Stap jij op de jury af met een vraag of commentaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:25

ik bedoelde sjorsie ipv sjoerd

Roxx

Re: Stap jij op de jury af met een vraag of commentaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:31

@Fiija: In de B en L1 is het gewoon binnenkomen over de hoefslag, in de L2 is het binnenkomen over A-X-C zonder stil te staan en te groeten. In die klasses hoef je alleen op het laatst over de A-C lijn en dan halthouden en groeten. Vanaf de M1 is het ook in het begin halthouden en groeten op de A-C lijn.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:33

carmab schreef:
dan heb je mij niet begrepen sjoerd. Er werd eerder gezegd dat je er genoeg voor betaalt, maar dat heeft er niets mee te maken, ik vind wel dat de jury commentaar moet geven hoor, en je deze ook moet kunnen aanspreken maar de link met het inschrijfgeld zie ik niet.

Daar word toch mede de vergoeding van het jurylid mee betaald? :j

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:34

Ja ik stap weleens op een jury af als ik me echt helemaal niet kan vinden in de punten en/of commentaar.
Alleen zijn ze helaas al vaak weg als de prijsuitreiking is.

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:35

Roxx schreef:
@Fiija: In de B en L1 is het gewoon binnenkomen over de hoefslag, in de L2 is het binnenkomen over A-X-C zonder stil te staan en te groeten. In die klasses hoef je alleen op het laatst over de A-C lijn en dan halthouden en groeten. Vanaf de M1 is het ook in het begin halthouden en groeten op de A-C lijn.

Hahahaha Zalig! _O- Er gaat hier een wereld voor mij open. Als ik op HAW en RITP filmpjes zie van proeven denk ik steeds dat ik het filmpje niet volledig heb gezien of dat de cameraman te laat was beginnen filmen omdat ik geen binnenkomen en groeten te zien kreeg.
Maar dat zit er gewoonweg niet in! :D
Bij ons als er voorgelezen wordt, leest men ook maar 1 keer de oefening voor. Bij jullie lezen ze alles 2 keer hé?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:37

Mwoehahaha!!! En jij iedere keer maar denken dat die hollanders niet filmen kunnen! :D

Ja, meestal wordt bij ons alles wel twee keer gelezen.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:39

Roxx schreef:
Mwoehahaha!!! En jij iedere keer maar denken dat die hollanders niet filmen kunnen! :D

Ja, meestal wordt bij ons alles wel twee keer gelezen.

:+ Moet er wel om lachen hoor fiija.
Een Nederlandse manier van filmen ;)

Is maar net wat de ruiter fijn vind 1 of 2 keer lezen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:49

Ik heb wel eens overwogen om te vragen waarom ik zulke absurd lage punten had, maar toen de jury alleen maar haar kennis aan het feliciteren was met zijn goede proef en resultaten (en dus prijs) had ik zoiets van.. laatmaar?

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:50

Ja ik kon er soms echt gewoon niet aan uit!
Ik dacht al dat het aan mijn computer lag, omdat het elke keer opnieuw was!
Hahaha _O- Dit is echt hilarisch! Zo stom. (dat je daar dan niet op komt hé)

Hihi zou anders wel iets voor mij zijn. Ik vergeet namelijk regelmatig te groeten :D

Mogen jullie dan gewoon op de hoefslag al toertjes doen? Hoe weten jullie dan vanaf wanneer je aan je proef mag beginnen?
Isdat zoals bij het springen: eerste oefening inzetten is de proef die dan begint mee te tellen?

Want wij mogen absoluut NIET op de middenlijn komen voor we aan onze proef beginnen. Op de middenlijk komen is gelijk aan starten. Terugdraaien en nog eens afwenden is uitgebelt worden. (Jaja ook al per ongeluk gedaan)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:55

Daisies schreef:
Ik heb wel eens overwogen om te vragen waarom ik zulke absurd lage punten had, maar toen de jury alleen maar haar kennis aan het feliciteren was met zijn goede proef en resultaten (en dus prijs) had ik zoiets van.. laatmaar?

Zou het niet zo kunnen zijn dat die kennis gewoon een goede proef had gereden en de prijs verdiend had? Ik heb ook regelmatig kennissen in de ring. Dat voorkom ik haast niet, dan zou ik echt aan de andere kant van nederland moeten gaan jureren. Maar daar wordt de beoordeling echt niet anders van hoor, kennis of niet, je krijgt de punten die je naar mijn mening verdient. Ik heb zelfs wel eens een vriendin in de ring gehad die met 179 punten naar huis ging. Niet leuk voor haar, maar het is nou eenmaal niet anders.
Aanstaande zondag jureer ik een ring waarvan de helft kennissen van me zijn. Daar wordt het voor mij echt niet anders van hoor.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:56

Bij ons is het in principe zo dat de jury een seintje geeft dat je mag beginnen. De proef start vanaf het moment dat je dan weer bij A bent op de hoefslag

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:57

Roxx schreef:
Daisies schreef:

Zou het niet zo kunnen zijn dat die kennis gewoon een goede proef had gereden en de prijs verdiend had? Ik heb ook regelmatig kennissen in de ring. Dat voorkom ik haast niet, dan zou ik echt aan de andere kant van nederland moeten gaan jureren. Maar daar wordt de beoordeling echt niet anders van hoor, kennis of niet, je krijgt de punten die je naar mijn mening verdient. Ik heb zelfs wel eens een vriendin in de ring gehad die met 179 punten naar huis ging. Niet leuk voor haar, maar het is nou eenmaal niet anders.
Aanstaande zondag jureer ik een ring waarvan de helft kennissen van me zijn. Daar wordt het voor mij echt niet anders van hoor.

Mm nee, hij reed absoluut niet bijzonder goed, ik zal ook niet zeggen dat ik top reed maar voor een jong paard voor het eerst mee op wedstrijd was het echt te weinig. En het was vooral de manier wáarop zij hem feliciteerde.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:45

Mijn dochter is in totaal 2x naar een jury gegaan na ontvangst van de coupons. De eerste maal omdat ze een 5 voor verzorging had (hadden normaal altijd een 8 en soms zelfs een 9). Als commentaar stond er bij dat het paard 'veel te mager' was. Merrie was op dat moment idd nog iets te schraal maar zeker niet veel te mager. Commentaar jury: ja ze gaf soms een 5 om mensen wakker te schudden dat een paard er beter uit kan zien.
De 2e maal is ze naar een jury gestapt omdat deze vanaf onderdeel 17 alleen maar 5en op het protocol had gezet. Net of dat ie helemaal niet meer had gekeken en zo maar alles met een 5 gepunt had. Ze was de enigste combi die middag met een schimmel en was net geweest (kwam nog 1 combi na haar). Hij kon zich haar niet meer herinneren ??? Toen was het de schuld van de schrijfster, zou het verkeerd opgeschreven hebben ??? die ook meteen onder uit de zak kreeg, kind helemaal over de zeik. Mijn dochter's instructrice (rijdt zelf o.a. PSG), heeft de proef gezien (jureerde in de ring er naast waar op dat moment niemand was) en zei: compleet malloot, je reed een hele mooie proef die door mij met zeker 2 wp gewaardeerd zou zijn en niet omdat je mijn leerling bent. Klopt ook, ze reed een hele fijne proef.
Later (uitslagen startlijsten) zagen we dat hij de gehele 2e helft van die groep super laag gejureerd had, terwijl er hele mooie proeven tussen zaten. Zoals ook de combi voor en na mijn dochter die ik dus heb zien rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:19

Ik doe het eigenlijk zelden. Meestal kan ik me aardig vinden in het overall oordeel van de jury, en als ik al vragen heb gaat dat over een individueel onderdeel en dat is toch vaak lastig te onthouden, of over een verschil met een andere combinatie, en dat vind ik niet netjes om te vragen.
Ik heb wel laatst een jury toevallig even gesproken na de prijsuitreiking omdat ik naast haar stond en dat was erg leuk. Ik had een fijne proef gereden, en met rode bodyprotector en een schimmel wist ze me nog goed te herinneren.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:51

Ben nog maar zelden naar de jury gestapt, ben het meestal met het commentaar eens.
Maar nu ben ik laatst wel 2 keer achter elkaar naar de jury gestapt.
1 keer omdat mijn paard had gewisseld tijdens mijn middengalop en niet goed wist hoe ik dit had moeten oplossen (eerst middengalop afmaken en dan goede galop of juist andersom). Dus dat had ik aan de jury gevraagd. En een keer toen er op stond dat ik fout was gereden terwijl ik dat niet had gedaan..
Een jury is ook een keer naar mij toe gekomen om te vragen of ik het ermee eens was (dat was ik). en toen hebben we nog een poos staan kletsen

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:48

Ik kan vaak de jury niet meer vinden of ik herken de jury niet :+ Zo goed kijk in die hokjes en auto's niet in :P
Soms komen jurys ook op me af, dat is altijd leuk!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:51

_Christine schreef:
Ik kan vaak de jury niet meer vinden of ik herken de jury niet :+ Zo goed kijk in die hokjes en auto's niet in :P
Soms komen jurys ook op me af, dat is altijd leuk!

Gewoon even aan iemand van de organisatie vragen. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:33

fiija schreef:
Het staat niet echt gelijk aan de M1 bij jullie denk ik. Het is op zich een heel makkelijke proef, maar we moeten wel degelijk ineens stilstaan.

Hoe staat die oefening dan bij jullie in de B en L proeven? Daar ben ik nu wel eens benieuwd naar. :D

In de nieuwste versie B en L proeven (die vanaf april weer vernieuwd zijn) zit in de B en L geen halthouden-groeten meer aan het begin, wel aan het einde en halverwege moet je ook ergens halthouden. Voorheen was dat altijd wel en stond er ook A afwenden, tussen X en G halthouden en groeten, maar die overgang MOEST progressief. Heb ooit een 5 gehad met in grote letters en uitroeptekens bij L = progressief!!!!! erbij dus ik ga braaf stappen tussendoor. Pas vanaf het M mochten de overgangen minder progressief en M2 was niet-progressief omdat vanaf die klasse verzameling wordt gevraagd.

Om de vraag van de OP te beantwoorden: ik ben twee keer naar de jury gegaan zelf, beide keren konden ze zich mij niet meer herinneren. Helaas. Heb wel regelmatig na de proef nog even een woordje van de jury meegekregen wat ik enorm op prijs stel. In de kantine herken ik de jury vaak niet (ik kijk echt nooit wie er in dat hokje zit :oo ) en het secretariaat zwaait dan ergens richting een hoek van de bomvolle kantine dat ik die meneer in het blauwe jasje moet hebben. Welke van de dertig? :+ Dan ben ik te verlegen om aan elke man met blauw jasje te gaan vragen of hij de jury is, dat voelt voor schut. :o Of de jury zit net druk in gesprek aan een volle tafel, dan durf ik ook niet. Schijterd he? :P
Ik zou het als ruiter dan wel fijn vinden als het secretariaat de jury even zou oproepen ofzo. :o

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:43

bonte_bente schreef:
:Y) ik zou graag op jury afstappen maar 9 van de 10 zijn al weg voordat ik mijn punten heb.. :Y)

zelfde hier helaas, ik zou het fijn vinden iets meer uitleg te krijgen, meestal herinneren mensen zich mijn paard wel, omdat hij soms een beetje de clown uithangt tijdens de proef.. :o
als ik een paar 5en heb zonder uitleg wil ik graag weten waar die 5 dan voor is. voor een overgang kan je te hard aan te teugels zitten, je kan je benen naar voren gestoken hebben, de overgang kan te lang of te abrupt geweest zijn, er kan een tactfout in gezeten hebben, en nog een stuk of 10 dingen. Dan wil ik wel graag weten wélke fout er gemaakt was, zodat ik daar aan kan werken :j

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:56

Als je na afloop van de proef naar de jury toe stapt, ben je vaak zonder paard, draag je geen helm meer, dus zie je er compleet anders uit. En er starten zo veel combinaties, dat het soms heel erg moeilijk voor een jury is, om zich dit allemaal te herinneren.
Maar een goed gereden proef krijgt echt wel punten. Vaak denken de ruiters dat ze goed rijden. En dat is helaas niet zo. Er wordt juist, mijn mening, erg slecht gereden. Iedereen start maar. Een combinatie moet en paar klasses hoger zijn in training, voor het starten in een bepaalde klasse. Dus start je B, dan hoort je paard toch wel zeker L2 klaar te zijn. Je hoort wat reserve te hebben.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:10

Johanna59 schreef:
Iedereen start maar. Een combinatie moet en paar klasses hoger zijn in training, voor het starten in een bepaalde klasse. Dus start je B, dan hoort je paard toch wel zeker L2 klaar te zijn. Je hoort wat reserve te hebben.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Niet iedereen rijdt mee om te winnen of hele dikke punten te halen. Er zijn ook genoeg mensen die het gewoon gezellig vinden, die willen kijken hoe een nieuw paard zich op concours gedraagt, die een jong paard iets willen leren, die een paard dat stout is op concours iets willen leren, enz. enz. Voor de meesten is het gewoon een leuke hobby.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:13

Ik heb het 1x willen doen :j
Ook ik ben iemand die puur voor de lol start en om plezier te hebben met mijn paard.
Maar een protocol met enkel 4-en was erg onterecht, maar was te verwachten n.a.v. een opmerking die hij maakte voor aanvang van de proef.
Toch schrok ik van die punten wel heel erg dus had om verheldering willen vragen, maar helaas was hij weg op het moment dat de coupons terug gegeven werden.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:11

Johanna59 schreef:
Iedereen start maar. Een combinatie moet en paar klasses hoger zijn in training, voor het starten in een bepaalde klasse. Dus start je B, dan hoort je paard toch wel zeker L2 klaar te zijn. Je hoort wat reserve te hebben.

Zolang je niet van de paarden hoeft te leven, ben je een recreatieruiter, de meesten hiervan starten voor de lol, om iets te hebben om naartoe te trainen en ook niet iedereen heeft een Salinero 2 onder zn kont of is de nieuwe Anky. Je gaat er niet dood van om eens een keer geen winstpunt te halen en vaak is de ervaring al heel waardevol voor paard en ruiter.

tvup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:52

sjorsie schreef:
Johanna59 schreef:
Je gaat er niet dood van om eens een keer geen winstpunt te halen en vaak is de ervaring al heel waardevol voor paard en ruiter.

Nou volgens mij is het toch echt niet leuk als je weet dat je beter kan. Als je dan die ene keer in je leven op een halve thuiswedstrijd als laatste eindigd in de B, is volgens mij toch niet echt lachen.

MAR78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:02

Absoluut.
Waarom zou je niet op de jury afstappen??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-11 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bericht gewijzigd