_ schreef:
Rijbak dicht en telefoon mee.

Ik hetzelfde!
Al is onze merrie nou niet heel erg druk, maar soms heeft ze van die dagen!

Edit; Ik rij bijna altijd alleen, we staan op een kleinschalige prive stal met nog 5 anderen. En ik vind het erg fijn om alleen te rijden. :j

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:37

Ik ben wel eens buiten wezen rijden (1,5 uur ofzo) zonder telefoon, maar toen kletterde ik er af in een natuurgebied. NIET HANDIG!! Ik had verder niet echt wat, paard ook niet, maar paardlief liep in een rustig drafje van mij weg, natuurgebied uit, zo naar huis (over een drukke weg). Is allemaal goed gegaan, en toen het paard bij stal terug aan kwam is de eigenaresse er op gesprongen om mij te gaan zoeken. Gelukkig hadden mensen het paard gezien toen ze het natuurgebied uit kwam, en die zijn toen daar in gelopen (is niet zo groot) om mij te zoeken. Al strompelend kwam ik daar toen al uit lopen en toen heeft iemand mij naar stal gebracht. Gevalletje naastenliefde en geluk voor het paard, maar ik baalde ontzettend dat ik geen telefoon bij me had. Als ik het me goed herrinner was dat ook nog de tijd dat ik nog amper een mobieltje had (of nét misschien ;)).

Ik ben er ook eens afgevallen toen ik echt heel erg alleen op stal was (ik moest ook voeren en er zou de rest van de dag niemand meer komen). Mijn ouders wisten wel dat ik daar was. Gelukkig viel ik en bleef m'n paard bij me in de bak (die zat dicht), en kon ik heel voorzichtig lopend wel terug naar stal lopen. Daar heb ik mijn vader gebeld en die kwam me ophalen. Intussen zag ik allemaal vlekken voor m'n ogen, maar in mijn kinderlijke trouw heb ik toch nog afgezadeld en de paarden weer naar buiten gezet. Pas thuis werd ik ontzettend misselijk en moest ik van de HA 2 weken plat vanwege een hersenschudding. Oeps... Maar goed, wel beter dan een gebroken been ofzo, want ik heb geen idee wat ik dan had gedaan (roepen? proberen te kruipen naar stal?).

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:02

Ik rijd niet als ik helemaal alleen ben, ook niet met een heel braaf paard. Heb tijdens het rijden altijd een telefoon bij me.