paard gekocht maar luchtzuiger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:16

Ik heb bij de koop van mijn vorige paard ook iets gelijkends gehad.
Paard stond in een stal zonder buitenluik en kwam bij mij op stal in een stal met buitenluik.
meteen de 1e dag begon hij te weven en dan vooral als het eten eraan kwam.

Ik heb ook de vorige eigenaar gebeld (handelaar) en zij zei meteen dat ze dat niet wist door de dichte stal maar ik mocht hem terug brengen als ik dat wilde. Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan maar wel wat geld terug gehad en een weefrek op mn stal laten plaatsen niets meer aan het handje.

Maar zou het zeker melden en misschien is er iets met de prijs te doen.
Paarden die luchtzuigen zijn toch wat gevoeliger voor gaskoliek.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:37

labjejunior schreef:
Ik heb een jonge kwpn er gekocht laten keuren en goed gekeurd.Nu blijkt ze na 3 dagen bij mij luchttezuigen.
Is dit een reden om haar terug tedoen en mijn geld terug tekrijgen?Aan haar tanden is nog niets tezien.
Ik heb haar voor best veel geld gekocht wil ik haar nu evt verkopen ooit is het wel een luchtzuiger.
wat zijn mijn rechten?

Wat wil je zelf? Wil je het paard houden? Dan kun je mogelijk wat van de prijs afkrijgen, valt te proberen. Wat je in ieder geval kunt doen is meteen beginnen met maagcompositum te voeren en dat een paar weken vol te houden. Het luchtzuigen kan bij een jong dier dat (te)veel heeft meegemaakt net begonnen zijn bij deze verhuizing. Dit is dan nog wel (grotendeels) terug te draaien door direct je voer- en activiteitenmanagement aan te passen. Veel (heeeeeeeel veeeeeeeel) stengelig hooi, veel uren naar buiten met soortgenoten en verder de beroemde rust, reinheid en regelmaat. Enne, weinig krachtvoer, breng in eerste instantie maar eens helemaal terug tot een paar handjes, net voldoende om het maagcompositum in te mengen.
Mijn nieuwe aanwinst (niet zo heel duur) bleek ook lucht te zuigen, dit is nu na ruim een maand eigenlijk niet meer aan de orde, na bovenstaande maatregelen.

aslo

Re: paard gekocht maar luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:24

Als je van een particulier gekocht hebt, dan ligt de bewijslast bij jou. Jij moet dus aan kunnen tonen dat het paard al lucht zoog voordat deze bij jou op stal kwam. Daarbij dien je je te informeren, dus heb je gevraagd of dat het paard zgn. stal gebreken had voordat je deze kocht? Indien je het paard van een handelaar gekocht hebt, dan ligt de bewijslast bij de handelaar. Oftewel deze moet aan kunnen tonen dat het paard niet zoog. Maar ook dan geldt dat je wel had moeten informeren mbt stal gebreken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:56

Ik ga met Waratje mee. Luchtzuigen kan goed door stress of door te weinig ruwvoer en te veel krachtvoer komen. Ik zou eerst die dingen eens proberen te verhelpen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:21

Maar als de TS te lang wacht dan is de kans dat ze een deel van het aankoopbedrag terug kan krijgen of het paard weer terug kan brengen aanzienlijk minder.
Ik heb zelf ook een luchtzuiger maar ik wist wat ik kocht. Paard staat dus nu ook volop buiten met soortgenoten en krijgt weinig tot geen krachtvoer en veel ruwvoer. Maar TS heeft naar haar zeggen een duur paard gekocht die geen stalgebrek zou hebben... dus zij moet nu snel actie ondernemen.
TS, heb je al iets gedaan?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:22

Luchtzuigen is een koopvernietigend gebrek wat Aerdenhout al aangeeft. Een klassieker.
Handelstechnisch is zo'n dier gewoon een stuk minder waard. Los van oorzaken, behandelwijzen of emotionele waarde van het dier.

Denk niet dat de TS zit te wachten op alle adviezen w.b. wat te doen met een zuiger, eerst (een deel van) haar geld terug!

Wel interessant is het verschil tussen particulier/handelsstal, ook een particulier moet dit melden denk ik, of moet je dit echt zelf vragen? Lijkt me sterk, het is echt het bekendste "verborgen gebrek" wat je in de handel tegen kunt komen. Met een proefrit of klinische keuring komt dit niet tot uiting, wat is dan haalbaar als onderzoeksplicht? Stalgedrag beoordelen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:39

Waratje schreef:
Wat wil je zelf? Wil je het paard houden? Dan kun je mogelijk wat van de prijs afkrijgen, valt te proberen.

Wettelijk kun je niks van de prijs afkrijgen. Het is of houden voor dat bedrag, of de strijd aangaan om het paard terug te geven en je geld terug te krijgen.

Persoonlijk zou ik niet snel een paard terug willen brengen op zo'n gebrek, omdat het verder niet afdoet aan het paard zelf (karakter etc etc blijft hetzelfde). Als je van plan bent om hem weer te verkopen is het wsl een ander verhaal.

Volgens mij is het wel lastig om te bewijzen dat hij het voor de koop al deed....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:16

Alles wat een particulier weet moet ie melden, maar koper moet er ook naar vragen. Het lastige bij een koop van een particulier is dat de bewijslast dus bij koper ligt. Als er aan t gebit niets te zien is bijvoorbeeld en verkoper houdt vol dat ie van niets wist, wordt het lastig.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:18

En het is niet zeker of het paard het bij de vorige eigenaar ook deed. Verandering van voeding, verhuizing of stress zijn bekende factoren waardoor een paard gaat luchtzuigen!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:26

Ik heb vorig jaar mijn paard verkocht. Bij de nieuwe eigenaresse is ze ook opeens gaan luchtzuigen. Bij mij heeft ze dat nooit gedaan. Het kan dus zeker ook stress zijn. Is de vorige eigenaar van jouw paard beried het paard terug te nemen? Als dit zo is kan je evt afspreken, dat je het eerst een tijdje aan kijkt. Wie weet stopt het luchtzuigen wel als je paard wat meer op zijn/haar gemak is.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:56

Wil je zeker zijn of je paard een échte is (dus dit al deed)?!
Gooi maar een handje brok in de voerbak,echte pakken gelijk na het eten de bak Dan weet je zéker dat ie het al had:o ;)
En als men dit niet vermeldt bij de verkoop is dit wel degelijk een gebrek en als de verkoper zijn paard níet terug wil nemen dan zal hij zéker overeen moeten komen met de prijs!
Juridisch zal hij anders echt wel aan het kortste eindje trekken.
Trouwens ookal heb je hem niet laten keuren kun je tot 3mnd na aankoop zonder meer stappen ondernemen in iedergeval bij een particulier.(In de handelswereld kan met bepaalde verdoezelingen wel tot 3jr)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:43

vivana schreef:
Gooi maar een handje brok in de voerbak,echte pakken gelijk na het eten de bak Dan weet je zéker dat ie het al had:o ;)

Niet alle luchtzuigers doen het bij het eten van krachtvoer en niet alle luchtzuigers hebben er een object bij nodig. Ik ken diverse paarden die luchtzuigen "in de lucht", die maken een soort knikje. Dit zijn meestal de paarden die het uit een vorm van stress doen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:47

Citaat:
Gooi maar een handje brok in de voerbak,echte pakken gelijk na het eten de bak Dan weet je zéker dat ie het al had:o

Gewoon doen,dit is mij geleerd op een handelsstal, diegene die het in de lucht doen.....dat zie je zo wel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:06

vivana schreef:
diegene die het in de lucht doen.....dat zie je zo wel.

Veel mensen zien dat dus niet, want die hebben geleerd dat luchtzuigen op een voorwerp wordt gedaan. Als je dan zegt dat het paard aan het luchtzuigen is, krijg je echt een reactie van "dat kan helemaal niet". Ze zien het niet, want ze kennen het niet en dus kunnen ze het ook niet herkennen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:11

een luchtzuiger zuigt zonder zich ergens aan vast te pakken en een kribbebijter zuigt lucht door zn tanden ergens op vast te zeten. de kribbebijter zal slijtage aan de tanden hebben de luchtzuiger dus niet.
even ter toevoeging :)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:13

knollentuin schreef:
een luchtzuiger zuigt zonder zich ergens aan vast te pakken en een kribbebijter zuigt lucht door zn tanden ergens op vast te zeten. de kribbebijter zal slijtage aan de tanden hebben de luchtzuiger dus niet.
even ter toevoeging :)

Het is en blijft een gebrek en van beide zouden ze oa koliek kunnen krijgen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:18

het wordt niet meer als gebrek gezien omdat er een medische reden voor kan zijn...kijk maar eens in het centrale topic voor luchtzuigers.
en vanwaar die dikke letters?
ook is bewezen dat delucht die de paarden zuigen niet eens tot in maag of darmen komen ,de koliek die vaak voorkomt bij de luchtzuiger is een gevolg van de maagproblemen die het paard ervaard en daarom gaat luchtzuigen...snap je m nog? ;)

LotSoofLil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:19

Het is volgens mij verplicht om te zeggen dat het paard een luchtzuiger is bij verkoop :o .

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:22

knollentuin,zo is het inderdaad.
Maar ik zou ook zeker verhaal halen bij de vorige eigenaar en bij problemen laten scopen om te kijken in hoeverre er maagproblemen zijn.
Een ernstige maagzweer zal toch niet binnen 3 dagen zich dusdanig kunnen ontwikkelen.
Maar snel handelen is dan wel geboden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:25

oh ,mee eens ambre, ik wilde alleen even een aanvuling geven hier in het topic. ze hadden het over een luchtzuiger die niet iets vastpakt en een ander vermeldde dat je met de slijtage aan de tanden kon bewijzen dat het paard het al langer deed. vandaar mijn eerste post

toevoeging..vivane. ik hoef niet via pb te horen hoe goed je het allemaal weet enzo,ik ben echt malle eppie niet en je toon mag best wat gematigder ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:34

Als het paard bij een handelaar is gekocht kun je hem zowiezo binnen de daar voorgeldende termijn weer inleveren,,als je dat wilt tenminste...want als er medisch niets mis is kan het best een fijn paard zijn..

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:20

Ik heb het paard vandaag terug gebracht.Emotioneel kon ik er nu op dit moment niet mee omgaan.Ik heb mijn vorige paard pas in laten slapen en gehoopt met een schonelei tebeginnen maar op deze manier kon ik dat niet.Ik baal zo van mij zelf want het is zo n lief dier.Heel jammer

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:25

ja heel jammer maar heel begrijpelijk. fijn dat je m zonder problemen terug kon brengen :) hoop dat je snel een nieuw leuk dier mag vinden!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:36

Heel verstandig en fijn dat het zo opgelost is.Er zijn nog zat leuke paarden te koop.
Succes er mee!

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:45

Jessie84, heel veel sterkte, je hebt gewoon gedaan wat je goed recht is. Dit is gewoon geen lekkere start, had heel anders geweest als het van te voren bekend was geweest en de prijs er ook naar.
Als het paard het bij de verkopers niet doet staat ie daar kennelijk beter, hoe bot dat ook klinkt. En als het dier het daar ook doet hoop ik dat ze nu gewaarschuwd zijn dat ze beter open kaart kunnen spelen, want zo raken ze 'm ook niet kwijt.
Blijf nuchter, er staan zoveel paarden te koop momenteel, er zit er vast eentje bij de je past en die geen verborgen gebrek heeft. Succes!